Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

Nå bor jeg i vestfold der det er mange bøyer, opplever ikke det som et problem (er selv medlem), men opplever heller flere som legger båten sin ute på øyene i ukedagene for å holde av plass til helgen som et større problem.

500 kr er forøvrig noe alle med båt har råd til hvis de ønsker å bruke disse bøyene, ser ikke helt problemet her (ennå, er ikke så mange av disse bøyene på de fine ankringsplassene)

Link to post
Share on other sites

W_Bora skrev 51 minutes ago:

Og jeg vil ikke flytte meg før et eventuelt pålegg fra politiet. Firkanta/barnslig,  ja kanskje, men jeg mener at noen prinsipper er vært å sloss for og allemannsretten er et av dem!

Sånn skal det låte. Det er dette som må til, og skulle politiet finne på å skrive ut bot så får du en mulighet for å ta dette til retten. 

 

Og skal f eks vi som bor andre steder enn i Oslofjorden melde oss inn i OF sånn for sikkerhets skyld, før vi reiser på båtferie dit?

 

Og dette handler selvsagt ikke om hva medlemskapet koster. Dette handler om at man med dette innfører nye prinsipper i forhold til allemannsretten. Og ikke minst at dette fører til at det mest primitive i enkelte mennesker kan komme opp i dagen. Det kan umulig være noen gode argumenter for å legge opp til dette.

 

 

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 time siden:

 

leide båt i Hellas, fra Paros, for to år siden og var rundt p en del øyer, men opplevde ikke noe av det problemet du her beskriver. Kostet heller nesten ingenting å ligge i de havnene vi var.

 

Det er jo mulig Mouch, er ikke bøyer i Spania heller der jeg har båten, men jeg vet det er flere og flere land som har dette i Middelhavet..

Vist havnene var billig i Hellas, må det være et ekstremt eksempel.

I Spania er de svindyr... og det tror jeg er gjengs for hele Middelhavet..

 

Men her handler det om Norge og fremtiden, vist en tillater dette med bøyer for enkelte med vimpel..

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

56 minutes ago, finnmarken said:

Sånn skal det låte. Det er dette som må til, og skulle politiet finne på å skrive ut bot så får du en mulighet for å ta dette til retten.

 

Jeg vil tro at dette er et rent personrettslig anliggende hvor politiet ikke vil gjøre noe som helst eller ha noe med saken å gjøre.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 minute ago:

 

Jeg vil tro at dette er et rent personrettslig anliggende hvor politiet ikke vil gjøre noe som helst eller ha noe med saken å gjøre.

 

Det er jeg ganske sikker på du har rett i Mouch, så det er bare å legge seg i bøyene enten de er rosa eller grønn..

Og lukk ørene når noen ber deg flytte...

Blir det standarden, dør dette tullet ut av seg selv.. med rang og vimpel altså..

Fri områder er friområder...

Link to post
Share on other sites

Chiwas skrev 28 minutes ago:

 

500 kr er forøvrig noe alle med båt har råd til hvis de ønsker å bruke disse bøyene, ser ikke helt problemet her (ennå, er ikke så mange av disse bøyene på de fine ankringsplassene)

Problemet er at jeg ønsker å benytte plasser jeg har ligget i mer enn 50 år uten å måtte fortøye til bøye.

Synes det er helt greit å benytte egen dregg. Har over hodet ikke behov for å betale 500 kr i året for å ikke kunne bruke egen dregg på sted som er godt skjermet for vind og med godt dregg-feste. Synes overhodet ikke det er greit at jeg som ikke-medlem skal kunne jages fra bøyen av medlemmer. Dette selv om jeg er med å finansierer driften av OF over skatteseddelen. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kanskje jeg skal starte Emmas båtklubb og legge ut medlemsbøyer i hytt og gevær - siden det er så stor betalingsvilje for slikt ;-)

- Og kanskje med enda strengere medlemskrav enn de har i viktigper-klubben NHK, så ingen får bruke dem (NHK burde forøvrig bare legge ut bøyer utenfor 12-milsgrensa, der de åpenbart trives best).

