Jump to content

Markedet - hva skjer egentlig..?


Los Endos

Recommended Posts

Det hjelper ikke på akkurat med to dårlige sommre på rad! i hvertfal her i Trøndelag! i år har det stort sett vært knallhard nord øst med krappe bølger som ikke er særlig bra for oss med planende båter ihvertfall. Det har vært for kaldt til å nyte båtlivet stort sett. men det kan jo altids være hyggelig med en gråværstur under kalesjen også med en god varm kopp kaffe.. I sommer har det ikke vært trengsel på de plassene vi bruker å besøke i hvertfall! Jeg er genuint interessert i båt uansett vær og økonomiske topper og bunner! går vel ikke så mange år før jeg bytter båt igjen. så jeg blir bare glad om bruktbåtsalget stagnerer, slik at prisen blir pressa ned lit. på slutten av 90 og begynnelsen av 2000 var det jo en del eldre båter som var kunstig prisa! endelig innser folk nå at det er nyere båter med nyere motorer som er tingen! Jeg kommer ihvertfal ikke til å kjøpe noen 80talls konstruksjon!

Link to post

I 2009 kostet den hvite båten ca 3 mill ny. Han betalte sikkert noe mindre, men det er kostbare båter. Jeg tror ikke du får den mye under 2 mill.

 

De benkene som ble nevnt over kom i 2008, og passer ikke på eldre modeller, pga at motorluka er henglet annerledes på de.

 

Ser du på prisene på Finn nå har det skjedd mye med prisene siste året. Ser du på tilsvarende båter i andre land så ligger de høyere i pris der.

 

Lykke til i jakten på båt. Du vil bli fornøyd tror jeg.

Link to post

I 2009 kostet den hvite båten ca 3 mill ny. Han betalte sikkert noe mindre, men det er kostbare båter. Jeg tror ikke du får den mye under 2 mill.

Det ligger inne et bud på 1,65 på den, derfor jeg skrev 1,65 mill :wink: Hadde jeg fått solgt min egen båt, altså vært uten båt akkurat nå, så hadde jeg bydd over på dagen. :)

Den andre jeg lenket til, som noen sa gikk for 1,5 mill, er 2007-modell. Er det fordi det er en "Coupé", at den har disse benkene?

 

Med de prisene der, så sier det litt om de andre Nimbus 35'ene som ligger for salg nå, til rundt 1,5 men er fra 2002-2006, og til tider vesentlig dårligere utstyrt.

Edited by Quaoar
Link to post

Det vil altid være sånn at kjøper og selger har forskjellig syn på prisvurdering! Selv selger jeg biler og båter lit under snittet av de andre, da slipper man å brenne inn med det! En ting er i hvertfall sikkert og det er at jeg aldrig kommer til å kjøpe fabrikkny båt! av to enkle grunner: 1 enormt verditap! 2: de fleste lystbåter har småfeil og innkjøringsproblemer samt ofte er det ting som står i kontrakt som ikke er oppfylt.

Link to post

Coupe modellen er en annen båt. Nova er en Walkaround båt med mindre inneplass, og mer uteplass. Coupemodellen er også veldig fin, litt mer hytte på sjøen.

 

Men Nova er overlegen når det gjelder å bevege seg trygt rundt på båten, fantastisk badeplattform som er perfekt til bading og kos + gjør det enkelt å komme i land når man ligger longside. En glimrende alt-i-ett båt.

 

Får noen kjøpt den hvite til 1.650 må det være et kupp! For 2 år siden la jeg inn bud på 1.550 på en 2005 modell med greit utstyr (men uten radar og autopilot), noe selger ikke godtok. Den lå den gang til salg for 1.750, og det skulle være en grei pris. Den ble senere solgt, vet ikke til hvilken pris.

Link to post
  • Finanskrisen er over for flere år siden

 

Det er nå så langt fra sannheten det går an å komme, det er her i Norge vi lever i en boble pga olje/gass.

Ellers i Europa er finanskrisen i full utfoldelse. Det er vel akkurat derfor at markedet er slik det er.

Edited by Høvding
Link to post

Coupe modellen er en annen båt. Nova er en Walkaround båt med mindre inneplass, og mer uteplass. Coupemodellen er også veldig fin, litt mer hytte på sjøen.

Men Nova er overlegen når det gjelder å bevege seg trygt rundt på båten, fantastisk badeplattform som er perfekt til bading og kos + gjør det enkelt å komme i land når man ligger longside. En glimrende alt-i-ett båt.

