Jump to content

Kan båteiere med store båter vise litt hensyn?


Zetha

Recommended Posts

Kajakkpadlere bør holde seg langt vekke fra leia... umulig å se de om de ikke har et stort flagg på. 0,3m bølger å så forsvinner de mellom bøljedalene. Har selv holdt på å kjørt over en som padlet midtfjors.

 

Det eneste som irriterer meg med bølger er om jeg selv har glemt å gjordt sjøklar, slik at løse gjennstander faller ned.

Når båten er underveis skal løse gjenstander være stuvet bort.

 

Dersom man sitter med hele kaffeselskapet på bordet midfjords så må man regne med litt søl. er det over 100m fra land så slakker jeg ikke ned for å passere noen. 10knop lager større bølger enn 18 knop på min båt.

Skal jeg fra A-B så velger jeg heller å gå i åpent hav feks forbi blindleia.

Link to post
Share on other sites

Joda, det er faktisk så mange hensynsløse, navlebeskuende idioter i båt der ute at en bør begynne å vurdere det..

Regel 5. Utkikk

 

Ethvert fartøy skal alltid holde ordentlig utkikk ved syn og hørsel så vel som ved alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å kunne foreta en fullstendig vurdering av situasjonen og faren for sammenstøt.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke ser en kajakkpadler, hva da med tømmerstokker, fiskeredskaper etc.?

 

Jeg mener at hvis man ikke ser en kajakk, er utkikken under enhver kritikk.

 

Og når det gjelder det generelle emnet for tråden: Det er selvsagt at man tar alminnelig hensyn og påfører andre sjøfarende så lite ulempe som mulig. Man slakker av når man kjører bil og det er vanndam og noen på fortauet ved siden av, ikke sant? Eller må forgjengerne iføre seg regntøy fra topp til tå så de "tåler vannspruten når de skal bevege seg langs bilveien"?

 

Det er mange bilførere som spruter ned fotgjengerne med den største selvfølgelighet, og disse endrer ikke adferd når de kommer på sjøen i den store og raske båten sin. Sånn er det bare. Man må bare prøve å ikke irritere seg, og håpe at det ikke er for mange av dem. Og min erfaring er at de aller, aller fleste opptrer fornuftig og hensynsfullt på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Som jeg nevnte for deg tidligere så er det bra at du kom helskinnet ut av denne episoden. Å tenke på neste gang (tredje) våger ikke jeg da jeg fortsatt har noen episoder opp til full pakke.

To ganger uten nevneverdig personskade, hva sier statistikken om tredje gang?

Jeg er helt for at større båter viser hensyn, dere som tar lett på andres liv bør i det minste tenke på at skyld og ansvar fort vekk kan ødelegge deres eget.

Tvilsomt at brorparten får med seg dette som ikke kan nevnes ofte nok med hensyn til ferd på sjøen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

I tidligerer tråder om samme emne, har mange gitt for ønske om å bevæpne seg, riktignok med paintball gevær, slik at båter som foretar hensynsløse nærpasseringer skulle få passet påskrevet eller iallefall malingsflekker på skroget :yesnod:

Er det noen som har utstyrt seg med paintball og i såtilfelle brukt dette, eller var det bare part ?

Skulle gjerne likt å høre hvilke reaksjoner fører av en " nedsplætta" båt hadde ! Tviler jo på at de evner å forstå sammenhengen !

Link to post
Share on other sites

En mer hyggelig opplevelse hadde jeg i kajakken samme helg (Var på vei Holmestrand-Notodden), på dagen pinseaften, godt ut mot Svenner på vei sørvestover. En flott daycruiser i 35+ størrelse kommer opp bakfra, jeg har god oversikt hvor han er og hvilken kurs han holder og han ser ut til å passere trygt om babord.

Så slakker han av, kommer sakte opp siden av meg, rundt 20m unna, praier meg og når han er sikker på at han har min oppmerksomhet siger han nærmere innpå.

Han hilser hyggelig og lurer litt på åra mi, hvor jeg skal og kommer fra osv. før han kommer til saken, og det er hvordan jeg syns at han med sin båt skal passere kajakker mtp. bla. hekksjø, og om det er forskjell om vi er innaskjærs eller utaskjærs osv.

 

Jeg forklarer så godt jeg kan at innaskjærs kan man ofte treffe på nybegynnere, barn, ustabile konkurransebåter etc. og velt kan skje i farvann hvor det er livsfarlig å bli liggende i vannet. Treffer han derimot på kajakker underveis utaskjærs er dette trolig folk som sjeldent er nevneverdig plaget av bølger, og det å passere kajakken som en hvilken som helst annen båt er OK. (Jeg padler gjerne langt ut i havet for bølgenes skyld, gode surfeforhold kan fort bringe snitthastigheten min opp mot 7-8 knop.) Noe vi også opplever betryggende er når større båter er veldig tydelige med hvordan de har tenkt til å manøvrere så vi slipper paniske unnamanøvre, kanskje fordi vår hastighet gjerne feilbedømmes.. Han takker for informasjon, jeg takker for spørsmål og omtanke, og han fortsetter videre.

