Jump to content

Kan båteiere med store båter vise litt hensyn?


Zetha

Recommended Posts

Fant denne artikkelen som har vært utgitt i Aftenposten:

 

Flere bøter - færre advarsler til båtfolket

 

Båtfolket kan vente seg færre advarsler og flere forelegg i sommer. Planer båten i indre havnebasseng, koster det raskt 1500 kroner.

 

Publisert: 11.jun. 2004 (11:31) Oppdatert: 20.okt. 2011 (14:39)

 

- Folk har så mange unnskyldninger, fastslår politibetjent Kurt Hammerø i Havnepolitiet. - Ofte møter vi de samme båtene som gjør akkurat den samme forseelsen om igjen en annen dag. Advarslene hjelper ikke. Derfor reagerer vi raskere med å dele ut forenklet forelegg.12 polititjenestemenn i Havnepolitiet deler på å patruljere. Ofte holder de seg i indre havnebasseng. Politiførstebetjent Steinar Andersen har lang erfaring i å observere båter som kjører for fort. Hurtige båter blir det bare flere og flere av. Det er ofte menn i 30- 40-årsalderen som er altfor fartsglade.- Hvis båten planer i indre havnebasseng eller 150 meter fra land, så går det for fort, sier Andersen. Han legger merke til en liten jolle på vei fra Bleikøya. Kristine Sørfonden har flyttet ut i ferieboligen med døtrene og er på vei til Hovedøya da hun blir stoppet.- Kjørte jeg for fort? Jeg trodde det var lov mellom øyene når jeg er 150 meter fra land, sier hun. Andersen påpeker at det nok gjelder fem knop hele veien.- Du er heldig i dag. Du får en advarsel. Nå slapp du forenklet forelegg på 1500 kroner.- Koster det så mye? sier Sørfonden og puster lettet ut.

 

300 hester og 1500 kroner

Så heldig er ikke eieren av en White Shark med to 300 hesters motorer som planer ut Bleikøysundet. I god fart sneier den en kajakk før den setter kurs mot Ormøya. Med nød og neppe slipper båteieren en anmeldelse. Han bare trekker på skuldrene av boten på 1500 kroner. Mer irritert blir føreren av en mindre plastbåt i plan inn mot Ormsund bro. Ingen av de to mennene om bord har på seg redningsvest. På spørsmål fra Kurt Hammerø svarer mannen at han har flyteredskaper - en bøye, men det holder ikke. Og det hjelper heller ikke at båten bare er lånt. Politiførstebetjenten hopper om bord og skriver ut forelegg på 1000 kroner. Han blir med mens føreren drar i land og henter vester.- Lånt båt eller ikke. Det skal finnes vester til alle ombord. Ellers blir det 500 kroner i forelegg for hver manglende vest. Men hvis vi er i nærheten av land, hender det vi sender folk opp på Aker Brygge for å kjøpe seg vester. Vi er ikke urimelige, sier Steinar Andersen.

 

 

Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha"

Link to post
Share on other sites

- Lånt båt eller ikke. Det skal finnes vester til alle ombord. Ellers blir det 500 kroner i forelegg for hver manglende vest. Men hvis vi er i nærheten av land, hender det vi sender folk opp på Aker Brygge for å kjøpe seg vester. Vi er ikke urimelige, sier Steinar Andersen.

 

Er det ikke slik at både båtfører og båteier har et ansvar for at det er vester til alle uavhengig om båteier er i båten eller ikke?

Link to post
Share on other sites

- Til slutt hvilken CE klasse er det på en kajakk (A, B, C, eller D)

 

Kajakk er unntatt CE-merking.

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=181038&epslanguage=no

 

Utover det er det bare å si at det ser fantastisk herlig ut å padle og det er kanskje en av de mest naturvennlige måter å hygge seg i skjærgården på.

 

Det har du veldig rett i og jeg håper du prøver ! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

jah.. mange gode og mange rare meninger her.

Alle skal ha en plass i vår vakre skjærgård.

Man skal alltid vise hensyn.

men det varierer.

I trange farevann og mye trafikk, må man slakke av. Annet er veldig hennsynsløst. Og i disse situasjonene vinner de som kjører saktest. Og det må vi andre bare finne oss i.

En båtfører SKAL til enhvær tid ha full oversikt og kontroll over situasjonen.

Nå vet vi jo at dette ikke alltid fungerer desverre, ellers hadde jo ikke ulykker intruffet. Men hva med å strebe, legge litt presige i å bli tatt som en hensynsfull og god skipper ? Hele tiden se ann situasjonen, reagere tidligt mulig for å la alle ha en flott tur ute på fjorden ?

