Jump to content

Markedet - hva skjer egentlig..?


Los Endos

Recommended Posts

 

Er det ikke det dere holder på med alle sammen? :smiley:

 

Vet ikke hvem "dere" er i denne sammenhengen, men det går an å se litt mer nyansert på hva som har skjedd i utviklingen av båtene siden 70 tallet. Hvis markedet hadde vært enig med "Draug1" om at det eneste som duger er en 21 år gammel eller eldre svensk seilbåt, så hadde det ikke blitt solgt en eneste tupperware-båt. Det er helt tydelig at markedet har tatt i mot Bavaria, Beneteau, Jeanneau og Hanse med åpne armer. Jeg tror at prisen på båten har mye å si, men også design og comfort.

At tyskerne og franskmennene har funnet en mer effektiv måte å bygge båter på er det neppe noen tvil om, at kvaliteten ikke er på høyde med Orustbåter er det heller ingen tvil om. Det som er fakta er rett og slett at markedet mener at kvaliteten er GOD NOK for å tilfredsstille båtkjøpere som ønsker seg en ny båt. Ikke alle er like opptatt av at trearbeidet er utsøkt og at hele innredningen er skåret ut av samme emne. (men kjølen må henge fast da :giggle: )

En seilbåt fra 80-90 tallet er smal i hekken med liten plass i cockpit, små og få vinduer og er som regel mørk og trist under dekk. Er enig med motorbåtfolket at vi snakker litt om "kjellerfølelse".

Jeg har akkurat solgt båten og jakter på seilbåt på ca 40 fot. Det som er helt sikkert er at det ikke blir en 20 år gammel svenske, men heller en fransk dame på 2-5 år...

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Største problemet er at det er få nye kjøpere. Hva kan få markedet til å snu? Jeg tror at prisene må ned for å få fart i omsetningen. Noen prosent reduksjon i pris hvert år må vi forvente, tilstander som i 2006/2007 er ikke normalen.

 

Noen som har prisliste på båter fra 2000? Hadde vært moro å sett hva en Beneteau 361 Clipper kostet da, denne ligger på finn og har her på båtplassen blitt omtalt som kupp.... (650 000)

Link to post
Share on other sites

Dette med at båtene er gamle og koster mye å drifte er nå en ting. Men det er ikke bare båtmarkede som er trådt. Første innlegg kommenterer at hyttemarkede er bra, det er vel en overdrivelse. Det er omsetning, ja, men prisene er vesentlig lavere enn for at par år siden. Tror det hele handler om litt frykt og forsiktighet generelt sett, i tillegg til at gamle båter ikke lengre lokker alle generasjoner slik man er vant til fra før. Og båtkulturen er jo heller ikke lengre hva den en gang var, så kanskje den ikke frister potensielle nykommere slik vi ble fristet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har solgt 5 båter etter 2007, med greit utfall. Eneste unntak er en Yamarin 61CC med F150 som ikke ble god butikk. Tror det skyldes at skjærgårdsjeep er litt ut. Folk er lei av å fryse.

 

Så det er mulig at salget ikke er så verst, men at det er kommet mange utenlandske konkurrenter som gjør at våre norske produsenter sliter...

 

Nå kommer flere norske båter produsert i Polen og andre steder, så får vi se om det er redningen for norske båtprodusenter...

Link to post
Share on other sites

Jeg slet veldig med å selge gamlebåten min en Nor Star 290 06 modell... La den ut i August i fjor og bare en haug med visninger og ingen som gadd komme å se engang.. Prøvde igjen i vår, og da gikk den etter ca 2 måneder og ytterligere prisreduksjon.. 90% av de interesserte hadde jo også innbyttebåt..

Dette er en båt som koster ny ca 1,3 mill, men ble nå solgt for 825. Kjørt bare rundt 100 timer så her er prisreduksjonen ganske dramatisk på en strøken båt.. Har nok litt å si at det er kalesjebåt med de siste sommrene vi har hatt også..

