Jump to content

Kan båteiere med store båter vise litt hensyn?


Zetha

Recommended Posts

NEI!

Jeg finner meg ikke i at idioter skal nekte meg min og andres rett til bruk av kysten vår. Punktum.

Det er like mye idiotenes ansvar som mitt å følge de lover og regler som gjelder så vi alle kan ferdes sammen rimelig trygt.

Og "trygg avstand" er ikke relevant når du blir innhentet og overkjørt..

 

Jeg har ikke lyst til å dø i kajakken, jeg ser ut som et blinkende juletre med reflekser i hue og r**va når jeg padler om natten nå,

jeg kjenner angsten fysisk hver gang motordur nærmer seg etter disse opplevelesene jeg har hatt.

Men jeg slutter ikke å padle for det.

Jeg deler opplevelsene her slik at noen kanskje neste gang ikke er like idiot og aktivt søker å unngå å ta livet av en mykere "trafikant".

Link to post
Share on other sites

Har man denne modusen er det grunn til å være ekstra oppmerksom på hva som kan dukke opp forut. Har man høy fart og får bind foran øynene finnes det ikke noen omstendigheter som forsvarer uaktsomheten.

Burde nok presisert litt bedre. Dette gjelder jo uansett om en er liten eller stor på sjøen. Den som kjører over en annen har selvfølgelig et ansvar, men den som blir overkjørt har jo også ett ansvar ved å oppholde seg i område. Sam er nok mere erfaren og som også er vant med å oppholde seg under vann. Dette kunne jo ha hendt en som var mindre erfaren og utfallet kunne blitt annerledes.

 

Jawik: Du slår inn åpne dører :lol:

og gjentar det jeg allerede har sagt. Men du bidrar til å tåkelegge poenget mitt....

Er vant med å slå inn dører og ekkoet du hørte kom fra undulaten som befant seg i tåka :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

De kan nok , men MÅ jo ikke,

 

Til dere som sier at noen skal holde seg unna "leia" : Skjerp dere !

Til dere som sier at noen burde bytte båt: Skjerp dere !

Til dere som kjører snekke eller annen båt på steder med mye trafikk i (+/-) 10-12 knop : Skjerp dere !

Og det kan da for F. ikke være så ille og kjøre båt i 6-7 knop en liten stund eller hva ??? :smash:

Link to post
Share on other sites

Jolleseilere blir jo fra første dag innprentet at motorbåter har vikeplikt for dem.

Jolleseilere blir fra første dag innprentet at ved kontakt med annen trafikk gjelder sjøveisreglene.

 

Problemet oppstår når 15-20 joller seiler i et virr-varr på kryss og tvers i et trangt sund.

En trent eller opplært båtfører vil se at de ikke seiler i virrvarr men i et meget forutsigbart mønster.

Dieselmotorbåtførerbeviset tar ikke opp noe av dette.

 

Siden så mange båter seilte slik er det naturlig å tro at de seiler regatta.

Tvinger du deg fram over Ullevaal når det er kamp?

Link to post
Share on other sites

NEI!

Jeg finner meg ikke i at idioter skal nekte meg min og andres rett til bruk av kysten vår. Punktum.

Det er like mye idiotenes ansvar som mitt å følge de lover og regler som gjelder så vi alle kan ferdes sammen rimelig trygt.

 

 

Helt enig, men hvis du har blitt påkjørt flere ganger høres dette ganske risikabelt ut. Hadde det vært mulig å fått til et eller annet som ga et kraftig lydsignal når gufne situasjoner oppstår? En startpistol eller noe som smeller høyt?

Link to post
Share on other sites

Jeg lærte av min lærer på ungdomsskolen hvor jeg tok mitt båtførerbevis at man SKAL vise hensyn til alle store eller små, som ligger på dregg eller til land, det er ikke foran båten det skjer det er bak. Og når en innhentet et annen båt (fartøy) skulle en passere på den siden som er mest hensiktsmessig for den videre ferdsel, altså den siden hvor du ikke behøver og svinge foran båten du tar igjen. Vet ikke om det er med i de nye kompendiene????

