Jump to content

Markedet - hva skjer egentlig..?


Los Endos

Recommended Posts

Blir litt skeptisk når det ligger ute bilder av en rotete båt. Det bør egentlig ikke spille stor rolle, men kan ikke fri meg fra å tenke at det kan være at det gjennspeiler vedlikeholdsnivået.

Helt enig, når man i tillegg finner et skittent motorrom så skygger jeg banen.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

det er to typer mennesker: de som ikke ser rot og de som ser rot :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har inntrykk av at det er ganske mange som har fått med seg at båtmarkedet ikke er det beste for selger, og sitter på gjerdet og venter til våren nå. Det tror jeg vil føre til en flom av båter på markedet om noen måneder, som igjen vil føre til at prisene neppe går noe opp. Men bare en privat hypotese, dette altså...

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Heia :smiley:

Har hatt min båt ute for salg nå en periode, har hatt god respons og greie bud, men kun med innbytte.

Startet annonsen med å vurdere innbytte, (da evt av båt jeg selv kunne benytte meg av) noe som ga en umiddelbar respons med alt mulig rart fra store båter til over 6 mill og ned til skjærgårdsjeeper.(ingen under 600 000,-)

Hovedparten av innbyttemulighetene var seilbåter. Uansett, ingen av innbyttebåtene passet helt inn i systemet. (skal etter nært dødsfall overta en familieiendom,trenger derfor egentlig mest pengene, ikke dyre båter jeg selv må selge i innbytte)

Jeg for min del har fått og akseptert greie bud på rent kjøp, men som du skjønner, båter må selges først som vanlig er.

Har kontakt med flere av mine potensielle kjøpere, de klager over ufattelig lav respons.

Har også fått ønsker om å "Holde igjen" til kjøpere har fått solgt sine egne, men der gikk liksom grensa for min del. :lipseal:

Satte heller ned prisen og endra litt tekst i annonsa.

Nå ligger det 3 båter på nett av potensielle kjøpere som har gitt en klar besked om at de så gjerne vil overta min, men her går også salget riktig så tregt.

Båtene som er lagt for salg er ikke overpriset slik jeg ser det og selgerne er klar for greie bud, men ikkeno skjer.

Så hva med våren, tror folk at prisen altid går ned etter en vinter, eller er markedet vitterlig så dødt?

Jeg for min del har vel egentlig gått den vegen, har tatt bort dette med båtinnbytte i annonsa, samt redusert prisen til der det vel omtrentlig bør ligge.

Litt sjokkerende egentlig å se at det ligger mange flotte båter ute på nett uten å bli solgt, mange av dem til helt greie priser, en del overpriset finner vi selvfølgelig, men likevel.

 

Våren er i anmarsj, antallet båter for salg øker for hver dag, men hvor mange selges egentlig? (Ser det selges i prisleiet 2-600 000,-, men lite i klassen 1,2 til 2 mill)

Har selv holdt på med båt i over 30 år, men ikke før sett trenden i markedet som nå?

Selvfølgelig kan en si at båter blir gamle, pris i markedet, import etc.. Det er ikke det jeg er ute etter, heller hva som skjer i markedet, hva som gjør at folk sitter så hardt på pengene, hva venter vi på? :smiley:

Ja, nå er jeg spent på om de kloke hoder her på forumet har fasiten ? :smiley:

 

Kun tanker fra min side... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Flere grunner tror jeg. Mange har lyst til og kjøpe, men er ikke i possisjon da de ikke får solgt sin egen båt.

 

Det har som skrevet over blitt solgt uhorvelig mange nye båter på 2000-tallet, samt importert endel nyere fra utlandet. Dette var etter en tørkeperiode som hadde vart siden 80-tallet hvor det var solgt meget lite båter.

 

"Gullalderen" på 2000-tallet tiltrakk seg mange som kjøpte båt, men som kanskje ikke er båtfolk i rette forstand. Greit og kunne legge 2 mill i båt og betale litt renter for og så få igjen omtrent det samme et par år senere.

De tider er definitivt over, og mange synes da det koster mer enn det smaker med større båt når man tar med verditap og alle årlige utgifter.

 

Slik jeg ser det er det i dag langt flere båter på markedet enn det er kjøpere. Ser heller ikke noen grunn til at det skal snu med det første.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Helt enig der grawis, men likevel liksom.. Har siste 6 mnd fulgt med på seilbåtmarkedet, ikke for at jeg vil ha det selv, jeg ser at det er der kjøpere til min egen båt havner, skulle vel egentlig heller formulert til: Hva skjer i seilbåtmarkedet? :smiley:

Kjøper folk nye eller importerer dem båter fra utlandet for så å bygge dem om til Norske forhold med tanke på varme og annet utstyr, eller har salget stagnert her?

