Jump to content

Tregt salg, har jeg priset for høyt?


kvimms

Recommended Posts

Nesten komisk å se annonser på 80 talls Scand Baltic til nesten 600 000.-.

Ja, det er komisk, men mange har ikke forstått at vi ikke lenger er i 2007. Traff en i helga som hadde kjøpt en fin Baltic fra 80-tallet for kr 310 000,-. Kona trodde meg ikke da jeg sa at vår båt antakelig har sunket minst 150 000,- de siste 4 årene.

Link to post
Share on other sites

Traff en i helga som hadde kjøpt en fin Baltic fra 80-tallet for kr 310 000,-.

 

 

Det verste er at selv dette er mye ut fra hva du kan få i dagens marked til den prisen, på tross av at 80-talls Baltic'er gikk for inntil det dobbelte for noen år tilbake. Tipper man lett kan få en Baltic til 250k neste sesong.

Link to post
Share on other sites

Det er da ingen her som har "satt båter i bås". Det som derimot sies er at båtmarkedet generelt og markedet for 80-tallsbåter spesielt er blitt betydelig dårligere enn hva det var. For øvrig må du gjerne tro at du kan fortsatt få over en halv mill for en velholdt og påkostet Baltic fra 80-tallet, men da tror jeg du vil bli skuffet hvis du forsøker deg på et salg.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noe som jeg finner litt fasinerende, er mangelen på taktikk ved annonsering.

 

Om du har en båt, 2000-modell, pen stand, som du ønsker å selge. Sjekker du eller sjekker du ikke prisene på tilsvarende båter før du legger ut annonsen?

To båter jeg ser på nå, så ligger det ute en 2004-modell som er veldig bra utstyrt til 1,75 mill. Samtidlig ligger det ute en nyere annonse for en 2000-modell, dårligere utstyrt, til 1,85. :worry:

Hva tenkte "sistemann" her? Ville han bare bruke litt penger på finn.no? :giggle:

Link to post
Share on other sites

Men jeg er enig med deg også cosmo. Dersom du bare skal se på de billigste, så finner du nok også noe som er deretter. Like klart er det også at mange overhode ikke har fulgt med i timen og fremdeles tror at en 80-talls Baltic er gull. Det er de ikke, de har brun falma stripe..... :wink:

Link to post
Share on other sites

Vi finner nok, som nevnt tidligere, en forklaring på at båt-markedet faller i verdi i rekrutteringen av nye båtfolk.

Nå skal folk(spesielt den yngre garde) ha ferier hvor det drives ekstremsport og verden skal utforskes. Reiselivsbransjen går som aldri før.......

Når mange i tillegg har forventninger til at verdien på markedet skal falle ytterligere, vel da får vi det.

 

Selv skal jeg nå selge til den prisen jeg får og jeg skal kjøpe i det samme markedet selv om det kanskje faller ytterligere på et senere tidspunkt(jeg skal ha vesentlig dyrere båt tilbake).

Livet er for kort til at man skal vente på enda lavere priser !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er bare å selge og kjøpe i markedet uansett hvis man skal ha båt en del år fremover. Det vil kanskje gå enda mer ned i pris, men i det lange løp vil det stabilisere seg. Nå er det Bobiler som selger som hakka møkk og har gjort det i noe år. Større og dyrere bobiler er trenden. Båter vil helt sikkert bli mer "i vinden" igjen, men det er umulig å si når. Blir det f.eks et par sommere her med varmen som syd-europa nå opplever så vil nok folk heller på vannet enn å sitte foran forteltet :lol:

 

Nå solgte nettopp en i havna en Viknes 1030 2008 for 1.8 mill.

Link to post
Share on other sites

Hvis omsetningshastigheten på Finn.no er lav (det tar lang tid å selge båten) og du må selge den til vesentlig lavere pris enn for ett til to år siden - da er det et krakk i mitt begrepsapparat. Jeg er derfor helt uenig med deg når du bruker stabiliteten i tilbudet på Finn.no for å argumentere mot priskrakk i båtbransjen. Konkurs/nedlegging av norske båtprodusenter bidrar vel heller ikke til et bilde av et marked i vekst?

 

Markedet kan ikke bedømmes ut fra finn-tallene alene. Denne analysen er nok mer treffende siden den tar fersk statistikk i betraktning. At det særlig er 80- og 90-talls båtene nedgangen går ut over, har sikkert sammenheng med at 34 % av fritidsbåtflåten er 2000-modell eller nyere. Men bare vent, også de nyere båtene vil føle svingningen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dine antagelser om at verdifallet på din Fairline beløper seg til drøyt en tredel av hva du selv betalte stemmer godt med hva jeg selv håper å kunne sitte igjen med etter salg Skipper Worse.

Jeg ser da at jeg er ganske nøktern i forhold til tilsvarende båter avertert på FINN pr. nå.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Men bare vent, også de nyere båtene vil føle svingningen.

 

Håper du har rett. Jeg har i alle fall bestemt meg for å vente en stund til før jeg kjøper ny båt, nettopp fordi jeg mistenker at også båter yngre enn 2010-modell etterhvert må ned i pris for å bli solgt. Hvis salget til våren som kommer går like tregt som i år, klarer jeg kanskje å vente med kjøp helt til neste høst. Men bare kanskje, da...

Link to post
Share on other sites

Neste høst? da misser du jo den flotte sommeren vi får til neste år :yesnod:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hva syntes dere om denne da. Priset pitte bitte litt for høyt? http://www.finn.no/f...nnkode=35952984

Se ikke bort fra at noen båter ligger til salgs pga. at kona har bestemt at båten skal vekk.

Så settes prisen så høyt at det ikke er sjans i havet (bokstavelig talt) for at den blir solgt :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hva tenkte "sistemann" her? Ville han bare bruke litt penger på finn.no? :giggle:

Se innlegget over :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Neste høst? da misser du jo den flotte sommeren vi får til neste år :yesnod:

 

Nja, håper på dårlig sommer til neste år også jeg, da. Da blir det kanskje enda billigere med ny båt til høsten. Har mange andre hobbyer som jeg får prøve å sysselsette meg mest mulig med i ventetiden. Skal flytte også i løpet av det neste året, så jeg får vel tiden til å gå :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg må le litt av de som setter ned prisen minimalt. Så en Baltic som ble satt ned med 5000 kroner, fra 310K til 305K.... legg prisen på 295K da ihvertfall! Og en P35 til 890 000 som settes ned med 15 000. Tror de at denne justeringen skal gjøre at folk strømmer til og vil kjøpe?

 

KK

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Sett prisen ned,det gjorde jeg og fikk solht kjapt,tapte 90 på 4 år pluss kartplotter og div,men skal en handle igjen henter du det lett inn,amerikanske båter står heller ikke høyt på lista til di fleste heller,jeg selv vill handle kjente merker igjen,som feks Joda,Scand,Skilsø,Nidelv,Bavaria++

 

Men lykke til videre

Link to post
Share on other sites

Har han priset for høyt tro? jeg ville tro det er et 1-tall for mye :pray:

http://www.finn.no/f...nnkode=36787875

 

Bevares det er en solid og påkostet båt men den er gammel/gammeldags, motoren er gammel og motoren er liten.

Hadde selv en slik for 10-11 år siden, betalte da 60.000 med 4 år gammel Honda BF50.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...