Jump to content

Bøyekrigen fortsetter i Oslofjorden


McFog

Recommended Posts

Personlig tror jeg dette er villet politikk. Når selv historier om særdeles grov ukultur og generell motstand har null betydning, viser det at det er ikke utelukkende for båtlivets berikelse.

 

Tror det henger sammen fra historisk båtkultur med spesielle nasjonalflagg (en sjelden ære uansett sammenheng) for den 'riktige' båtmannen, og på god vei tilbake i kulturen generelt med nærmest frislipp av bygging i strandsonen, til hvor bermen i bobiler nå ikke lenger skal kunne overnatte på rasteplasser osv.

 

Raseriet jeg opplevde når en vimpelholder oppdaget en ikke-vimpelholder (lavklasse) bare være i nærheten av 'hans del' av verden var ikke tilfeldig. Det var et tegn i tiden. Det er ikke lenger 'vi'. Det var oss og dem, og se til helvete å ha deg vekk.

 

En slags snikinnføring av klassesamfunnet.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
JRK skrev 39 minutter siden:

Undrer på hvorfor jeg aldri har sett tilsvarende  diskusjoner i Sverige på svenska kryssarklubbens bojar. De har til sammenligning en knallhard allemannsrett i forhold til Norge. Ser litt det samme inne i havnene også. Er det trøbbel så ta deg f... på at en normann er involvert.

Denne diskusjonen med alle sine ideer om hvordan man kan sikre seg å ligge i en bøye uten å løse ut vimpel, med alt fra å påberope  seg allemannsrett til å drikke seg full, er det typisk norsk kranglefant?

 

Du svarer på det selv. De har en kyst som ikke er bygd ned som i Norge. Mer plass til alle og liten konkurranse om det lille som er igjen, som i Norge.

 

Og der jeg har sett svenske bøyer så er de ofte lagt klokt, i utkanten av ankringsplasser. De har en smule mer erfaring og driver mer gjennomtenkt.

 

Og ikke minst, de begynte ikke med det nå nettopp og vha skattepengene våre.

Link to post
Share on other sites

Fuglen skrev for 15 timer siden:

Scenario:

Vi ligger 2 båter på en bøye, begge uten vimpler. Kjente ikke de i andre båten fra før. Kommer i prat, da det er en trivelig type.

Hva om vi er uheldige og tyller i oss ei flaske vin  og en skvett konjakk hver, og det da kommer en løk og prøver å jage oss?

 

Uansett drink eller ikke blir dere liggende. . . !

Men dersom den nyankomne virker hyggelig, kunne du vurdere om ikke været er så bra at du kunne foreslå tre båter på bøya og by på en drink.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 21.9.2019 at 0.15:

Joda, i praksis kan du jo si det. Men prinsipielt synes jeg det er ille. Det er jo tross alt snakk om privatisering av ubebygd skjærgård med loven i hånd. 

 

Enig i at det ikke er bra men er det egentlig noe stort problem? Er bøya ledig og man har lyst til å ligge der så legger man seg der enten man har vimpel eller ikke og ferdig med det. At det så kan dukke opp noen som roper at man må fjerne seg er bare å ignorere. De fleste vimpelbåtene gir opp etter en stund. Det dummeste man gjør er å svare dem, hisse seg opp eller gå inn i noen form for diskusjon.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

 

Utrolig at kommunen mener de ikke er part i saken når de har leid ut grunn til OF og gitt tillatelse.

"Eierløs allmenning" var et interessant begrep.

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev 1 time siden:

 

Enig i at det ikke er bra men er det egentlig noe stort problem? Er bøya ledig og man har lyst til å ligge der så legger man seg der enten man har vimpel eller ikke og ferdig med det. At det så kan dukke opp noen som roper at man må fjerne seg er bare å ignorere. De fleste vimpelbåtene gir opp etter en stund. Det dummeste man gjør er å svare dem, hisse seg opp eller gå inn i noen form for diskusjon.

 

Ikke enig med her. Hvis Mouche får svar som viser at OF har rettskarav som de hevdre, blir det selvtekt og okkupere bøya. 

Uansett om vi liker eller ikke liker så får vi vel heller gi oss og kjøpe vimpel hvis vi vil fortøye i bøya. 

Ellers så er det jo bare å droppe ankeret i nærheten og ha det fint der, ikke verdens største problem egentlig.

 

Men må jo si jeg undrer meg over at det går an å gi noen en eierrett i et friluftsområde for allmenheten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Elektronisk engansbetaling for bruk av bøye fjerner diskrimineringen og hovedproblemet . Alle får en reel mulighet til å bruke bøya uten krav om årsmedlemskap. 

