Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

Jonas78 skrev for 8 timer siden:

Dette er ekstremt rart. Hvorfor har de ikke løst dette på samme mye som BOF (bergen og omland friluftsråd) der alle har tilgang på bøyene, og ingen medlemskap?

 

Ja, det er merkelig. Det bor 1,5 millioner mennesker langs oslofjorden, og de klarer ikke engang å fullfinansiere 60 bøyer uten å lage en bøyekrig. Av disse 1,5 millionene som bor i fjorden reiser samtlige med båt på ferie ut av fjorden og forventer ett gratis tilbud finansiert over skatteseddelen i småkommuner i telemark og på sørlandet. Man ligger på brygger i uthavner, og får ofte søpla ryddet og tømt etter helga helt gratis. Men om noen av disse lokale sørlendingene/telemarkingene skulle finne på å reise inn oslofjorden, så blir de kjeppjaget om de legger seg i en hovedsakelig offentlig finansiert bøye.

 

Med OF forstår jeg godt hvorfor nesten ingen reiser  inn Oslofjorden i ferien. Bare tanken på å dele en bøye med en som begynte med å skrike at han ikke ser noen vimpel kan få noen og enhver til å mistrives.  

 

Kommunene må våkne og ikke gi OF eiendomsrett. Tillat bøyene med tidsbegrenset avtale, og krev fri bruk for alle. Oppfordre brukere til å vippse en 50 lapp ved bruk, men krev det ikke.  Bøyene varer uansett ikke evig, og det bør ikke eiendomsretten heller gjøre. Det offentlige må gå foran med ett godt eksempel, og ikke brøyte vei for at andre foreninger skal kunne spise av felles friområder med bøye foreninger. 

Link to post
Share on other sites

 

Det er ikke merkelig @£Seilars  og  @Jonas78

 

Hadde OF fått samme kronebeløp pr innbygger  som BOF  hadde alt hver gratis

Det er bare en vei ut av uføre på og det er at det blir  brukt samme nøkkel over hele landet når Friluftsrådene  blir tildelt penger fra kommuner, fylke  og stat.  da får OF inn nok penger så bøyene blir flere og GRATIS.

Så enkelt er det.

Komunene her øst vil ha bøyer men når det er snakk om  penger til vedlikehold er tommelen ned.

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette ser jeg som et angrep, ikke bare på allemannsretten, men på utmarka selv. Uansett vil jeg aldri gitt fra meg plassen dersom det kommer en som har betalt og viser vimpel. Men nå er jeg heller ingen stor bruker av blå bøye, rett og slett fordi jeg  synes det ødelegger båtopplevelsen og utmarkfølelesen.

 

Utmarka blir mindre  jo mer som blir tilrettelagt. Utmarka begynner der urbaniseringen (og betalingen!) tar slutt. Desverre er det fremdeles mange som ikke forstår det unike med allemannsretten og uberørt natur.

 

Denne saken tjener ikke til OF's ære.

Link to post
Share on other sites

Greit svar fra OF, men savner direkte henvisning til hvilke konkrete lover og forskrifter som legitimerer bøyestrategien. 

Ikke spesielt oppklarende hvordan fortrinnsrett skal utøves.

 

Forundrer meg at OF velger denne tilnærmingen til bruk av bøyene all den tid det går mot prinsippene de ellers arbeider etter.

OF har i all tid arbeidet for å frigjøre arealer til bruk for alle uten andre begrensinger enn lovverket om allemannsretten.

 

Blir spennende å se hva Miljødirektoratet  svarer.

Link to post
Share on other sites

Dersom ikke OF får nok midler så ligger problemet i Oslofjorden.  Prinsippet om at friområder skal være for absolutt alle i samfunnet både svake og sterke bør ligge forankret hos OF.   Veldig mange er skuffet over at dere i Oslofjorden har ett friluftsråd som får lov til å holde på som de gjør med støtte hos såpass mange lokale.  Jeg tror ikke det er mange andre deler av dette landet som ville akseptert det. Sånn sett er jo bøyesaken negativ reklame for Oslofjorden og kulturen der. 

Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev for 2 timer siden:

 

Ikke spesielt oppklarende hvordan fortrinnsrett skal utøves.

 

 

 

Ike helt overraskende for her har de laget et problem for alle, også seg selv.

 

Barbaria skrev 1 time siden:

Dere en håndfull medlemer på dette forumet hvor det i tillegg er mulig å diskutere med seg selv via doble konto.

 

Mulig jeg er naiv, men er ikke klar over at noen driver med det her, er du sånn helt konkret og med navns nevnelse? I såfall vil vel det være i strid med forumets regler (diskutere med seg selv med to forskjellige nick) og bør rapporteres!

 

Men nå skal jeg ut igjen!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 10 timer siden:

Jeg har fortsatt ikke hørt tilbake fra juristen i Miljødirektoratet og har også bedt OF om henvisning/dokumentasjon på denne grundige juridiske utredningen som det vises til.

 

Er mer spent på dette svaret fra miljødirektoratet. At OF oppfatter det som at de har en eiendomsrett til bøyene overrasker ikke.

