Jump to content

Tråden for Nord West 900


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Vi tenkte å forlenge gjerdet på utegruppen akter sånn at det er litt tryggere med ungene.

Snuser på om det er mulig å kjøpe fester for rekkverket (se linjer i rødt) for å kunne dra wire rekke oppe og nede mellom her?

Så dekke området med duk her også muligens.

 

Noen som har gjort dette?

 

rekkverk.jpg.dc0647716bd9399cb48f2b8ccc30313d.jpg 

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært i båten i dag og fått ryddet ut litt av forrige eier. Fikk i samme slengen overblikk over hvor batteriene var, drivstoff tanken, pakkboks for aksling etc..

 

Har laget en grov plan på hva vi vil gjøre i første runde her.

 

  • Tepperens for å fjerne noe av lukten som er i båten nå, samt rengjøring av båt. Madammen har allerede leid rensemaskin for i morgen.
  • DAB radio og ny TV med Glomex tallerken antenne.
  • Kartplotter - oppdatere software og nye kart
  • Snapdaviter på badeplattform og gummibåt
  • Ny VHF som fungerer oppe på fly og nede
  • Landstrøm anlegg - det som er i dag er ikke bra
  • Batterilader og BEP ladestrømsfordeler
  • Montere wire gjerde ute det det mangler i dag for å sikre bedre for ungene
  • Bytte kledning til skai - prøver å utsette dette til vinteren hvis madammen er enig

 

DAB radio og ny TV med Glomex tallerken antenne

TV i båten i dag er montert i taket nær trappene ned til akterkabinen. Vi synes denne plasseringen er litt upraktisk, og lurer på hvor andre har satt sitt tv? Har skaffet nytt TV og største tallerkenen for bedre TV dekning.

 

Kartplotter - oppdatere software og nye kart på Geonav 6 Sunshine

Sitat

Geonav forsvant fra markedet for flere år siden, og det finnes ikke nyere programvare til denne så vidt vi vet. De er derfor ikke i stand til å lese nye kart. Med vennlig hilsen, Lars Jørgen Kopperud Seatronic® Båtutstyr AS.

Tolker denne her som at jeg må på jakt etter ny plotter.

 

Snapdaviter på badeplattform og gummibåt

Var noen hull i badeplattformen som jeg trodde var til snapdavitere som har vært montert tidligere, men hullene stemmer ikke.

Noen som har erfaring med å montere festene lengre inne enn ute på kanten? Blir utfordrende å montere ytterst, da festene på undersiden blir vanskelig å komme til. 

20200629_132024.jpg.7d4ea977e06f848b1dc3826f54b0e2f8.jpg

 

Dette er det jeg har kommet til hittil. Må begrense lommeboken og legge bedre planer før vi kjøper inn mer.

 

Bruke denne tråden her for slike oppdateringer sånn som du gjør @torbi, eller bør jeg lage egen tråd?

Link to post
Share on other sites

Da har en fått brukt mer penger i dag, og vi har begynt med å mekke på båten. 

 

Madammen renset alle tepper, sofaen og vegger.

Gleder oss til å begynne med å bytte til skai der!

20200630_164718.jpg.829d3c8563efc32c40d15e9f3e61b12d.jpg

 

20200630_164728.jpg.c1b029248bf28576a315cb0ce679e198.jpg

 

Skaffet også ny plotter til båten 

20200630_164748.jpg.7d9d07f456fb082176ba892e8b510c11.jpg

 

20200630_214050.jpg.a460af5b55fe5234203d2f3fe019c6fd.jpg

 

Tok også en ekstra titt i rommene i båten, og tok en ekstra titt på en dings som fulgte med båten. 

 

Aggregat? Noen som har peiling?

20200630_221159.jpg.2bbe09b389b530fcfece991531b4d431.jpg

 

Har også fått tømt litt vann fra kjølen. Ser at motoren og motorrommet trenger litt kjærlig renhold en dag :smiley:

Redigert av Goddis77 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Morsomt å se, kartplotter har eg samme ,  

den glasshuset sikring er vel Strømfra starter  til motor,  men den grå boksen ,aner eg ikke. 
 

strømagregat er kjekt å ha ombord,  du kan få 220 volts når du er ute i havn og trenger strøm til start eller mobilen .