 

Det medfører ingen kostnad å gå over til engangsbetaling og inntektene vil øke pga økt bruk når alle kan bruke bøyene. Pr. i dag er det i praksis noe nær "ingen" som har medlemskap/vimpel ifht hvor mange fritidsbåtbrukere det er i området. .

 

Det at det finnes betalingsløsninger som er utrolig enkle å implementere, og samtidig øker inntekten betyr at OF aktivt ønsker å diskriminere 95%+ av fritidsbåtbrukerne i Oslofjorden ved å opprettholde dagens medlemsløsning. 

 

De velger å ikke øke inntektene for å kunne fortsette å diskriminere det store flertall av fritidsbåtbrukere i området. 

 

Tenk på det, at OF får bruke våre alles skattepenger til å stenge alle ute fra guds frie natur, med unntak for noen veldig få årsmedlemmer. 

 

Helt, helt "på tryne". 

 

 

Link to post
Share on other sites

Helt på tryne men kan ikke bare OF få drive denne "på tryne" virksomheten sin da?

 

Som jeg har skrevet 100 ganger så er det bare å ignorere, bruke bøye og hygge seg på sjøen.

Her i indre oslofjord er det nesten ikke vimpler å se men bøyene er i bruk hele tiden.

 Vimpelpolitet putrer rundt mellom båtene og roper men får ikke gehør. Folk ignorerer dem. Har ennå ikke sett noen båt som har flyttet seg pga krav en vimpelbåt. Mange av dem jeg har snakket kjenner ikke engang til systemet. De ser at folk legger seg på blå bøyer og regner at et er greit at de også kan gjøre det. OF må i det minste sette opp en plakat på hver bøye

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Pinkvin said:

Elektronisk engansbetaling for bruk av bøye fjerner diskrimineringen og hovedproblemet . Alle får en reel mulighet til å bruke bøya uten krav om årsmedlemskap. 

 

Det medfører ingen kostnad å gå over til engangsbetaling og inntektene vil øke pga økt bruk når alle kan bruke bøyene. Pr. i dag er det i praksis noe nær "ingen" som har medlemskap/vimpel ifht hvor mange fritidsbåtbrukere det er i området. .

 

Det at det finnes betalingsløsninger som er utrolig enkle å implementere, og samtidig øker inntekten betyr at OF aktivt ønsker å diskriminere 95%+ av fritidsbåtbrukerne i Oslofjorden ved å opprettholde dagens medlemsløsning. 

 

De velger å ikke øke inntektene for å kunne fortsette å diskriminere det store flertall av fritidsbåtbrukere i området. 

 

Tenk på det, at OF får bruke våre alles skattepenger til å stenge alle ute fra guds frie natur, med unntak for noen veldig få årsmedlemmer. 

 

Helt, helt "på tryne". 

 

 

 

Kan det ligge en "cashback" avtale bak som drives av medlemstall....?

Link to post
Share on other sites

Jeg har i dag purret opp MD, og den person jeg der har snakket med har ikke foreløpig funnet dettte dokumentet og har derfor henvendt seg til OF for å spørre dem om dette. Det har jo også jeg gjort samt fulgt opp med en mail i henhold til innspill mottatt her.

 

Så får vi se hva som måtte komme tilbake, men dette tar tid og krever en viss grad av tålmodighet!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev for 4 timer siden:

Tilbakemelding fra MD som nå har vært i telefonisk kontakt med OF, og det viser seg at OF har ikke fått noen slik grundig juridisk vurdering fra MD, men fra "noen andre". Så får vi se hva OF til slutt kommer tilbake med av informasjon og dokumentasjon.

 

Vi har jevnlige pokerlag i Oslo med  jurister, psykologer, ja endog katolikker til stede.

 

Mener å huske at det var en fra OF innom for en del år tilbake.

 

Kanskje.... han fikk tillatelse, forståelse og tilgivelse en og samme kvelden?

 

:giggle:

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 4 timer siden:

Tilbakemelding fra MD som nå har vært i telefonisk kontakt med OF, og det viser seg at OF har ikke fått noen slik grundig juridisk vurdering fra MD, men fra "noen andre". Så får vi se hva OF til slutt kommer tilbake med av informasjon og dokumentasjon.

