Jump to content

Kan båteiere med store båter vise litt hensyn?


Zetha

Recommended Posts

Virker denne?

 

Måtte stoppe å filme pga fikk sjøen i hekken.

 

Tror han pløyde ca 1 mtr bølger + slep.

 

Og det var jeg som måtte gå babord, men tror det var 10-12ms kastevind den dagen også:)

 

http://i1208.photobucket.com/albums/cc377/GEN1975/Askeladden P66 Weekend/c57fb726.mp4

 

 

Her er min hekk :)

 

e47d42ec.jpg

Redigert av boati (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så lenge de som blir passert i god tid rekker å vende nesa mot sjøen mener jeg at passeringer er akseptabelt. Tåler man ikke bølger på sjøen får man sette båten i hagen.

 

Problemet var jo akkurat at avstanden var så liten at vi rakk ikke "å vende nesa mot sjøen". Både båten og vi tåler bølger, hvis ikke hadde vi ikke kjøpt båt, men forblitt i campingvognen. Kanskje ikke helt sammenlignbart, men i alpinbakken er det dem som kommer bakfra som skal "vike" for dem som ligger foran en. Jeg kjører ofte forbi andre i alpinbakken, men passer på å gjøre det med slik avstand at jeg unngår kollisjon dersom den jeg skal kjøre forbi, plutselig gjør en uventet manøver. Nå er det ikke så mye uventede manøvere en kan gjøre i en snekke, men jeg trekker likevel en parallell. Dette er ikke ment som surmuling over hekkbølger eller at "din båt går fortere enn min båt", men et spørsmål om å ta hensyn. Når en passerer en saktegående båt med 5-6 meters avstand i 20-25 knop, så synes jeg ikke en utøver sjøvett. Noen ganger må en nødvendigvis ferdes der båt-tettheten er høy, da er allmennhensynet greit å ha i minnet. At det er mye uvettig kjøring til sjøs, er det ingen tvil om. Det har vi jo sett flere og flere innslag i media de siste årene. Jeg skal ta til etterretning de synspunktene som er kommet fra dere i storbåter over oss i snekker - jeg synes vi alle skal ta hensyn, slik at sjøen blir en trivelig arena for alle. Som jeg skrev i mitt første innlegg om dette, tror jeg ikke at de verste bøllene er å finne i et båtforum - uansett; greit å få luftet litt meninger og tanker. Dette var jo tydeligvis noe som engasjerer mange enten en befinner seg i en snekke, seilbåt eller cabincruiser. Tross alt; vi vil alle ha fine opplevelser på sjøen.

Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha"

Link to post
Share on other sites

Les regel 9 i sjøveisreglene.

Du skal holde styrbord side i leia.Innhentende fartøy har vikeplikt helt til det er passert og klarert. I ei trang lei, som er et relativt begrep, avhengig av ulike forhold,skal du helst passere det innhentede fartøyet på dennes babord side.

God sjømannskap innebærer blant annet at man viser hensyn til andre på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Les regel 9 i sjøveisreglene.

Du skal holde styrbord side i leia.Innhentende fartøy har vikeplikt helt til det er passert og klarert. I ei trang lei, som er et relativt begrep, avhengig av ulike forhold,skal du helst passere det innhentede fartøyet på dennes babord side.

God sjømannskap innebærer blant annet at man viser hensyn til andre på sjøen.

 

Ja, akkurat; tusen takk!

Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha"

Link to post
Share on other sites

Jeg husker da jeg var på hytta da jeg var 7-8 år.. Kl 12 hørte jeg duren gjennom skogen. Nå kom turistbåten. Jeg sprang som en gal ned til brygga, kastet meg i gummibåten og rodde det jeg klarte ut.. Så kom det to store hekkbølger. Det var sykt gøy.. Så satt jeg på hytta noen timer og klokken 1625 kom båten tilbake. Samme rituale for å få med disse bølgene. Båten kjørte litt nærmere på ettermiddagen så bølgene ble større. Det var dagens høydepunkt. Siden har jeg vært forelsket i hekkbølger. Studerer de i forskjellige hastigheter. Hvordan de ruller på et speilblankt hav. De er ganske vakre er de ikke? Jeg er litt eldre nå, men fortsatt like glad når det kommer noen hekkbølger og ruller litt på båten.

 

God sommer, vis hensyn og ikke la båtturen bli ødelagt av noen skarve hekkbølger..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nei nei. Går bra med hekkbølger fra en stor båt, men når man er 5 stk i båt.. 2 små unger under 5 år, og 3 voksne., vi lå nærme land. Dem suste forbi med en klaring på 2-3meters avstand enkelte :headbang: Dette vil da ødelegge, for dem små (noen bler jo redd) 14 fots båt og får hekkbølgene til en 30fots++ med knop fart på 20-25++. Og dem da ligg så nerme at man nesten kan ta i båten, blir for drøyt....

