Jump to content

Markedet - hva skjer egentlig..?


Los Endos

Recommended Posts

Jeg ser ut du påpeker "galskapen" i dyr båt Mouche, men selv om jeg selv mener at jeg har kjøpt dyr båt, mener jo selvfølgelig jeg at det er verdt det, da den brukes mellom 90 og 100 døgn pr. sesong. Hvis folk kjøper dyrere båt enn de har råd til, mener jeg også at det er "galskap". Noen folk tenker ikke bare profitt og verdiøkning, men også på egen livskvalitet. Det er godt vi er forskjellige, ellers hadde "alle" kjøpt eiendom i "syden", og da hadde prisene økt der også.

Tom

 

En liten digresjon: Eiendom i Spania har halvert seg på de siste 5 årene pga generell økonomisk krise i landet og EU.

Dermed er vel heller ikke eiendom "sikkert som banken" selv om det nok er en bedre investering enn båt, ser man bare på potensiell gevinst.

Denne digresjonen forteller vel også at finanskrisen ikke er over. Verden er i dag så liten at har EU problemer så får Norge problemer, i det lange løp klarer vi ikke å sitte på gjerdet som nå. Jeg jobber selv i oljebransjen og står for store utbygginger av felt, vi er velsignet som har denne bransjen i Norge, den holder oss utenfor krisen, men alle andre bransjer i Norge og spesielt eksporterende bransjer vil nå slite sterkt pga svak Euro, liten kjøpekraft etc i EU som er Norges største marked.

Link to post
Share on other sites

Trender har litt for å "drive" eller forsterke seg selv, f.eks i et stigende eiendomsmarked er det lett å legge litt ekstra på budet, da man er ganske sikker på at eiendommen vil fortsette å stige i verdi.

På samme måte vil en nedadgående trend i båtmarkedet føre til at kjøpere blir mer tilbakeholdne, da man forventer fortsatt verdifall. I mange år har man vært vant med at båter holder seg rimelig godt i verdi, ihvertfall i forhold til f.eks bil. Slik er det åpenbart ikke lenger.

Jeg er selv i markedet for nyere, større båt, men er noe skeptisk til å legge et større beløp av mine surt oppsparte midler i noe som sannsynligvis vil tape seg med 10-15 % årlig, i tillegg til vesentlig større driftsutgifter enn jeg har nå.

Og for båten jeg har, får jeg vel i beste fall halvparten av hva jeg ga for 4 år siden :sad:

Er det rart man er tilbakeholden ?

Link to post
Share on other sites

....Jeg har forøvrig i alle mine år her på forumet påpekt "galskapen" i å investere i dyr båt og heller tatt til orde for fast eiendom og acted accordingly!

 

Sett fra utelukkende i et investeringperspektiv så er det selvsagt riktig. Da bør man begrense alt forbruk som ikke kan balanseres mot f.eks økt værdi i eiendom som hytte, hus... . Nå er det jo imidlertid slik at hvis man liker å dra på båtturer av noe varighet og oppleve det å være underveis så bør man ha en grei båt. En skjærgårdsjeep e.l. holder ikke til slikt. Liker man våkne opp ved vannet, ta morgendukkerten og nyte frokosten der så er det ikke så mange alternativ for mange. En hytte ved vannet er ikke overkommelig rent økonomisk for de fleste. Da er båten er alternativ som flere kan benytte.

Joda, man kan velge en hytte i innlandet eller langt opp i skauen, men det blir ikke tilnærmingsvis det samme. Man kan kjøpe en leilighet i syden, men det blir en helt annen ferie. Mange drar også til syden et par uker hvert år i tillegg til å ha båt. "2 uker holder" hører jeg mange si.

Det er ikke så mange år siden at man ikke tapte noe på båt, noen tjente noen kroner (inkl meg på 3 båter). Denne tiden sluttet i 2008. Den kommer nok heller ikke tilbake på en stund. Derfor må man nå beregne seg en nedskrivning hvert år som man tar med i forbruksregnskapet. For mange er det helt greit, for andre kanskje ikke.