 

Nei, la oss beholde norske uthavner som de er - fri for alle, ikke bare for medlemmer i diverse eksklusive foreninger.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Chiwas skrev 14 minutes ago:

Da behøver du ikke å betale på noen kommunale brygger heller da, det må være digg :)

 

 

Kan ikke huske sist jeg har ligget ved kommunale brygge gang. Er ikke den typen steder jeg oppsøker.

Finnes riktignok tre steder hvor det er bryggeanlegg i naturhavner i mitt nærområde, men ingen av disse krever betaling eller noen form for medlemskap for å kunne benyttes. Så vidt jeg vet er de finansiert av de respektive kommunene og det er Skjærgårdstjenesen som vedlikeholder disse. Også de som står for tømming av søppel og toalettanlegg. Og ingen som har fortrinnsrett til noen av disse anleggene.

 

Fjern medlemskap med fortrinnsrett, så kan i hvert fall systemet med bøyene bli spiselig. Men begriper fortsatt ikke hvorfor det er behov for bøyer på kjente ankringsplasser med godt ankerfeste!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 1 time siden:

.

 

Fjern medlemskap med fortrinnsrett, så kan i hvert fall systemet med bøyene bli spiselig. Men begriper fortsatt ikke hvorfor det er behov for bøyer på kjente ankringsplasser med godt ankerfeste!

 

Mange har ankeret nærmest til pynt, vet knapt nok hvordan det brukes.. det er nok årsaken til bøyene..

Jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot bøyer så lenge de er for alle, og gjerne aller helst der ankringsforholdene er dårlige..

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Jens_P said:

 

Kan ikke huske sist jeg har ligget ved kommunale brygge gang. Er ikke den typen steder jeg oppsøker.

Finnes riktignok tre steder hvor det er bryggeanlegg i naturhavner i mitt nærområde, men ingen av disse krever betaling eller noen form for medlemskap for å kunne benyttes. Så vidt jeg vet er de finansiert av de respektive kommunene og det er Skjærgårdstjenesen som vedlikeholder disse. Også de som står for tømming av søppel og toalettanlegg. Og ingen som har fortrinnsrett til noen av disse anleggene.

 

Fjern medlemskap med fortrinnsrett, så kan i hvert fall systemet med bøyene bli spiselig. Men begriper fortsatt ikke hvorfor det er behov for bøyer på kjente ankringsplasser med godt ankerfeste!

Da tipper jeg at disse bøyene ikke er noen problem for deg heller :)

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 4 timer siden:

 

Jeg vil tro at dette er et rent personrettslig anliggende hvor politiet ikke vil gjøre noe som helst eller ha noe med saken å gjøre.

Du har nok rett i dette. Jeg tror likevel at politiet kan finne på å forsøke å fjerne noen fra en slik bøye hvis "riktig" person ber politiet om det. Det er nok ikke alle politifolk som forstår jusen i et slikt tilfelle. 

Link to post
Share on other sites

On 7.8.2017 at 9:57 AM, TICORA said:

At de opptar gode svaiplasser er jo også en ikke-sak da det vel er ett fett om noen ligger i en bøye eller for anker der? Å ligge 30m unna akkurat det stedet er jo ikke et problem det heller.

 

Her tar du feil. en bøye er et fast installasjon som ikke beveger seg, mens når man ligger på svai med anker svinger man i takt med vindretningen. Du må derfor legge deg slik at du ikke kan svinge bort på båten i bøya om vinden skifter. Har du feks. En 12 m båt (39 fot) og skal ankre på feks 5 m. dyp kan du ikke legge ut mer enn 19m kjetting/tau hvis du skal legge ankeret 30m fra bøya. I realiteten vil du selvsagt ikke være komfortabel med 30 cm klaring heller, så mest sannsynlig legger du ankeret minst 60-70m unna bøya. 

 

Svaiende båter kan ligge tettere fordi da svinger alle i takt. En enslig bøye midt i en bukt ødelegge for et stort antall som kunne ligget på svai.

