Jump to content

Tregt salg, har jeg priset for høyt?


kvimms

Recommended Posts

Det som mange glemmer, og som mange ikke tar høyde for, er om båten man kjøper er kurrant å selge igjen. Sikkert fint å ha en DC med amerikansk bensinmotor og drev, men det finnes jo ikke kunder til det. Rådet jeg fikk ved siste båtkjøp; betal litt mer nå og kjøp kurrant. Da taper du mindre når du skal selge.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Sitter på naboøya og titter litt på båten din. Synes den ser bra ut. Prisen begynner også å komme ned på det jeg kunne tenke meg å gi for den. Men dessverre må jeg nok vente et år til før jeg kjøper meg båt. Jo fler båter jeg ser på jo vanskeligere blir valget. Kanskje den er til salgs neste år også :)

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer mest på åssen de fikk inn den lange motoren, og åssen tilgangen er til foran på motoren ?

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer mest på åssen de fikk inn den lange motoren, og åssen tilgangen er til foran på motoren ?

 

bilde

Det er vel trangt og jævlig som det er i veldig mange båter, og det er ikke spesielt for Bayliner.

Nå må dere slutte å snakke denne båten ned i søla. Den ser både ren og ryddig ut.

Link to post
Share on other sites

Båten er ser veldig fin ut, interiøret skinner samt utvendig, her har du gjort en god jobb, tror ikke det hjelper og bruke mere stesj og farger.

Båten er rett og slett eldre type, formene på båten ser veldig tidlig 90 talls ut og det er en bayliner( ikke negativt)som er produsert veldig mange av. Få med at motoren er nyere tydligere, og sett prisen ned til 299000, da blir det mulig flere bud, kansje prisen da vil nærme seg 350000.

Link to post
Share on other sites

Jeg erfarte en ting når jeg solgte i våres: Er prisen riktig blir den solgt. Den prisen er alltid lavere enn du tror selv......

(ryddig båt og gode bilder er en selvfølge)

 

En annen ting jeg legger merke til er at en del selgere virker å ha glemt prisnivået som var rådende i høst. Det kan se ut som man tror båtene har økt i verdi over vinteren.

Det har ikke skjedd. Hadde jeg tatt sjansen i fjor høst ville jeg fått mer enn jeg fikk nå i våres......

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Få med at motoren er nyere tydligere, og sett prisen ned til 299000, da blir det mulig flere bud, kansje prisen da vil nærme seg 350000.

 

Er det ikke den båten som nå annonseres til 279.000? Med andre ord har selger innsett hvordan markedet er og priset båten for å selge. Håper for trådstarter at det går i orden, men kunne være greit å høre fra selger/trådstarter.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det har du nok rett i Mouche. Adresse og kontaktperson harmonerer med annonsen fra i fjor.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Båten er ikke solgt enda, men betydelig mere interesse i år :)

Motoren var ikke lett å få på plass, men lirket den pent og pyntelig inn.
Adkomst er ikke noe problem, ordnet luke inn fra stikkøye så der har du all verdens med plass!

Men som enkelte tyter om her er det kjøper marked, men selger ikke til gibort pris! står lagret i hall, og spiser ikke mat der den står ;)

Båten er så gammel at den ikke har det tapet hvert år som en nyere båt har!

Link to post
Share on other sites

Du tok til vettet og satte ned prisen ifht i fjor og det er bra. Prisene ble ikke noe bedre i vinter... Mulig 280k er en grei pris for båten (har ingen kompetanse på pris på Bayliner), men faren er at du fortsatt tror litt for mye på julenissen.

 

"Problemet" ditt er at hvis du hele tiden ligger i overkant av hva markedet vil gi, så vil båten din bli mindre og mindre verdt uten at du får solgt. Kanskje kan du få solgt den til 240k nå? Eller er det bedre å ikke få solgt og ha den nok en vinter og sette prisen ned neste vår til...nettopp 240k....? Kanskje hadde du blitt kvitt båten i fjor om du hadde lagt den ut for 280k? På den annen side har du en båt du kan bruke da hvis du ikke selger :-)

 

Lykke til med salget :-)

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Billigste bayliner 2755 på nettet og sist jeg sjekket var det faktisk bensin utgave som lå høyere i pris!


