Jump to content

Markedet - hva skjer egentlig..?


Los Endos

Recommended Posts

Litt av grunnen til at markedet er som det er nå er alle "impulskjøperene" som investerte i båter på 2000 tallet når "alle" trodde alt skulle vokse inn i himmelen.

Tror båten for mange nå koster mer enn det smaker. Dårlig vær, høyere priser på båtplass, opplag og drivstoff for ikke snakke om den dårlige servicen som råder i båtbransjen. For mange koster båtholdet 100.000,- i året før verditapet regnes. Legg så til 10-20% tap årlig slik vi ser på båter +1 mill nå om dagen så skal du være bra båtinteresert og ha en familie som synes det samme for og betale gildet med et smil.

 

 

Tror du er inne på det vesentlige her og en grei oppsummering på tingenes tilstand. Båtmarkedets hovedproblem er at pris og kostnadsnivå generelt er for høyt til at middels interesserte kan forsvare kost/nytte. Når det eksempelvis koster +- 1,5 mill. for en ny grei familiebåt i tillegg til at man pådrar seg betydelige kostnader, er ikke dette for vanlige lønnsmotakere i utgangspunktet. Mange er tvunget over i bruktmarkedet for å i det hele tatt kunne skaffe seg båt. Dette bidro til å holde bruktprisene opp i tiden da tilgangen på bruktbåter var mindre, noe som igjen gjorde det mer forsvarlig for andre å investere i ny båt. Problemet nå er at markedet flommer over av både nye og brukte båter, kombinert med en sviktende kjøpergruppe påvirket av vær, dårlig børsutvikling, stigende driftsutgifter og ikke minst store verdifall.

 

Vi vil nok se betydelig endringer i markedet fremover. Bruktbåteiere må erkjenne at prisfesten er over og vil før eller siden måtte realisere betydelige tap. Nybåttilbydere må tilpasse sine båter til å treffe markedet bedre, ikke minst i forhold til pris tilpasset de store massene. Med verdiutviklingen vi ser i dag vil markedet for båter priset til hytte-/boligpriser bli heller begrenset. Det koster for mye rett og slett. Jeg tror kostnadsnivået knyttet til båthold må betydelig ned før markedet skal ta seg opp igjen. Men vi kan jo alltids håpe på noen gode somre.... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det hjelper ikke på markedet og båtbruken dersom promillegrensen nå skal ned fra 0,8 til 0,2. Dersom jeg ikke får ta meg en øl eller to, eller et glass hvitvin til rekene i solen, så forsvinner jo mye av gleden.

 

Det går fint å kjøre rundt edru også, men det er jo veldig dumt med for strenge regler. Man kan gjerne ha 0,2 promillegrense og fartskunnskapskort for båter som gjør 50 knop pluss. Man er ikke så full ved 0,8 og folk flest tar ikke mer enn to-tre-fire pils til sjøs med mindre de har vært på fest eller byen og skal kjøre hjem.

 

Som hyttebeboer i Kragerø i hele mitt liv har jeg sett at politikontrollene har ødelagt bylivet på godt og vondt. Folk kjører ikke båt for å dra på byen lenger. Da blir det heller ikke noe uteliv eller ølsalg på utestedene og de går mye dårligere. Hyttefest er tingen - politibåten vet aldri helt hvor man er fra kveld til kveld. Og det er bare å sende ut en kontakt eller to for å se hvor politibåtene er slik at man kan kjøre trygt hjem.

Man skal være rimelig dum for å bli tatt med promille på sjøen i dag. Jeg er ikke for fyllekjøring i båt og ulykker er tragisk, men forbudslandet Norge kan ikke forby alt og alle.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Jeg synes 0,2 er å overdrive lit kansje. 0,5 hadde vel vært bra. Nå har det seg sånn at seriøse båtfolk stort sett tar et par pils til maten og tenker seg lit om før man legger utpå! Jeg har ikke noe stattestikk men tviler på at ulykker som skjer pga. alkohol er mellom 0,2-0,8 Dem som kjører båt i fylla nå vil jo også kjøre båt i fylla fordi om grensen blir satt til 0,2!! Jeg har vokst opp med sjø og båtliv, og lært meg å respektere sjøen vær og vind og båtliv, så jeg setter meg aldrig bak roret om jeg er full. Her er det noen få som ødelegger for den store mengden av seriøse båtfolk!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Tror vi bare kan vente et par år så har det nok snudd!