Det jeg vil frem til er at det som synes som "galskap" for deg er et gjennomtenkt valg for andre. For mange er det ikke noe alternativ til det å ha en egen båt man kan dra ut med når og hvor man vil. Ja, det koster og kanskje særlig for dem med de største og dyreste båtene. De har nok råd til det som oftest.

For en del er også båten en fritidsyssel som de bruker mye tid på også utenom turene. Istedet for å gå på f.eks cafè eller kino så drar de i havna og tar en kaffe og prat der. Kanksje "mekker" litt, eller gjør noe annet med båten. "Tilpasser" ;-)

Hva som er "det gode liv" for den enkelte er forskjellig. I den sammenheng må man mange ganger avvike fra å tenke utelukkende investering og utbytte. Jeg hater selv å tape penger. Likevel gjør jeg det hver dag, de fleste gjør det. Det første man tenker på er bilen. Burde jo egentlig solgt den å bare syklet og tatt kollektiv. Det er slike dilemmaer på nesten alt man gjør. Hva man velger blir individuelt. Skulle jo egentlig også valgt seilbåt for det koster det mindre og bruke. Får større båt for samme sum også. Større båt ja, det kan man jo nå få for en billig penge bare man går litt ned i årsmodell på cabincruisere....., men så var det forbuket da, og behovet... . Mye å tenke på og velge i. Det beste er nok at hver og en gjør seg opp en mening om hva som passer dem best, hva som gjør dem mest lykkelig til en kostnad som de kan leve med. Skal man tenke utelukkende på at alt skal lønne seg så blir det nok kjedelig for mange. ..., men ikke misforstå, jeg skjønner godt hva du mener Mouche. Det er bare det at hvis alle valgte likt så går det ikke særlig bra det helller.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Villkatt: jeg tror prisnivået nå er ganske nært bunn. Ihvertfall kommer det ikke til å synke radikalt mere! Tror det største prisfallet sånn sett har vært fra 2008 til nå. F.eks en Nimbus35 som kostet 3mill i 2009 får man nå for ca 1,5 det er et enormt tap for en båt som fremdeles ser ut som ny og er minimalt brukt. 10 år eldre flybridgecruisere går jo for samme pris! Så sånn sett er verdifallet påfallende høyt på nyere båter. Priser er jo også lit "merkestyrt" andre er mer atraktive enn andre og får dermed fiktive priser! noe som til de grader gjaldt 80 tallsbåtene for noen år tilbake! En kjenning importerte enn eldre Sunseeker som han kostet på masse og tapte masse på, han sa til meg i går at han ikke savna båtlivet og at han var glad for at han hadde solgt tidligere!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Skal man tenke utelukkende på at alt skal lønne seg så blir det nok kjedelig for mange. ..., men ikke misforstå, jeg skjønner godt hva du mener Mouche. Det er bare det at hvis alle valgte likt så går det ikke særlig bra det helller.

 

Jeg kan vel egentlig bare si meg enig med deg i hele ditt innlegg!

 

Forøvrig tror jeg det nærmer seg et tydelig kjøpssignal for båt hvis man absolutt har bestemt seg for at det er hva man skal gjøre/ha!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Bare se på historien...... De gode tider vil tilslutt komme tilbake, endog i en ny og forsiktigere utgave... Tror jeg...

De gode tider for hvem, kjøper eller selger?

 

Morten skrev:

jeg tror prisnivået nå er ganske nært bunn. Ihvertfall kommer det ikke til å synke radikalt mere! Tror det største prisfallet sånn sett har vært fra 2008

Kan du ikke argumentere for hvorfor du er så sikker. Jeg er genuint nysgjerrig på hvilke argumenter det kan være.

At noe nå koster halvparten av hva det kostet nytt, er ikke noe argument for hvorfor vi nå skal ha en bunn.

Det blir som om man var aksjeeier i REC eller Opticom: aksjene -var- verdt 2x, da kan de -umulig- falle mer... (nå har de falt 150x fra topp og uendelig...).

