Jump to content

Tregt salg, har jeg priset for høyt?


kvimms

Recommended Posts

Settes prisen lavt skriver du ferdig prutet. Jeg solgte en hansvik 16 med 25-hester i fjor. Det er en mer lettsolgt båt enn trådstarter sin, men jeg hadde satt en relativt lav pris og når kjøper prøvde å prute sa jeg nei. Det stod det også i annonsen. Det var flere som var interessert.

 

Det er bedre å finne ut hva som er din minstepris. Legge den ut for det og håpe på noen kjøpere. Det er alt for mange som legger ut båten til ønskepris og som må gå ned 4-5 ganger før båter nærmer seg en realistisk pris.

 

Men dette er ingen vitenskap.....

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Tror også som mange skriver her det er viktig å være realist i dagens marked(hvis en virkelig vil selge)..sett en lav pris i utgangspunktet.....da mener jeg under det fleste i samme kategori.. da vil du trekke til deg flere som vil kjøpe...Hvis du på den annen side går ut og "prøver deg" setter en høy pris..og senker pris litt og litt,blir til slutt objektet uinteressant for mange..ergo annonse blir raskt forbigått..

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler på at noen mener at en lav pris betyr at båten er dårlig. Det kan like gjerne være at selgeren må selge. Man ser jo av annonsen hva slags utstyr o.l. båten har. Hvis man er interessert er jo en telefon til selger og en titt på båten obligatorisk. Nekter å tro at folk tenker "hadde den vært 50 tusen dyrere hadde den vært interessant, men til den prisen hopper jeg over..."

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Får kanskje undertreke at jeg mener dette kan bety noe hvis prisen er FOR lav. Ellers er min erfaring at enten det er biler, båter eller annet, så er de beste objektene også høyest priset.

 

Jeg vil selvsagt ikke kjøpe en klart overpriset båt. Det er det vel ingen som vil. Jeg kan imidlertid godt finne på å betale en god del mer enn "snittpris" dersom båten er spesielt pen og følgelig også da spesielt godt vedlikeholdt.

 

Jeg tenker at om jeg betaler f eks 50 000,- mer for en båt i prisklassen 300 - 500 000,-, så betyr det svært lite dersom båten jeg har kjøpt virkelig er kvalitet. Den billigste er svært sjeldent den beste.....

Link to post
Share on other sites

. Ellers er min erfaring at enten det er biler, båter eller annet, så er de beste objektene også høyest priset.

 

 

.

 

Nåja..det kan diskuteres,tror nok ikke det er mange som automatisk går til det dyreste objektet,umiddelbart..da er de ganske naive hvis de tror det er synonymt med den beste kvaliteten.

Link to post
Share on other sites

Er ikke desperat, og som skrevet lenger opp så koster det meg ikke mer en litt diesel på traktoren å få den opp å lagre den til neste år :)

 

Den reelle kostnaden er knyttet til ytterligere verditap ved at båten blir ett år eldre. Hvis det ikke skulle skje store endringer i markedet, vil du slite enda mer til neste år med å oppnå ønsket pris.

 

Ditt problem er at prisen er satt for høyt i utgangspunktet, sammenlignet med tilsvarende båter i markedet. Glem alle ubegrunnede påstander at "båttypen er ukurrant, for spesielt interesserte" osv. En tøvete påstand når vi snakker om en av verdens desidert mest solgte fritidsbåter. Det er stor interesse for disse båtene og de kjøpes og selges hele tiden, men dette forutsetter at prisen er riktig. Det relativt lave prisnivået i markedet henger primært sammen med at det er ekstremt mange av dem på verdensbasis (spesielt USA) og de kan importeres for en rimelig penge. Importeres de uten motor er det også uproblematisk å få dem CE-godkjent i tillegg til at du slipper HK-avgift. Mercruiser bensinmotoren (som i realiteten er en chevy-motor det finnes ufattelig mange av) kan du få for en slikk og ingenting. Som det er påpekt tidligere i denne tråden er det mange som foretrekker bensinmotor på denne båttypen, noe som innebærer at ikke alle ønsker å betale masse ekstra for den angivelige fordelen med en dieselmotor.

