Jump to content

Markedet - hva skjer egentlig..?


Los Endos

Recommended Posts

Det er mulig at jeg er tregere enn normalt nå på en lat feriedag, men hvordan spiller annonseprisen noen rolle for hvor mange båter det er til salgs? Jeg ser at hyppigere re-annonsering vil ha betydning (selv om pluss og minus er lik null) samtidig som det kan gi et inntrykk av at flere selges enn hva som er tilfelle (høyere omløp). Men så lenge det er umulig å vite hvor mange av de "nye i dag" som var gamle i går, kan det ikke trekkes noen slutning av annonseperioden. Båtene blir jo uansett liggende til de blir solgt (eller eieren gir opp). Og for å gjenta meg selv, i fall jeg ikke allerede har gjort det, så er det signifikante tallet totalen av båter til salgs. Så lenge dette ikke konstant øker så er det omløp i markedet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Før : 3 måneder, kroner 449

Nå : 2 månder, kroner 489

 

Før : ca. 5 kroner per annonsedag for "rimeligste" tilbud

Nå : 8,15 kroner per annonsedag for "rimeligste" tilbud

 

Og det påvirker ikke antallet annonser på finn.no? :confused:

Finn.no ser vel det samme som meg. Enormt trykk for å selge båt og priser seg deretter.

Redigert av Quaoar (see edit history)

Link to post
Share on other sites

 

Tja, hvorfor det?

Det har vært gjort flere forsøk på å få igang "returordning" for plastbåter i likhet med bil. Det har strandet hver gang fordi det ikke var nok båter å resirkulere.

Båtene var i bruk.

 

Dette har jo blitt diskutert før her på bp. Gamle båter på 25-35 år blir jo på en måte resirkulert over tid,fordi dem ofte får ny motor nytt interiør nytt utstyr osv. Selve skrogene vil nokk vare i hvertfall 50 år! Det er ikke selve båtene som blir utslitt , men utrustinga! Så om noen får 20-50000 for båten sin, hvorfor skulle de da kondemnere båten sin! Vrakpanten på bil er jo 1500 bare, noe større beløp for båt tror jeg lite på, da forsøpling av plastbåter er et ikke eksisterende problem! Ihvertfal yderst skjelden. En statlig løsning ville blitt dyrt arbeidsomt og kommet som en fin ekstra avgift ved nykjøp!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Før : 3 måneder, kroner 449

Nå : 2 månder, kroner 489

 

Før : ca. 5 kroner per annonsedag for "rimeligste" tilbud

Nå : 8,15 kroner per annonsedag for "rimeligste" tilbud

 

Og det påvirker ikke antallet annonser på finn.no? :confused:

 

Nei, hvorfor i himmelens navn skulle pris/periode påvirke antallet annonser? Annet enn helt betydningsløst lite? Skal du selge en båt til f eks 500.000 så lar du deg vel ikke stoppe av annonseprisen? "Nei, nå koster det 489,- på finn, det har jeg ikke råd til"? Når folk skal selge båten sin så skal de jo selge båten sin og da annonserer de til de får solgt eller gir opp, og annonsekostnaden har neppe noen vesentlig innflytelse på noen av de beslutningene. I alle fall ikke når man kommer over de mindre båtene som går for ti tusen og deromkring.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hoff! Nå er det nesten slik at jeg tror du tuller... Jeg håper faktisk det. :confused:

 

Når man legger inn en annonse på finn.no, så får man flere valg for perioder.

Før var rimeligste valg, 3 måneder. Nå er rimeligste valg 2 måneder. Som en "bonus", så koster det faktisk mer for 2 måneder nå enn det kostet for 3 måneder før.

Jeg vet fra meg selv og også far andre jeg kjenner, at vi alltid har valgt det rimeligste (og da også den korteste perioden) når vi har lagt ut annonse. "Hvorfor velge noe som er dyrere, om man får solgt båten innen 1-2 måneder uansett?"

Jeg tipper flertallet gjør dette? Bare finn.no vet de faktiskte tallene her.

 

La oss snu det på hodet.

Mener du faktisk å si, at om finn.no hadde utvidet minsteperioden til å gjelde f.eks. 6 måneder, så ville vi IKKE sett en økning i antall annonser på finn.no? Du kan da ikke seriøst mene dette?! :giggle:

 

 

 

Edit:

Jeg føler vi må finne frem T-skjeen her.

Folk velger det rimeligste alternativet. Folk blir også litt betenkt med å bruke 6000 kroner i året på å annonse på finn.no, om de skulle fornyet annonsen (2-månederen) hver gang den ble passiv.

