Jump to content

Tråden for Nord West 900


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
Silje77 skrev On 11.4.2020 at 13.15:

Hei ?

Min far har en Nordwest 900 fra 1987 hvor vi skal skifte fra pels til skai på toalettet. Prøver derfor å finne ut hvordan vi kan skru ut wc'en. Noen som har gjort dette, og kan dele erfaring med oss?

Bare å demontere løs toalett, og litt løs på skapet slik at skaiet kommer godt inn bak skapet.😊

Redigert av torbi (see edit history)

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Låner denne tråden her litt til et spørsmål til dere NW900 eiere.

 

Vi har snust på større båt eller annen type båt en stund nå, siden den vi har ikke dekker behovet 100%. Med det mener jeg at vi fint klarer å oppholde oss ombord, men etter 1-2 overnattinger så er det nok rett og slett. Vi har en gutt på snart ett år, og en jente på snart tre.

 

Båten vi har i dag er en lukket båt av typen Norline 29 - bilder fra annonsen når vi kjøpte den -  https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=121377011. Vi savner litt bolteplass til ungene, og mer utekjøring/luft på kroppen under gange. Gjerne også en båt som liker seg litt i 7-8 knop også og ikke bare i 15-20 knops bildet.

 

Større båter er i loopen, men budsjettmessig har vi bestemt oss for å vente med å ta opp lån for større båt.

 

Vi har observert at det er en god del som liker Nord West 900 båtene, og jeg må si at jeg synes at de ser fint ut disse her.

Har også lest at de trenger steglist for å unngå mye sjøsprøyt, samt litt motor (250-300hk) for å kunne dra i 15 knop+

 

Denne båttypen kan være aktuell for oss med den kapitalen vi har tilgjengelig.

Hva er deres synspunkter på denne båttypen med flybridge for en familie som oss på 4? 

  • Er det plass til ungene her for lek å morro?
  • Kan en fint sitte 4 stk på uteplassen akter og spise middag?
  • Er det plass til snapdaviter på badeplattform og en gummibåt?
  • Ståplass inne, er det fornuftig for en person på 1,88?
  • Er det benplass for meg på fb under kjøring?

Vi er egentlig fornøyde med størrelsen på båten vi har i dag, men det er litt trangt inne hos oss for alle fire i samme område.

Det er også litt tetris når vi skal spise ute akter hos oss, men det fungerer i dag.

 

Så hva sier folket? Er det gode argumenter for denne typen båt for oss? Vi likte begge denne her f.eks - https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=179563066

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev for 7 timer siden:

Så hva sier folket? Er det gode argumenter for denne typen båt for oss? Vi likte begge denne her f.eks - https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=179563066

 

Ingen som har kommentarer her? Vi tar oss uansett en tur innom og titter på denne her i morgen.

Er i Ryfylke på familiebesøk, så da er det bare en svipptur på ett par timer hver vei  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Flybridge på disse båtene er trange. Om du klarer å strekke bena, er jeg sannelig ikke sikker på. Det kan sikkert andre svare mye bedre på enn meg. 

Men når det gjelder plass på akterdekk, så er det romslig  vi var ofte 5 voksne bak på der. 

Snapdaviter og jolle hadde jeg på min Nw900.  Den er forøvrig til salgs igjen. Ligger i Brønnøysund nå. Kjenner jeg savner den. 

Jeg er litt lavere enn deg når det gjelder ståhøyde. Ca 186 cm. Jeg bodde i min Nw i ca 4 mnd på heltid. Det gikk veldig greit. 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Da har vi tittet på denne her, og vi likte båttypen.

Mer romslig en den vi har i dag, og ståhøyde for meg inne og.

 

20200607_122816.jpg.b75311343a1f7aba85a8073bb2a2cb97.jpg

 

Perkins motoren her er fra 1986 og går fint, men gir en del røyk. Helt sikkert normalt for denne typen tipper jeg. Støysvak med doble luker i dørken med isolasjon. 

 

Uteplassen er også optimal for oss fire, men her må ungene passes på. Var også benplass oppe på FB.