Tenker at du kanskje skal spørre om de andre som er brukere av allemannsretten på disse stedene har klagerett og hvordan det skal håndteres. Et annet spørsmål er jo lovligheten av a å gi noen eiendomsrett i ett sånt område.

 

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 9 timer siden:

... nå er jeg heller ingen stor bruker av blå bøye, rett og slett fordi jeg  synes det ødelegger båtopplevelsen og utmarkfølelesen.

 

Utmarka blir mindre  jo mer som blir tilrettelagt. Utmarka begynner der urbaniseringen (og betalingen!) tar slutt. Desverre er det fremdeles mange som ikke forstår det unike med allemannsretten og uberørt natur.

Kunne ikke vært mer enig! Jeg synes de blå bøyene er stygge og utgjør et inngrep i ellers urørt natur. Jeg synes de bør fjernes.

 

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 1 time siden:

 

Er mer spent på dette svaret fra miljødirektoratet. At OF oppfatter det som at de har en eiendomsrett til bøyene overrasker ikke.

Tenker at du kanskje skal spørre om de andre som er brukere av allemannsretten på disse stedene har klagerett og hvordan det skal håndteres. Et annet spørsmål er jo lovligheten av a å gi noen eiendomsrett i ett sånt område.

 

 

Jeg følger opp til uken med Miljødirektoratet og har som sagt også bedt OF om referanse/dokumentasjon på denne grundige juridiske utredningen de viser til og så får vi se hva som kommer.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev Just now:

 

Jeg følger opp til uken med Miljødirektoratet og har som sagt også bedt OF om referanse/dokumentasjon på denne grundige juridiske utredningen de viser til og så får vi se hva som kommer.

Bra du ikke gir deg.

Litt nysgjerrig på om en kommune kan gi noen eiendomsrett i friområder. Intensjonen er nok god, men er jo litt spesielt at det kan kjøpes rett i friområdet som er etablert for allmennheten. 

 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

Jeg følger opp til uken

Flott at du er på ballen!

 

Scenario:

Vi ligger 2 båter på en bøye, begge uten vimpler. Kjente ikke de i andre båten fra før. Kommer i prat, da det er en trivelig type.

Hva om vi er uheldige og tyller i oss ei flaske vin  og en skvett konjakk hver, og det da kommer en løk og prøver å jage oss?

 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 5 timer siden:

 

Jeg følger opp til uken med Miljødirektoratet og har som sagt også bedt OF om referanse/dokumentasjon på denne grundige juridiske utredningen de viser til og så får vi se hva som kommer.

 

Offentlig myndighetsutøvelse er innenfor legalitetsprinsippets område. Dvs det må finnes hjemmel. 

 

Videre kan offentlig myndighetsutøvelse kun skje gjennom enkeltvedtak eller forskrift. 

 

Jeg antar tillatelsen til å legge ut bøyer er offentlig myndighetsutøvelse. 

 

Ergo skal det finnes et enkeltvedtak (eller en forskrift, men neppe), hvor OF gis tillatelse ti å legge ut bøyer. 

 

I vedtaket skal det bl.a. redegjøres for hjemmelsgrunnlaget. 

 

Min forsiktige henstilling til deg, siden du tross alt er den som har dialogen, er at du ber om kopi av det aktuelle enkeltvedtak. 

 

(Å mase mer om den angivelig grundige juridiske vurdering er et blindspor. Bortvisningsretten etter det påberopte hjemmelsgrunnlag er helt kurant, så det evt. gjenstående er om selve tillatelsen til å legge ut bøyene er gyldig.)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Fuglen skrev for 10 timer siden:

Flott at du er på ballen!

 

Scenario:

Vi ligger 2 båter på en bøye, begge uten vimpler. Kjente ikke de i andre båten fra før. Kommer i prat, da det er en trivelig type.

Hva om vi er uheldige og tyller i oss ei flaske vin  og en skvett konjakk hver, og det da kommer en løk og prøver å jage oss?

 

 

Den er enkel. Langt mer alvorlig å fyllekjøre enn å bryte reglementet til en organisasjon, en må bli liggende.

 

Samme om lanternene har svikta eller en av andre årsaker mener det er tryggest å ligge til neste dag. Den vurderinga m en ta selv og en har ansvar for båt og mannskap.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 time siden:

Den er enkel. Langt mer alvorlig å

 

Hvis jeg mot formodning skulle finne på å ta turen inn Oslofjorden og fortøye i en av disse bøyene, skal jeg være snar med sjenk.

Får jeg nok, blir jeg kranglete også, og det kan kanskje være fordelaktig, hvis jeg tør fortøye i en slik.

 

 

Link to post
Share on other sites

Undrer på hvorfor jeg aldri har sett tilsvarende  diskusjoner i Sverige på svenska kryssarklubbens bojar. De har til sammenligning en knallhard allemannsrett i forhold til Norge. Ser litt det samme inne i havnene også. Er det trøbbel så ta deg f... på at en normann er involvert.

Denne diskusjonen med alle sine ideer om hvordan man kan sikre seg å ligge i en bøye uten å løse ut vimpel, med alt fra å påberope  seg allemannsrett til å drikke seg full, er det typisk norsk kranglefant?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...