Og jo, for å ta tak i eksempelet ditt. Folk bryr seg om hva det koster på finn.no nå. Spesielt siden de ikke får solgt båten sin.

Og la nå være å bry deg om prisen, poenget her er perioden. I vår kunne du legge ut en annonse i 3 måneder. Du kunne ikke velge en kortere periode. Folk tenkte, la oss selge båten. Valgte 3 månederen og la inn annonsen. Den lå der i 3 måneder. Båten ble ikke solgt. Folk blir noe betenkt og vurderer hva de skal gjøre, legge inn ny annonse eller vente. I mens er annonsen borte fra totale antallet annonser på finn.no. Det samme skjer i dag, bare nå med en periode på 2 måneder. Ergo vil vi etter hvert som 3 måneder-annonsene faller ut nå, få 33% mindre båtannonser på finn.no, enn samme periode i fjor, forutsatt samme antall båter til salgs her i landet. Selvfølgelig kan vi legge til litt, siden noen velger nok å fornye annonsen med en gang. Så la oss si 20-25% mindre annonser.

 

Edit 2:

Og om dette er helt fjernt for deg. Spør litt rundt deg hva for en annonse-type folk har valgt.

Redigert av Quaoar (see edit history)

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du skal lese ditt siste innlegg et par ganger. Prøv å ha en "open mind". Begynn gjerne med det premiss at du selv IKKE vet hva NOEN andre tenker og heller ikke hva FLERTALLET av finn-annonsører tenker. Så kan du deretter anvende samme prinsipp på hva de GJØR. Poenget er at det du ikke VET kan du bare spekulere over, og de svar du da kommer til ... har egentlig sin rot bare i din egen forestillingsverden. De reflekterer ikke en virkelighet men bare din egen subjektive overlegning. Du har f eks intet fundament for å mene/tro noe om hvor fort en to-måneders annonse fornyes eller om den i det hele tatt fornyes.

 

Det som er mitt poeng, er at prisen på finn-annonsene eller annonseperioden, IKKE påvirker antallet båter som er til salgs (annet enn betydningsløst lite i forhold til totalen). Derimot vil antallet båter til salgs påvirke antallet annonser på finn.

 

Verre var det egentlig ikke.

 

Tenk over det.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det som er mitt poeng, er at prisen på finn-annonsene eller annonseperioden, IKKE påvirker antallet båter som er til salgs

Selvfølgelig gjør det det :p

Noe annet ville vært latterlig. Du ser det jo på finn.no per dato. Jeg har i tillegg forklart deg hvorfor.

 

Jeg har fulgt 200+ båter på finn.no. De har som regel lagt ut en annonse på våren. Deretter har det gjerne kommet en annonse på høsten. Fra før av, så har en del av disse ligget der i 3 måneder. Nå vil de kun ligge der i 2 måneder. Dvs. antallet tilgjengelige annonser på finn.no vil være 33% lavere. Det er så såre enkelt atte :smiley:

 

Og det jeg siterte deg på over, må være noe av det dummeste noen har sagt, med tanke på det vi diskuterer. Pris og annonseperiode betyr absolutt alt, faktisk kan jeg ikke komme på noe annet som i hele tatt kan nærme seg samme betydning som de to punktene. Jeg forstår du ikke kan forstå dette, men jeg regner med de fleste andre ser det.

 

For å dramatisere noe:

Annonsepris på 10.000 kroner og periode på 2 uker?

Og du vil hardnakket påstå at dette ikke vil gi noe utslag på antall aktive annonser? :clap:

Link to post
Share on other sites

Pris og annonseperiode betyr absolutt alt, faktisk kan jeg ikke komme på noe annet som i hele tatt kan nærme seg samme betydning som de to punktene.

 

Det striden mot jussens grunnprinsipper at noe kan være enkelt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig gjør det det :p

Noe annet ville vært latterlig.

 

Jeg skjønner at du sliter med motforestillinger til oppfatningen av at båtselgere er så økonomibekymret at de velger å ikke annonsere båten (igjen) fordi prisen er 489,.- og perioden er to måneder. Problemet er at det ikke finnes data til å bekrefte denne teorien. Man kan anta at det har en eller annen innvirkning, og da sannsynligvis mest for de billigste båtene, men det er umulig å kvantifisere det på en etterprøvbar måte. Sett fra en annen synsvinkel kan man spørre: Om en båtselger velger å ikke annonsere igjen pga. prisen, så var han kanskje ikke så seriøst i salgsmodus likevel?

