Jump to content

Tregt salg, har jeg priset for høyt?


kvimms

Recommended Posts

Det er også krav til auto.slukker i motorrom på nyere båter med dieselmotor.

Måtte montere dette på vår etter import i 2005.

Det er heller ikke uvanlig at det oppstår brann i en båt med dieselmotor, ofte forårsaket av en diesellekkasje.

Får man diesel bort på en glovarm turbo eller eksosstuss kan det ta fyr (selvopplevd)

En elektrisk brann derimot kan jo oppstå uansett .

Link to post
Share on other sites

Helt enig. En annen ting jeg tenker på i sammenhengen er at mange "tror" at diesel båter ikke brenner og derav ikke er like nøye med vedlikehold og ettersyn. Gutta med bensinmotor har bestandig vært obs i og med de har lært at bensin i båt er skummelt og da er flinkere på ettersyn ??

Virker sånn forøvrig at denne tråden nå har sporet litt av..

Link to post
Share on other sites

At tråden har sporet litt av tviler jeg på om plager trådstarter da han har tilt sitt spørsmål, fått unisont svar fra alle som har tatt seg bryet med å kommentere og er uenig med alle så hvorfor han egentlig stilte et spørsmål er noe uklart.

 

Nå er vel sannsynligvis båten fortsatt usolgt så "the proof is in the eating of the pudding"!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tviler ikke på det, men det spørs jo litt når du kjøpte den. Ellers er jeg enig med deg i at du nok hadde fått enda mer for et par år siden. Ingen grunn til å vente hvis man er sikker på å selge.

 

Gratulerer med ny båt for øvrig. Fikk du 25-fotssyken i negativ forstand? ;-)

Link to post
Share on other sites

Den blir aldri mer verdt neste år.

 

Selv om det virker som mange av de som selger, tror nettopp det... For ikke å snakke om hvor mange "helt unike" serieproduserte båter som ligger til salgs... Båter tilsalgs på finn.no som ifølge selger er;

Kupp; 363

Siste pris; 299

Unik; 273

Spesiell; 171

Ferdig prutet; 88

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tviler ikke på det, men det spørs jo litt når du kjøpte den. Ellers er jeg enig med deg i at du nok hadde fått enda mer for et par år siden. Ingen grunn til å vente hvis man er sikker på å selge.

 

Gratulerer med ny båt for øvrig. Fikk du 25-fotssyken i negativ forstand? ;-)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Hehe ha jeg omprioriterte litt, blir å bruke litt mer tid i Florida :-)

Men jeg hadde nok litt flaks, det kom bare en som ville ha den. Ikke hadde jeg annonsert og ikke hadde jeg planer om å selge, det bare ble sånn :-)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Har svart på det meste som jeg ser som viktig, og satt ned prisen samt redigert tekst!

Men må si det er mange her som kommer med vel mye useriøst, så gidder ikke svare på alt!

Men som jeg skrev lenger opp i tråden så takker jeg for alle gode innspill :)

Link to post
Share on other sites

Har svart på det meste som jeg ser som viktig, og satt ned prisen samt redigert tekst!

Men må si det er mange her som kommer med vel mye useriøst, så gidder ikke svare på alt!

Men som jeg skrev lenger opp i tråden så takker jeg for alle gode innspill :)

 

Selvfølgelig må du forvente deg noe kritikk/sarkasme når du har en drømmepris på en båt.

Link to post
Share on other sites

ikke bli skuffa,men tror nok denne båten må ned en del til for å bli solgt...men er bare min oppriktige mening..hadde en tilsvarende båt for mange år siden,med diesel..da var båtprisene på topp..den gikk for ca den prisen du har på din i dag...Tipper du må ned mot 250.... for å få napp..kanskje...

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg en annen taktikk for salg.

Dump prisen slik at folk som er ute etter en slik båt får opp øynene og tar kontakt med deg. Få også med "eventuelt høystbydende". Dernest er det opp til deg selv å ha litt tålmodighet og selge når du selv mener at det ikke kommer høyere bud. Husk at med denne taktikken vil du oppleve at folk setter tidsfrister, men du ser fort hva markedet er villig til å betale og du får solgt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg en annen taktikk for salg.