Jeg synes fremdeles at alle argumentene du bruker for å begrunne en snarlig opptur, er helt klare argumenter for hvorfor vi vil ha en evig nedtur på bruktbåtmarkedet. Og dess mer du skriver, det klarere blir det for meg at noen ny gullalder for båt er umulig. Du får bare vente og se :)

 

Jeg kommenterer noen av punktene dine, så får du bare la være og lese om du blir lei :giggle:

Men om du leser det, forsøk å tenke igjennom de større sammenhengene i det du faktisk skriver...

 

Men det blir ikke noe særlig dyrere å eie en båt som er så godt som nedbetalt eller nedbetalt. og som eier har råd til å eie fra før.

Det er dyrt å eie båt. Ergo er det et "evig tap", om man sitter på en båt man ikke bruker. Det i tillegg til ev. verditap (som vi nå ser er vesentlig). Det er her sp. om å realisere tapet, blir gjeldene.

Og svært få båter er helt "nedbetalt". Selv om man ikke har noe lån/pant direkte i båten, så har man gjerne andre lån, f.eks. boliglån, som indirekte har blitt brukt for å kjøpe båt.

Selv har jeg en båt, kjøpt for ca. 1 mill, (nypris var 2,2-2,3 mill), som ikke er belånt, men pengene kunne vært brukt som f.eks. egenkapital til å kjøp av hus til 5-8 millioner, for deretter å bli brukt som utleie. Det er et ekstremt eksempel, men "tapet" mitt blir i så fall gigantisk. Det skal ikke mange år til, før man prater millioner i forskjell.

Slik er det MANGE som tenker. Mange av disse kjøpte dyre båter det siste tiåret. Mange av disse ønsker å selge. Og nei, ikke selge for å bytte oppover i størrelse. Kun selge, fordi de ser at dette var et pengesluk uten sidestykke.

 

høy rente har det jo vært før også!

Ja, og hvordan lå det an med boligpriser ol. da? Gjennomsnittlig rente fra slutten av 80-tallet og frem til i dag, er om jeg regnet riktig, ca 8,5%.

Du tror om vi skulle fått en økning i renten, tilbake til hva gjennomsnittet har vært, så ville ikke dette påvirket bruktbåtmarkedet? Vi ville fått 50.000 annonser på finn.no og -ingen- kjøpere.

 

Jeg har vanskelig for å forestille meg at det blir et krakk, fordi kjøpeviljen er her likevell til masse rike folk i norge, og de siste 5-10 åra har det ikke akkurat vært vegring for å ta opp lån!

Nei nettopp. Vi har hatt en vanvittig rentebane (synkende renter), folk har lånt over pipa (i tillegg kjøpt illikvide "investeringsobjekt" som båt), og du argumenterer for at vi nå har, eller snarlig vil ha, en bunn i båtmarkedet?!... :clap:

 

de aller aller fleste selger en båt dem er fornøyd med for så å gå opp i størrelse

Har du noen statistikk på dette eller er det bare vill gjetning fra din side?

Link to post
Share on other sites

  • Mitt siste svar til Quador: Jeg skjønner at du mener at du har rett, og du kan sikkert masse om økonomi, noe jeg ikke kan! for at båtprisen for båter som nå koster fra 500.000 til 2 mill skal synke med f.eks enda 200000-500000 i forhold til nå, så tror jeg det må skje noe alvorlig galt med norsk økonomi. Vi er uten tvil på tur inn i lavkonjungtur, og eksportnæringen vil nok slite lit. Men vi har fremdeles oljeindustrien å stø oss på, men som all historie tilsier er at den vil snu, men det kommer til å være et tregt et par år fremmover i markedet nå!
  • Ta det eksemplet med den Nimbus35 Nova kostet 3 mill ca i 09. snittpris i dag 1,5 ca. Tror du den vil komme til å synke til 1 mill? eller båter som nå har verdi på 500-800 kommer til å gå for 250-400 deromkring? Hva mener du skal skje med norsk økonomi for at det ikke blir noen kjøpere igjen? . Blir verdien på båtene til selgerene så lav at dem mister verdien, så vil de jo ikke selge dem! Vil det virkelig bli så overflod av båter? Da skal ihvertfal jeg ta opp lån å kjøpe en båt som i dag er dyr og eksklusiv!!
  • Jeg tror vi må vente lit å se før vi sier bastant at det blir sikkelig prisras! så dårlig tror ikke jeg det kommer til å gå med Norge!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Tror vi bare kan vente et par år så har det nok snudd! årets selgere har derimot en ganske stor nedtur!