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Jolleseilere blir fra første dag innprentet at ved kontakt med annen trafikk gjelder sjøveisreglene.

Det er korrekt, men det burde kanskje innprentes hos visse "voksne" også, og hvis man opplever at jolleregatta'er virkelig utgjør et problem bør man kanskje tenke i retning av noe mer landfast?

Link to post
Share on other sites

Jolleseilere blir fra første dag innprentet at ved kontakt med annen trafikk gjelder sjøveisreglene. En trent eller opplært båtfører vil se at de ikke seiler i virrvarr men i et meget forutsigbart mønster.

 

Vel vel, det hender vel at disse jolleseilerne er nybegynnere og at dette seilingsmønsteret ikke er helt forutsigbart?

 

I Son der jeg har båten min er det et meget aktivt miljø for å lære barn opp til å seile, og det er jo helt supert! Men det er ikke like lett en søndag eftermiddag å komme seg inn på egen plass når 20 - 30 fullstendig uerfarne unger "virrer rundt" mellom gjestehavnen og moloen inn til havnen min. Jeg har mange ganger måttet legge meg "på vent" for å komme inn. Men at instruktørene legger ut rundingsbøyer så langt inne en søndag eftermiddag, er for meg fullstendig uforstående. Det er mer enn nok plass litt lenger ute i Sonsbukten som i hele området er et oversiktlig og godt beskyttet område værmessig. Men igjen: All ære til de som aktiviserer disse barna med jolleseiling.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Helt enig, men hvis du har blitt påkjørt flere ganger høres dette ganske risikabelt ut. Hadde det vært mulig å fått til et eller annet som ga et kraftig lydsignal når gufne situasjoner oppstår? En startpistol eller noe som smeller høyt?

 

200 lumen lykt som han sier han rettet på båten i god tid burde de fleste se. Det sier meg at han kanskje var så full at han trodde han var i fritt leide sonen på en fyrlykt. Men burde ringen en bjelle når han kjører på fyrlykten....

 

Men som du sier så får en jo veldig små hendige flairsignaler som uansett kan være kjekk å ha i lommen på vesten.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

.

 

Jeg opplever fra tid til annen det jeg vil kalle hensynsløshet fra jolleseileres side.

 

Jolleseilere blir jo fra første dag innprentet at motorbåter har vikeplikt for dem.

Problemet oppstår når 15-20 joller seiler i et virr-varr på kryss og tvers i et trangt sund.

 

 

Selv seiler jeg en god del raske joller, 12-15 knop på slør. Jeg seiler alltid i et meget forutsigbart mønster men dette driter mange motorbåter i, de holder kursen og det ender ofte med at jeg må jibbe eller slå for å unngå kollisjon. Dette gjelder også for seilbåter som går for motor, men de er ifølge sjøveisreglene også motorbåter(?)

 

Når jeg seiler er det også relativt lett å få kontakt med meg, og jeg kan lett vinke alle foran eller bak.

 

 

 

Når jeg har seilt regatta, eventuelt vært følgebåt under jolleregattaer med 50+ båter er det ALLTID en båt som kommer på tvers av banen. Det er alltid lett å kjøre rundt og ikke mye omvei.

Link to post
Share on other sites

Jeg finner meg ikke i at idioter skal nekte meg min og andres rett til bruk av kysten vår. Punktum

.

Jeg har ikke lyst til å dø i kajakken, jeg ser ut som et blinkende juletre med reflekser i hue og r**va når jeg padler om natten nå,

 

SamH: Det er flott at du deler dine erfaringer med oss. Jeg er helt enig med deg, ingen skal nekte deg din rett til å oppleve naturen på den måten du selv vil.

 

For min egen del kan jeg si at du, ved padling i mørke vil være vanskelig å oppdage på bakgrunn av reflekser, du være mye lettere å oppdage hvis du bruker en rundtlysende lanterne, det finnes jo mange LED lanterner/lykter som knapt bruker støm.

Det vil fungere godt hvis bakgrunnen du observeres mot er mørk.

 

Hvis bakgrunnen du observeres mot er opplyst av mange ulike lys på land, f.eks en by eller et tettsted kan det være svært vanskelig å oppdage et lite lys i mengden, det gjelder faktisk ganske store fartøyer også, men disse er jo godt synlig på radar.

