Jump to content

Kan båteiere med store båter vise litt hensyn?


Zetha

Recommended Posts

Er det ikke slik at både båtfører og båteier har et ansvar for at det er vester til alle uavhengig om båteier er i båten eller ikke?

 

Tildels riktig, men litt unyansert. Primæransvaret for at det er vester til alle ligger i utgangspunktet hos båtfører. Båteier kan bli stilt kollektivt ansvarlig dersom det kan bevises at hun visste at båten ville bli benyttet i strid med loven. Men Hvis jeg låner bort min båt som har 4 vester, og den som låner båten tar med 5 venner på tur, da er båtfører alene ansvarlig.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Jeg har i alle år vist hensyn utaskjærs som innaskjærs. Tar båten ned av plan ved møte eller innhenting av enhvert fartøy om det blir litt for "trangt". En artig observasjon er at om båten tas ned av plan ved innhenting av f eks seilbåt, så øker de sin egen hastighet når jeg kommer opp på siden og skal passere de i f.eks. 7 knop. Hva gjør jeg da? Jo "drit å dra" Da får de hele hekkbølgen. I den senere tid er min observasjon at de som forjener mest hensyn nettopp de store motorbåtene. 80% av Skjærgårdsjepper og ribber generellt samt hutiggående båter under 25 fot gir blanke f..... i det som kalles 5 knop og viser generell total mangel på sjøvett og hensyn til båter som har lagt seg til i 5 knopsområder. Kan noen fortelle meg hvorfor jeg fortsatt skal vise hensyn til de samme som ikke viser hensyn til meg? Jeg regner med at jeg ikke er alene om disse observasjonene, og jeg provoserer nok noen med dette innlegget. Det er vel også hovedhensikten da det er nødvendig å få førere av slike båter i 5 knops farvann til å bruke hue. De kan begynne med å kaste et blikk bak seg. (PS. Jeg er overrasket over noen av den yngre garde båtførere, og deres som oftest gode sjømannskap).

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

@PerHarald:

De kan jo hende de tenker som så at du har tilpasset farten pga. fartsbegrensning og/eller trangt farvann, og så gjør de det samme (øker på bittelitt) slik at du ikke skal behøve å kjøre forbi? Ikke vet jeg ...

 

Når det gjelder småbåter som ikke tar hensyn til deg i din Bav 37 så vet jeg ikke riktig hva jeg skal si, men det høres generelt ut som du har kommet dit at du føler deg forpliktet til å vise dårlig sjømannskap tilbake. Kanskje du bør ta en campingferie for å roe nervene i år?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor alt dette maset om "båten min graver mer sjø i 5 knop enn i 45 knop", "tomgangshastigheten min er 19 knop, så...", "jeg trenger minst 13 knop for styrefart", "ta båten ut av plan når du passerer" og "jeg har ikke brukt 4 årslønner på båt for å vise hensyn!!"?

 

Alt som er nødvendig er at du legger om kursen Tidlig og Tydelig, sånn at alle vi andre ser at du vil passere med Tilstrekkelig avstand.

 

Har du kjøpt så dyr båt at du ikke har råd til de ekstra 87 gram med bensin, som du må bruke på å holde tilstrekkelig avstand, så får du heller bare trøste deg med at vi som kommer fra møblerte hjem ikke kommer til å gi deg juling. (selv om du sikkert hadde hatt godt av det)

Link to post
Share on other sites

Egentlig er jeg bare ute etter at 5 knopsregelen gjelder for joller som større fartøyer. De som bryter fartsgrensen er som jeg skrev etter en liten telling så mye som 80% av fartøyer under ca 25 fot. Mener de selv at jeg skal ta hensyn til dem tro?

 

Det skal mer til enn jollebølger for å genere meg, så det tåler jeg. Om man ikke tåler bølger på sjøen så får mann holde seg på land, men jeg har sett både kjærring og unger blitt kastet rundt i fortøyd båt pga. idiotkjøring, og det er helt unødvendig i en 5 knopssone.

 

Og Quantumduck: Campinglivet er avsluttet og det blir nok båtliv i mange år enda for meg uten behov for valium og sterkere saker pga. joller og bølger. Det var ikke først og frems meg selv jeg tenkte på, men en del andre og at andre gir meg muligheten til å vise dem litt hensyn.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Var en tur på sjøen idag - og opplevde 2-3 av de værste hekksjø generalene i full utfoldelse.

Ved å kaste et blikk akterover når man passserer andre på kloss hold, er det ganske lett å se hva man steller i stand.

Jeg har egentlig mistet all tro på at det hjelper å klage, og er derfor forberedt på det som kommer, og setter ned egen fart til 3-4 knop og styrer opp i bråttsjøen.

Det heter at de snille skal få lønn i himmelen, det går derfor an og håpe at de som passerte meg idag får

velfortjent straff på det andre stedet, der de skal.