 

Når jeg nå skulle ha ny og større båt var aldri tanken på å kjøpe nytt pga verdifall etc... Men båtene på 2-4 år som lå på finn hadde en pris på mellom 2.2 mill å 2.4, og selgere ikke var interessert i noe særlig lavere bud, ente jeg opp med å sprenge banken med å bestille meg helt nytt i stedet da denne prisforskjellen ikke ble så stor på ny og brukt at det var verdt kompromissene jeg måtte tatt i forhold til en brukt som ikke hadde alt utstyret jeg ønsket meg.

Kunne da velge selv alt utstyr, i tillegg til at man har 5 års garanti etc.. Trygt og godt, og for meg er dette viktig da jeg denne gangen ville ha en båt som var litt mer hytte på sjøen i forhold til vær å vind, hadde strak aksling grunnet enklere/billigere vedlikehold og 1 motor grunnet forholdsvis rimelig forbruk i tillegg..

Så endel av disse konklusjonene deres stemmer ganske godt på meg:)

Link to post
Share on other sites

Tror det hele handler om litt frykt og forsiktighet generelt sett, i tillegg til at gamle båter ikke lengre lokker alle generasjoner slik man er vant til fra før. Og båtkulturen er jo heller ikke lengre hva den en gang var, så kanskje den ikke frister potensielle nykommere slik vi ble fristet.

Her treffer du nok spikern på hode. Frykt for å tape store deler av kjøpesummen rett etter underskrivelse av kontrakten er nok en bremse som holder mange ferske båtinteresserte borte fra markedet. Og litt stygt sagt fra min synsvinkel er jo dette et gode for båtfolk som har gått gradene fra fjæra. Båtkultur innebærer ikke bare et raskt kjøp for å kunne komme seg ut på fjorden (trengselen frister ikke så mange) for så å legge båten i "garasjen" i påvente av neste dag finværet ankommer. Båtkultur er en livsstil mange ferskinger ikke lenger har muligheten til å ta fatt på. Mangfoldet i fritidstilbudet er jo mye større idag enn for 30 år siden...

 

strutsen.jpg

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dere dømmer unge folk vel hardt her. Mange av prosjektrådnene her inne er laget av ganske unge mennesker med mer pågangsmot enn penger. Dessverre lærer nok de også på den harde måten at å flikke og reparere er dyrere enn å kjøpe nytt. Det sureste, synes jeg, er nær man kjøper noe man anser som realtivt nytt, men får problemer. Min dyrkjøpte erfarng er beskrevet her inne men jeg anså en 2000 modell motor som hadde gått under 200 timer som relativt ny i 2006. Det stemte jo ikke, men det er en annen historie. Gammel båt er jeg ikke så redd for, men halvgammel motor er jeg blitt skeptisk til. Om det er anerkjente merker er jo heller ingen garanti....

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dere dømmer unge folk vel hardt her.

Vist dette er myntet på meg så skrev jeg ferskinger og dette innebærer alle aldersgrupper som for det for seg å skaffe seg en flytende farkost. Prosjekttrådene, og mange andre innlegg, fra den yngre garde her på BP viser jo tydelig at det fortsatt er håp for at noen klarer å kommer seg over kneiken og ender opp som båtfolk og ikke "folk i båt". Det er jo bare å ta seg en tur i marinaene. Da ser en fort hvem som tar seg av båten (også vinterstid) og hvem som kun har båt for fine dager og ikke bryr seg om denne der den ligger i "garasjen". Har inntrykk av at mange av disse sistnevnte kun har båt som et "statussymbol" og som blir et samtaleobjekt i festlig samvær. Og mange av disse er raske med å selge farkosten når markedet viser stygge tendenser til ytterligere forfall.

 

Båtkultur er en utgiftspost i det lange løp. Å tro at en kan få overskudd i dette miljøet over noen år med båter er etter mitt syn en naiv betraktning.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Nå kommer det en viss andel nye båter i markedet hvert år, dette antallet er nok høyere enn det som forsvinner fra markedet.. så lenge ikke tilveksten av "nye" kjøpere er like stor eller større enn tilveksten av nye båter-minus de båter som går ut av markedet.. så vil tilbudet av båter være større enn etterspørselen..

 

Hva påvirker så etterspørselen??. Det snakkes jo at de siste somrene ikke like gode som de gamle.... her kan jo de klimatiske endringene være en årsak, en annen kan være manns minne som ikke helt pålitelig det heller... en husker jo bare de somrene med godvær..