 

Jeg velger å se på totalt antall til salgs (for øyeblikket) og tolker dette tallet som en indikasjon på i alle fall hvor mange båter det finnes som er seriøst til salgs. Jeg gir gjerne litt støtte til din teori her, men motsatt vei: Jeg formoder at når de som annonserer velger å betale 489,- for to måneders annonsering, så er båten seriøst til salgs.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt 200+ båter på finn.no. De har som regel lagt ut en annonse på våren. Deretter har det gjerne kommet en annonse på høsten. Fra før av, så har en del av disse ligget der i 3 måneder. Nå vil de kun ligge der i 2 måneder. Dvs. antallet tilgjengelige annonser på finn.no vil være 33% lavere. Det er så såre enkelt atte :smiley:

 

Det er mulig jeg ikke forstår dette, men man har en aktør i annonsemarkedet som har nærmest monopol, slik at skal man selge båten må man nesten legge den til salgs på finn.no.

Dramatiseringen din har egentlig ingenting med saken å gjøre, for dersom prisen var så høy ville andre aktører tatt over større deler av annonsemarkedet og finn.no ville mistet sin monopolposisjon.

 

La meg se om jeg har forstått dette riktig, la oss si at 20 000 nordmenn finner det for godt at de ønsker å selge båten, og legger ut båten til salgs på finn.no, men fordi annonsen nå bare ligger i 2 måneder i stedet for 3 måneder så mener du at det skulle bli 33% færre annonser på finn.no, eller med andre ord at den endringen skulle tilsi at det nå plutselig bare er 13 300 personer som ønsker å selge båten sin ?

 

Det skulle være innlysende at et marked som har en slik monopolposisjon reflekterer hvor mange båteiere som ønsker å selge båten, og at annonsepris og annonseperiode har lite med saken å gjøre ettersom man ikke har noe valg, man må annonsere på finn.no uansett.

 

De aller fleste setter båten til salgs inntil den er solgt, og jeg må innrømme å ikke være veldig sprek på matematikk, men hvordan kan det bli 1/3 færre båter til salgs fordi annonseperioden har blitt 1/3 kortere, det er fortsatt like mange som ønsker å selge båten ?

 

Noen båter selger raskt, og noen båteiere fornyer ikke annonsen, og sistnevnte kan kanskje føre til at antallet annonser totalt synker noe når annonseperioden reduseres med 1/3, men dette er et marked som hele tiden fornyer seg, noen båter selges, og nye båter settes til salgs, så alt i alt så er det slik at etter min oppfatning så er antallet båter til salgs direkte overførbart til hvor mange som skal selge båt, og hvordan du får annonsepris og annonseperiode til å bli det eneste som har betydning for antall båter til salgs er langt utenfor min forståelsesevne ?

Link to post
Share on other sites

Noe av grunnen er vel at om motoren tar kvelden i en båt til rundt 200000 så er det mere lønnsomt å bytte til ny motor enn å vrake den,leste også for en stund tilbake at hvis ett plastskrog ble godt vedlikeholdt kan det holde i mellom 50-60 TUSEN år,så NEI,en båt er jo ikke gammel etter 20år igrunn:)

Link to post
Share on other sites

Tråder her på BP har dessverre en tendens i å ende opp i kverrulering og flisespikkeri fullstendig underordnet poenget, der man bruker masse innlegg på å snakke forbi hverandre. Slik jeg ser dette har både Skipper Worse og Quaoar et poeng. Skipper Worse har trolig rett i at prisøkningen vi snakker om isolert sett neppe påvirker folks vilje til å annonsere. Quaoar har på sin side rett i at en reduksjon i annonseringsperiode fra 3 til 2 måneder bidrar til å redusere antallet gamle annonser som ligger og støver, og som følgelig trekker totalantallet ned. At antallet båter til salgs nå er like høyt som før omleggingen, kan derfor i realiteten innebære at annonseringen reelt sett har økt, men det er ikke dermed sagt at man har belegg for å hevde dette. Det blir uansett kun spekulasjoner.

Link to post
Share on other sites

Noe av grunnen er vel at om motoren tar kvelden i en båt til rundt 200000 så er det mere lønnsomt å bytte til ny motor enn å vrake den,leste også for en stund tilbake at hvis ett plastskrog ble godt vedlikeholdt kan det holde i mellom 50-60 TUSEN år,så NEI,en båt er jo ikke gammel etter 20år igrunn:)

 

Det blir like søkt som å si at en vaskemaskin varer evig fordi det tar x-antall hundre år før alt er nedbrutt. På den kan man også bytte elektronikk, motor og pakninger, men det blir ikke lønnsomt...

Det samme med båt. Ta en 30 fots Fjord fra tidlig 70 tall f.eks.