 

Kanskje man kunne fått til en hissig stroboskop, eller hva det heter med disse kraftige blinkene.

Link to post
Share on other sites

Helt enig, men hvis du har blitt påkjørt flere ganger høres dette ganske risikabelt ut. Hadde det vært mulig å fått til et eller annet som ga et kraftig lydsignal når gufne situasjoner oppstår? En startpistol eller noe som smeller høyt?

 

Jeg har tenkt mye rundt akkurat dette, et av problemene er at potensielle situasjoner oppstår hele tiden sett fra min side i kajakken.

Tiden det tar fra en situasjon går fra å være potensiell via farlig til utløst har vært så kort at jeg knapt har rukket et par padletak.

Første gangen rakk jeg ikke å tenke noe før jeg lå i vannet, jeg prøvde å rulle opp en gang mens jeg sidesurfet oppned på baubølgen men ble tilslutt trykket ned, under snekka kjøl mot kjøl og kom uskadd opp bak, med grønt snekkebunnstoff i en fin stripe langs hele kjølen min..

Jeg hadde visst ropt noe om å koble ut propellen før jeg gikk under andre gang men husker ikke det selv.

Andre gangen rakk jeg to padletak fra han tårnet opp på toppen av baugbølgen bak meg før han traff og trykket meg ned under seg og det hele ble turbulent og voldsomt i saktefilm.

Noen form for "krisesignalisering" har det overhodet ikke vært tid til.

 

Jeg tror at kontinuerlig varsling som kan oppfattes så tidlig som mulig er tingen, i form av lyssignaler. Sjøveisreglene har en "bør ikke" i forhold til bruk av strobelys for å påkalle oppmerksomhet, jeg tror allikevel det er godt sjømannskap når en først er i farlig farvann å bruke en strobe på akterdekket samt godt med solas reflekser på ryggen for å kaste mest mulig lysblink bakover og jeg bruker det nå. Forover og sideveis har en noe bedre muligheter for selv å unngå sammenstøt, en god hodelykt bør holde med tanke på det forenom tvers. Ombord er det ellers selvfølgelig fløyte, bluss og signalpenn.

 

Jeg er nok ikke en typisk padler, jeg padler langt og ofte lenge om gangen (750km+ i år, hvorav ca 500km i mai) , og for en motorbåt over avstander som typisk er en transportdistanse og bruker gjerne derfor den samme leia, dog velger jeg utaskjærs hvor det er en mulig opsjon. Jeg prøvde på denne turen å sette personlig rekord ved å komme over 100nautiske uten hvile. Jeg hadde padlet 153km da det smalt. Dette gjør meg helt klart mye mer utsatt og eksponert for hendelser enn mange andre i kajakk, og kan sikkert delvis forklare at ting skjer akkurat meg. Jeg ville om jeg hadde visst at stedet på Munken var åpent, og at det var på tide å sjangle ned til båten og kjøre hjem, valgt en annen kurs enn den jeg lå på da jeg forsent oppdaget faren.

Jeg hadde en ruteplan for å unngå neste skjenkested, jeg kjenner til forholdene, et resultat av totalt fravær av politikontroll på vannet her oppe.

 

Det er noen fellesnevnere for begge tilfellene mine; alkohol, motorbåt og Telemarksvassdraget.

Link to post
Share on other sites

jeg ser ut som et blinkende juletre med reflekser i hue og r**va når jeg padler om natten nå,

Refleks er ikke så mye verdt så lenge du ikke belyses fra/av fartøyet som nærmer seg.

Strobe er jeg for i ditt tilfelle. Det er viktigere å fange oppmerksomheten enn å være lovlydig. I hvertfall så lenge du ikke skaper forvirring.

Slett ikke umulig at strobe har noe for seg også om dagen.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

NEI!

Jeg finner meg ikke i at idioter skal nekte meg min og andres rett til bruk av kysten vår. Punktum.

Det er like mye idiotenes ansvar som mitt å følge de lover og regler som gjelder så vi alle kan ferdes sammen rimelig trygt.