 

Prisen på båt og drivstoff spiller mindre rolle da vi generelt bruker betydelig mindre andel av lønnen på slikt, kjøpekraften har økt kraftig mens båtsalget har falt tilsvarende.. Nordmenn velger å bruke sin fritid på annet enn båt og båtliv.. så mange parametre spiller inn her..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner flere som kunne tenke seg å prøve båtlivet, men har det på vent til de får seg båtplass.

Jeg kjenner også flere unge som kunne tenke seg å forsøke båtlivet, men ikke orker tanken på å sette seg på skolebenken igjen.

 

Med en begrensning på tilgjengelig båtplasser som det er nå, og en høyere terskel for å komme i gang enn det var før så er det klart at nyrekruteringen ikke er max av potensialet, og at det slår ut i omsetning.

 

Og for hver ny båt som selges er det en gammel det ikke lenger er plass til, hvis ikke det bygges en ny båtplass og en ny båtmann entrer markedet.

 

Markedet nå består i hovedsak av den samme hardbarka gjengen som skal ha en fot og en arm for gamleskuta, men bare vil betale knapper og glansbilder for den nye han kjøper.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg tror folk har så store krav til standard at båtene blir for "hytteaktig". Det blir litt som camping. Folk velger derfor å investere i en hytte ved sjøen eller fritidsleilighet (type vaskemaskin, oppvaskmaskin, isolasjon, varme, innlagt vann og strøm etc). De kjøper så en RIB for enkel A-B kjøring på sjøen.

 

For disse gruppene er de store båtene er derfor litt på vei ut - veldig synd. Dette kan jo fort snu. Det er ofte damer som skal "vaske hår" og ha høy standard på mye som styrer valgene.

Vi båtglade vet jo at det ikke er noe som en (eller flere) solskinnsdager i båt, personlig synes jeg det er hyggelig i regn også om man kan dekke seg til og man vet solen titter frem igjen etterhvert.

 

Men folk generelt har holdningsendring til den slags har jeg inntrykk av.

 

Det er jo også mangs som synes båt er for dyrt i forhold til hva det gir og mener båtsesongen er "4 uker" og at kostnadene ved dette er vinteropplag, service, stoffing, forsikring, båtplass, klargjøring, drivstoff etc... Kan jo skjønne de om de egentlig ikke er så båtinteresserte. Men båt kan jo brukes 6 mnd i året etter min mening :-)

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Men båt kan jo brukes 6 mnd i året etter min mening :-)

 

Hva er galt med de andre 6 månedene? Synes alle båtsesongens 12 måneder har sin sjarm jeg, selv om den naturlig nok blir brukt mest i sommerhalvåret...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette med båtplass er nok langt på vei løst i indre oslofjord. Det er ferdigstilt flere store utbygginger siste år, og det har vært svært - og fremdeles er - mange ledige plasser som ikke er leid ut. Også for de som må kjøpe seg en plass er prisene halvert siden fjoråret, slik at denne bøygen er mindre enn den har vært.

Link to post
Share on other sites

De beste og mest solide båtene ble bygd i Sverige frem til ca 1991(av Maxi). Etter det, var det noen som begynte å resirkulere youghurtbeger og plastikkposer for å skape dagens "Mikke Mus" båter. Bare dritt, vil ikke betale en krone for noen av dem.

 

Morsomt. På 70-tallet var det Maxi som var hatobjeket og omtalt som dritt. M.h.t resirkulering av plastposer og Mikke-mus båter: du snakker om pioneer da regner jeg med? De har da et relativt lite markedssegment, og ikke så mange seilbåter heller? Du finner nok ikke mye polyetylen i et GRP skrog. (Men i seil og tauverk: Pentex, Dyneema etc).

 

 

At tyskerne og franskmennene har funnet en mer effektiv måte å bygge båter på er det neppe noen tvil om, at kvaliteten ikke er på høyde med Orustbåter er det heller ingen tvil om.