 

Det som varer "evig" er glassfiberen og glasset i rutene. De varer nok noen tusen år, men hva med ALT annet? Motor/ drivverk, alt elektrisk, all innredning/ i tre/ tepper skaitrekk, mekanikk, pakninger, tanker, slanger, avstivere i tre som er inne støpt i skrogforsterkninger/ motorfundament, akterspeil i sandwich laminert treverk etc?? Jo. Det går til helv*** lenge før selve glassfiberen er nedbrutt.

 

Etter 40 år har det det meste av gelcoaten oksydert eller flasset bort. Alt det tekniske har eller må bli byttet. Hva sitter du igjen med? En stort glassfiberskall av en utgiftsbombe som krever flere hundre eller tusenvis av arbeidstimer og x-antall hundretusner i utgifter på en 30 foter.

 

Økonomisk forsvarlig?? Jeg tror ikke det.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det er egentlig uinteressant om den ligger i 3 eller 2 mnd. Det er første uka det skjer og da man har absolutt største andelen av interessenter som ser annonsen. Og tar da enten kontakt eller avskriver den og leter videre. Også derfor er det meget bedre å sette prisen så lavt som en tør for å fange interessen framfor å gå høyt ut og senke prisen litt og litt. Da vil jo man heller bare følge annonsen og vente og se hvor lavt det går mens man heller kjøper noe annet.. en tåpelig strategi

Link to post
Share on other sites

Det er første uka det skjer og da man har absolutt største andelen av interessenter som ser annonsen.

Helt enig med deg. De som er på jakt etter båt følger tross alt med ofte i løpet av 10-15 dager og er prisen og tilstanden inne blir det som oftest rask handel. Dyrere båter (1-3 mil) kan ta noe lengre tid før avgjørelse. Tror ikke markedet i Norge er så forskjellig fra resten av Europa. Kjøp/Salg går raskt unna bare prisen er akseptabel. Har fått det inntrykket av at båter på finn.no er priset altfor høyt, Europa sett under et.

 

Som nevnt av andre ovenfor må en regne med tap ned i 1/3 del av utropspris på finn.no - Gullalderen er forbi og kommer neppe tilbake så en kan like godt ta tapet nå enn å håpe på at julenissen skal dukke opp.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det er første uka det skjer og da man har absolutt største andelen av interessenter som ser annonsen.

 

Mulig det, men solgte faktisk tre båter på våren/forsommeren ifjor og ingen av disse ble solgt de første ukene!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er egentlig uinteressant om den ligger i 3 eller 2 mnd. Det er første uka det skjer og da man har absolutt største andelen av interessenter som ser annonsen.

 

 

Tja, nye potensielle kjøpere kommer inn i markedet hele tiden, og da kan man vel så gjerne få napp hos en interessert kjøper etter 3 måneder som første uka. Det er slik sett ikke uinteressant om annonsen ligger 2 eller 3 måneder. Men dersom man ikke etter relativt kort tid får respons på en annonse, er det som regel noe feil med prisforventningene eller noe annet. Selgere som ikke tar konsekvensen av manglende respons, er heller ikke seriøst interessert i å forholde seg til hva markedet ønsker å tilby. Slik sett vil selvsagt en ny annonse være mer interessant enn en som har ligget i månedvis til fantasipris.

 

Men i forhold til hva diskusjonen i tråden dreier seg om, er det opplagt at en nedgang i minste annonseringstid fra 3 til 2 måneder isolert sett vil kunne påvirke antallet annonser som til enhver tid finnes på Finn.

Link to post
Share on other sites

Men i forhold til hva diskusjonen i tråden dreier seg om, er det opplagt at en nedgang i minste annonseringstid fra 3 til 2 måneder isolert sett vil kunne påvirke antallet annonser som til enhver tid finnes på Finn.

 

Og trolig ikke føre til at det blir flere annonser til enhver tid og i såfall trolig medføre færre annonser uten at det nødvendigvis betyr at det er færre som ønsker å selge båten? Jeg tror i allefall det selv om andre synes å tro noe annet!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Noe bevegelse er det jo i markedet, dog ikke stort. Kjøpte ny båt ifjor, ligger nå til salgs da vi ser at bruksmønsteret tilsier at vi ønsker større båt.

Har fått et bud med en innbytteskjærgårdsjeep, en Ranieri m/150Hk Suzuki, som tilsier at jeg vil tape ca 150.000,- iforhold til det jeg gav ifjor. Trenger litt moralsk støtte, før jeg slår til. Skal jo inn i samme marked, og forventer jo tilsvarende verditap/prutningsmonn på de båtene jeg vurderer.

Motsatt kunne man jo tenkt at markedet var så bra at jeg nærmest fikk tilbake pengene ved salget, men da hadde vel båten jeg skulle kjøpe vært 200.000,- dyrere.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...