 

støtter at bøyer kun bør legges der det ellers ikke er mulig å ligge på svai, i alle fall legge dem helt inn mot land e.l.  Hvis man abolutt skal ødelegge en fin naturhavn med bøyer får man heller pepre hele bukta med bøyer. Det hadde sikkert vært best for alle -inklusive inntjeningen for OF - om de hadde kuttet ut dette førsterett og vimpel tullet. Merk bøya med en vipps konto og sett krev noen kroner pr natt.

Link to post
Share on other sites

Må si jeg har tilgode å se at alle båter svaier i takt.... Både seilbåter og motorbåter svaier i høyeste grad i utakt. En båt i bøye har mye mindre svairadius enn båt for anker (det er jo naturlig det ettersom tauet til bøya er kortere enn ankerkjettingen og tauet fra bøye til moring stort sett tilsvarer dybden)

 

Kanskje en idé for dere som er så negative er å ha egne svaibukter for båter dere liker? hva med en egen svaiitaktklubb?

 

Vi ligger stort sett på svai vi - har tilgode å oppleve det som et problem at det er bøyer der vi ankrer. Før lå vi på bøyer om de var ledige. Nå ankrer jeg opp med eget anker ettersom båten er tyngre enn anbefalt maks grense på bøyene. Har aldri likt å kline meg oppi andre båter og liker ikke at andre båter kliner seg oppi oss. Også liker jeg å ha litt avstand til land. Da blir det ikke nødvendigvis innerst inni bukta - men vi ligger fint uansett :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Selv det å legge ut markeringsbøye for eget anker ses på som anti-sosial oppførsel hvis det er trangt på svaiplassen iom at andre båter kan svaie over bøya, potensielt hekte seg i den når de svaier over. En kan i praksis legge seg ganske nært foran en annen båt som svaier uten å komme i konflikt. Må ha litt mer å gå på sideveis. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker alltid at vinden kan dreie 360 grader når vi ligger på svai. ser at andre tenker at vinden er gitt slik den var da de ankret.  

 

markeringsbøye tenker jeg er klokt - men har det ikke selv. Synes det blir så mye styr med å finne riktig lengde på tauet til bøya når vi ankrer opp. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Bitteliten said:

Må si jeg har tilgode å se at alle båter svaier i takt....

 

Med "takt" mener jeg ikke på millimeteren, men hvis vinden f.eks. dreier 180 grader - noe det typisk gjør på natten - vil alle båtene på anker snu seg etter vinden og ligge motsett vei og ca 2X kjetting/taulengden bortenfor. En bøye ligger stille på samme punkt. Alle båtene du har på videoen din er på bøye så vidt jeg kan se. 

 

Jeg har brukt markeringsbøye ved svai-ankring men bruker det ikke med mindre jeg føler jeg trenger en trip-line. Det er tre grunner: For det første faren for at du selv eller andre hekter propellen eller noe annet på linen til bøya, for det andre hvis det skulle blåse opp og du må forlate plassen er det ekstra bryderi med bøya, og det er ikke populært med for mye liner i vannet, og tredje grunn er at du begrenser plassen for svaiing for andre båter. Om du bryr deg om grunn tre er jo en annen sak. Jeg bruker i så fall en line som går i gjennom en trinse på bøya og en passe tung sjakkel i motsatt ende, sjaklet inn på linen. Da justerer den dybden selv - i alle fall innenfor 1X - 2X linens lengde. 

 

 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når man legger seg på svai i et tett ankringsfelt, er trikset å gå opp mot vinden rett bak båten du vil ankre bak. Så går du så tett opp mot båten som du tør, nesten helt opp i badeplattformen. Der dropper du ankeret, så mater du utover til du er tilstrekkelig langt bak. Dette fungerer helt fint, om alle ligger på anker og gjør tilnærmet det samme.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke spor bedre i Sverige hva gjelder bøyer, men er heldigvis ganske få på hvert sted. De er utlagt av Kryssarklubben, og umåtelig populære. Mulig jeg tar feil, men har forstått at dette er et rent seilertilbud(?). -Hvilket ikke akkurat gjør det noe bedre...

Et vennepar av oss har meldt seg inn. Og da vinden en morgen hadde snudd, dro de seg ut fra land og hektet seg på ei ledig bøye. Vi kom etter utpå kvelden da det stilnet, og la oss inntil de. 