Vi er nok mange som liker å kjøre fort på sjøen ( meg selv inklusive ), men jeg ligger ikke oppe på ripa til noen, eller snitter land der man ikke kan ha oversikt.

Hva hente med sunn fornuft ? ikke alle fra Politiet har det heller. Paragrafryttere trenger ingen. Alle situasjoner bør behandles separat.

 

Det vi desverre trenger, ( dette er min personlige mening ) er praktisk opplering for båt.

Først da ville vi fått ett jevnere båtliv. Ikke alle, jeg trodde, er det ikke, burde det ikke osv.

først da kunne vi si at alle som kjører båt har fått viten om konsekvenser av bølger, fart, hvordan traktere problemer med vind, strøm osv. osv.

 

Tror jeg. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg nevnte tidligere i denne tråden at det var kommet et nytt skilt ved innløpet til gjestehavnen (og resten av havnen), og slik ser det ut. Se den siste linjen på skiltet.

 

skilt_son.jpg

 

 

Lars H.

pt. Kommersøya

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva menes med "ikke bølgeslag"? Og hvordan kan noen som helst flytende farkost forflytte seg fremover uten å skape bølgemønster, hvis en utelukker 100% helplaning med nært kun propeller i vannet? Synes det er vanskelig nok å være høflig med lav fart når halvplaneren min for det første ikke går saktere enn 6knop på tomgang (800-900rpm) og for det andre oppleves som at den bryter mer sjø i lav fart enn i middels fart. Men jeg slakker da alltid av i all høflighet når det forventes og bør gjøres, selv om jeg mistenker det egentlig bare blir verre hvis en ser isolert på bølgebryting og pløying av sjø.

 

Blir litt av samme dilemma når man tar igjen båter og kommer litt brått på dem. Intuitivt vil jeg ta av farta og slakke ned, men jeg vet at drar jeg av maskinkrafta faller baugen ned i sjyen og pløyer opp grandiose mengder sjø. Men i all høflighet og for ikke å skape misforståelser av hensikt slakker jeg da av, og får heller bedre tid å se på hva gærenskap av hekksjø man kaster rundt seg...

 

Skal villig innrømme at jeg har følt det som å ta "bomba" fra fem'ern ned i en andedam med svømmende ender et par ganger, og lite hyggelig det...

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Les regel 9 i sjøveisreglene.

Du skal holde styrbord side i leia.Innhentende fartøy har vikeplikt helt til det er passert og klarert. I ei trang lei, som er et relativt begrep, avhengig av ulike forhold,skal du helst passere det innhentede fartøyet på dennes babord side.

God sjømannskap innebærer blant annet at man viser hensyn til andre på sjøen.

 

I sjøveisreglene har regel 9 mest med trange leier å gjøre og innhenting her er mest med varsling. Selve innhentingen er bedre beskrevet i nummer 13. http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19751201-0005.html#map013

 

Angående hvilken side du skal vike til, så har jeg lært at all viking skjer til styrbord. Det synes jeg også denne 'utdypingen' forklarer.

http://www.batforerskolen.no/index.php?post=13

 

Hva er rett?

Link to post
Share on other sites

Og siden kajakker er allerede diskutert; hva med å snu på flisa. Når skal små båter/joller/kajakker etc være høflig med store båter?

 

Hadde en episode for et par helger siden hvor jeg fikk satt høfligheten og tålmodigheten min på en nært utålig prøve. Jeg skulle gjennom et trangt sund som er helt OK for fritidsbåter, men er lovlig trangt. Snakker 30m bredt og 100-150m langt sund med mye stein og rask, men ei grei renne på ca 5m bredde som er litt kronglete men fullt farbar. Jeg kom inn i sundet gjennom første sving som er 90 grader og dermed absolutt point of no return for båt med strak aksel og ror, klin umulig å snu eller bakke ut. Der ser jeg at det er to kajakker som koser seg glugg ihjel i sola midt i renna og padler parallelt. Jeg har vinden på tvers og lett medstrøm litt på tvers den også og begynner virkelig å slite. Jeg kan ikke bakke ut, jeg får ikke kommet meg særlig fremover da padlerene holder 1-2knop og med lett avdrift må jeg holde meg i ei 5m renne mellom stein og mudderbanker.