Og "trygg avstand" er ikke relevant når du blir innhentet og overkjørt..

 

Jeg har ikke lyst til å dø i kajakken, jeg ser ut som et blinkende juletre med reflekser i hue og r**va når jeg padler om natten nå,

jeg kjenner angsten fysisk hver gang motordur nærmer seg etter disse opplevelesene jeg har hatt.

Men jeg slutter ikke å padle for det.

Jeg deler opplevelsene her slik at noen kanskje neste gang ikke er like idiot og aktivt søker å unngå å ta livet av en mykere "trafikant".

 

Jeg er helt enig med ditt synspunkt og du høres både erfaren og synlig ut. Jeg har aldri sett et juletre på sjøen før men jeg ser for meg at det er veldig synlig;)

Likevell ville jeg vært litt mere ydmyk når du ferdes i kajak.. Du har all rett til å bruke sjøen, men den dagen du blir overkjørt av en 46 fots 15 tonns båt med en uoppmerksom skipper og du ligger i hekksjøen letter filetert av de to propellene ville du kanskje angret på at du sto på retten din?

For all del. Jeg liker å se kajakker på sjøen, og har stoppet og snakket med flere av de. Jeg må også innrømme at jeg liker å vinke til dem. Morsomt å se hvordan de løser padletakten med vinking. Det løser seg med et smil og alle tar det med et smil.

 

Det blir som med mc på vei. Du følger de samme reglene, men må være ekstra varsom fordi bilene ikke ser deg. Jada. Jeg har ligget på panseret til en bil som 17 åring. Kjørte heldigvis sakte, og plutselig kom en bil rett ut i et kryss der han hadde vikeplikt.. Fort gjort.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke dummere enn at jeg godt vet at jeg taper, mot enhver med propell.. Jeg har vel også nevnt det tidligere.

 

Men som en liten unnskyldning for å hijacke tråden her med kajakkgreier, litt tilbake mot topic:

Er det egentlig så urimelig å forvente når vi i mindre fartøy gjør hva vi kan for vise at vi er der, at fører i større fartøy er aktsom nok til ikke å risikere andre menneskers liv og helse? Det er ikke et teoretisk spørsmål for min del..

Link to post
Share on other sites

Hvis det er sånn at det finnes idioter der ute som er tilbøyelige til å kjøre deg i senk i kajakken , ville jeg forandret på dine padleturer\rutiner og beveget deg i "sikkert" farvann .. Neste gang er du kansje ikke så heldig som de to foregående tilfellene..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Da må du få tak i alle idiotene før du bli påkjørt. Jeg er helt enig med deg. Det er bare de idiotene som kanskje ikke ser deg. Og jeg tror ikke du når fram til særlig mange båtidioter her på bp.. De er ikke medlem her.. Tror jeg..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

SamH

 

Er i utgangspunktet helt enig med deg i at regler er til for å følges. Men det er noen paradokser her i livet:

- Som sagt det hjelper lite og komme til St.Peter og si at det var ikke min skyld.

- Regler er til for å tolkes og så lenge du har den minste båten så er du mest utsatt om noe skulle skje.

- I Norge lever vi i et gjennomregulert samfunn. Ikke forvent det andre steder, eller av folk fra andre steder, der må du selv ta forhåndsregler

- Hos noen vil du være idioten som utsetter deg for å gå i denne farkosten til havs om natten, uansett regler.

- Til slutt hvilken CE klasse er det på en kajakk (A, B, C, eller D)

 

Utover det er det bare å si at det ser fantastisk herlig ut å padle og det er kanskje en av de mest naturvennlige måter å hygge seg i skjærgården på.

Link to post
Share on other sites

Tråder om joller og kajakker vs. de store stygge har i alle år vært en gjenganger her på BP. Tillater meg derfor å sittere et innlegg jeg hadde om saken (og mere til) som vel ble skrevet for en 6-8 år siden?