 

Selv er jeg av den mening at prisfallet vi har nå, vil vi fortsette å ha.

Nei, jeg tror ikke på noe "krakk" i båtprisene, men tenk mer bil og bruktbilpriser. Og dess dyrere båt med mer bling-bling du kjøper, dess høyere prisfall får du.

Faktisk tror jeg vi har et "skyggeinventar" av båter som eier gjerne skulle lagt ut for salg, men orker rett og slett ikke fordi man vegrer seg for "å ta tapet". En ting er det å vite at båten sikkert har halvert seg i verdi, noe annet er å realisere tapet og se det svart på hvitt.

Link to post
Share on other sites

- Finanskrisen er ikke over i Europa derav lav eksport

- Høye norske produksjonskostnader drevet av høy lønn

- Folk kjøpte båt de ikke har bruk for i 2007

- Hyttesalget går dårlig fordi folk kjøpte hytte de ikke har bruk for i 2007

- Boligprisene har økt slik at folk må prioritere bolig i stedet for båt og hytte

- Bilsalget har økt fordi prisen på bil har gått relativt ned

 

Ting er ikke så rosenrødt.

 

 

Mvh

BigFish

Link to post
Share on other sites

Huges Maina, en av Sveriges største småbåtorhandlere gikk konkurs forrige uke pga dårlig salg.

 

Markedet er mettet. Brukte båter selges ikke fordi det er mangel på nye båtbrukere som kan kjøpe den lille båten til han som skal kjøpe den litt større til han som skal kjøpe den litt større til han.....bunnen i pyramidespillet har blitt borte.

 

Vi har selv vurdert å bytte opp, men mellomlegget til ny er ikke forsvarbart mot økt nytte/glede. Prisøkningen har vært stor siden da vi kjøpte.

 

Jeg tror markedet for oppgradering av eldre båter vil øke. I Motor Boat and Yachting stod det en leder og en artikkel om denne trenden også. En mann med en Windy 40 Bora ca 2000 modell med 2xKAD44 syntes ikke mellomlegget til en ny Bora var verdt pengne, selvom nye Bora er 42 fot og har endel praktiske nye løsninger. I stedet byttet han ut KADene med to nye D4 260. Kostet ca 1/2 million og han opplever å ha fått en helt ny båt.

 

Mange andre vil gjøre mindre oppgraderinger som bytte av navigasjonselektronikk, ny kalesje, nye trekk på puter etc. Båtene i seg er jo av en nestn uslitelig kvalitet om de pleies litt. Og slike oppgraderinger øker båtgleden og minsker kjøpssuget på ny båt

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De gode tider for hvem, kjøper eller selger?

Tydligvis ikke så gode tider hverken for mange kjøpere eller selgere. De gode tidene har nok dem som gir fullstendig blaffen i båtmarkedet og hygger seg med den båten de har. Når jeg har kjøpt båt har jeg stort sett bare vært opptatt av marked de første årene, og "liker" faktoren kombinert meg hva magen synes jeg bør bruke båt har vært avgjørende ved valg.

Etter 4 -5 år har jeg regnet båten(e) for å være nedbetalt og brydd meg katta om markedet.

 

Jeg synes heller ikke spesielt synd på båtbransjen - en bransje som virker særdeles lite kreativ

Link to post
Share on other sites

De gode tider for hvem, kjøper eller selger?

 

Morten skrev:

 

Kan du ikke argumentere for hvorfor du er så sikker. Jeg er genuint nysgjerrig på hvilke argumenter det kan være.

At noe nå koster halvparten av hva det kostet nytt, er ikke noe argument for hvorfor vi nå skal ha en bunn.

Det blir som om man var aksjeeier i REC eller Opticom: aksjene -var- verdt 2x, da kan de -umulig- falle mer... (nå har de falt 150x fra topp og uendelig...).

 

Selv er jeg av den mening at prisfallet vi har nå, vil vi fortsette å ha.

Nei, jeg tror ikke på noe "krakk" i båtprisene, men tenk mer bil og bruktbilpriser. Og dess dyrere båt med mer bling-bling du kjøper, dess høyere prisfall får du.

