Jump to content

Markedet - hva skjer egentlig..?


Los Endos

Recommended Posts

Og hvilken bank vil finansiere kjøp av en 25 år gammel båt? :confused:

 

Å de finnes, men til hvilken rente! :nonod: Min egen erfaring nå sist jeg søkte båt finansiering, var at de (seriøse bankene som dnb, sparebank 1 og nordea) ikke ville gi ut "båtlån"med pant i båten på båter eldre en 2000 modeller. Dette gjør at man må ha mer i egenkapital, får dårligere rente, og kan evt måtte sette panten i hus, hytte etc...

 

*Ser jeg kom i skade for å omtale banker som seriøse, beklager den skivebommen :giggle:

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg har nettopp kjøpt båt. Det virkar som fleire av dei eg ringde på/såg på var uvillige til å gå ned på pris, men heller ville prøve att neste år.

 

Har merket meg den samme tendensen, uten at det er skambud jeg har kommet med. Men for all del, kan jo ikke tvinge folk til å selge :worry:

Link to post
Share on other sites

Så jeg gjentar; Hvilken navngitte bank vil i dag gi et lån med en 25 år gammel båt som pant? Oteren? Andre?

 

Tror dette er veldig varierende og sterkt avhengig av egenkapitalsprosenten, spør du din vanlige bank, der du har hatt hus/andre lån i mange år og alltid vært god betaler, og hoster opp 50-80% EK tror jeg ikke de har noen problemer.

 

er du ikke kunde, og har 10% EK, er det jo instant nei.

Link to post
Share on other sites

Og hvilken bank vil finansiere kjøp av en 25 år gammel båt? :confused:

Så jeg gjentar; Hvilken navngitte bank vil i dag gi et lån med en 25 år gammel båt som pant? Oteren? Andre?

 

Det er en vesentlig forskjell på disse 2 spørsmålene.

Jeg bare påpekte at sålenge banken har nødvendig pant mv kan du få det hvorsomhelst. Men hvem som gir lån med bare pant i veteranbåten aner jeg ikke.

red: Kanskje den som har pant på den i dag?

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror at en sånn båt som denne "86 mod Flipper 25" da i praksis blir finansiert gjennom huslånet. Klart at dersom man har god egenkapital, er en god betaler og gjerne i tillegg har god margin på huslånet sitt, så spiller det vel liten rolle for banken hva de egentlig tar pant i?

 

Skulle du av en eller annen grunn ikke betale for båtlånet ditt, så vil vel sikkert banken klare å drive inn pengene dersom du har noe av verdi.

Link to post
Share on other sites

Snodige saker. I dag ringte det en kar som ville kjøpe Skibsplasten min, og jeg har ikke annonse ute engang. Han kunne til og med betale det jeg eventuelt skulle ha. Markedet kan umulig være helt borte for velholdte båter.

 

Ang useriøse banker er vel DNB verstingen? Ingen bruker lengre tid på å overføre penger, og alle som har tøyd lånegrensene over andre bankers smerteterskel ender opp hos DNB og kjøper ny bil like etterpå.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Mouche med 10.001 innlegg :clap:

Jeg gir herved opp å nå deg igjen :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...