 

Jo, det er det tvil om. For det første er kvalitet er subjektivt begrep, det kommer an på hva kunden ønsker seg. Også Orust kan dessuten ha problemer med feil: https://baatplassen.no/i/topic/74576-hallberg-rassy-37-med-mange-utfordringer-iflge-eier/

Link to post
Share on other sites

Jeg har en teori mhp hvorfor det har blitt en såpass stor økning i antallet ledige båtplasser. Tidligere tror jeg at mange har sjøsatt båten til tross for at de ikke har anledning til å bruke den mye. Dette av frykt for å ikke få plass på sikt. Nå er det åpenbart flere plasser enn behovet, og hos oss mener jeg at det nå er langt flere båter som blir stående på land (det er også en drøss båter som ligger på sjøen uten å bli brukt). Båtplass er neppe årsaken til at omsetningen har gått ned.

 

Hovedårsaken til at det ikke er mer fart i markedet er etter mitt syn at folk skjønner at et båtkjøp vil representere et økonomisk (verdi)tap. Og koster det mer enn det smaker, ja da er det vel nok annet å bruke penger på.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Drivstoffprisene gjør vel også sitt.

Jeg tror du tar feil. Våren 2008 betalte jeg kr. 13,65 pr liter diesel til bilen min i Meisingseth (riktignok det dyreste på strekket Kr.sund-Oslo den dagen), husker ikke akkurat prisen ved ankomst til Oslo. I dag får jeg diesel til under kr. 12 her i Oslo-området om jeg følger litt med.

 

Riktignok bil og ikke båt, men såvidt meg bekjent har ikke båtdiesel sin innkjøpspris hatt noen annen prisutvikling i den samme perioden - har det med pris å gjøre så må det i så fall skyldes en og annen grådig marina-eier. Iflg VG så var også økte diselpriser en av årsakene til årets høye rekepriser. Jeg tror også det er bare tull, og at det snarere er utslag av et anti-avgiftssyndrom som sitter litt (for) fremtredende i ryggmargen - det gjelder å skylde på myndigheter og skattenivå ved enhver anledning.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke så vanskelig å tenke seg til de viktigste årsakene til at det er kjøpers marked på bruktbåter for tiden:

 

1. Antall båter i markedet øker: det tilføres nye båter i høyere takt enn gamle forsvinner ut. Plastbåtene lever lenge.

2. Antall båteiere i markedet går ned: unge båteiere rekrutteres ikke i samme grad som før, av mange grunner.

3 Alternativene til annen bruk av fritid og "feriepenger" er mange og gir for mange mer igjen for pengene enn båtkjøp og -bruk.

4. Flere dårlige sommere på rad, i hvert fall i det området der flesteparten av landets fritidsbåter er, fratar mange lysten på båt.

 

Og selvsagt er taperne sånne som meg, som kjøpte 80-talls cabincruiser for noen år siden, og nå vil ha det som mange vil ha: Nyere brukt seilbåt i attraktiv familiestørrelse. Grrr...

Link to post
Share on other sites

Tror punkt 4 over her har mye å si jeg. Det er jo f.... ta meg aldri annet enn drittvær om somrene lenger, og det blåser støtt. Vil tro de fleste har båter under 20 fot, og mange av dem igjen er penværsbåter ala skjærgårdsjeep eller åpne daycruisere. Da er det kjedelig å være på vannet om det regner og blåser. Min femtenfoter er relativt ubehagelig når det blir bølger i hvert fall (Flåtsund - ala Rana, med hardtop)

 

Hva er da vitsen med å ha båt? Det koster meg en del tusenlapper i året i vedlikehold, forsikringer (båt og henger), samt å leie båtplass, medlemsskap i båtforeningen, havneavgift, og jeg må være med på dugnader og nattevakter. Hittil har båtlivet kostet meg to tusen kroner timen...

Link to post
Share on other sites

Man kan ikke måle det i kost pr time . For min families del er de 40-50 døgnene i løpet av 5-6 mnd noe vi lever på resten av året. Vi var 12 døgn i USA i påsken og det koste oss over 100 000 så kostnad pr time er høy der også. For min del er jeg ikke i tvil om at jeg velger båt 40-50 døgn i skiftende vær fremfor 10-12 dager i solen hvis jeg må velge det ene eller det andre. Det er ikke risikofritt og fritt for påkost hvis man har hytte på fjelle heller. Jeg velger å se slik på det at mest sansynelig er verdiøkning på egen bolig mye høyere en tap på båten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...