Jump to content

Tråden for Nord West 900


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Bjørn Løvjomås jeg har en 88 mod.med 306 hk.og jeg merker ikke den legger seg.Jeg har hatt min NW siden 2004 og har vert veldig fornøyd,og je har dobbelseng forut.

Så hvis det er noen som er intresert i en NW så er min til salgs.

 

Jeg angrer litt på at jeg ikke forsøkte båten din når jeg var å kikket på den for et par sesonger siden. Når jeg skrev at de legger seg litt bygger jeg på ett utsagn fra en eier som hadde 340 hk i sin båt, i tillegg til det var jeg selv å prøvde en med cummings 300hk, felles for begge disse båtene var at de var eldre enn din båt. så dette kan jo ha blitt utbedret på litt nyere båter. :thumbsup:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hei rodfre. Jeg skrudde ut hele døra. Rensa skinnene og satt de inn med silikonspray. Har funka bra et år nå. Gikk forferdelig tregt og var fullt at sand og hår.....

Ok. Det har nok aldri blitt rensa før, så det er nok mye dritt som ligger der. Mye jobb å få av døra eller?

Link to post
Share on other sites

Hei rodfre. Jeg skrudde ut hele døra. Rensa skinnene og satt de inn med silikonspray. Har funka bra et år nå. Gikk forferdelig tregt og var fullt at sand og hår.....

Redd for at jeg også må følge rådet ditt. Døra hos meg går og nokså tregt. Tørket godt over skinnene i høst og sprayet med litt CRC. Det hjalp noe, men hører fortsatt at det

er noe mer grums som å ut.

Link to post
Share on other sites

Redd for at jeg også må følge rådet ditt. Døra hos meg går og nokså tregt. Tørket godt over skinnene i høst og sprayet med litt CRC. Det hjalp noe, men hører fortsatt at det

er noe mer grums som å ut.

 

Du kan trøste deg med at det er en lett jobb. Skru ut bæreskinnene som sitter på "skroget" da følger døra med, rens og sett på igjen. Skal sies at hos meg var det MYE silikon mellom "skroget" og bæreskinnene , men det gikk det og.... Valgte å ikke sette inn med silikon, men med vindutettestoff som jeg ikke husker navnet på. limer ikke. Antok at skinnene må renses med jevne mellomrom.Butyll?? heter det kanskje...

Link to post
Share on other sites

Hvist det er profil skinner kan du bruker en flat skrujern eller tre pinner og stikker i skinner og dra samtidig støvsuger du da går driten ut i sigeren.

 

Hos meg var ikke det nok, kom ikke til glideskinna som sitter på døra. Det var her møkka satt hos meg.

Link to post
Share on other sites

Det er vel det beste å skru av døra å få tilgang til alt. :yesnod: Ser noen har laget/skal lage overskap i byssa, noen som har bilder og kan fortelle litt om hvordan de festet det til tak og vegger? Sitter å planlegger diverse jeg har lyst å gjøre med "nybåten" så snart jeg får den hjem.......om ca 18 dager :thumbsup::thumbsup::clap:

Link to post
Share on other sites

Hei. Har lest en del på forumet med stor iver både før og etter at vi kjøpte vår etterlengtede NW 900. Vi kjøpte båten i Oslo i sommer og hele familien fikk tidenes ferie da vi skulle kjøre skuta hjem til helgeland (-: Fantastisk å oppleve sørlandets skjærgård "live". Utenfor Mandal fikk vi noe i propellen og giret havarerte....så vi ble liggende der i 14 dager i påvente av nytt fra Nederland... men om sider kom vi oss videre. Vi kjørte sprangereid og slapp unna Lindesnes... Langs Lista og Åna Sira traktene fikk vi testa både oss selv og båten i fire meters bølger. Gutta på 6 og 10 syntes det var som å kjøre heis... Hadde hørt at NW er en god skjøbåt og det fikk vi bekrefta der (-: Den flotte turen endte opp ved Måløy litt nord for Florø der dieselpompa sprang lekk...og vi kun hadde ca tre dagers kjøring igjenn før vi var hjemme.. Ferien vår var opp brukt og vi måtte skuffet forlate båten og ta hurtigruta hjem. Men fikk etter hvert fraktet båten hjem. Nå gleder vi oss til våren og ny sesong. Vi har mange opprustnigsprosjekter forran oss for å friske opp vår gamle traver fra 86. Men vielsker båten og er storfornøyd med den gode plassen. Herlig å endelig være med på forumet (-:

Link to post
Share on other sites

Ja da hiver vi oss like godt rundt og starter rådspørringa med en gang ((-: Vi er plaget med litt uggen lukt i båten og har fått innsigelser på at det kan komme fra septik slangene...som hvist nok etter det vi har hørt burde skiftes ca hvert femte år. Vi aner ikke om eller når dette evt er gjort i vår båt. Lurer på om det er noen som har erfaring med utskifting av disse slangene? Er det nok å skifte slangen fra tanken og ut (merker at det lukter en del fra den) eller burde man også skifte slangen som går helt frem til toalettet? Må vel demontere en del av innredninga for å komme til regner vi med ?