På meg virker det som at det er omtrent samme skrog?

42_1962800095_xl.jpg

Det er like stor uteplass akter på denne, med benker på sidene, som den 35 HT Novaen jeg var å så på nå nettopp i Oslo. Bare at denne har to "lagerbokser" på badeplattformen og litt mer lukket med egen "port" inn til akterdekket fra badeplattform?

 

Får noen kjøpt den hvite til 1.650 må det være et kupp!

Slik jeg forstod det, så vurderes budet på 1,65 mill.

Om så skulle bli tilfelle, så sier det noe om hva man kan forvente for pengene ved båtkjøp nå. Begge de to siste båtene jeg lenket opp var "som ny", og med alt moderne utstyr man kunne tenke seg.

 

Og nypris på båter er vel nesten ikke relevant mer?

Får av og til sp. om hva min båt ville kostet som ny av nysgjerrige skuelystne, når jeg ligger ved en eller annen brygge. Jeg ber dem sette seg ned før jeg svarer... :giggle:

Link to post

Finanskrisen har aldri hatt noen negativ konsekvens for den menige mann i gata. Den gjennomsnittlige mann som har ett edruelig forhold til penger/ egen økonomi med fast jobb har kunn tjent på finanskrisen, tenker da lavere rente osv...

 

At Norge lever på en olje boble er en annen sak, gjelder vel ikke helt når det diskuteres brukt båt salget i Norge, der vi ( brukere av bp) tar ut våre antakelser etter hvor mange båter det er " solgt" skiltpå på, på finn.no.

At det er uro nedover i Europa tror jeg ikke har så stor innvirkning på familien Andersen som skal kjøpe seg en turbåt til 50-400 tusen.

 

lars s

 

 

Link to post

Finanskrisen har aldri hatt noen negativ konsekvens for den menige mann i gata. Den gjennomsnittlige mann som har ett edruelig forhold til penger/ egen økonomi med fast jobb har kunn tjent på finanskrisen, tenker da lavere rente osv...

"Osv." hva da?

Du må gjerne utdype dette, da alle er klar over kortsiktig fordeler med lav rente, men hva som inngår i "osv." aner ikke jeg. Tenker du da på alle fordelene for eksportbedriftene i Norge eller for alle de ansatte i disse bedriftene?

Eller fremtidig budsjettert inntekt på aksjer/rentepapirer som pensjonene våre består av, men som vil ha null avkastning inflasjon tatt i betraktning?

 

 

At Norge lever på en olje boble er en annen sak, gjelder vel ikke helt når det diskuteres brukt båt salget i Norge...

... kjøpe seg en turbåt til 50-400 tusen.

Enig at det er irrelevant for båtkjøpt i det segmentet. Så lenge man ikke trenger ta opp noe lån for båtkjøpet, så er det også svært lite av eksterne påvirningskilder for når man "må" selge båten.

Link to post

Quaoar, Bruk av "osv" i teksten over, var ikke på sin plass. Beklager det.

Mente alikevell at folk flest til en viss grad har kommet godt ut av finanskrisen, med tanke på renter. Hva som er de langsiktige konsekvensene av lave renter får andre en meg kunne svare på.

 

Mannen i gata, snekkeren, bilmekanikkeren, komuneannsatte, sjømannen, eletrikkeren, politi, butikkannsatte, han som går på trygd. Folk flest med ett normalt huslån/ familie og 5 uker ferie i året, har så vidt jeg kan se kommet greit ut av denne /finanskrisen, med tanke på lavere rente.

 

lars s

 

 

 

Link to post

Virkelig flott den 2009 NOVA HT'en.

Om noen går avgårde med den til 1,65 mill bør de være fornøyd :yesnod:

Gitt at 1. eier har gitt rundt 3 mill ny har han hatt et tap på 45%. 1.350 mill down the drain :diving:

Begynner å linge på verditapet på biler til 1 mill+

Link to post

Mannen i gata, snekkeren, bilmekanikkeren, komuneannsatte, sjømannen, eletrikkeren, politi, butikkannsatte, han som går på trygd. Folk flest med ett normalt huslån/ familie og 5 uker ferie i året, har så vidt jeg kan se kommet greit ut av denne /finanskrisen, med tanke på lavere rente.