Tror jeg ikke.

Dette med båt har endret seg.

Båt er blitt som bil, en dårlig investering.

Pluss en masse andre ting. Båten eldes ikke som en bil og det er altfor mange båter der ute som ingen vil ha.Det voldsomme prisfallet på 80-talls båter som mange brukte for å rettferdiggjøre kjøp av ny "modell" kom heller ikke.

 

http://static.e24.no/drfront/images/2012/07/25/w=588;h=330;19411.jpg

 

Her rives et nytt hus. Ingen vil ha det. Det er billigere å rive enn å la stå.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ikke.

Dette med båt har endret seg.

Båt er blitt som bil, en dårlig investering.

Pluss en masse andre ting. Båten eldes ikke som en bil og det er altfor mange båter der ute som ingen vil ha.Det voldsomme prisfallet på 80-talls båter som mange brukte for å rettferdiggjøre kjøp av ny "modell" kom heller ikke.

 

http://static.e24.no...h=330;19411.jpg

 

Her rives et nytt hus. Ingen vil ha det. Det er billigere å rive enn å la stå.

 

Da er det veldig kjipt for dem som har kjøpt en overprisa Scand Baltic gammel Fairline eller andre båter fra 80-90 tallet! som rett og slett ingen vil ha etterhvert! Noen entusiaster vil det jo altids være så klart, men jeg tenker i hvertfal sånn at nyest båt med nyest motorer er mest gunstig!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

...., folk har lånt over pipa

 

Har jeg ingen tro på! Den totale gjelden på boligmassen har gått opp, javel, men det er stadig flere boliger å fordele gjelden på samt at verdiøkningen på boligmassen nok har vært langt høyere enn økningen i den totale gjelden på bolig så faktum er vel heller at den gjennomsnittlige belåningsgraden har gått ned, ikke opp.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Sikkert en korrekt og god analyse sett fra BI perspektiv.

Men en mill er fremdeles en mill den dagen den skal betales. Og hvi samme mill da er en båt, innbakt i boliglånet, man ikke får solgt har man ett problem.

Og det er vel ingen som fremdeles tror at prisveksten på bolig fortsetter til evig tid?

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, jeg tror at både pris og lønnsveksten vil fortsette til evig tid, selv om prisene på bolig kan få noen tilbakeslag, men over tid så vil fast eiendom i attraktive strøk være en god investering til evig tid. Vi lånte en mill i 1987, og det var en formue, men var hva som skulle til for å få et sted å bo (som vi ønsket), og idag er denne millionen svært så grei å betjene hvilket skyldes en meget behagelig lønnsvekst gjennom disse 25 årene.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Finanskrisen er definitivt ikke over. Det er nå den starter for alvor. Neste ut later til å være Kina, som ruger på alle boligboblers mor.

 

Ellers er det nok riktig som mange hevder at det er altfor mange gamle båter i sirkulasjon fordi plastbåtene "varer evig". Et annet moment er kanskje at hittil har det likevel vært mange båter som har blitt kondemnert, nemlig trebåtene. Dette ser ut til å ta en brå slutt. Det er ikke mange trebåter å se rundt i marinaene nå.

 

Det er kanskje på tide at en finner en ordning for kondemnering av plastbåter?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Finanskrisen er definitivt ikke over. Det er nå den starter for alvor. Neste ut later til å være Kina, som ruger på alle boligboblers mor.

 

Er helt enig her, Kinas enorme vekst gjennom mange år, er det nå "slutt på".. De sliter med lavere vekst enn tidligere, en nedgang på 7-8% sammenlignet med året før... Så blir det å se hvordan det ender... Men Kina er meget stor økonomisk...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje på tide at en finner en ordning for kondemnering av plastbåter?

Tja, hvorfor det?

Det har vært gjort flere forsøk på å få igang "returordning" for plastbåter i likhet med bil. Det har strandet hver gang fordi det ikke var nok båter å resirkulere.

Båtene var i bruk.

Link to post
Share on other sites

Det er mange interessante synspunkter i denne tråden. Men perspektivene synes ofte å være bent frem til egen nesetipp og ikke lengre. Kombinert med synsing blir det noe aparte synspunkter en del ganger. F. eks. eldre engelske båter som kritiseres. Vel, hvis prisene på disse går ned (jeg har jo selv en slik, og snart skal den selges) -- hva er da problemet generelt sett for båtlivet? Billige store og gode båter er jo en grei måte å få inn eller beholde båtfolk i båtlivet på. Bare som et eksempel. Behovene og ønskene og finansene er individuelle, og det er det viktig å ikke miste av syne. Sett hen til finn-annonsene: Se på antall totalt og antall nye pr. dag. Siste uken har totalen sunket på tross av 2-300 nye hver dag. Sikkert ikke alle som går ut som selges, men antallet ØKER IKKE. Og det er i grunnen nok til å trekke en rimelig solid konklusjon.