Link to post
Share on other sites

Nei nei. Går bra med hekkbølger fra en stor båt, men når man er 5 stk i båt.. 2 små unger under 5 år, og 3 voksne., vi lå nærme land. Dem suste forbi med en klaring på 2-3meters avstand enkelte :headbang: Dette vil da ødelegge, for dem små (noen bler jo redd) 14 fots båt og får hekkbølgene til en 30fots++ med knop fart på 20-25++. Og dem da ligg så nerme at man nesten kan ta i båten, blir for drøyt....

Som nevnt tidligere så kan man bli bøtelagt for å lage for store bølger. For noen år siden ble en dømt for nettopp dette. Han brøt ikke fartsgrensen, men laget så store bølger at folk i mindre snekker omtrent gikk rundt. Det er litt synd at ikke flere blir anmeldt og dømt. Da ville det nok blitt mindre av denne bøllekjøringa.

 

Det finnes nok ganske mange der ute som aldri har vært "liten" på sjøen. De kan sikkert kjøre sin egen båt, men de "driter fullt" i hvordan andre opplever det. En annen mulighet er at de ikke forstår hvordan mindre båter takler hekkbølgen deres. Det siste er forsåvidt ikke så mye bedre....

Link to post
Share on other sites

Da jeg kom til hjemmehavnen min Son etter sist helgetur og passerte gjestehavnen, var det satt opp et nytt skilt ytterst på den første gjestebryggen. Nå husker jeg ikke teksten eksakt (skal ta bilde neste gang jeg passerer), men det sto i hvert fall, om ikke ordrett: Velkommen til gjestehavnen, hold lav far og så at en ikke skulle lage bølger slik det står på innsjøene i USA om: No Wakes!

 

Ellers har jeg som trådstarter selv en Saga27 og den båten tåler mye sjø, men ruller mye dersom en får bølgene inn på siden. Jeg legger selv baugen på skrå opp mot bølgene fra passerende båten, men når det som trådstarter skrev i det første innlegget kommer to "kompisbåter" i full "galopp" og passerer klin oppi og en på hver side, er det ikke så greit å få tatt bølgene fra begge båtene på en grei måte.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja det er forskjell på trafikken som avgjør om det er passende. Det vi hører om slik som zetha feks skriver om her, så kvalifiserer det til ofring av båtshaken. Rekker vi å snu nesa opp så kan vi ikkje klage.

Men den billedserien tidligere her, der fjorden er full av seilbåter, der har ikkje de to motorbåtene noe alternativ. Så der hadde eg også kjørt slalom i eget ærend.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg synes vel egentlig at det burde vært slik som i biltrafikken; forbikjøring foretas til venstre.

 

På sjøen skal man vel vike til styrbord, og innhentende fartøy skal vike? Antagelsen min er at å passere på babord kan føre til møtende trafikk

 

Det riktige er (dersom forholdene tillater det) å holde til styrbord i leia, slik at innhentende fartøy kan passere på babord side til det fartøyet som innhentes.

Dersom møtende trafikk gjør forbikjøring problematisk, reduseres farten og forbikjøring avventes til dette kan gjøres uten å være til hindring for møtende trafikk.

 

Dette er slik det praktiseres på fartøy i nyttetrafikk, og bør ikke være noe problem å praktisere blant småbåtfolket heller.

 

Innhentende fartøy kan passere på begge sider

Sjøveisreglene sier at man skal holde styrbord side av leia.

 

Helt riktig

Link to post
Share on other sites

Er man på sjøen så må man tåle litt sjø det er greit. Er man klar over båten som kommer bakfra og rekker å svinge unna eller mot bølgene så er det heller ikke problem. Men det forutsetter at det passeres i litt avstand.

Jeg hadde brukt en halv dag med overtaling for å få min bedre halvdel med ut i en mindre båt med alt for liten påhenger en varm og vindstille dag. Vi ble så innhentet av en 30 fots vanntrukket og halvråtten Draco i halvplan på 3-5 meters avstand i brede vestergapet utenfor Kristiansand. Unger is og kjerring lå i en haug i bunnen av båten, og det var den båtsommeren...

Men det var lettere å få tillatelse til innkjøp av større båt etterpå :giggle:

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bra dokumentert, Bitteliten. Virker som en del her ikke helt har fått med seg situasjonene "motorbåt møter seilbåt". For en seilbåt er det ikke bare å legge baugen opp mot bølgene.

