Jump to content

Markedet - hva skjer egentlig..?


Los Endos

Recommended Posts

Var heldig og fikk 2 som ville kjøpe båten samtidig, og endte da opp med og få prisen jeg la ut på finn.

 

Var selv i en slik situasjon sist jeg skulle kjøpe båt. Dersom båten virkelig fremstår fra sin beste side, tror jeg flere kjøpere viser interesse samtidig og det er dermed lettere for selger å hente ut på pris.

 

På den annen side, siden nesten 50 båter på finn kunne møte ønskene mine, ble det til at jeg kjøpte et annet objekt (til en bedre pris for kjøper, he, he).

 

Link to post
Share on other sites

Har hatt båten på Finn.no i nesten 3mnd. Jeg har hatt 6-7 henvendelser fra folk som ville kjøpe, men måtte selge sin egen først. 2 skambud og 4 som ville bytte i annen båt.

 

Får man spørre hva utsalgsprisen din var, og hva skambudene var på?

 

Dersom båten gikk for prisen du har lagt den ut for er det tydelig at du har truffet markedsprisen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg (som de fleste andre her) følger godt med i båtmarkedet, på grunnlag av det la jeg båten ut for 750.000,-

Selv mener jeg jo at båten er verdt mere, men i dagens marked må man tilpasse seg. Jeg vurderte jo og legge båten ut for 850.000,- for så og

la folk prute 100-150.000,- (som tydligvis mange andre gjør), men jeg vurderte det som uklokt.

Det kan jo diskuteres hva som er lurest og gjøre, men båten min er solgt så det kan jo ikke ha vært helt feil.

 

Med skambud så mener jeg folk som bøy 600-650.000,-

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Min handel gikk i orden da jeg tok kontakt med eierne av de båtene som var av interesse og spurte om de kunne være interressert i innbytte.

Kjøpte da båt av en som brukte vår som innbytte for en båt han kjøpte, altså: Jeg solgte båten vår som en del av pakken vi kom frem til til han som solgte båt til han som jeg kjøpte båt av, he he dette har jeg hatt stor glede av å fortelle i høst, men vi var i hvert fall tre stykker som fikk ordnet oss og alle ble fornøyd. :-)

Link to post
Share on other sites

Selv mener jeg jo at båten er verdt mere, men i dagens marked må man tilpasse seg.

 

:thumbsup: Og derfor fikk du jo også solgt, tror nok en lav utsalgspris med en gang båten kom på finn er med på å skape interesse, det helt soleklart viktig. Da blir annonser lagret i "mine funn" etc. Syntes ikke 650.000 var for skambud å regne... Men selvsagt, det sagt kun utifra utsalgspris, jeg har jo aldri besiktiget båten...

 

Selv liker jeg å prute (trenger ikke være allverden), men er litt av sjarmen med å kjøpe brukt mener nå jeg :yesnod::smiley: Andre ganger har jeg ikke annet valg en å prøve å prute litt, for av en eller annen merkelig grunn koster båtene jeg har lyst på alltid litt mer en det lommeboken (og fruen for den slags skyld) har lyst til :giggle:

Link to post
Share on other sites

100.000,- (13%) under utropspris er då ikkje eit skambod. Greit nok ein i det minste bør sjå på båten før ein prutar hundre tusen kroner ned, men ein bør nesten rekne med å kunne gå ned 100.000 i dagens marknad.

 

Alt er relativt, men jeg så aktivt etter 80-talls seilbåt på 30+ fot siden 2006. Liten tvil om at båtene i denne kategorien som da gikk for rundt kr. 400.000,- i år har buklandet på mellom 200.000 og 300.000. Det er prosentvis en kraftig smell i markedet.

 

Link to post
Share on other sites

Eg selde sjølv ein 70-talsbåt som eg kjøpte i 2009 for 270.000,- for 100.000,-.

Greit nok hadde båten ein skade i skrog/kjøl, men verditapet ville nok vore stort uansett.

Nyleg kjøpte vi også ein Beneteau 411 til langt under det tilsvarande ligg for på finn. Dei som ligg der no vert ikkje selt.

Link to post
Share on other sites

 

 

Det kan du mene så mye du orker, men mener selger det så får du ikke båten, punktum. Nå var denne prissatt riktig så selger fikk rett, virket forøvrig som en flott båt for en riktig pris :yesnod:

 

hvis selger må ha båten bort, kan det nok være at vedkommende må selge, til det som kan oppleves som skambud, da hjelper det ikkje å meine noko som helst. Ligger båten for høyt i pris i dagens marked, blir det heller ikkje salg. Var tydeligvis ikkje tilfelle her:-)

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg la ut båten min for salg 15 oktober, 2528 visninger av annonsen, 13 har lagret den og 153 har fått annonsen på e mail.

