Jump to content

Kan båteiere med store båter vise litt hensyn?


Zetha

Recommended Posts

Stort sett synes jeg folk flest viser hensyn på sjøen, men noen unntak er det selvsagt.

 

Har hjemmehavn på 700 moh så da er det båthenger som gjelder. Sjøen for meg er både øst, vest og sør i landet :smiley:

Mitt intrykk er også at det stort sett vises hensyn på vestlandet... Men der er det også mindre trafikk.

Til lengre øst du kommer, til mere "bilkjøring" er det på sjøen er mitt intrykk...

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror kamp om plasser i gjestehavner er en av årsakene

 

Det tror jeg du har meget godt rett i mange tilfeller.. midt i fellesferien er det jo reine krigen om plassene og man ser folk ligger og lurer og bare venter på og gi throttle.. Jeg selv har sett det mange ganger etter gula humpen inn mot grebbestad er det vel.. reine slalomkjøringen.. Så har vi også de lokale på svenskekysten.. jeg kan faktisk forstå dem da de bruker båten som vi bruker bilen.. til nyttetransport.. og DET er ikke like lett og få til effektivt midt i værste tiden.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

vi kjørte i utgangspunktet ca 10-15 m fra land / 15-20 m. En hurtiggående båt vil da fort kunne kjøre forbi deg på innsiden din.

Der føk det er cabincruiser forbi deg 5 meter fra båten din og jaggu kom det ikke en på andre siden også - kompisen hans?

 

Ser hva du skriver og prøver å se det for meg, jeg tror faktisk ikke du skal bekymre det så veldig, om du går i 8-10knop og ligger 10-15meter fra land og så kommer det en "stor" båt forbi deg mellom deg og land i la oss si 20-25knop, den store båten er gjerne 4-6meter bred. distansen deg til moder jord 10-15meter, han passerer 5meter fra deg, hans egen båt er la oss si 5meter bred for å ta et tall, det er her snakk om timer eller dager før du er kvitt tullingen for han kommer garantert til å kjøre på land eller peise propellene i stein før han har fylt tanken en gang eller to til. Han kjører jo 0-5meter fra land i 20knop+

Link to post
Share on other sites

Eller at det er veldig stor plass på Vestlandet i forhold til antall båter......

 

Det er ikke mitt inntrykk, annenhver mann her har egen båt. Men vi er så heldige her vestpå at vi kan bruke båt hele året, så da er kanskje prosentandelen av våryre båteiere som kun bruker båten noen uker på sommeren noe mindre enn andre steder. Men for all del, vi får vår andel av hekkbølger og manglende hensyn vi også. Mne jeg for min del har bestemt meg for at i stedet for å irritere meg over alle feil andre gjør og dermed ødelegge gleden ved å være på sjøen, så holder jeg meg heller fast og lar båten rulle fra seg. Jeg kan uansett ikke gjøre noe med det, annet enn å følge med og ta forholdsregler...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette skiltet, No Wake Zone, benyttes i USA også i saltvann, i kanaler, Intracoastal Waterway osv og fungerer meget bra og sheriffen slår hardt ned på dette!

 

 

Slik ser de ut. Tatt i Intracoastal Waterway Ft Lauderdale.photo_c09d27703818870b99aff0e0da9388d0.jpg

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

I tidsrommet mellom mai -sept har de fleste kommunene på sørlandet fartsbegreninger, noen 50m andre 100 m i fra land. Dette står skiltet i havner, samt info ligger på kommunenes web sider.

 

I f.eks Blindleia tror jeg dette gjelder i skoleferien 20 juni til 15 august eller noe sånt. Og det er 50 meter fra land som gjelder der. Andre steder som f.eks i Kragerø er det vel bare helt konkrete sund som er merket mens det ellers er fri fart så det er store variasjoner fra kommune til kommune og her har jeg nevnt to av områdene som vel er sterkest trafikert.

 

 

Slik ser de ut. Tatt i Intracoastal Waterway Ft Lauderdale.photo_c09d27703818870b99aff0e0da9388d0.jpg

 

Ja, er kjent med skiltene etter noen års botid i nettop Fort Lauderdale og med båt/båtplass og bolig ved nettop disse kanalene. Fungerer aldeles utmerket! :thumbsup:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

.. midt i fellesferien er det jo reine krigen om plassene og man ser folk ligger og lurer og bare venter på og gi throttle.. Jeg selv har sett det mange ganger etter gula humpen inn mot grebbestad er det vel.. reine slalomkjøringen..

Med en Saga27 har jeg tatt konsekvensen av det og har aldri hatt båtferie i fellesferien. På hjemtur i slutten av august er det en befrielse å bare sige langsomt inn til Grebbestad mens en rusler rundt på dollboardet og ordner fenderne og så fortøye longside sammen med en håndfull andre båter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så det er "Manatee (sjøku)" vi med langsomtgående snekke kalles? :thumbsdown::boxing: I Son gjestehavn der det er satt opp et lignende skilt (på norsk) er det i hvert fall ingen kyr hverken på bryggen eller i havnebassenget.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så det er "Manatee (sjøku)" vi med langsomtgående snekke kalles?

