Jump to content

Markedet - hva skjer egentlig..?


Los Endos

Recommended Posts

Hvis du skal ha vesentlig dyrere båt, vil vel en som sliter med å selge en stor båt kanskje ta din i innbytte.

 

Jo, men tenker at en skjærgårdjeep er mye lettere å gjøre en innbyttehandel med enn en daycruiser til 750.000,-

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Lagavulin, jeg ville først forhørt meg med de større båtforhandlerene angående innbytte av din nåværende båt.

Jeg har faktisk fått et par gode tilbud på innbytte fra slike, og da med båt som nok er mye mindre "salgbar" enn din daycruiser til 750'.

Det ene tilbudet er så bra at jeg vurderer sterkt å gå for det :sweat:

Link to post
Share on other sites

Som nevnt av andre ovenfor må en regne med tap ned i 1/3 del av utropspris på finn.no - Gullalderen er forbi og kommer neppe tilbake så en kan like godt ta tapet nå enn å håpe på at julenissen skal dukke opp.

 

Altså at man må kunne forvente at båten synker litt i pris under annonsetiden tiden og at man får prutet litt, og til slutt sitter igjen med en reel salgspris ca 30 prosent under den første utropsprisen? Jeg har igrunn gått rundt med nøyaktig samme mening ang markede. Men jeg har lagt inn en del bud det siste året. Vil ikke si skambud, men bud på det jeg er villig til å betale for aktuell båt. Legger alltid det frem på en seriøs og proff måte, med rom for forhandling, men har allikevel ikke fått en positiv tilbakemelding...

Link to post
Share on other sites

Det har jo skjedd noe i markedet. Antall båter til salgs (FINN) nå er en god del færre enn i de sise 2-3 årene på samme tid. Årsak kan man jo bare spekulere i. Av de jeg kjenner som har/har hatt båter til salgs så er det nå flere som har solgt. Siste, en P330 gikk ut havna i går. Noen har måttet gå ned litt, andre mer i pris ift prisforlangende. Nå er det bare en Viknes 880 og en eldre Princess igjen her til salgs. Priskrakk vil jeg ikke betegne det som når det er snakk om en reduksjon 5 - 15% ift prisforlangende. De som har overdrevne forventninger og setter alt for høye prisantydninger vil kanksje oppleve det som skambud det de får inn. Andre har skjønt at brukte båter nå synker i pris ift for en del år siden da man fikk nærmest det samme som man ga noen år tidligere. Synes egentlig jeg ser at også brukte biler nå synker mer i verdi enn tidligere, men det er en annen "skål".

 

Nå vil jeg personlig tro at det nærmer seg et punkt der den siste optimist er blitt pessimist. Skal bli spennende å se om det ikke tar seg litt opp mht omsetning av båter i de næmeste årene, kanskje det starter allered neste år. Har ingen tro på noe lignende som det som skjedde fra 90-årene og til 2007, men kanskje heller en normalisering. Dvs et marked som har en sunnere utvikling mht pris og omsetining. Vi får se.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg har nettopp kjøpt båt. Det virkar som fleire av dei eg ringde på/såg på var uvillige til å gå ned på pris, men heller ville prøve att neste år. Fekk til slutt tilslag på ein med veldig god pris hos ein som var klar over at marknaden er laber.

Eg trur mange som skal selje båt til "full pris" vert skuffa og må bu seg på å prøve att til våren. Og kanskje neste vår også.

Link to post
Share on other sites

Det er mange som bare er ute og logger markedet, får de en bra pris selger de. For dem som ikke skal selge seg ut av markedet for godt spiller svingingene mindre rolle.

 

Ser at prisfallet på enkelte combi og sjarker/ fiskebåter ikke er stort. Jo større "Bruksområde/nytteverdi" båten har jo mindre prisfall. Fiskesjekter som f.eks Tromøy 22/23 & Hellefisk 21 ser ut til og stige litt i verdi , jevnt og trutt.

Link to post
Share on other sites

La meg se om jeg har forstått dette riktig, la oss si at 20 000 nordmenn finner det for godt at de ønsker å selge båten, og legger ut båten til salgs på finn.no, men fordi annonsen nå bare ligger i 2 måneder i stedet for 3 måneder så mener du at det skulle bli 33% færre annonser på finn.no, eller med andre ord at den endringen skulle tilsi at det nå plutselig bare er 13 300 personer som ønsker å selge båten sin ?

 

 

En utrolig forenkling av problemstillingen.

 

Finn.no har en sterk posisjon i Norge, men å anta at antall annonser på finn.no = antall personer som ønsker å selge båten sin blir bare tull. Min erfaring er at det er mange som ønsker å selge som ikke annonserer på finn.no. Det er også mange båter som blir solgt uten at de annonseres på finn.no, disse selges gjerne gjennom eget nettverk, noen som hørt at du vurderer å selge osv… eller andre annonse medier for den saks skyld.

 

I et tregt marked så vil storparten av annonsene på finn ligge ute til de går ut på dato. Da vil selvsagt gyldigheten på annonsen (2mnd el 3mnd) ha en betydning for hvor mange annonser som til en hver tid ligger ute. Det at selger ikke fornyer annonsen etter at løpetiden er over betyr heller ikke at han/hun er mindre interessert i å selge, de tar kanskje bare en pause og prøver igjen senere. Selv ville jeg valgt å gjøre dette, dette er en kjent taktikk for å få opp nyhetsverdien i annonsen.