Ingen mailer og ingen telefoner noe jeg synest er merkelig, vurderer nå å fjerne annonsen og aventere til våren igjen. Har vel muligens bommet litt på "markedsprisen" siden jeg ikke får henvendelser, men jeg må ikke selge og jeg trenger heller ikke å gi bort båten :-)

 

Mvh

Renita.

Redigert av Renita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke bruk antall visninger som en indikator. Selv følger jeg løpende med på kategorien seilbåter på 32-36 fot nyere enn 1990, og har et lagret autosøk på dette. Hver gang jeg går gjennom denne listen, tikker det inn en visning på de ulike båtene - fra en som ikke er i kjøpsmodus, men ønsker å være oppdatert.

Link to post
Share on other sites

Du har nok bommet en god del på markedspris siden du ikke har fått en eneste henvendelse.

Du trenger ikke selge og vil ikke gi bort båten som du sier, så da er vel saken grei?

Bruksverdi overstiger markedsverdi helt enkelt.

 

De som må eller vil selge er nødt til å forholde seg til markedspris enten de liker det eller ikke.

Det er også verdt å ta i beregning at markedsverdien på båten din med all sannsynlighet vil fortsette nedover, så til neste år kan det bli en enda større kamel og evt svelge....

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Antall visninger, antall som har lagret annonsen osv er ingen indikator på om prisantydning er rett eller ei.

Det har jeg selv erfart. Får man ingen henvendelser i løpet av mange ukers annonsering så ar nok prisen satt for høy.

Det holder som kjent med å få en henvendelse som til slutt ender opp med et salg, og da har man nok også fått optimal pris der og da.

Ofte må man nok regne med å gå ned i pris for at denne ene interessenten skal kjøpe også.

Raser det inn med henvendelser så er kanskje prisen satt for lavt. Man kan jo kanksje da ende opp med en budrunde i beste fall som øker salgsprisen.

 

Kjøp/salg er ikke så enkelt for alle. De som har en "kremmer" i seg gjør det ofte best på dette området.

 

Med denne "flotte høsten" så blir det veldig spennede hva som skjer med bruktbåtpriser og salg av nybåt.

Link to post
Share on other sites

Mener selv at jeg tok hensyn til det trege bruktbåt marked og satte prisen 150 000 under tilsvarende 2005 mod som låg på nettet, men dette var tydeligvis ikke nok.

Vanskelig å si hva som skjer neste år mht markedsverdien og det er godt mulig at jeg (og andre) må senke prisen ytterlige om jeg (vi) ønsker å selge ;-)

 

Mvh

Renita

Link to post
Share on other sites

Dersom man mener man har et veldig bra eksemplar for salg, er det om å gjøre å få potensielle kjøpere på visning. Både for å bli imponert (value for money) og for å få dem i tale.

 

Å selge båt er også et spørsmål om potensielle kjøperes tillitt til selger (bruktbåt har alltid et element av risiko og da vil man handle med en man føler man kan stole på). Så på 9 båter sist jeg handlet og ved et par anledninger vurderte jeg båten som bra ift prisen, men stolte ikke et sekund på selgerne og la derfor ikke inn bud.

 

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg har fått med meg selges det ikke så mange nybåter for tiden heller men i motsetning til bilmarkedet så forsvinner ikke båter ut av markedet når de blir gamle. Det båtforhandlere burde gjøre er å ta bruktbåter i innbytte og eksportere disse til andre markeder (sånn som med lastebiler), men akkurat nå er det vel ikke mange andre markeder som er så yrende heller.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er mange båtforhandlere som vil ta innbyttebåter! det er vel noe av det mest uøkonomiske sett fra en forhandler, samt at dem blir brennende inn med masse gamle båter...

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Sist handlet jeg med Grimstad Bådsenter, de tok gamlebåten i innbytte. Uten det, null handel. I tillegg har de 1 års garanti. Jeg har bare positivt å si om firmaet, de har ryddet opp i de små momentene som har vært uten diskusjon. De har drevet med med overskudd i en årrekke, og har forholdsvis solid egenkapital.

Link to post
Share on other sites

Prisene på bruktbåter må ta mye av skylden. Vi må jo se i forhold til hva annet vikar få for pengene. Og hvor få dager en gjennomsnittlig båteier er på sjøen. De timene blir rimelig dyre. En normal famileibåt, av nyere dato, koster like mye som en ferieleilighet på solkysten. Kanskje det er her vi skiller båtfolk og folk i båter?

Link to post
Share on other sites

Det er viktig og legge MYE arbeid i annonsen og bildene når man skal selge. Jeg tok sikkert 200 bilder av båten før jeg skulle selge, satt så i flere timer og plukket ut de beste. Noen bilder var jeg ikke

fornøyd med så da var det ned til båten og ta nye. Jeg endte opp med 68 bilder i annonsen, og skrev beskrivelse til nesten hvert bilde for og forklare detaljer.

 

Dette var noe alle som kikket på båten kommenterte og var en faktor for at akkurat min båt fanget deres interesse, og båten ble solgt.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...