Faktisk tror jeg vi har et "skyggeinventar" av båter som eier gjerne skulle lagt ut for salg, men orker rett og slett ikke fordi man vegrer seg for "å ta tapet". En ting er det å vite at båten sikkert har halvert seg i verdi, noe annet er å realisere tapet og se det svart på hvitt.

 

jeg sa ikke at det ikke kommer til å synke mere, men noen titusner til kommer det nok til å synke. Å argumentere for dette er jo veldig vanskelig. Men om man ser historisk på det så har det aldrig vært riktige krakk. Vel har båtbrangsjen hatt noen nedturer og oppturer, men prisene har jo mer eller mindre fulgt konsumindeksen. Selgerne er jo også alle interessert i å få mest igjen for sine båter, og vil nok kansje senke prisene enda lit mere, men selger ikke båtene sine om de får bare ekstremt lave bud. Da vil nok de fleste beholde båtene sine! så da er det igjen kjøperne som må avgjøre. I løpet av de siste15-20 åra har det vært invistering å kjøpe båt og selgerne har stort sett fått igjen mer en de gav for dem. trenden fra 2000 tallet har vært at båtene er blitt solgt med tap.

 

Et annet argument er at det er mange her i Norge som har råd til å betale det som noen vil kalle overpriset bruktbåt. Vi i Norge har gode lønninger og høy levestandard. Vi sitter på Oljeresursser og i forhold til mange Europeiske land blir vi ikke i så stor grad berørt av den finnansielle uroen, selv om kansje annen industri vil merke dette. så renta kommer garantert til å stige etterhvert som ringvirkningene blir større! men det har jo ikke stoppet folk i å ta opp lån for hus bil og båt tidligere heller!

 

Som sakt er ikke dette noe jeg er skråsikker på.Det er synsing fra min side men sett i et helhetlig perspektiv. men for meg er det lettere å se en sånn utvikling kontra at vi får drømmepriser på bruktbåter! Men at eldre 80 tallsbåter med utdatert teknologi og elektronikk kommer til å bli enormt vanskelig å få solgt. Populære kvalitetsbåter vil det nok være kjøper som bestemmer prisene på uansett pga at de er ettertrakta. Klarer ikke helt å finne argumenter hvorfor bruktprisen faller enda ned med flere hundre tusner.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Markedet er mettet. Brukte båter selges ikke fordi det er mangel på nye båtbrukere som kan kjøpe den lille båten til han som skal kjøpe den litt større til han som skal kjøpe den litt større til han.....bunnen i pyramidespillet har blitt borte

:yesnod:

 

De gode tidene har nok dem som gir fullstendig blaffen i båtmarkedet og hygger seg med den båten de har.

:thumbsup:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

jeg sa ikke at det ikke kommer til å synke mere, men noen titusner til kommer det nok til å synke. Å argumentere for dette er jo veldig vanskelig. Men om man ser historisk på det så har det aldrig vært riktige krakk. Vel har båtbrangsjen hatt noen nedturer og oppturer, men prisene har jo mer eller mindre fulgt konsumindeksen. Selgerne er jo også alle interessert i å få mest igjen for sine båter, og vil nok kansje senke prisene enda lit mere, men selger ikke båtene sine om de får bare ekstremt lave bud. Da vil nok de fleste beholde båtene sine! så da er det igjen kjøperne som må avgjøre.

 

Beklager altså, men jeg klarer bare ikke å la dette ligge ukommentert.

Jeg ville faktisk brukt det du skriver her, som argumenter for fortsatt fallende priser. :confused:

 

"Å argumentere for dette er jo veldig vanskelig."

-Da er det en stor sjangse for at det synspunktet man argumenterer for, kanskje ikke er så bra utgangspunkt?

 

"Men om man ser historisk på det så har det aldrig vært riktige krakk."