 

Samt en lønnsvekst gjennom mange år og fortsatt i år/neste år som er langt høyere enn pristigningen!

Link to post

Jeg tror ikke noen av de Nimbus 35'ene som ligger for salg nå, kommer til å gå for i nærheten av de prisene de ligger ute for...

 

1,5 mill:

http://www.finn.no/f...nnkode=34887648

Eh, ja? Det var jo en av eksemplene mine, for å underbygge påstanden om at jeg ikke tror noen av de andre Nimbusene til salgs nå, vil gå for "selges pris". Den båten var IKKE avertert til 1,55 mill da den først ble lagt ut for salg :wink:

 

Poenget mitt med å lenke opp til den, er at den båten ble solgt for 1,5 mill, mens det nå, på finn.no, ligger x-antall andre Nimbuser til salgs, av eldre årganger, dårligere utstyrt, til så og si samme pris - blant annet den du og Fru J. skrev om. De båtene tviler jeg på vil gå til "selgers pris". Tror de må gå ned betraktelig, for å få noe salg. Kanskje de kan forvente seg 1,0-1,2?!

 

sap, båten jeg har, hadde hatt et verditap på over 50% på 4 år da jeg kjøpte den av tidligere eier.

 

 

Jeg tenker ikke sitte å diskutere "finanskris". Men om noen hevder at finanskrisen er over, så må man gjerne følge opp med argumenter for dette. Prisstigningen du referer til Mouche tar vel neppe hensyn til alt, fordi den har vært eventyrlig på eiendom...

Edited by Quaoar
Link to post

Jeg er ingen økonom, men at krisa er over tror jeg ikke er riktig å si! økonomien i Europa er jo i en sikkelig bølgedal nå og hvem vet hva som skjer der. kansje får det ringvirkninger for oss her oppe på oljeberget! Personlig synes jeg det vriker kunstig bra nå, jeg har god lønn og en del mindre lån enn gj.snittet.. det virker kansje lit for godt til å være sant..Det økonomiske systemet er bassert på en kurve som går i bølger, så etter en slik surfebølge vi har hatt nå så kommer det nok en nedtur! Jeg prøver ihvertfal å utnytte denne situasjonen akkurat nå.

Link to post

Men om noen hevder at finanskrisen er over, så må man gjerne følge opp med argumenter for dette. Prisstigningen du referer til Mouche tar vel neppe hensyn til alt, fordi den har vært eventyrlig på eiendom...

 

Vi hadde vel en finanskrise i 2008 da de norske bankene ikke fikk lånt penger i utlandet som medførte kapitaltørke og den norske stat steppet inn, men de færreste av oss følte dette på pungen.

 

At det er en finasnkrise ute i Europa er vel nokså åpenbart, men allikevel går AS Norge så det suser, folk streiker i hopetall for "bare" 4 prosent lønnstillegg, årlig økning i kjøpekraften på 2/3% mens i landene rundt oss (litt lenger syd) tar de/må ta et kutt på 25% og den prosentvise arbeidsledighet er ti ganger større enn her.

 

Når man snakker om pristigning så er det vel KPI man snakker om som er utviklingen i pris på en rekke varer og tjenester som vi alle er avhengig av. Sammenholdt med lønnsutviklingen gir denne en viss pekepinn på kjøpekraften. At fast eiendom ikke er inkludert her er nok naturlig siden det her er mange andre forhold som spiller inn samt at det er store geografiske forskjeller.

 

Jeg har forøvrig i alle mine år her på forumet påpekt "galskapen" i å investere i dyr båt og heller tatt til orde for fast eiendom og acted accordingly!

Link to post

Jeg ser ut du påpeker "galskapen" i dyr båt Mouche, men selv om jeg selv mener at jeg har kjøpt dyr båt, mener jo selvfølgelig jeg at det er verdt det, da den brukes mellom 90 og 100 døgn pr. sesong. Hvis folk kjøper dyrere båt enn de har råd til, mener jeg også at det er "galskap". Noen folk tenker ikke bare profitt og verdiøkning, men også på egen livskvalitet. Det er godt vi er forskjellige, ellers hadde "alle" kjøpt eiendom i "syden", og da hadde prisene økt der også.

Tom

Link to post

- morten-

Hva utnytter du bølgedalen til da ? Privat økonomi eller kjøpers marked i båt verden.