Link to post
Share on other sites

Jeg har inntrykk av at de som lå ute i fjor, nå prøver seg på nytt. Har sett et par eksempler hvor de faktisk prøver seg med en høyere pris. Sikkert noen som mener at maskedet er bedre om våren enn om sommer/høst. Men jeg tror ikke det er noe forskjell på det lenger. De som er i posisjon for kjøp av båt i dag følger så godt med på markedet at de ikke lar seg lure..

Link to post
Share on other sites

Fulgte markedet i fjor vår og nå siden januar igjen. De båtene jeg har vært interessert i siden nyttår, ligger der ennå (bortsett fra den jeg kjøpte :smiley: ). Nå kommer det nye seilbåter ut på finn.no hver dag. Kjøperne kan velge og vrake, og spørsmålet er bare om selgerne selge, eller om de kan bli sittende med dem til markedet eventuelt snur opp igjen - og det kan ta veldig lang tid...

Link to post
Share on other sites

Har i et par år forsøkt å selge en P35. Denne gikk nå, men da til en vesentlig lavere pris enn hva jeg betalte i 08.

Er nå i akkurat dette markedet som det her blir pekt på, størrelse rundt 40, pris rundt 1,5.

 

Alle tanker nå dreier seg egentlig om hva en får igjen neste gang. Er ikke dritmorro å tape 4-500k hver gang man selger. Hva selger om 5-6 år igjen.

 

Skal man satse på å prute ned en eldre en eller glefse over en nyere.

 

Er veldig enig i det sap_2000 her skriver. Vil da prisene gå ytterligere ned. Hvor mye går det an å prute før selger blir grinete?. Ikke at det har så mye å si muligens, han skal vel forstatt selge. Jeg fikk mye skambud og oppfattet ikke størrelsen på budene som skammelige, men måten de ble fremlagt på.

Link to post
Share on other sites

Har i et par år forsøkt å selge en P35. Denne gikk nå, men da til en vesentlig lavere pris enn hva jeg betalte i 08.

Er nå i akkurat dette markedet som det her blir pekt på, størrelse rundt 40, pris rundt 1,5.

 

Alle tanker nå dreier seg egentlig om hva en får igjen neste gang. Er ikke dritmorro å tape 4-500k hver gang man selger. Hva selger om 5-6 år igjen.

 

Skal man satse på å prute ned en eldre en eller glefse over en nyere.

 

Er veldig enig i det sap_2000 her skriver. Vil da prisene gå ytterligere ned. Hvor mye går det an å prute før selger blir grinete?. Ikke at det har så mye å si muligens, han skal vel forstatt selge. Jeg fikk mye skambud og oppfattet ikke størrelsen på budene som skammelige, men måten de ble fremlagt på.

Helt enig Marida, at en må ta en sårt tap er riktig, og det kan i mange tilfeller være både greit og forståelig. :smiley:

Jeg har også fått flere såkalte "Skambud", det verste er også hos meg hvordan dette blir gjort og tonen i budet.

Da er det lett å avfeie og heller beholde skuta og ta hytta i tillegg.. Eller å vente til rette "Høflige" budgiver kommer, farlig å selge båt i dag, så kjøper må vel også velges med omhu. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Båter med noen år på baken trenger mer oppgraderinger og vedlikehold enn nye(re) båter. Det er et skifte i kjøpergruppene slik jeg ser det. Man kjøper båt som man kjøper bil. Og man aksepterer at verdiutviklingen er den samme, altså at den taper seg for hvert år. Flere og flere henter ut og leverer båten for konservering og fiks på sin lokale marina. Da investerer man i en ny båt, siden man da har en viss kontroll med driftskostnadene. Båter med noen år på nakken er for de som fikser alt selv, og for meg fremstår det som om disse(vi) blir i mindretall etterhvert.

Slik jeg ser det gjelder dette både båt, bil og MC. De fleste vil bruke tiden på noe annet enn å vedlikeholde båt, og de har råd til å betale andre for det.

 

Å vente tror jeg ikke har noe for seg. Vil tro at det skrotes færre båter enn det selges. Tilveksten tilsier at markedet blir mettet, og å vente på at prisen på båten ingen vil kjøpe i dag vil bli høyere om noen år er bare fånyttes. Selg for det du kan få i dag, du kommer aldri til å få noen høyere pris ved å vente. Akkurat som med bil. Det er nå min mening.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg har holdt opp å røyke i 1 mnd, 5 dager og 13 timer, og følgelig er i ferd med å transformeres til en rablende fanatisk innerøyker:

Hvorfor kan ikke folk fjerne de overfylte askebegrene før de tar bilder til salgsannonsen på finn?

Annenhver snekke og lett aldrende cabincruiser har et bilde der er velbrukt askebeger (helst sånn snurresak fra 70-tallet) har en fremtrende plass.