 

Vi var på vei nordover etter ei uke i området Gullholmen-Kjærringø- Skjærhamn. Etter en overtnatting på Vassholmarne vest av Grunnsund havnet vi, mer av en tilfeldighet, på Grøttø SE av Båhus Malmøen. Ikke var det spesielt koselig der heller, med et oljeraffineri som nærmeste nabo. Allikevel, området hadde fått status av naturreservat, fordi bukta og sørhellinga på andre siden av der vi hadde fortøyde hadde gitt grobunn for en skjeldenhet langs Båhuslenkysten, nemlig en edeltreskog. Vi følte oss nesten som hjemme i Asker med tett vegetasjon av Ask, Lind, Hassel og Eik. Ei sandstrand omkranset bukta, også det en skjeldenhet i Båhuslen.

 

Mange sier det var bra det gikk som det gikk da svenskene overtok Båhuslen fra Norge etter freden i Rosskilde i 1726? (Du retter meg sikkert Gunga for årstallet tar jeg rett fra hukommelsen, og den er ikke lenger hva den en gang var.) Svenskene har forvaltet området klokt sier de. Bare se, ikke ei hytte og inges skilter med "Privat og adgang forbudt" Og det er nok riktig, en fornuftig og konsekvent hyttepolitikk med prioritering av "Allmannaretten" har forhindret sørlandske tilstander i den svenske skjærgården. Det skal svenskene ha all ære for.

Når det er sakt, må også sies at når det gjelder forvaltning forøvrig må svenskene få strykkarakter. Fra gammelt av har de forvaltet områdene etter innfallsmetoden og i god australsk pionerånd. " Leer det seg så skyt" sa man i australia i pionertiden, "står det stille så hugg det ned" Og det er vel akkurat det svenskene har gjort. De har kanskje ikke skutt og utryddet viltfaunaen på land, men til havs har rovfiskeriene på 18- og 1900 tallet praktisk talt radert ut alt som finnes av fisk. Sild og makrellstørje var stort på Båhuslenskysten tidligere og sysselsatte svært mange mennesker. I dag er det vel knapt noen som kan livberge seg på de tradisjonelle fiskesortene.

 

Til tran og sildekokeriene trengte de brensel. Den tok de der det var lettest og billigst å få tak i den, nemlig på holmer og skjær i nærheten. Resultatene ser vi i dag. Der det tidligere var skog og vegetasjon er det nå bare blankskurte svaberg å se. Vakkert hevder mange. Ja visst, jeg er ikke uenig i det. Allikevel gir det en liten bismak når man tenker på at den vakre båhuslenske skjærgården som så mange av oss kjenner og er blitt så glad i faktisk er sterkt preget av slik tankeløs og kortsiktig rovdrift på naturen.

 

Reiser man litt lenger nord, rett på nordsiden av Soten, ser man nok et resultat av slik kortsiktig forvaltning, eller mangel på sådanne. Her har rallare og anleggsslusker vandalisert skjærgården i en slik forstand at det trengs en ny istid for å rette opp skadene. Øy etter øy, fra Hunnebostrand til Fjellbacka og også på sørøstsiden av Smøgen er uopprettelig ødelagt etter steinbruddsdrift. Direkte stygt og ubrukelig som rekreasjonsområder er det med store gapende sår og steinrøyser der det før var blankskurte svaberg og urørt natur. Det ser også ut som anleggene er forlatt i all hast da skrammel, skrot, steinrøyser og provisoriske utskipningshavnern fortsatt skjemmer den vakre naturen. Alle øyene synes å være påvirket da rådende tenkning må ha vært: Det er nok å ta av så her kan vi frodse. Ta kun indrefileten og de feiteste og beste biffene, og la resten ligge.

 

Om nordmenn hadde forvaltet området med større grad av klokskap om freden i Rosskilde hadde fått et annet forløp skal jeg ikke ha sakt. Lite tyder på det. Ser vi på norsk forvaltning på Svalbard og på mange av øyene i Antarktis fra de samme tidsepoker har heller ikke vi så mye å slå oss på brystet av. Skal men summere opp kan man vel si at på den tiden visste man faktisk ikke bedre. I dag ville man nok handlet annerledes, både nordmenn og svensker vil jeg tro. På norsk side kan man faktisk rette opp mye av elendet. Det eneste som trengs er politisk vilje og mot. Rydd opp i 100-metersbeltet, riv alle gjerder og kunstige stengsler som forhindrer fri ferdsel, og før strandsonen tilbake til befolkningen igjen. Penger har vi jo nok av.