 

Prøv forøvrig å ringe på en utgått annonse som du har lagret. De gangene jeg har gjort det har selger vært i salgsmodus med en gang selv om annonsen ikke ligger på finn.no lengre. Selv har jeg gjort mine beste kjøp på denne måten.

 

Til slutt tror jeg også at det er en del selger der ut som mener at markedet er i en bølgedal og at det skal opp igjen. De tenker kanskje at får de ikke solgt til rett pris i år så får vi nok det neste år.

Om de tjener på denne taktikken vites ikke men den har uansett en bremsende effekt i et marked i fall. Om alle valgte å selge til den beste pris som markedet til enhver tid gir, ville markedet i nedgangstider falt enda mer.

 

Det store pris krakket kommer ikke når kjøperne uteblir, det kommer først når et stort antall eiere MÅ selge i et dårlig marked. Dette oppstår gjerne når Banken klorer på døra og vil ha pengene sine og truer med tvangssalg.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg "tråler" jo over båtannonsene relativt ofte, og jeg ser jo helt klart at prisene er mye "hyggeligere" nå enn for bare noen få år siden. De fleste ser ut til å ha innsett at prisene har gått ned og at båten ikke lenger er en investering man tjener penger på.

 

Hadde jeg vært i den situasjonen at båten var solgt og skulle handle ny båt nå, så hadde jeg virkelig sett på det som en drømmesituasjon. Vanvittig mange flotte båter til gode priser.

Link to post
Share on other sites

Enig i det Finnmarken sier. Tror det er mye psykologi i markede, og for mange tror jeg at de bruker finn.no som en båtbørs for å se antatt markedsverdi på sin egen båt, for da å sette sin i det laveste sjikte, nettopp for å selge båten. For de fleste setter båten til salgs for å selge til markedspris. Dette uavhengig hva de gav for båten for noen år siden, dette resulterer i stadig lavere priser. (selvfølgelig spiller andre faktorer inn) Men AS Norge fosser jo for fullt, og under normale omstendigheter skulle markede holdt seg noe bedre en det gjør nå. Forsetter vi i dette tempoet så kommer utlendingene og skal eksportere bruktbåter fra Norge. :-)

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Eg har nettopp kjøpt båt. Det virkar som fleire av dei eg ringde på/såg på var uvillige til å gå ned på pris, men heller ville prøve att neste år. Fekk til slutt tilslag på ein med veldig god pris hos ein som var klar over at marknaden er laber.

Eg trur mange som skal selje båt til "full pris" vert skuffa og må bu seg på å prøve att til våren. Og kanskje neste vår også.

 

Hvor mye billigere en utsalgsprisen til kjøper havnet du på i prosent?

 

Er enig med deg med at mange båtkjøpere nok blir skuffet. Har fulgt med på mange båter på finn.no i noen år, en Grimstad Plast som har ligget ute lenge ga jeg bud på for noen år siden, fikk da beskjedd om at budet mitt var skambud, og at ikke det var av interesse å svare mer på mine spørsmål rundt båten... I dag ligger båten tilsalgs med samme bilder (sikkert ikke vært brukt) men til en lavere pris en budet jeg ga...

Link to post
Share on other sites

En NB 870 2006 som jeg kunne fått for 1020000,- i fjor høst fikk jeg ikke kjøpt i februar for det samme. Da ville ikke vedkommende selge under 1050000,-. Dette var en godt utstyrt båt inkl Rib og 9.9 hk. Drøyet litt da jeg ikke ville gi mer for en 2006 (gml skrogtype). Da fikk selger solgt båten til 1050000,- uten Rib m og motor i mars. Det var mye for en 2006 synes jeg, men båten var pen, velholdt og godt utstyrt. En annen båt som jeg prutet fra 1.1 til 970' ble også solgt for mer enn 970' da jeg drøyde litt med å kjøpe. Begge disse båtene var litt spesielle og ikke lik mesteparten av samme type på Finn. Da er det kanskje enklere å selge?

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båtfolk som bruker båt og skal ha båt, hverken tjener eller taper over langen.

De som skal ha noen fot opp tjener litt og de som skal noen fot ned taper litt, men de som kjøpte båt av ukurante merker når markedet ikke klarte å lvere nok båt. Ja de gråter nok over tapene sine, har selv solgt to båter og kjøpt en ny på ca 14 dager og er kjempefornøyd med det. Mvh Terje

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

gjentar noe jeg har skrevet tidligere.

Den gruppen som skulle utgjort nye båteiere skrumper inn

dette har mange årsaker, jeg nevner 2:

- de mangler praktisk bakgrunn og har knapt verktøykasse, samtidig som det blir dyrere å hyre hjelp

- har vært flere dårlige sommere på rad, samt at alternativene til båtferie er blitt mye flere og lettere tilgjengelige.

Link to post
Share on other sites

Og hvilken bank vil finansiere kjøp av en 25 år gammel båt? :confused:

 

 

Bankene finansierer i utgangspunktet ikke nyere båter heller for den saks skyld sist jeg sjekket, forutsatt at de ikke er registrert i skipsregisteret. Lån til båt tas i praksis opp med pant i andre ting. Det er nok mange boliglån der ute som inkluderer en båt eller to.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...