Link to post
Share on other sites

Og Quantumduck: Campinglivet er avsluttet og det blir nok båtliv i mange år enda for meg uten behov for valium og sterkere saker pga. joller og bølger. Det var ikke først og frems meg selv jeg tenkte på, men en del andre og at andre gir meg muligheten til å vise dem litt hensyn.

Å «gi dem hekkbølgen» er ikke å vise hensyn.

Link to post
Share on other sites

Folk som kjøre snekker og anna som marsjer på rundt 10 knop +-5 knop.

Vis dåke har prøvd båt som faktisk går i plan så vil dåke merka det at hekksjø er ikkje behagelig for oss som ligger i 20+ knopp særleg når du har ein lettare og mindre båt. så slår det ganske bra når du kjem over bølger.

Hjelper jo med støre og tyngre båt. men du får samme problemet når du møter på støre bølger.

 

Det eg skal fram til er at eg kan ikkje sjå at nokon, av oss som kjøre planene båt. Skrive og klage på at me har probleme når me møter på støre bølger, slik at me må gå i ut av plan for og unngå store slag, eller hopp på bølger

 

Hende ofte eg må senka farten på min 18fot båt på 1tonn når eg møter eller kjøre forbi sakte gåande båtar som dregge med seg sjø. men eg klage aldri over det, smile fint og nyte dagene på sjøen. bølger er ikkje eit hinder før da blir uforsvarlig.

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde jeg hadde båt som tålte hekksjø, og bare danskebåten gjorde at jeg lettet, feilberegnet bølgene fra en 50-60 fots something her om dagen, air time! ;) men bare gøy det, ikke så ofte mine mange tonn med båt hopper.

 

Tok sjøen i 50 knop ca, det var vel også noe av problemet :)

Link to post
Share on other sites

I Trondheim har vi en elv som kalles nidelven hvor de fleste båtplasser er. Det er til tider sterk strøm her og jeg har opplevd noen ganger at jeg må opp i halvplan om jeg skal komme meg inn til båtplassen. Ligger jeg i det som normalt er 4-5 knop står båten omtrent stille.. Da er det vanskelig å ikke lage bølger med min lille båt... Men går da stort sett bra det å.. Her om dagen var det en 37 foter som kom omtrent i halvplan oppover, med halve elva på slep. Det ble bølger, men jeg skjønner han. Er vanskelig ut fra solsiden uten litt fart, og han senket farten da han svingte opp mot strømmen. Bølger vil det altid være, så får man planlegge deretter. Håper for deres og de andre ombord at dere ikke bryr dere om hekkbølgene, så blir sommerferien mye hyggeligere :thumbsup:

 

Det gunget..

 

bc714333-cf1a-a5d7.jpg

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg tenner en brannfakkel, men jeg velger likevel å komme med et lite hjertesukk; kan båteiere/båtførere med store båter vise litt hensyn til oss i litt mindre og/eller mer saktegående båter?

Tror du forventer litt i overkant av hva du kan forvente.... Det er lite som tyder på av de med store fjordploger evner å se at de kan skape både utrivelige og ubehagelig situasjoner for andre sjøfarende.. En ser jo her i tråden at svært mange av de er fullstendig uten empati og de legger ut bilder av "enorm" hekksjø og kommenterer at de ikke ser problemet... Det at de ikke ser problemet er jo ikke noen overraskelse for de av oss som har empati og evner å sette oss i hvordan andre andre som ferdes på sjøen har det og ønsker å ha det.. Det som imidlertid er værre er å sette seg inn hva som eventuelt sirkulerer mellom ørene på de som ikke evner å se at de påfører andre ubehagelig opplevelser på sjøen med sin brautende fremferd... men dette med treskalle er jo nærliggende å mistenkte de for å være utstyrt med...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Telemarkspolitiet er oppgitt over drita fulle menn i båt.

http://dt.no/nyheter...elige-1.7472490

 

Dette underbygger vel påstandene til SamH om at det er mye fyllekjøring i Telemarksvassdraget.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Generalisering ? Om den var til meg så se hva jeg skriver: Artikkelen underbygger påstanden om mye fyll ! Jeg kan ikke skjønne noe annet....men det var kanskje en kommentar vedrørende innholdet i artikkelen.