 

Nå var det egentlig ikke dette jeg hadde på hjertet denne gang, men noe helt annet. Så ha meg tilgitt, det bare sporet av liksom.

 

Vi var altså på vei nordover etter å ha overnattet på Grøttø. Da vi runder odden på sørsiden for jeg se noe som ligger å dupper i vannskorpå lenger nord, i sundet mellom Grøttø og Malmøen og helt inne ved land der sjøen er smul og rolig.Det ser på avstand nesten ut til å være små ærfugkyllinger der de ligger å dupper i sjøen etter bølgene fra forbigående båter i sundet. Da vi kommer nærmere ser vi at det er en gruppe på 8 personer som er ute å ror kajakk. De har tydeligvis lagt seg i ei rolig bukt ved land for å vente på en passende anledning til å krysse sundet over til Malmøen. Kanskje er de nybegynnere som er uvant med bølger, ikke vet jeg? Båttrafikken i sundet er i hvert fall rimelig heftig i ferietiden og mange bryr seg katta om joller og kajakker når de går i sine 15-20 knop med nesa i været og med små tsunamier i kjølvannet.

Da kysten med ett syntes å være klar, uten hurtiggående cabincruisere å se fra kabelferja i nord og ned til oss som kom i 5 kn. fra sør, tok de sjansen å la utpå. Da de var kommet om lag 1/3 over så vi først en cruiser i 30 fot++ klassen runde odden ved lineferja, så en til. Begge synes å gå i cruisingfart dvs. i om lag 20 kn. Vi så at kajekkpadlerne nølte. Skulle de snu eller skulle de gi det de hadde i et forsøk på å krysse sundet før cruiserne ble for nærgående? De valgte det siste, og tre av de lyktes i å ta seg over før en Nimbus 34 av skjærgårdsjeepttypen og med blågult flagg med ett var over dem. På en uforklarlig måte holdt alle seg flytende selv om flere som fikk sjøen in fra baugen fikk store problemer i de grove bølgene. Skipperen på nimbusen, en feit flintskalla førtiåring brydde seg katta om at kajakpadlerne hyttet neven mot de, og blondinen ved siden av så bare skjemskt og brydd til siden.

 

Padlerne samlet seg til neste slag der de lå og drev i ren kaos i det opprørte vannet, noen med baugen mot sundet, andre med siden mot. Den neste var enda større, en Windy 37 hvor brenningene stod som fosser foran baugen. Det var enda et stykke igjen, og padlerne samlet seg og forberedte seg så godt de kunne. Så skjer det nesten utrolige at Windyen faktisk sakner farten og går ned i dorgefart. Han hadde tydeligvis sett padlerne i det trange sundet og tatt hensyn ved å redusere farten selv om det vel formelt sett kanskje er fri fart i området. Da han passerte oss så vi at han hadde norsk flagg. "Bitte…." ett eller annet kunne vi lese på hekken, resten av navnet var skjult av ei jolle eller noe annet. Jeg så på kona og sa: Det der måtte jo være…..?

"Escada-Escada-Escada lød det over VHF'en "Bitteliten på 16". Så var det altså vår egen Bitteliten vi hadde møtt og som hadde oppført seg så eksemplarisk i den trange leia. Vi tok en prat på 77 og ønsket hverandre fortsatt god ferie.

 

Nå skal ikke jeg med dette hevde at alle nordmenn oppfører seg eksemplarisk i den svenske skjærgården. Det gjør de ikke, langt derifra. Allikevel vil jeg påstå at påfallende mange av de som kjører slalom mellom båtene og gjør livet utrivelig for mange ferierende småbåteiere langs E18 i Båhuslen faktisk er svensker. Dette til tross for at to av tre båter du møter bærer norsk flagg. Svensker synes med andre ord å være overrepresentert på bøllestatistikken. En tilfeldighet kanskje, men påfallende mange av de synes å kjøre Nimbus og like påfallende synes førerne å være feite flintskalla førtiåringer med forskremt blondine som medsittere.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Sam H det virker som det er du som er idioten her. på samme måte som de j.... sykkelistene i kondomdrakt som skal stå på retten sin til de ligger flat under en lastebil.