 

Jeg ble virkelig glad over å møte en så vetug fyr der ute i havet, ønsker å tro at det det store flertall egentlig er som ham og at det faktisk er unntakene som skaper situasjoner. Leser du her, takk igjen, du er et eksempel til efterfølgelse :)

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke ser en kajakkpadler, hva da med tømmerstokker, fiskeredskaper etc.?

 

Samme tenkte jeg. Og en Kajakk har akkurat de samme rettighetene som alle andre, og skal taes hensyn til.

Vil si jo mindre, jo mer hensyn. Og da er det stort sett kajakker en skal vise mest hensyn av alt som ferdes på vannet.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Hvis man overser en tømmerstokk er det en bagatell, å overse en padler kan være fatalt.

Naturligvis må vi bestrebe oss på å se og ta hensyn til padlere.

Men det er også viktig å for padlere å være klar over at de ikke alltid er så lett å få øye på, litt skvalpesjø og motsol f.eks.

 

Padlere bør lære å ta hensyn til det på samme måte som de som kjører motorsykkel må lære at de lett blir oversett av bilførere.

 

Nå er det naturligvis ingen unnskyldning for å kjøre ned en padler at de er vanskelig å se.

Men det er nok lett å tro at man er langt mer synlig enn hva som er tilfellet.

 

Jeg setter stor pris at padlerene bruker kontrastfarger på bekledning og årer slik at de er lett å se.

 

Forøvrig er jeg enig i at vi må ta spesielt hensyn til de myke trafikanter.

Link to post
Share on other sites

...ikke alltid er så lett å få øye på, litt skvalpesjø og motsol f.eks.

Har man denne modusen er det grunn til å være ekstra oppmerksom på hva som kan dukke opp forut. Har man høy fart og får bind foran øynene finnes det ikke noen omstendigheter som forsvarer uaktsomheten.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Kajakkpadlere bør holde seg langt vekke fra leia... umulig å se de om de ikke har et stort flagg på. 0,3m bølger å så forsvinner de mellom bøljedalene. Har selv holdt på å kjørt over en som padlet midtfjors.

 

At uhell kan skje er sant, men om du normalt ikke klarer å oppdage en kajakk så må du skru av autopiloten og begynne å holde utkikk, de synes når de er på toppen av bølgen !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

De fleste båteiere vil vel oppleve å måtte endre kurs for å takle bølger innimellom. Nytter ikke å halvsove og nippe til kaffen istedet for å følge med på omgivelsene. Heller ikke mulig å forvente flatt hav.

 

Ble noen sinte nå ? Håper ikke det :-) Snakker av erfaring, da kopper, voksne og barn har gått veggimellom hos oss også. Det mest fornuftige en større båt kan gjøre, er å ta hensyn til passeringsavstand. Om det er trangt, så bør man vel kunne kjøre med redusert fart, i motsatt fall burde det ikke være noe problem å holde god avstand.

 

Jeg har mange ganger fordømt enkelte båtfører for manglende forståelse for andre, men har etterhvert innsett at det ikke er helt enkelt for dem å redusere fart hver eneste gang de passerer en noe mindre båt. På en solskinnsdag ville de da antageligvis ikke gjort annet enn å gå inn og ut av planefart. Som regel blir vi passert med god avstand, men enkelte ganger altfor, altfor nær.

 

Vi løste problemet med å kjøpe litt større båt, og håper vi klarer å ta hensyn til andre i fremtiden :-) Stort sett rusler vi i 7-8 knop, så det burde vel gå bra. Om jeg skulle glemme meg bort en gang, håper jeg at jeg ikke kommer altfor brått på. Koppeholdere koster ikke stort, og vil beholde kaffen i koppen.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at det er noen båtførere som viser lite hensyn. Dette er uavhengig av båtstørrelse, men konsekvensene blir jo større om båten er stor.

 

Det jeg ikke er enig i er tittelen på denne tråden.

Jeg opplever også veldig ofte at førere av store båter viser godt sjømannskap. Det er farlig å generalisere på denne måten.

Link to post
Share on other sites

Apropo hensynsløshe kan jeg kaste inn en brannfakkel her....

 

Jeg opplever fra tid til annen det jeg vil kalle hensynsløshet fra jolleseileres side.

 

Jolleseilere blir jo fra første dag innprentet at motorbåter har vikeplikt for dem.

Problemet oppstår når 15-20 joller seiler i et virr-varr på kryss og tvers i et trangt sund.

En apell til disse er at de bør tenke på at mange motorbåter har liten manøvreringsevne og stor avdrift når de ligger på vent uten styrefart.

 

Dette er et moment jeg mener bør tas med i opplæringen på seilerskoler.

 

Bare for å presisere: Dette gjelder ikke alle jolleseilere!

Link to post
Share on other sites

Jawik: Du slår inn åpne dører :lol:

og gjentar det jeg allerede har sagt. Men du bidrar til å tåkelegge poenget mitt....