Sitter på naboøya og titter litt på båten din. Synes den ser bra ut. Prisen begynner også å komme ned på det jeg kunne tenke meg å gi for den. Men dessverre må jeg nok vente et år til før jeg kjøper meg båt. Jo fler båter jeg ser på jo vanskeligere blir valget. Kanskje den er til salgs neste år også :)

bare å ta kontakt, så kan du hvertfall komme å se på båten :)

Mulig vi setter den ut over neste helg, så kan jeg jo kjøre meg en tur over også! hitra eller smøla??

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke du skal se deg blind på hva andre Baylinere er priset med.

Når jeg solgte var det ikke slik at kjøper sammenlignet min båt og prisen med andre båter av samme fabrikat. Den ble sammenlignet med båter av annet fabrikat og hva DE kostet.

Det vil alltid være slik at en kjøper sammenligner pris på ulike fabrikat opp mot hva man får. Selgere derimot har en lei tendens til å bare sammenligne med båter av samme fabrikat.

 

Blir ikke båten solgt er det som regel en grunn til det. Det kan være mangel på kjøpere, men det kan også være pris.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Sett på båt en del år før jeg kjøpte den jeg har nå, samt den jeg skal selge.

Har ikke funnet noen båt som er såpass kurant som denne til denne prisen.

Enkelte kjøper båt me bensinmotor 50000 -80000,- billigere og tror dem har gjort et kupp, helt til du skal fylle bensin.

Ja, du kan fylle MANGE liter bensin for disse pengene, men når en tur på sjøen 1 dag koster deg en sydentur er d ikke like trivelig å dra på tur lenger.

Derfor byttet jeg til dieselmotor og reduserte utgiftene pr tur betraktelig.

Link to post
Share on other sites

Tja...det kommer an på hvordan du ser det.... Hvis du har en konto med 80 000 kr å bruke på prisforskjell på diesel- vs bensinforbruk når du fyller, så vil det vel ta noen år før den kontoen er tom vil jeg tro...?

 

Enig med Vanntro når det gjelder sammenligning av båter. Det er sjelden at folk er bastante ang merke når de ser etter båt, men heller ser hva de kan få for ca samme sum fra forskjellige fabrikanter på båttypen de er ute etter. For å se litt på din båt så er den litt "klønete" innredet etter min mening. Relativt liten sofa og et gulv bak som "ikke er til noe nytte" etter min mening. Det er heller ingen bo-båt, men en daycruiser med overnattingsmulighet. Alternativer båtkjøpere har er f.eks Scand Dynamic og Windy, som er båter som tiltaler oss nordmenn mer enn amerikansk båt. Dessverre for deg. Det ser ikke ut til at bensin vs diesel er det som trigger folk til å velge din båt, selv om jeg er enig i at det er et godt argument med motoren din.

 

KK

Link to post
Share on other sites

....., men når en tur på sjøen 1 dag koster deg en sydentur er d ikke like trivelig å dra på tur lenger.

 

 

 

Det du her påpeker i kombinasjon med dårlig vær, sommerværet, er vel den enkle årsak til at så mange vil selge og i følge oppslag i avisen så mange som 50.000 nordmenn har konkrete planer om kjøp av feriebolig i utlandet, og da særlig i syden. Har stor forståelse for det! Problemet er da at de som skal selge må ta disse enkle fakta innover seg og prise sin båt til hva markedet er villig til å betale eller benytte båten og håpe på bedre vær.

 

- Interessen for eiendom i utlandet har aldri vært høyere, slår partner Bjørn-Erik Øye i Prognosesenteret til DN.no fast.

 

Hele 48.600 norske husholdninger har mer eller mindre konkrete planer om å kjøpe feriehus utenfor landets grenser, viser en fersk undersøkelse fra analysebyrået.

Det er det høyeste tallet Prognosesenteret noensinne har registret - og flere enn antallet som drømmer om hytte ved kysten av Norge.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...