 

Generelt likte vi båten, men det var litt lukt i den.

Vi har bestemt oss for å titte på en til vi i samme slengen. Denne her - https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=149528898

Link to post
Share on other sites

Da er runde to unnagjort.

 

Plusser på den siste her er nyere motor (brukt VP41B).

 

Minus er at eier ikke kunne si hvor mye denne motoren var gått eller så mye annet.

Dette her så heller ikke bra ut synes jeg (se bilde under). Greit at det er vann ved pakkboks, men her var det svart. Skal ikke være sånn regner jeg med.

20200607_170845.jpg.9052ae29a420a72f816b5e2c37e6b310.jpg

 

Hva sier du @torbi eller @Bjørn Løvjomås ?

 

Kan også flytte denne dialogen over i ny tråd for ikke å "ødelegge" denne her med prosessen vår?

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri vært ombord i en Nord West 900, men jeg må si at ut ifra de du har sett på ville jeg valgt den første. En tidligere eier som har peiling gir stor trygghetsfølelse. Samtidig hadde jeg ikke vært redd for en eldre Perkins, de er uknuselige, selv om de har en tendens til å svette olje og røyke en del. Annonsen til den første gir også et bedre inntrykk av selger. 

Gjerne start egen tråd. Sikkert flere på forumet som finner det interessant. 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

De båtene med oppbygd akterkabin har jeg aldri helt likt. Personlig mening. Jeg synes jeg mister så mye plass på akterdekk.  For meg var det viktig å kunne ha en god kalesje over hele akterdekket.  Da hadde jeg et ekstra rom som jeg kunne være i, mens barna bråkte inne i salongen.

Jeg hadde jo en meget god seng i forkabinen. Mens barna lå i stikkøyer akter og midtskips. Vil anbefale deg å sjekke ut en, uten akterkabin og. For å vurdere disse to løsningene opp mot hverandre. 

Olje i kjølsvinet er ikke veldig uvanlig. Men du bør absolutt finne ut hvor det kommer fra. Det kan være kostbart. 

Når det gjelder båtlukt, så kommer det ofte fra maskinrom, eller plysjtepper på veggene. Veldig mange har skiftet ut plysj, å fått på nytt skrogtrekk. Det hjelper veldig på innvendig utseende i båten.  

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Har selv perkins på min NW 900, den røyker litt mer når den er kaldt, mindre når den er varm, helt normalt med engelske motor sies det. 
når det gjelder brun/svart på kjølsvinnet, bør du se hvor de kommer ifra, ellers kan det vare litt vanlige på eldre motor som skvetter litt ..

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da ser det ut til at det blir en Nord West 900 båt på oss :smiley:

 

Båten vi har i dag er solgt og hentes i morgen. Den skal få ny plass i Stavanger, og nye eiere kommer med flyet i morgen tidlig.

Har vært god pågang, så markedet er hett i år.

 

Vi tok en sjanse og gikk for denne her - https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=179563066
Ekstra titt, signering kontrakt, så er det ut på tur.

 

066_1383255458.jpg.a33ea645a8e15894a8f0aa0ab544acfe.jpg

 

Vi regner med å hente denne på Tirsdag inne i Sauda og setter kursen for Tau i første omgang.

Der byttes det mannskap, hvor ferden videre etter noen dager går hjemover til Bergen  :smiley:

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, så da er jeg med i denne gjengen her  :smiley:

 

Etter hendelsen på veien hjem med båten min - hentetur, så vil jeg se på å fikse opp i tempmåleren oppe på flybridgen. Den er ikke lik den nede, og dermed måler den feil. Nede vises verdier som vist på bildet, mens oppe viser den da 90-95 grader. Noen som vet hva instrumentet her heter? 

1532601064_20200625_193630(2).jpg.04303866d30a92251ad454556d935dba.jpg

 

Har gjerne også lyst til å ettermontere temp og oljetrykksalarm oppe også.

 

Har ikke blitt helt kjent med båten enda, men vi har tilbragt ca 150nm sammen allerede. Føles trygg og god å kjøre denne her :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...