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Byttet TV antenne i dag og da måtte ny kabel trekkes. Tror vi setter tv'en over pentry oppe med taket.

 

Akkurat nå er lister skrudd ned og deler av taket likeså. Så da lurer vi på om vi rett og slett skal begynne med litt skai etterhvert. 

 

@torbi var det mye jobb å dra ut pentry?

Og hva gjorde du fremme med instrument panelet på SB side?

Regner og med at du tok av vindus listene inne når du gjorde dette?

 

 

20200701_230036.jpg

20200701_230040.jpg

20200701_230026.jpg

Redigert av Goddis77 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt arbeid å få ut pentryen ja, litt trangt, ut kjøleskapet koble av slanger og avløpet,, skru ut 4 skruer på dørken i skapet,

gjorde ingenting med panelet,kanskje senere .?
ja tok ut listene til vinduet for å få skai inn , skru forsiktig ut, skruer kan være litt sprøtt, evt skru nytt skruer. .

 

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

I båten i går synes jeg det lukter mye mer etter at vi har renset tepper og sofa. Mulig vi har åpnet pandoras eske med å røre veggene her?

 

Gardinene har også fått seg en runde i vaskemaskin sammen med eddik, men de stinker! Så det blir nok nye gardiner ja. Hvis ikke noen har meget gode tips?

 

Madammen vil ha vekk teppene på veggene, så da får en bare sette i gang. Drar på bilferie noen uker, og etter det er det noen dager ledig før vi drar ut med båt. 

 

Får se hva vi rekker :smiley:

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev for 18 timer siden:

I båten i går synes jeg det lukter mye mer etter at vi har renset tepper og sofa. Mulig vi har åpnet pandoras eske med å røre veggene her?

 

Gardinene har også fått seg en runde i vaskemaskin sammen med eddik, men de stinker! Så det blir nok nye gardiner ja. Hvis ikke noen har meget gode tips?

 

Madammen vil ha vekk teppene på veggene, så da får en bare sette i gang. Drar på bilferie noen uker, og etter det er det noen dager ledig før vi drar ut med båt. 

 

Får se hva vi rekker :smiley:

Ingen erfaring selv, men ser mange har veldig gode erfaring med såkalte ozon-maskiner. https://www.google.com/search?q=ozonmaskin&rlz=1C1GCEB_enNO836NO836&oq=ozon&aqs=chrome.3.69i57j0l7.4055j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8&safe=active&ssui=on  Er ikke fryktelig dyrt heller, kanskje leie..

Link to post
Share on other sites

Har slitt med lukt selv. Var flere kilder dom er tatt etter tur, septikslanger, asfaltbasert fugemasse, men var ganske mye som kom fra kjølen (saltvann). Slet med lekk pakkboks, etter tetting av denne kom det seg meget. Kommer snikende lukt fra våt kjøl selv om det ikke dunster mot deg når du åpner lukene.

Link to post
Share on other sites

Tok noen flere bilder av motorrommet når jeg var nede sist. 

 

Bet meg merke i dette bildet her

 

20200630_221026.jpg.1da3be6ef3abe3aedbbf76d9431c50f3.jpg

 

Ser da nesten ut som det ene røret til septik her er pip åpent nede i motorrommet?

 

Hvis det stemmer så er det ikke rart ting lukter i båten. Skal vel være utløp ut i skrog for utlufting regner jeg med?

Er på ferie nå, men klør etter å se/ fikse på slike ting når vi er tilbake.

Link to post
Share on other sites

Er på biltur i øst og sørlandet, så da passet det fint å stikke innom Tender Marine for å skaffe snap davitere til båten.

De var litt overasket over å få besøk tror jeg, for de var ikke vant til at folk bare stakk innom.

Var heldig og fikk det siste settet de hadde med forlenget 6" siden de egentlig var helt tom for alle, me de hadde ett sett på lager likevel.

Så da var det bare å lukke øynene og betale. Dyrt som fy.. - https://tender.mamutweb.com/Shop/List#Komplett-Snap-Daviter/17

 

35_Weaver_Snap_Daviter_for_gummib%C3%A5t

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...