Poenget mitt var, og er, at padlere bør være oppmerksom på at de til tider er vanskelig å få øye på.

Hvis de har kunnskap om det kan de selv bidra til å redusere faren for å bli overkjørt.

Det virker som om enkelte mener det er helt unødvendig siden ansvaret ligger hos den som kjører en større båt.

 

Uansett er det padleren som har mest å tjene på litt forbyggende tiltak i egen regi.

 

Dette uten å antyde at SamH skulle gjort noe annerledes. Han er utvilsomt en erfaren padler.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at det er noen båtførere som viser lite hensyn. Dette er uavhengig av båtstørrelse, men konsekvensene blir jo større om båten er stor.

 

Det jeg ikke er enig i er tittelen på denne tråden.

Jeg opplever også veldig ofte at førere av store båter viser godt sjømannskap. Det er farlig å generalisere på denne måten.

 

Det er jeg som har startet denne tråden i år og dermed er det jeg som står bak tittelen. Jeg stiller et spørsmål i tittelen, jeg kommer ikke med en påstand. Hva er definisjonen på en stor båt? Om vi i vår Saga 27 befinner oss i et område der det er joller, åpne båter på 14 fot - så er vi med vår båt "den store båten". Skal vi da ta hensyn til dem som befinner seg i de mindre båtene rundt oss? Selvfølgelig skal vi det. For oss i båten vår er "store båter" cabincruisere på 35 fot +. Jeg har ikke påstått at alle båtførere i store båter ikke tar hensyn, men jeg stiller spørsmål om det går an å ta hensyn. Om en føler seg truffet, så er en kanskje blant dem som ikke er så flink å ta hensyn.

Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha"

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok det at det stort sett er enighet i denne saken. For alt i verden; vi hadde en knallfin tur i pinsehelgen. Stort sett tar de fleste hensyn, men det finnes alltid noen råtne epler i en kurv. Det ser en jo også ved å lese denne tråden; noen klarer å ytre seg saklig, mens andre kommer med eplekjekke kommentarer. Uansett; ved å belyse dette, kan en være med på å bevisstgjøre båtførere som kanskje ikke tenker seg godt nok om. Jeg må ærlig innrømme at jeg, etter å ha sett bildet av kajakken til Sam Houlder, kommer til å skue godt etter padlere i sjøen. Forstår det slik at dette er et tilbakevende tema. Det kan godt være at det har vært diskutert tidligere år, men jeg er ny i forumet og ønsket litt tilbakemeldinger omkring dette temaet. Ønsker alle - både de med småbåter og storbåter en god båt-sommer. Sammenlignet med Hurtigruten og Flaggruten sine katamaraner, er vi vel alle som småbåter å regne... :wink:

Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha"

Link to post
Share on other sites

Vi får følge sjøveisregelene vi som andre, du finner de på lovdata..

 

Litt spesiellt er at vi om vi bruker håndholdt lys etter $25 D II skal holde av veien for andre ($43), om vi blir innhentet overstyrer $13 dette og gir likevel innhentende fartøy vikeplikt. Om vi navigerer i sikte/dagslys gjelder ikke $25 D II og vi er å betrakte som etthvert annet fartøy underveis.

 

Jeg for min del er så defensiv som jeg overhodet tør å være, jeg VET jeg taper..

Redigert av SamH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Å få en tømmerstokk eller fiskeredskap i propellen koster som regel bare 15000kr i ny propell, men å få en kajakkpadler i propellen ender nok med tiltale om uaktsommt drap.

Hvem har mest å tape? den som blir drept eller den som må noen måneder i fengsel....

Tror nok myke traffikanter på sjøen bør tenke litt som de med mc. kansje ingen ser dem....

 

Har selv måtte foreta unnamanøver for å unngå sammenstøt selv om jeg hadde "retten" på min side. jeg vil helst ikke ha båten min knust.

 

Men tilbake til bølger... det er vel ingen plasser det er så mye bølger som i indre havn/byfjorden utenfor stavanger en dag det er varmt og stilla. der må man holde seg fast. 15-19 fot daycrusere i halvplan er verst.

Redigert av Haraune (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er av den oppfatning at de fleste med store båter viser hensyn.

 

Imidlertid vil det nok forekomme at enkelte av disse, av en eller annen grunn, blir uoppmerksomme.

Da vil vi nok også i fremtiden oppleve å bli utsatt for relativt ubehagelige bølger.

 

Håper en god varm sommer med lite vind vil få oss til å stresse mindre.

 

Stress og hast skaper alltid farlige situasjoner enten det er på sjøen eller på landeveien :wink:

 

Ønsker alle medlemmene her en god var og stille sommer uten sore bølger.

 

-G-

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Rett eller ikke rett. Det hjelper ihvertfall lite å stå foran ST.Peter og hevde at du hadde rett om du blir rent i senk. Moralen er enkel, er du liten så hold deg på trygg avstand, før eller siden kommer en tulling... Selfølgelig synes jeg dette er helt uholdbart men sånn er livet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...