 

Jeg tipper de har brukt en eller annen jurist til dette og at juristen gjorde en utredning før de startet opp "vimpelprosjektet". Det er mange år siden og utredningen har sikkert kommet på avveie. Tror dessverre ikke det er så mye mer som vil komme ut av dette men setter veldig pris på at du prøver.

Link to post
Share on other sites

Duppe skrev On 22.9.2019 at 9.58:

Personlig tror jeg dette er villet politikk. Når selv historier om særdeles grov ukultur og generell motstand har null betydning, viser det at det er ikke utelukkende for båtlivets berikelse.

 

Tror det henger sammen fra historisk båtkultur med spesielle nasjonalflagg (en sjelden ære uansett sammenheng) for den 'riktige' båtmannen, og på god vei tilbake i kulturen generelt med nærmest frislipp av bygging i strandsonen, til hvor bermen i bobiler nå ikke lenger skal kunne overnatte på rasteplasser osv.

 

Raseriet jeg opplevde når en vimpelholder oppdaget en ikke-vimpelholder (lavklasse) bare være i nærheten av 'hans del' av verden var ikke tilfeldig. Det var et tegn i tiden. Det er ikke lenger 'vi'. Det var oss og dem, og se til helvete å ha deg vekk.

 

En slags snikinnføring av klassesamfunnet.

 

Pinkvin skrev On 22.9.2019 at 20.56:

Elektronisk engansbetaling for bruk av bøye fjerner diskrimineringen og hovedproblemet . Alle får en reel mulighet til å bruke bøya uten krav om årsmedlemskap. 

 

Det medfører ingen kostnad å gå over til engangsbetaling og inntektene vil øke pga økt bruk når alle kan bruke bøyene. Pr. i dag er det i praksis noe nær "ingen" som har medlemskap/vimpel ifht hvor mange fritidsbåtbrukere det er i området. .

 

Det at det finnes betalingsløsninger som er utrolig enkle å implementere, og samtidig øker inntekten betyr at OF aktivt ønsker å diskriminere 95%+ av fritidsbåtbrukerne i Oslofjorden ved å opprettholde dagens medlemsløsning. 

 

De velger å ikke øke inntektene for å kunne fortsette å diskriminere det store flertall av fritidsbåtbrukere i området. 

 

Tenk på det, at OF får bruke våre alles skattepenger til å stenge alle ute fra guds frie natur, med unntak for noen veldig få årsmedlemmer. 

 

Helt, helt "på tryne". 

 

 

Spørs om ikke Duppe traff spikeren på hodet der.

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 2 timer siden:

Hvis det er slik som Mouche skriver over her at OF er kjent med denne tråden synes jeg det er for dårlig at de ikke kommer med noen uttalelser her. 

 

Det er slik Mouche skriver over her, og det kan jeg dokumentere skriftlig! Det ser også ut til at de nå klør seg i hodet mht hvordan de skal besvare mine siste mailer siden de nå også er tatt i å hevde at de har ryggdekning fra Miljødirektoratet hvilket IKKE er riktig! Kilden i så måte er en navngitt person (jeg holder tilbake navnet for øyeblikket) i MD.

Link to post
Share on other sites

Da er følgende svar mottatt fra OF:

 

Du har helt rett i at det å legge ut bøyer er en offentlig myndighetsutøvelse. Det er opp imot 7 ulike instanser som må søkes for å legge ut en bøye/bøyer i et område. Vedtakene er fattet på bakgrunn av havne- og farvannsloven. Kystverket skal behandle søknader som ligger utenfor de kommunale havnedistriktene. Søknader som ligger innenfor kommunale havnedistrikter, skal behandles av kommunale havnemyndigheter. 

 

Følgende instanser som kan søkes når det skal legges ut bøyer er:

Kommunen

Kystverket

Fylkesmannen

Fylkeskommunen/ Norsk sjøfarts museum

Elverket

Fiskeridirektoratet

 

Alle svaibøyer lagt ut i regi av Oslofjordens Friluftsråd er søkt om og godkjent før de har blitt lagt ut.

 

Angående den grundige juridiske vurderingen rundt bøyene beklager Oslofjorden Friluftsråd den formuleringen som ble brukt. Vi vil i stedet presisere at Oslofjorden friluftsråd fikk laget en juridisk utredning som har blitt lagt frem henholdsvis i Miljødirektoratet (2007) og i Klima- og Miljøverndepartementet (KLD) (2015). Vi mottok ikke, i etterkant av møtet med KLD, et tilskriv om at svaibøyeordningen var å anse som uheldig eller ulovlig. Oslofjorden Friluftsråd har derfor videreført ordningen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...