Så kommer en Bavvariaa (svensk uttale...) durende, sikter på oss og sirkler to ganger tett inntil, åpenbart i et ønske om kontakt. Mine medlemsvenner meldte seg inn på noe som heter internettet underveis, så vimpelen var vel i posten et sted mellom Stockholm og Særp. Selv er jeg ikke medlem, av prinsipp. Så jeg hadde ryggen til bøyepolitimannen ca 720 grader rundt. Til slutt ga han opp, og trykket på den elektriske ankerknappen sin et stykke bort. Vi følte oss temmelig beglodd, og etterhvert kom jolla hans på vannet så vi ventet på besøk. Men så ble det ei ledig bøye lengre inn, så den snurriga gubben snurret opp ankeret sitt og kastet seg fornøyd i bøye for natten.

Neste morgen er han tidlig oppe og reiseklar. Men turen går først bortom oss. Vi satt klar. Jeg holdt kjeft. Etter en noe flaut uforskammet innledning presenterte han for oss at bøya var å anse som privat og reservert betalende medlemmer. Mine betalende venner forklarte sakte og tydelig at alt i orden i så måte, men snurriga gubben forstod ikke dette med vimpel i posten, og mente at vimpelen var et absolutt krav for bruk av bøyene. Dette gjentok seg fire ganger uten at konseptet om betaling i orden gikk inn. Da rant det til slutt over for meg, og jeg sluttet å holde kjeft. Det hjalp fint lite, for å si det slik... 

Så bunnlinja er at jeg syns disse "reserverte" bøyene er noe herk som bør fjernes, eller være et allment tilbud kun der det er dårlig ankerfeste.

 

Bilde: Snurriga gubben/ bøyepolitimann

IMG_3708.JPG

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Artekno skrev for 1 time siden:

 

IMG_3708.JPG

 

Bavaria 40 Ocean. Hjemmehavn Långedrag. 

 

Om du vil ha navn, adresse, telefonnummer eller e-postadresse til bøyepolitimannen for å forklare på en mer "ryddig" måte så bare gi beskjed, har det her. ;-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært medlem i SXK i mange år. Med motorbåt

 

og reglene for bøyene er at bøyeflagget skal vises om man skal ha rett til å ligge i bøya. 

Er vel ikke så vanskelig å lese, forstå og respektere reglene om man bare vil? 

Men det virker som om det er her problemet er. I viljen. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bitteliten skrev 1 minute ago:

Jeg har vært medlem i SXK i mange år. Med motorbåt

 

og reglene for bøyene er at bøyeflagget skal vises om man skal ha rett til å ligge i bøya. 

Er vel ikke så vanskelig å lese, forstå og respektere reglene om man bare vil? 

Men det virker som om det er her problemet er. I viljen. 

 

Vrangviljen var da verre andre veien syns jeg. En må jo kunne tro på folk når de sier at de har meldt seg inn, har betalt og vimpel er på vei i posten. At en rent praktisk ikke har heist vimpelen når en ikke har fått den er en detalj i forhold til at man faktisk er betalende medlem. 

 

Om en er så mistroisk og har så liten tillit til folk at en ikke kan ta de på ordet i en sånn sammenheng så bør man finne en plass helt for seg selv å ligge. 

---

Dette med vimpel er kun for å beholde ordningen som en medlemsfordel for de få. Med en enkel ordning for å betale når en ligger i bøya så ville ikke vimpel være nødvendig og vimpelpolitiet ville bli arbeidsledig. 

 

Om jeg en gang ender med å melde meg inn i en bøyeforening skal jeg ha vimpelen liggende i cockpit, klar til fremvisning for alle som måtte spørre. Men gjerne etter at de har fått tømt seg ordentlig så de kan få bite i seg litt i skam, hvis de eier skam da. En kan vel ikke helt tro det når de tar på seg å være frivillig bøyepoliti.  

---

OF og SXK bør kanskje varsles om medlemmer som ikke vet å oppføre seg og bruker kjeft på andre på sjøen? De ødelegger jo for hele bøyeprosjektet til organisasjonene sine. Det er kanskje riktig å ta en Listhaug og angi de til OF og SXK?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...