 

Jeg tror at en prisantydning i underkant av 300 000 ville vært fornuftig på din båt med dieselmotor. Hadde det vært snakk om bensinmotor ville nok markedsprisen ligget rundt 250 000.

Link to post
Share on other sites

Her er en Sealine SC 35 som garantert blir solgt......til det markedet er villig til å betale !

http://www.finn.no/f...nnkode=36318070

 

(Bare et eksempel, man trenger ikke være "konkurs" for å gjøre det på denne måten)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tipper kjøper blir fornøyd når vedkommende oppdager at den går fortere enn 31 knop :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er nok et par ting som gjør at du ikke får respons. Amerikanske båter er det mange som ikke er så glade i, selv om det er solgt millioner av dem på verdensbasis. Vi i Norge er mer konservative er min oppfatning.

 

Når du mener du ligger bra an prismessig ifht dine konkurrenter så vet jeg ikke om jeg er enig med deg... Båten din er en litt stor daycruiser med en litt merkelig uteplass. Det er en relativt liten sidestilt sofa i tillegg til førerplassen. Bak er det stor plass med ingenting. Båten tiltaler kanskje ikke de som er på jakt etter en daycruiser å dra ut på fjorden en ettermiddag Sammen med familien eller vennegjengen. Da er det bedre alternativer der ute av mer "anerkjente" merker:

 

Nidelv 750 Sport m/188 HK diesel fra 1998 til 360 000

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36174009

 

Dersom du ønsker å få fatt i dem som vil ha seg en liten familiebåt med mulighet for en komfortabel overnattingstur er dette en konkurrent:

 

Scand 7800 Tropic fra 1990 til 385 000

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35569463

 

Invisteringen ved at du har satt inn en ny motor, selv om det er diesel, er ikke noe du får igjen når du selger, dessverre.

 

Du må håpe på at det kommer en Baylinerfan som MÅ ha din båt. Alternativt må du nok ned i pris er jeg redd.

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når du mener du ligger bra an prismessig ifht dine konkurrenter så vet jeg ikke om jeg er enig med deg...

 

Må si meg enig her, det er mange båter på finn.no som konkurerer med den du ønsker å selge.

Mer moderne, nyere og billigere utsalgspris, merk også at selger skriver; (Åpen for bud).Ny pris!

http://www.finn.no/f...nnkode=35443036

Denne har ligget til salgs i hele vinter...

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne var da usedvanlig flott, og med riktig motorisering http://www.finn.no/f...nnkode=36182752

Men de er jo relativt smale disse amerikanerne, sammenlignet med f.eks. min Windy 27 som er nesten 40 cm bredere.

Er Bayliner 2755 virkelig bare 260 bred ? Det er hele 55 cm smalere enn min med samme lengde.

Her er vel forklaringen:

 

"The 2755 is the biggest trailerable boat ever built by Bayliner. The narrower beam makes for an easily driven hull and the 2755 provides a good turn of speed with just a single stern drive"

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Gjelder jo ikke her i norge...

 

 

Nei men gjelder i USA som er markedet båten bygges i. Der er det nå grenser på 2,60 i bredde for å traile båtene, noe som er mer vanlig enn å ha havneplass i USA, selv på båter helt opp i 30".

 

Men trodde ikke den regelen der kom før rundt 2000 skiftet egentlig.

Link to post
Share on other sites

Mange selgere som tar feil på finn da ;)

 

Helt latterlig. Du klarer bare ikke å innse at du har prisen alt for høyt xxx xxxx. Ukurant båt er det også. Du er utrolig heldig om du får 225-250.

 

Overskyet.

Kommentar fra moderator: Ubehøvlet språkbruk uønsket på forumet.
Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...