 

Uansett, nå er det håndballkamp !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hadde min kjedligste opplevelse med en stor båts hekksjø i helgen :thumbsdown: Jeg sto og lagde mat, og tok meg en boks pils til matlagingen. En dust av en fører av en fet diger båt, kom kjørende sakte helt til han er ved min side. Han hilser pent mot meg og gir plutselig gass :headbang: Den jæv.. enorme, største og digreste hekkbølgen kommer brått inn på min side. Fire koteletter, en boks potetsalat, tre oppskjærte tomater og en agurk satt plutselig fast i veggen på andre siden av båten. Ketsjupflaska og solbrillene mine som lå i hylla over kokeplata havna oppi steikepanna jeg stekte med. Sauskjelen veltet utover hele benken, pluss dørk. Glass, bestikk og tallerker ble slengt av bordet og utover hele... Hadde en fiskestang liggende på taket. Legg merke til HADDE....! Det eneste jeg fikk reddet var ølboksen :drink:

Men, ærlig talt, hadde jeg sett igjen han der litt senere hadde jeg faktisk dytta hele gubben uti vannet. Var ganske så forbanna der jeg lå på kne og vaska mat og fett i over en halv time. Og i tillegg måtte begynne med maten på nytt :boxing:

Slike karer har visst dessverre aldri vært små :nonod:

 

Kjedelig episode som jeg håper er lenge til neste gang :pray:

Link to post
Share on other sites

Dette er min plan når jeg får min 17tonns båt.

 

Sett på autpiloten og sitte med campingstol på flybridgen i en liten sandkasse og mallorka parasoll og spill "i'm on a boat - the lonely island" på alt for høyt nivå mens jeg cruser avgårde i 5knot.

ingen skal få klage på bølgene, volum er en annen sak

 

 

ps: semi spøk

Link to post
Share on other sites

Det er lite som tyder på av de med store fjordploger evner å se at de kan skape både utrivelige og ubehagelig situasjoner for andre sjøfarende.. En ser jo her i tråden at svært mange av de er fullstendig uten empati og de legger ut bilder av "enorm" hekksjø og kommenterer at de ikke ser problemet... Det at de ikke ser problemet er jo ikke noen overraskelse for de av oss som har empati og evner å sette oss i hvordan andre andre som ferdes på sjøen har det og ønsker å ha det.. Det som imidlertid er værre er å sette seg inn hva som eventuelt sirkulerer mellom ørene på de som ikke evner å se at de påfører andre ubehagelig opplevelser på sjøen med sin brautende fremferd... men dette med treskalle er jo nærliggende å mistenkte de for å være utstyrt med...

 

Er delvis enig med deg. Har selv irritert meg årevis på båter som skaper store hekkbølger på bl.annet trange steder, tett inntil uten mulighet til å vende mot bølgene, eller at vi ligger til land. Det gjelder uansett størrelse på båt. Tror det er mange idioter/tankeløse, men også mange som ikke helt forstår hva de skaper bak seg.

 

En betrakning/oppdagelse i forhold til de siste:

Vi har i år kjøpt "ny" båt, litt større og mye raskere. Min oppdagelse kom da vi på åpne områder lå i plan 24-25 knop i vår 35 fot, 7 t tunge båt kikket bak meg for å se hva slags bølger vi lager i høy fart. Førsteinntrykket fra førerposisjon var at vi selvsagt laget bølger, men at ikke mer enn forventet av en båt av viss størrelse og tyngde. Hekkbølgen lå langt bak og oppfattes som "flat", og vi ikke lå dypt i sjøen.

 

Med historikk på over gjennomsnittet irritert over andres hekkbølger, tenkte jeg at jeg ikke er sikker på hva jeg lager av hekkbølger før jeg ser noen kjøre i dem. DA kom overraskelsen: Båtene (vi holdt 35-45m avstand til ei 20 fots sjekte og et par ribber) gynget mer enn jeg hadde trodd. Jeg ventet noe selvsagt, men følte det var mer enn forventet.

 

Min moral: Det holder ikke å se bak seg på bølgene en lager i ulike hastigheter, de må ses i sammenheng med andres båter og hvordan de oppfører seg i dem.

 

Tror flere kunne gjort litt mer undersøkelser omkring egne bølger hvis de så resultatet av andre båter i dem, og ikke bare kikket bak seg. Det gav meg likevel mer forståelse for at andre kan "feilberegne" sine egne hekkbølger og ikke nødvendigvis er "onde"... Men at det finnes andre som bare gir faen..., det er også helt sikkert

Link to post
Share on other sites

Min moral: Det holder ikke å se bak seg på bølgene en lager i ulike hastigheter, de må ses i sammenheng med andres båter og hvordan de oppfører seg i dem.

:thumbsup: En fin moral som flere bør ta til etterretning.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Vi lager relativt stor hekksjø når vi masjer i 24 knop, men når jeg tar igjen båter som ikke går like raskt eller møter disse, går jeg ut av plan og ned i 6 knop i god tid før jeg møter/tar igjen båter.

Stadig flere som bukker når vi passerer.

 

Har ikke glemt hvordan det er å ha en liten ikke så raskt båt jeg.

 

Vi alle ville nok trivdes bedre hvis vi praktiserte dette mot hverandre. :thumbsup:

 

-G-

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...