 

lars s

ikke bølgedalen men bølgetoppen i norsk økonomi! neturen kommer, spørsmålet er bare når! da er det lurt å være rustet og tåle den. Svaret er vel begge deler, privatøkonomi og kjøpers marked. Jeg er også medeier i et firma i Oljebrangsjen og der går det så det suser! noe som er veldig flott. uansett tenker jeg økonomisk langsiktig og gjør lite på impuls

Link to post

Jeg ser ut du påpeker "galskapen" i dyr båt Mouche, men selv om jeg selv mener at jeg har kjøpt dyr båt, mener jo selvfølgelig jeg at det er verdt det, da den brukes mellom 90 og 100 døgn pr. sesong. Hvis folk kjøper dyrere båt enn de har råd til, mener jeg også at det er "galskap". Noen folk tenker ikke bare profitt og verdiøkning, men også på egen livskvalitet. Det er godt vi er forskjellige, ellers hadde "alle" kjøpt eiendom i "syden", og da hadde prisene økt der også.

Tom

 

Enig i din utatlelse! Det finnes to måter å invistere på og den ene er den som kjøper dyre eksklusive ting for å bruke en kort periode og har som delmål å tjene penger på det. Den andre er den som invisterer i noe flott dyrt for å beholde det i mange år fremover, og som har hatt dette som et langsiktig mål lenge. Om den f.eks bilen båten eller hytta, taper seg i verdi er det kansje personlig gevinst og verdi som er hovedpoenget for eieren. Jeg synes ikke det er galskap å invistere i dyr båt om detter er virkelig noe eieren vil og har planlagt lenge.

Link to post

Jeg ser ut du påpeker "galskapen" i dyr båt Mouche, men selv om jeg selv mener at jeg har kjøpt dyr båt, mener jo selvfølgelig jeg at det er verdt det, da den brukes mellom 90 og 100 døgn pr. sesong. Hvis folk kjøper dyrere båt enn de har råd til, mener jeg også at det er "galskap". Noen folk tenker ikke bare profitt og verdiøkning, men også på egen livskvalitet. Det er godt vi er forskjellige, ellers hadde "alle" kjøpt eiendom i "syden", og da hadde prisene økt der også.

Tom

 

Ikke uenig i noe av hva du skriver, men tror ikke mange bruker båten 90/100 døgn per sesong. Nylig ble det nevnt et eksempel her på båt i moderat størrelse som medregnet verditap, renter og alle driftsutgifter tilsvarte et "døgnpris" på 5000 kroner basert på 60 døgns brukstid. 3 uker ferie og fire helger gir kun halvparten av dette og ville da tilsvare 10.000 i døgnpris. Trolig vil slike beløp sette noen og enhver litt tilbake rent økonomisk?

 

Tror de færreste, om noen, tenker kun profitt og verdiøkning, men man bør være litt ærlig overfor seg selv mht hva ting koster og hva alternativene er. Enhver er sin egen lykkes smed, og godt er det.

 

Forøvrig er det nordmenn som er den største kjøpergruppen av eiendommer i syden for tiden, og det skjønner jeg!

Link to post

Har ingen tro på bedring i båtmarkedet på kort sikt. Bruktbåtmarkedet har tradisjonelt vært det første som faller og siste som stiger i urolige tider. Fallet har spredd seg også til hyttemarkedet. Først fjellhyttene, som det i en periode ble bygget uvanlig mange av, nå melder meglerne at salget av hytter ved sjøen også går tregt, ikke minst fordi eierne har urealistiske prisforventninger. Leste en megler som mente prisen på sjøhyttene hadde falt 6-7 prosent siste året.

 

Derimot stiger boligprisene, noe som bidrar til at norske husholdninger er mer forgjeldet enn noen gang. Vel tjener nordmenn godt og kan glede seg over lave renter, men usikkerheten fremover er så stor at en luksus som båt kjapt ramler nedover på prioriteringslisten.

Sikkert også andre faktorer som bidrar til prisfallet på båter. Som kjempesalg av nye båter i årene fram til 2007 (markedet mettet?). "Møkkaværet" de tre siste somrene lokker heller ikke flere ut på fjorden.

Det er lenge siden jeg har sett et så labert båtiv i Oslofjorden som i år.

 

Sitter selv med båt fra 2005, men uten planer om salg spiller markedsprisen liten rolle, bortsett fra at forsikringssummen og dermed premien reduseres år for år.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Det anbefales å skru av annonseblokkering for denne siden i nettleseren.