 

Med mye jokking på motor frem og bakover og bruk av baugpropell får jeg på en måte holdt meg i renna, men det ser ut som padlerene oppfatter det som jeg ruser motoren og vil presse meg forbi. De padler i alle fall demonstrativt midt i renna paralellt videre så sakte som mulig og gir ingen tegn på forståelse for meg. Jeg ser fint at jeg er innhentende fartøy og har vikeplikt, men jeg sitter med hjertet i halsen og sliter maks med å holde skuta i renna med avdrift uten mulighet for å få opp styrefart.

 

Heldigvis går det bra, men jeg trudde jeg skulle miste besinnelsen da vi kommer ut av sundet etter 100m intensiv konsentrasjon og til et mudderdelta hvor ting vider seg veldig ut. Renna fortsetter enda 100-150m og padlerene holder seg fremdeles midt i til de kommer ut hvor det begynner å bli generelt dypt. Der bryter de hardt styrbord og padler fort inn til landet på høyre side.

 

Det er ingen steder i sundet eller mudderdeltaet man ikke kan padle, men en båt som stikker meteren ned må ligge i den 5m brede renna. Hadde jeg hatt signalpistolen innen nærmere rekkevidde er det godt mulig jeg har mistet besinnelsen og gitt dem et skudd for baugen hver. Jeg satt i alle fall på nåler og hadde det vært noe som helst mer avdrift hadde jeg vært 100% nødt å skille dem fysisk med å gå mellom dem og presse meg frem. Men hvorfor de ikke klarte å se at en båt som ligger og veksler på forover og bakover og spinner baugpropell sliter med manøvrering forstår ikke jeg. De hadde all verdens plass å vike til uten at det ville ha gjort dem noe som helst, bortsett fra stoltheta at de ikke fikk stå på sin rett...

Link to post
Share on other sites

Synes det er vanskelig nok å være høflig med lav fart når halvplaneren min for det første ikke går saktere enn 6knop på tomgang (800-900rpm)...

Da bør du vel heller gjøre noe med motoren slik at du kan komme deg ned i 1/2 knop på en kontrollert måte.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Lite å gjøre med motoren; den har design 850 rpm idle speed. For havnemanøver og å ta løs har jeg sluregear som virker finfint, men jeg går ikke lengre strekk på sluregearet. For strekk med 5knop fartrestriksjon lar jeg den gå på tomgang på 6knop og evt slår fri en gang i blant hvis det trengs...

Link to post
Share on other sites

@LM9725

Jeg ser ærlig talt ikke problemet ditt, med Canaima (langkjølt, 13tonn, enkel aksel, baugtruster) setter jeg glatt og ubekymret baugen i fjæra/elvebredden og venter til situasjonen er avklart ved fare for sammenstøt om jeg så kan forhindre det. Uansett om det situasjonen ellers inkluderer er en svømmer eller Victoria.

 

Jeg syns kanskje heller ikke det er helt greit å skyte mot andre fartøy selv om det er trangt og jeg kanskje har driti meg ut ved å gå inn der jeg ikke burde...

Link to post
Share on other sites

Da bør du vel heller gjøre noe med motoren slik at du kan komme deg ned i 1/2 knop på en kontrollert måte.

Den båten må jo være relativt ubrukelig hertillands hvor det er lange strekk med 5 knop.

Det må være seilfolket som mener noe slik. :clap:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nuh.

Å kjøre 6 knop i en 5 knop sone kan sammelignes med å kjøre i 60 i en 50 sone med bil. Hadde jeg da forklart politimannen med radar at bilen går ikke saktere enn 60 hadde det blitt en smule oppstyr.

Man får holde seg til lover og regler.

En båt som ikke lovlig kan fremføres bør settes på land og hugges.

Eventuellt utrustes med CP.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og det er mange båter som går i 5-6 knoo på tomgang. Styremuligheter i en halv knop? flåsete. Dersom båten har thruster framme om bak hadde slikte problem blitt å leve med. Min båt får truster framme i sommer, og forhåpentligvis bak til neste år, nettop for å kunne manøvrere sakte.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

"Store" båter vil alltid gå for fort på det som kapteiner av mindre båter betegner som for liten avstand. "Små" båter vil alltid være i veien for kapteiner med større båter. Kajakker vil alltid padle på feil plass, seilbåter vil alltid henge et seil i masta og gå for motor for å ha vikepliktsfordel. Seilbåtfolk vil alltid mene at motor burde forbys, bortsett fra som generator eller hjelpemotor i seilbåter. Motorbåtfolk vil alltid irritere seg over ulyd fra rigging/mast på seilbåter i vind. Det vil alltid være noe...

 

God sommer og kos dere! Tell til ti og tenk at de ikke vet bedre, alle de som plager deg, så blir alt så mye bedre...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...