Dump prisen slik at folk som er ute etter en slik båt får opp øynene og tar kontakt med deg. Få også med "eventuelt høystbydende". Dernest er det opp til deg selv å ha litt tålmodighet og selge når du selv mener at det ikke kommer høyere bud. Husk at med denne taktikken vil du oppleve at folk setter tidsfrister, men du ser fort hva markedet er villig til å betale og du får solgt.

 

OK - funker denne taktikken så bør han jo følge rådet, men som kjøper styrer jeg konsekvent unna annonser av typen "gi bud" "vurderes solgt" og "høystbydende". Hvis selger hadde prøvd seg på noe slikt som du skriver ville ikke jeg ha fulgt opp. "Pris kan diskuteres" synes jeg er en langt mer åpen og positiv måte å invitere til prisdiskusjon på.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok mange vil gå inn på en prisdiskusjon før de eventuelt ser på båten da man gjerne ønsker å vite om det er aktuelt for selger å la objektet gå for den prisen man er villig til å betale.

Når man har sett på båten kan man sette en tidsfrist på det budet man kommer med. Men jeg er heller ikke fremmed for å velge din løsning med en pris hvor man tilføyer at den kan diskuteres.

Poenget mitt er uansett at man på en klar måte synliggjør at man virkelig ønsker å selge til den prisen markedet er villig til å betale.

 

"Hollandsk auksjon" er også en mulighet. Man starter på en pris for så å redusere den med, et på forhånd skrevet antall kroner for hver dag/uke som går.

Man må da sørge for å starte litt høyt slik at aktuelle kjøpere får med seg objektet og har tid til å vurdere/se på.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har svart på det meste som jeg ser som viktig, og satt ned prisen samt redigert tekst!

Men må si det er mange her som kommer med vel mye useriøst, så gidder ikke svare på alt!

Men som jeg skrev lenger opp i tråden så takker jeg for alle gode innspill :)

 

Selger og trådstarter har hørt på mange råd, redigert tekst i annonsen, satt ned prisen med 20.000,-, så da har han tydelig tatt til seg ting som har blitt kommentert her. Om prisjustering er nok, blir vel selgers sak, men andre må ha lov å kommentere hva de tror kan være riktig pris. Når det gjelder en del fysiske endringer er sikkert det vanskelig å gjøre noe med nå, men selger kan jo vurdere det om båten ikke skulle bli solgt.

Selv skal jeg beklage at jeg lurte om dette var "skjult markedsføring", tok litt tid, men ser jo nå at trådstarter har "tatt" til seg flere av rådene som kommentert over.

 

Ønsker deg lykke til, selv om jeg tror det kunne vært lurt å invitere til at "pris kan diskuteres ved hurtig avgjørelse" eller noe slikt. Personlig tror jeg nok fortsatt at prisen er litt høy i dagens marked.

Link to post
Share on other sites

"Vurderes solgt" oppfatter jeg som at selger vil selge hvis han får en pris som er (for) høy, og da er jeg ikke kjøper så gidder ikke ta bryet med å ringe engang!

 

I engelske annonser står det en pris med tillegget: ONO som vel står for "or nearest offer" som er en ordlyd som tiltaler meg og ville fått meg til å ringe for dette indikerer en selger som skal selge og er villig til å diskutere prisen på fornuftig vis.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

"Pris kan diskuteres" synes jeg er en langt mer åpen og positiv måte å invitere til prisdiskusjon på.

 

Enig her. Prisen er først riktig når selger og kjøper er enige! Denne er nok ofte mye lavere en det selger skulle ønske.

 

En ting jeg ser mange skriver er at dette er en ukurrant båt å selge, med tanke på årsmodell og merke. Dersom dette stemmer og det er en liten gruppe kjøpere her, kan det rett og slett hende den rette kjøperen ikka har funnet din båt enda. Man kan kansje øke denne gruppen med ett godt kjøp, og en lavere pris?

Så fremt de potensielle kjøpere har sett din båt, men ikke vist interesse, er prisen feil, slik at de ikke engang gidder å prøve å gi bud. (her vil det klart bli mer interesse om man inviterer til en diskjusjon på hva båten er verdt.) Selv diskuterer jeg prisen på alt jeg kjøper om det er bil, båt, motor eller annet. Forventer derfor selvsagt det samme når jeg selger ting...

 

Uansett lykke til med salget :thumbsup:

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...