Kanskje du kan kommentere situasjonene slik du oppfattet dem da du tok bildene? Får forsøke å kommentere litt utfra det jeg ser.

 

Bilde 1:

 

Her ser det ut som det kan bli trøblete for seilbåten, og at seilbåten kan bli nødt til å starte motoren fort for å komme seg ut av situasjonen.

Det ser også ut som føreren av motorbåten har forsøkt å ta hensyn men ikke tilstrekkelig, og at han selv er klar over dette.

 

55a72059-20a4-7bd3.jpg

 

Bilde 2:

 

Den nærmeste motorbåten ser ut til å holde litt for stor fart, men mulig han akkurat har slakket av.

Kan også tenkes at han må ha den farten for å ha tilstrekkelig styrefart. Kan muligens bli litt trøblete, men vanskelig å vurdere.

Ikke av de værste.

 

 

 

55a72059-2150-c971.jpg

 

Bilde 3:

 

Her går det jo pent for seg bortsett fra den ene båten som tydligvis ikke helt har peiling på hva han driver med.

 

 

55a72059-2171-0a0a.jpg

 

 

Bilde 4:

 

Utpreget drittsekk med motobåt, men antagelig såpass mye stabil vind at det ikke skaper de helt store problemene

 

55a72059-2194-9364.jpg

Link to post
Share on other sites

Å passere en annen båt så nært og helst med så stor fart at de kun får et glimt av hekksjøen før mann og mus går over borde, det ER dårlig sjømannsskap det, og ingen kan benekte dette.

Bølgene i seg selv er ikke noe problem, sammenlignet med f.eks et offshore fartøy er det ikke mye å prate om. Farten derimot kan være et stort problem da det gir så inderlig liten tid fra man ser båten til bølgene er over en. Men for all del, bare fortsett som før og om noen år har man fartsgrense rundt de største byene og vi putler alle rundt med 7 knop i fin harmoni.

 

Stort sett synes jeg folk flest viser hensyn på sjøen, men noen unntak er det selvsagt.

Link to post
Share on other sites

En mulig løsning må være å selge den fordømte snekka og få seg en båt som tåler litt bølger?

 

Jeg trekker tilbake det jeg tidligere har skrevet om at jeg ikke treffer rette målgruppen her inne...

Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha"

Link to post
Share on other sites

Klart båteiere KAN vise hensyn! Men båtene bli ført av folk, uten krav til sertifikater etc så kunnskapsnivået er ofte så som så. Ofte vet de rett og slett ikke hvilke ulemper deres oppførsel påfører andre. Dessuten så er vi nordmenn individualister og ikke minst egoister, mange gir døyten i andre så lenge de får det som de vil for seg selv. Så det eneste vi med mindre, saktegående båter kan gjøre er egentlig å holde så godt av veien som mulig, og prøve å takle hekkbølgene så godt vi kan. Å prøve å lære opp alle båteiere til å ta hensyn når det verken er sertifikatkrav eller politi på sjøen er en håpløs oppgave etter mitt syn. Så om man ikke ønsker å ødelegge trivselen for seg selv på sjøen vil jeg anbefale at man senker skuldrene og aksepterer at sånn er det, og sånn vil det nok forbli også. Sikre alt løst ombord og følg med, slik at du kan gi bekjed til alle om å holde seg fast når bølgene kommer. Det blir en vane etter hvert, tro meg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Velkommen til gjestehavnen, hold lav far og så at en ikke skulle lage bølger slik det står på innsjøene i USA om: No Wakes!

 

Dette skiltet, No Wake Zone, benyttes i USA også i saltvann, i kanaler, Intracoastal Waterway osv og fungerer meget bra og sheriffen slår hardt ned på dette!

 

Ser ellers at enkelte snekkeeiere ble fornærmet av en kommentar jeg kom med, men min kommentar er basert på svært mange års erfaring med diverse (typer av) båter inklusive snekker, og det kan vel ikke være særlig tvil om at de aller fleste snekker er noen båter som er svært ubehagelige å være ombord i selv ved bare litt sidesjø og er noen ordentlige vraltegåser og derfor en båttype jeg aldri vil vurdere å eie selv.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Synest de fleste viser hensyn, men å passere båter med så liten klaring er ikke greit. De fleste steder i sør er det 5 knop 50/100 m i fra land. De med små båter burde da kunne ferdes trygt innenfor denne sonen.

Ta bilde og båtnummeret hvis mulig, vitner hjelper også når politiet kontaktes.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...