Tror ikke Saga'n eller mannskapet skal være engstelig for å bli forvekslet med denne...... :lol::lipseal::wflag:

ku11.jpg

Her ser vi et prakteksemplar av en sjøku: Det søte blikket og mye flesk rundt halsen!

http://folk.ntnu.no/...a/kubilder.html

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Svaret er enkelt - Nei. 70% av båtførere med stor båt evner ikke å se sine egne hekkbølger - av dem som prøver å ta hensyn så bommer halvparten ved at dem slakker akkurat nok til å komme ut av plan og lager enda større hekkbølger.. har irritert meg lenge nok til at jeg har akseptert at snekka nok må akseptere at er det ikke bølger så skal det bli bølger =)

Link to post
Share on other sites

Her synes jeg dere er urettferdige mot 95% av de som ferdes på sjøen. De aller fleste viser hensyn til alle som er utpå, kajakker, snekker, joller, tuber, hva som helst. Men enkelte viser dessverre lite vett. Men de er ikke mange.

 

Ellers er jo spørsmålet interessant. Hvordan passere en snekke som holder 8 knop uten å

Lage hekksjø? Det er jo ikke mulig uten å kjøre ganske fort. Eneste mulighet er å holde køen der det er trangt, og passere når det er bedre plass. Men litt bølger må man forvente om man kjører i hovedleia.

Link to post
Share on other sites

Så det er "Manatee (sjøku)" vi med langsomtgående snekke kalles? :thumbsdown::boxing: I Son gjestehavn der det er satt opp et lignende skilt (på norsk) er det i hvert fall ingen kyr hverken på bryggen eller i havnebassenget.

 

Sjøku heter faktisk manatee :yesnod: les her: http://en.wikipedia.org/wiki/Manatee

Hvis disse har vandret helt over til Son så ikke si det høyt, for da blir området vernet og all ferdsel blir forbudt :lol:

Link to post
Share on other sites

Men det skiltet er ikke satt ut for å ta hensyn til andre båtførere. Det er pga. at Manatee (sjøku) som beiter i området skal klare å vralte seg vekk og ikke få en propellen i nakken.

 

Det er nok riktig at akkurat der hvor dette skiltet står er det hensynet til manateene som er greia, men skiltet No Wake Zone er helt vanlig i området forøvrig og da av hensyn til sikkerhet og øvrig båttrafikk.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sea Ray 290'n som innhentet meg på Norsjø natt til 1 pinsedag valgte snarveien over meg,

eller kanskje han bare ikke fulgte helt med på hva som skjedde foran ham..

 

skim_skade.jpg

 

Fy pokker Sam, nå ble jeg skremt. Dette er et skoleeksempel på at natt-seilas er noe man må lære seg.

Det kan være flere enn EN båt på fjorden og ikke alle er like synlige !

Glad for å høre at du kom fra det relativt uskadet, dette var så nærme katastrofe man kan komme.......

 

 

For øvrig overrasker det meg ikke at en del båtfolk fremdeles mener at om man er på sjøen får man tåle bølger.

Selv har jeg en veldig annerledes oppfatning. Det er forskjell på åpent hav og innaskjærs. Om man har dårlig tid så kan det vel ikke være så ille at man ikke har tid til å gjøre en stor sving for å passere. At noen til alt overmål legger ut bilder av sine gigantiske hekkbølger forstår jeg lite av. At det er gjort med et glimt i øye er så sin sak, men det finnes nok idioter i båt til at jeg synes tema er på grensen til å spøke med. Båt tettheten øker fra år til år og det fordrer at vi faktisk tar mer og mer hensyn, noe som ikke skjer. Båtenes størrelse og fart har også øket proporsjonalt med båt tettheten.

Jeg skulle ønske at alle kunne ta det ad nota og bidra til at sjøen ble et triveligere stad for alle. Det er ingen som ikke aksepterer bølger på sjøen, men det er heller ingen som liker dem ! Det skulle være mulig å droppe full fart innaskjærs, så travelt har man det vel ikke når man rekreerer. Skal man gå lengre strekker så skjer det som regel utaskjærs og der er det sjeldent stille uansett.......

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takk Vanntro, minuttet før SeaRayen kjørte over meg var det også en Hydrolift liknende sak som tok meg igjen i en avsindig fart, uten lanterner og så tett på at han sprutet meg ned, 3-4 meter unna tenker jeg. Hjalp ikke å sette 200 Lumen hodelykt på ham heller.

De kom begge ut fra Munken, et serveringssted på en øy i Norsjø (...)

 

Jeg ble også rent i senk ifjor i kajakk, på høylys dag og rett utfor byens badestrand, den gang av en halvplanende snekke.

To ganger uten nevneverdig personskade, hva sier statistikken om tredje gang?

 

Jeg er helt for at større båter viser hensyn, dere som tar lett på andres liv bør i det minste tenke på at skyld og ansvar fort vekk kan ødelegge deres eget.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...