-Det er et bra argument for fortsatt fallende priser. Et krakk eller en boble, altså ekstreme utslag i negativ eller positiv retning, fører som regel til en motsatt bevegelse i ettertid. Nå, i dette markedet, så har vi bare kontinuerlig fallende priser. Grunnene for det, er nevnt av flere i denne tråden og lett å lese seg opp på. Vi trenger faktisk et krakk, for å få ryddet opp i båtparken og få fullstendig tømt tilbudssiden.

 

"Vel har båtbrangsjen hatt noen nedturer og oppturer, men prisene har jo mer eller mindre fulgt konsumindeksen"

-Tenker du priser på nybygg eller bruktbåt? Prisene på bruktbåt er fallende. Jeg forstår heller ikke hva konsumprisindeksen har å gjøre med dette.

 

"Selgerne er jo også alle interessert i å få mest igjen for sine båter, og vil nok kansje senke prisene enda lit mere, men selger ikke båtene sine om de får bare ekstremt lave bud. Da vil nok de fleste beholde båtene sine!"

-Nå har vi fallende priser i bruktbåtmarkedet. Selgere som er interessert i få mest mulig igjen for båten sin, må selge nå - altså, de som vil og ønsker å ha mest mulig igjen for båten sin må selge nå. Venter man, så vil prisene falle mer.

Å beholde båten sin, når man har mest lyst til å selge, er nettopp det jeg skrev om tidligere, en manglende vilje til å realisere et eventuelt tap. Man hååååååååper i det lengste at prisene skal gå opp. Til slutt hiver man bare inn håndkleet og selger for enhver pris (da får vi et krakk, faktisk!). En fin katalysator for dette, vil være om Norges Bank skulle sette opp renten. Da blir det nok trangt om plassen for å selge båt.

 

For de som har båt og er på utikk etter å bytte oppover, så er dette en drømmesituasjon. Selv om egen båt faller i verdi, så faller de dyrere båtene enda mer i verdi.

Vel, det beste er jo å ha solgt båten, og deretter bare vente på at din (nye) drømmebåt kommer for salg :wink:

 

 

PS.

Jeg ser ikke på båt som investering pengemessig. Kun investering i det gode liv, og alternativ til å ha hytte.

Utenom det så er det en vanvittig utgiftspost :diving:

Link to post
Share on other sites

Det blir som om man var aksjeeier i REC eller Opticom: aksjene -var- verdt 2x, da kan de -umulig- falle mer... (nå har de falt 150x fra topp og uendelig...).

 

Nå har vel aldri Opticom eller REC tjent en krone, tvert derimot, og prisen har hele tiden vært basert på et håp om morgendagen mens en båt er en fysisk gjenstand du kan ta og føle på og sågar tilbringe ferien i!

 

Nye båter vil kun bli produsert hvis kjøpere vil (minst) betale produksjonskostnadene så her er det en nedre grense og dette igjen vil spille over på bruktmarkedet så det finnes et bunnivå for kurante båter, men 70/80 talls båter vil bli et stadig større renovasjonsproblem som man ikke har noen løsning på her i landet enda så vidt jeg vet.

 

Penger er det nok av blant folk, vær er det heller dårlig med og alternativene florerer.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

............................................

 

For de som har båt og er på utikk etter å bytte oppover, så er dette en drømmesituasjon. Selv om egen båt faller i verdi, så faller de dyrere båtene enda mer i verdi.

Vel, det beste er jo å ha solgt båten, og deretter bare vente på at din (nye) drømmebåt kommer for salg :wink:

 

Mange kloke ord her.

Jeg er (heldigvis) i gruppen som skal bytte meg et godt stykke oppover. Skal jeg legge så mye penger i båt, skal jeg sitte igjen med følelsen av at jeg har gordt et særdeles godt kjøp, mao at selger virkelig blør.

Selvfølgelig vil mange velge å ikke selge dersom budet er for lavt etter selgers mening. Da har han jo alltids valget med å sitte på den.

Jeg satser på å møte en av de som virkelig vil selge femfor å ta alle utgifter og et evt. større verditap senere.