 

Med hensyn til hva som skjer i markedet, så tror jeg fortsatt at vi ikke kan konkludere med noe som helst før vinteren slipper taket. I år har hele landet fått rikelig, og det er til tider lite som minner om det Hvermannsen definerer som båtsesong.

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er: Vil det være mulig å få solgt båter fremover? Båtfolket har diskutert dette i ca. 900 innlegg over ett og et halvt år på baatplassen.no. Senest 25.07.2012 publiserte Norboat sine bekymringer i flere aviser (Haugesunds avis, Dagbladet, Aftenbladet og Aftenposten -- og sikkert flere landet rundt).

 

Som en generell kommentar før vi går i dybden på temaet: Det kan spørres om det leveres båter som er egnet til et båtliv i annet enn solskinn og finvær. Det er ikke til å komme unna at mye av det som er solgt nytt de siste årene har vært innrettet mot smal bruk så langt været angår. Det er godt mulig at dette fremelsker et like smalt båtliv for en stor kjøpergruppe og at det dermed forårsaker en salgsflom i bruktmarkedet når godværet uteblir.

 

Så mitt råd er å kjøpe båter for helårsbruk, de vil sannsynlig ha et mindre verdi tap enn rene solskinnsbåter.

 

Jeg tror personlig ikke at det vil bli noen endringer i hverken kjøpelyst eller priser i år.

 

Kan ei heller se noen grunn til at båter ikke skal falle i verdi, motorer og teknisk utstyr blir ikke bedre om det får 10 år på nakken.

 

Til syvende og sist handler det om en er villig til å akseptere at båt livet kan koste det hvite i øyet.

Har man ikke økonomi eller vilje til å akseptere kostnadene så ville jeg heller brukt pengene på annen måte.

 

Nå gleder jeg meg til sommer og flotte turer langs vår fantastiske kyst. Og kosen med båt kan ingen ta ifra meg uansett verdifall og priser

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Populariteten til båter som havner under betegnelsen "Pilothouse" er vel ett punkt som tyder på at folk svært ofte har skjønt hvor de og båten befinner seg. Både med hensyn til bruk og værforhold. Det samme kan vel sies om at NB og Viknes fortsatt kan holde på med sitt, til tross for harde tider. Om man skal tro uttalelsene til importørene kan det tyde på at mange etterhvert har blitt mer nøktern, og handler båt tilpassa dems egentlige behov? http://www.nordlys.no/motor/article6541068.ece

Redigert av busterx (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vært artig å vist hvor mange båtsalg det vil utgjøre om noen kjøper båten min..

 

Da vil jeg kjøpe en større dc..

Eieren av dc vil kanskje kjøpe en seilbåt..

 

Skal ikke så mye til for å få litt bevegelse i markedet...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Helt enig at bakvegg båter gir mulighet for å være langt mer på sjøen. Tror imidlertid ikke det er så mange flere enn før som velger å være på sjøen i drittvær. Da velger nok de aller fleste andre rekreasjonsformer.

At det kanskje er noe mer omsetning av båter ala Viknes, NB m.flere i disse dager kan nok hende. Om det er nokt til å overleve fremover vil jo tiden vise. De aller fleste båt-kjøpere velger jo ikke denne båttypen, men heller rene feriebåter. Kjernen av kjøpegruppen for helårs/kombibåter er kanskje mer trofaste og holder lenger ut i dårlige tider og med mye dårlig sommere?

 

Tipper mindre daycruisere vil bli valgt av mange fremover. Raskt ut/inn og gjerne ha mulighet for overnatting ett døgn eller to. Da drar man ut når det er bra vær, og velger noe annet når været er dårlig. Det er vel blitt slik allerede, og tror at det også vil være det segmentet båter som vil omsettes mest i år.

Utenbordsmotorer i stedet for innenbords på slike båter overtar nok nesten helt.

 

 

Hvordan båtmarkedet ellers vil bli i år og i årene som kommer er ikke så lett å vite.

At det er ganske væravhengig mht sommeren er ganske sikkert. Blir ikke overrasket om markedet for større overnattingsbåter vil være dårlig i flere år fremover.

Mange vil nok kanskje også beholde gamlebåten fremfor å selge til lav pris og kjøpe ny båt

Link to post
Share on other sites

En normal famileibåt, av nyere dato, koster like mye som en ferieleilighet på solkysten. Kanskje det er her vi skiller båtfolk og folk i båter?

Men en ferieleilighet i syden kan man ikke stikke ned til etter frokost eller rett etter jobb.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

En normal famileibåt, av nyere dato, koster like mye som en ferieleilighet på solkysten. Kanskje det er her vi skiller båtfolk og folk i båter?

Men en ferieleilighet i syden kan man ikke stikke ned til etter frokost eller rett etter jobb.

En ferieleilighet i syden kan man leie for en billig penge når som helst. En båt er for mange en livsstil. Ikke bare en investering. Men mange grunner både for og mot. Overveiende grunner for båt akkurat nå..

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...