 

Mer om dette kommer på Båtjuss og båtliv om ikke lenge.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

At antall annonser på finn faller med flere hundre per dag skyldes nok først og fremst at annonsene var rykket inn for tre måneder og er neppe noen indikasjon på noe som helst, men for all del; noen spår i grut!!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I tilegg til alle "praktiske og fundamentale" årsaker (finanskrise, vær, tilgang p båtplasser, kapitalbinding osv. osv) er j overbevist om at det er mye psykologi i markedet. Sålenge alle forventer at prisene skal fortsette å synke sitter alle potensielle kjøpere på gjerdet. Dermed synker prisene enda mere fordi det alltid er noen som "må" selge. Dette får de først gjort når prisen er så lav at noen anser at de har gjort et

"kupp". Det blir altså en selvforsterkende negativ spiral. Den som treffer med kjøpet i det prisene er på bunn er "vinneren". Jeg tror forøvrig at vi nå er på vei til å få salget fra midten av 80 tallet til beg. av 2000 igjen dvs at vi kommer til å ha et labert marked de neste 10-15 årene. Tror mange selgere må være forberedt p sure tap fremover.

 

Trygve

(som er litt p utkikk etter båt, men sittet på gjerdet en stund til)

 

Sendt fra min iPhone

Link to post
Share on other sites

På radioen idag ble det nevnt (tror med henvisning til oppslag i en avis) at det årlig er 5000 båter som folk gir opp og at disse forsøpler naturen kysten rundt. Ble nevnt at regjeringen vil se på en ordning med retur/kondemnering, og i den forbindelse fant jeg følgende oppslag;

 

I forbindelse med behandlingen av stortingsmeldingen om rikets miljøtilstand vil en enstemmig energi- og miljøkomité på Stortinget be miljøvernministeren, i samarbeid med bransjen, få fart på en bedre håndtering av utrangerte fritidsbåter, skriver Aftenposten.

Et offentlig utvalg anbefalte returordninger for fritidsbåter alt i 2002. Bransjeorganisasjonen Norboat hilser ordningen velkommen. (©NTB)

 

Bør kanskje informere om at dette oppslaget er fra 2005 så "ting" skjer ikke akkurat så fort! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er ihht Båtlivsundersøkelsen bare noen ytterst få som finner det problematisk å levere utrangerte båter til kommunale avfallsmottak. Undersøkelsen viser ikke omfanget av faktisk vraking men ut fra de opplysninger som finnes er det grunn til å tro at vraking er et relativt sjeldent fenomen. Og siden det er de færreste båtfolk som er så slaurete at de bare senger båtene fra seg så kan man vel med noenlunde trygghet legge til grunn at nyhetsoppslaget ikke har et spesielt godt faktaunderlag.

(også postet i tråden "Utrangerte båter - et forsøplingsproblem?")

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er mange interessante synspunkter i denne tråden...

 

Sett hen til finn-annonsene: Se på antall totalt og antall nye pr. dag. Siste uken har totalen sunket på tross av 2-300 nye hver dag. Sikkert ikke alle som går ut som selges, men antallet ØKER IKKE. Og det er i grunnen nok til å trekke en rimelig solid konklusjon.

 

Da vil jeg synse litt mer... Det virker på meg, at så og si alle som kommer med argument som de selv mener skal "peke" i retning av bedring i båtmarkedet, ikke orker/gidder/tar seg tid til å se litt grundigere på de benytter som "fakta".

 

Skipper Worse.

At du drar en konklusjon ut fra tallene fra finn.no, kunne vært noe å merke seg, om tallene var basert på samme grunnlag som de siste år. Det er de ikke!

En båtannonse på finn.no tidligere i år, kostet 449 kroner for 3 måneder. For et par månder siden endret finn.no prisingen sin - kanskje fordi de vet at det er trengsel i båtmarkedet for å få solgt. Man betaler nå 489 kroner for 2 måneder.

Det skal med andre ord, om man skal basere seg noe på tallene på finn.no, være under 33% mindre annonser nå enn på samme tid i fjor. Er det det? Nei!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...