 

De som "aldri" skal selge kan jo også slappe av, enn så lenge.... Men før eller senere kommer de fleste av disse båtene også på markedet da svært få har større båter i senioralderen grunnet alder, sykdom og en begrenset tid her på kloden.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Beklager altså, men jeg klarer bare ikke å la dette ligge ukommentert.

Jeg ville faktisk brukt det du skriver her, som argumenter for fortsatt fallende priser. :confused:

 

"Å argumentere for dette er jo veldig vanskelig."

-Da er det en stor sjangse for at det synspunktet man argumenterer for, kanskje ikke er så bra utgangspunkt?

 

Man kan sikkert argumentere i det vide og brede! men vi kan snakkes om 2 år. Båt er for mange et langsiktig prosjekt og de fleste vurderer nøye og tenker godt igjennom hva slags båt og type som pesser dem best. bortsett fra i slike jappetider som vi har hatt et par av de siste 20-30 åra! dem selger i dårlige tider fordi båtlivet egentlig ikke var noe for dem... de aller aller fleste selger en båt dem er fornøyd med for så å gå opp i størrelse, så om ikke selger får det han ønsker beholder han sin båt! det vil skje, uansett om alle kjøpere håper på et voldsomt prisfall. Sansynligheten er der for å få et krakk selfølgelig og jeg skjønner din tankegang ang renta. Men det blir ikke noe særlig dyrere å eie en båt som er så godt som nedbetalt eller nedbetalt. og som eier har råd til å eie fra før. høy rente har det jo vært før også! Jeg har vanskelig for å forestille meg at det blir et krakk, fordi kjøpeviljen er her likevell til masse rike folk i norge, og de siste 5-10 åra har det ikke akkurat vært vegring for å ta opp lån! nå er det vel blitt lit moderert de siste par åra.. så lenge det er kjøpekraft så vil det ikke bli krakk på veldig populære båter fordi det finnes mange kjøpesterke folk trass i en økonomisk uro i Europa. Bruktbåtprisene vil fremdeles synke en del før vi får trygghet i vår økonomi, og det tror jeg egentlig ikke det er så lenge til! Det samme skjedde siste spådde finnanskrise! alle ble veldig skeptiske til invisteringer, men det tok ikke lenge før invisteringene tok til igjen. og som du selv sier så ser du ikke på båt som et invisteringsobjekt, så dem som i mange år har gått å sikkla på Princess windy norwest Sunseeker Fairline Sealine Targa Storebro osv er vilig til å betale en bra slump for en sånn båt uansett. Tror jeg har mange med meg på at det ikke kommer til å bli krakk. Hadde det blitt det så hadde det for meg som er genuint optatt av båt, vært helt perfekt! Uansett time will show som Reodor Felgen sier.. Tror vi bare kan vente et par år så har det nok snudd! årets selgere har derimot en ganske stor nedtur!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Litt av grunnen til at markedet er som det er nå er alle "impulskjøperene" som investerte i båter på 2000 tallet når "alle" trodde alt skulle vokse inn i himmelen.

Tror båten for mange nå koster mer enn det smaker. Dårlig vær, høyere priser på båtplass, opplag og drivstoff for ikke snakke om den dårlige servicen som råder i båtbransjen. For mange koster båtholdet 100.000,- i året før verditapet regnes. Legg så til 10-20% tap årlig slik vi ser på båter +1 mill nå om dagen så skal du være bra båtinteresert og ha en familie som synes det samme for og betale gildet med et smil.

 

Da forsvinner en stor gruppe som kjøpte båt på 2000 tallet, nemlig "folk i båt"/ impulskjøperene som trodde de kunne ha båt "gratis" og bare betale renter.

 

Herlige tider :)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter og drømmer om nye goldfish 50 ocean, det jeg har sett hittil, virker det som fantastisk båt, men neppe realistisk på 3-4 år :/

 

Følt meg litt som en pioneer 8 fot i sjøen de siste dagene, 32 fot er definitivt ikke nok når sjøen slår seg vrang, mangel på radar når tåka kom var også stor, plutselig ut av det store intet kom color line bohus, langt ute til sjøs og vi hadde 200 meter sikt..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...