Jeg hadde ikke ville blitt en "bow eagle" på en tanker eller danskebåten, på samme måte som du ikke vil bli filet av en 30fot motorbåt

Link to post
Share on other sites

Jolleseilere blir fra første dag innprentet at ved kontakt med annen trafikk gjelder sjøveisreglene.

 

En trent eller opplært båtfører vil se at de ikke seiler i virrvarr men i et meget forutsigbart mønster.

Dieselmotorbåtførerbeviset tar ikke opp noe av dette.

 

Siden så mange båter seilte slik er det naturlig å tro at de seiler regatta.

Tvinger du deg fram over Ullevaal når det er kamp?

 

Ved å kaste inn denne brannfakkelen i går regnet jeg jo med reaksjoner.

 

At man på seilskole innprentes "at ved kontakt med annen trafikk gjelder sjøveisreglene" er vel egentlig det samme som at motorbåter har vikeplikt for dem?

 

Jeg snakker i mitt innlegg ikke om regatta, men seilskole for nybegynnere. Jeg kan da ikke med beste velvilje se at det er et forutsigbart mønster i dette.

 

Jeg har forøvrig aldri hørt om noe som heter "Dieselmotorbåtførerbevis". Får heller ikke helt med meg hva dette ikke tar opp??

 

Det er korrekt, men det burde kanskje innprentes hos visse "voksne" også, og hvis man opplever at jolleregatta'er virkelig utgjør et problem bør man kanskje tenke i retning av noe mer landfast?

 

Som nevnt over har jeg ikke tatt for meg problemstillingen i forhold til regattaer, men nybegynnere på seilerskole.

 

Det konkrete tilfellet er at jeg har båtplass i en båthavn hvor en seilerskole driver opplæring av nye seilere i inn/utseilingen av havnen. Er man som motorbåtfører på vei inn til havnen er det et hav av plass og ikke noe problem å legge seg på vent. Er man derimot på vei ut har man bare noen meter å bevege seg på sideveis. En motorbåt uten fremdrift er som en dupp og havner der vårherre vil. Det er dermed fort gjort å havne opp i en farlig situasjon, for eksempel at man på grunn av vindfang og ikke styrefart havner inn i fortøyde båter eller bryggeanlegg.

 

Det som var mitt poeng var at man tidlig i seileropplæringen også tar opp det faktum at en motorbåt i gitte situasjoner ikke er manøvreringsdyktig.

 

Og som svar på ditt innlegg bliss X, så opplever jeg ikke en jolleregatta som et problem, og ser ditt utspill om at man bør "tenke på noe mer landfast" som et sleivete tilbakespill.

Redigert av Javi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sam H det virker som det er du som er idioten her. på samme måte som de j.... sykkelistene i kondomdrakt som skal stå på retten sin til de ligger flat under en lastebil.

 

Vel , jeg gjør mitt beste for å bli sett, og for også gi andre en sjanse til å ta nødvendige forholdsregeler for å unngå sammenstøt.

Jeg kommer ikke til å slutte å padle langs kysten vår selv om der er store idioter med større/raskere båt enn meg derute, faktisk venter jeg bare på ny kajakk for å gjøre akkurat denne turen om igjen. Haugesund-Notodden(100km/14t dag) står også for tur mot slutten av måneden om nybåten svarer til forventningene.

 

Jeg er ikke alene der ute i liten båt, når som helst kan en overraskende dukke opp rett foran baugen din om du ikke følger med. Kanskje er det et par unger fiskende fra kano i tusmørket? Ville du hatt et slikt sammenstøt på samvittigheten? Skal vi frata dem også muligheten til å padle?

 

Uansett, meg skremmer du ikke ut av vannet, enten det er i seilbåten, jolla, kajakk eller svømmende, vær helt sikker på juridisk etterspill for enhver som kjører over meg, uansett utfall. Jeg er nok minst like dum og sta som kondomdraktsyklistene..

Redigert av SamH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...