Link to post
Share on other sites

Det er vel det beste å skru av døra å få tilgang til alt. :yesnod: Ser noen har laget/skal lage overskap i byssa, noen som har bilder og kan fortelle litt om hvordan de festet det til tak og vegger? Sitter å planlegger diverse jeg har lyst å gjøre med "nybåten" så snart jeg får den hjem.......om ca 18 dager :thumbsup::thumbsup::clap:

Hei. 18 dager er lenge når man venter på ny båt..... :lol: Jeg holder på med overskap for tiden. Begynte med å ta mål, laget en kasse av papp etter det, tilpasset den grovt i båten.

Så har jeg laget en mal i tynn fine`r.Der er jeg nå. Og skal fin tilpasse denne og så lage den endelige. Bak "gardinbrettet" er det en kant som går langsmed under taket. Regner med å benytte denne. brettet sitter og skrudd i denne med et par skruer. Jeg skal legge ut noen bilder etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Ja da hiver vi oss like godt rundt og starter rådspørringa med en gang ((-: Vi er plaget med litt uggen lukt i båten og har fått innsigelser på at det kan komme fra septik slangene...som hvist nok etter det vi har hørt burde skiftes ca hvert femte år. Vi aner ikke om eller når dette evt er gjort i vår båt. Lurer på om det er noen som har erfaring med utskifting av disse slangene? Er det nok å skifte slangen fra tanken og ut (merker at det lukter en del fra den) eller burde man også skifte slangen som går helt frem til toalettet? Må vel demontere en del av innredninga for å komme til regner vi med ?

Velkommen på forumet. :thumbsup: Litt av en tur dere hadde hjem!! Erfaring med septk er det dårlig med, men nesa forteller meg at det skal byttes septik slanger her også. Har lest litt om det her på forumet og konklusjonen er at om du bytter slanger, så bytt alt. bruke godt med vann, tømme ofte, litt edikk vann skal være bra for avleiringer og lufte slangen er viktig. Når jeg kjøpte båten kom jehg i prat med en dame som holdt på med klargjøring for vinteren. Hun skrudde opp man lokket og skyldte tanken og hadde i litt godlukt hver høst. Dritt jobb sa hun, men veldig fint neste sessong. Tenker at jeg går for den... :diving:

Link to post
Share on other sites

Septik er ikke morro. Been there, done that. Alt av septik i båten vår var fra 18hundreogsteinøks. Alt ut, nytt inn. Drittjobb ja, men det fine med NW 900 er at det er plass til å jobbe. (Selv for meg på godt over 100). Nå regner jeg med å ha noen år uten dritproblemer...

Link to post
Share on other sites

God formiddag NWere. Jeg har en 86 mod NW900 uten fly. Vi ligger få døgn til landstrøm i løpet av året. Og med korte avstander ut til øyene, blir det lite saft i batteriene. (Nye batterier, med laderegulator fra Sterling) Vurderer solcellepanel, men er usikker på hvor store og hvor beste plassereing er. Har dere noen erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Lurer på hvilke type varme/dieselvarmer dere har ombord? Vi har en Eber dieselvarmer på 3,2 w (tror jeg). Når gradestokken siger under rundt ti grader ute funker den dårlig/varmer for lite. Vi hadde håpet på å bruke båten mere også på senhøsten, tidlig vår og gjerne også på vinteren. Dette er da irriterende. Siste tur vi var på i oktober måtte hele famen kle seg godt for å holde ut den rundt timer lange turen til hytta... Ønsker tips og anbefalinger (-:

 

 

Link to post
Share on other sites

Vurderer solcellepanel, men er usikker på hvor store og hvor beste plassereing er. Har dere noen erfaringer?

Hei, jeg har dårlige batterier i min båt, men jeg har et ganske stort solcellepanel som ligger oppe på taket mellom taklukene. Når sola skinner og båten ligger slik at sola treffer lader dette med bortimot 4 amper. Da holder jeg godt med strøm å kan ligge så lenge sola skinner. dette oplegget er jeg svært godt fornøyd med. Men nå på vinteren blir det litt lite strøm, så jeg må nok til med noe mer batterikapasitet til neste år.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Lurer på hvilke type varme/dieselvarmer dere har ombord? Vi har en Eber dieselvarmer på 3,2 w (tror jeg). Når gradestokken siger under rundt ti grader ute funker den dårlig/varmer for lite. Vi hadde håpet på å bruke båten mere også på senhøsten, tidlig vår og gjerne også på vinteren. Dette er da irriterende. Siste tur vi var på i oktober måtte hele famen kle seg godt for å holde ut den rundt timer lange turen til hytta... Ønsker tips og anbefalinger (-:

Hei, jeg har en eber 4 kw i min båt. Jeg synes det høres merkelig at du ikke får mer lunk i din båt. I min båt opplevde jeg det samme en kveld i fjor høst. Fikk ikke opp varmen i båten uansett å jeg skrudde opp termostaten. Som deg ble jeg litt skuffet og irritert, siden jeg forventet mye mer. Det som hadde skjedd hos meg var at varmeslangene hadde falt fra hverandre i en kobling. Dermed gikk mesteparten av varmen rett ut i friluft. Når jeg fikk koblet sammen, ble det hett i båten.. :yesnod:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har en eber 4 kw i min båt. Jeg synes det høres merkelig at du ikke får mer lunk i din båt. I min båt opplevde jeg det samme en kveld i fjor høst. Fikk ikke opp varmen i båten uansett å jeg skrudde opp termostaten. Som deg ble jeg litt skuffet og irritert, siden jeg forventet mye mer. Det som hadde skjedd hos meg var at varmeslangene hadde falt fra hverandre i en kobling. Dermed gikk mesteparten av varmen rett ut i friluft. Når jeg fikk koblet sammen, ble det hett i båten.. :yesnod:

Hei. I Dinos sitter det en wallas 3200 (lampeolje) og en Ardic 10kw defroster. Kjøpte jo båt i høst, så jeg skal ikke skryte på meg mye erfaring her, men ved prøvekjøring og i havn

synes jeg det fungerte fint. Brukte wallas`en noe når den var kommet på land og før pressenningen kom på, Bra da også. Isolasjon av varmeslangene er en post på programmet. Leser

her på forumet at flere har fått mye bedre effekt etter dette. På Ardic`en er det noen utganger som er blendet. Har tenkt på muligheten med å bruke en overgang og sette de inn på wallas slangen et par steder for å få varme fra begge. Blir vel en test på det når den kommer på vannet, På wallas`en er det også montert en ekstra vifte. Fant kviteringen på den i båten. Ikke akurat biltema pris.... ca 5000,- Personlig ville jeg nok brukt noen båtpenger på isolasjon til varmeslangene isteden. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Septik er ikke morro. Been there, done that. Alt av septik i båten vår var fra 18hundreogsteinøks. Alt ut, nytt inn. Drittjobb ja, men det fine med NW 900 er at det er plass til å jobbe. (Selv for meg på godt over 100). Nå regner jeg med å ha noen år uten dritproblemer...
Septik er ikke morro. Been there, done that. Alt av septik i båten vår var fra 18hundreogsteinøks. Alt ut, nytt inn. Drittjobb ja, men det fine med NW 900 er at det er plass til å jobbe. (Selv for meg på godt over 100). Nå regner jeg med å ha noen år uten dritproblemer...
Joda det er jo god plass i båten men akurat for å komme til septikkslangen mellom toalettet og tanken ser det håpløst ut å nå fram. Vurderer å lage mannluke i veggen ved siden av toalettet.

 

Link to post
Share on other sites

Joda det er jo god plass i båten men akurat for å komme til septikkslangen mellom toalettet og tanken ser det håpløst ut å nå fram. Vurderer å lage mannluke i veggen ved siden av toalettet.

Hos meg er det laget en luke i forkant av førerstolen, i dørken under fotsteg plata. Under den er Wallas og Ardic montert, Her kommer jeg til septik slange på tank og i en overgang som går gjennom veggen til toalettet. Kan legge ut bilde av det om ønskelig. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Joda det er jo god plass i båten men akurat for å komme til septikkslangen mellom toalettet og tanken ser det håpløst ut å nå fram. Vurderer å lage mannluke i veggen ved siden av toalettet.

Uten mannluke er det håpløst ja, jeg har en luke helt forran i motorrommet. Og det er mannhøl, så jeg kan legge meg inn...... Litt satblig av bein og armer, men etter å ha lagt inn septik i en Sandvik 26 ac for noen år siden, var det som å jobbe i en flyhangar i NW.

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har dårlige batterier i min båt, men jeg har et ganske stort solcellepanel som ligger oppe på taket mellom taklukene. Når sola skinner og båten ligger slik at sola treffer lader dette med bortimot 4 amper. Da holder jeg godt med strøm å kan ligge så lenge sola skinner. dette oplegget er jeg svært godt fornøyd med. Men nå på vinteren blir det litt lite strøm, så jeg må nok til med noe mer batterikapasitet til neste år.

 

Hei. Takk for info. Har du et 50 W panel? eller er det større?

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på hvor stort det er oppgitt i watt, Har ikke sjekket det. Men ser på div reklame for div panel at et 50 w leverer ca 3-4 Amp. Så da er det nok ca der jeg ligger.. Mit panel ligger flatt oppå taket, men har sett en båt der det var laget til slik at panelet kunne løftes, for å få mest ut av sollyset. Så det er nok en god ide å kunne forandre vinkel, etter som sola flytter seg..

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...