Jump to content

Tregt salg, har jeg priset for høyt?


kvimms

Recommended Posts

Denne ble merket solgt bare 1-2 dager etter publisering så det gikk jo kjapt http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36339307

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Denne er vel derimot litt overpriset, det vil vel selger finne ut etterhvert. Både eldre båt og eldre motor er vel ikke de beste argumenter idagens marked http://www.finn.no/finn/boat/used/object?WT.synd_type=agent&finnkode=36349526

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jo jeg mente ikke eldre motor enn motor X, men eldre motor generelt. 17 år og 1000 timer er jo ikke nytt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det går utmerket an å komme med konstruktive meninger uten å være ufin.

Nettopp. Og å kalle noen drittsekk er ikke bedre enn å komme med nedlatenhet og ufine kommentarer. Begge deler er like lite konstruktivt...

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Har ikke kalt noen drittsekk, og jeg tok tak i dårlig oppførsel mot en helt ordinær trådstarter som ba om meninger, og ikke ufine tilbakemeldinger. Synes at man kanskje kan spørre seg selv om tilbakemeldingene man kommer med tilfører tråden noe, eller om det heller er det motsatte.

Link to post
Share on other sites

Har ikke kalt noen drittsekk, og jeg tok tak i dårlig oppførsel mot en helt ordinær trådstarter som ba om meninger, og ikke ufine tilbakemeldinger. Synes at man kanskje kan spørre seg selv om tilbakemeldingene man kommer med tilfører tråden noe, eller om det heller er det motsatte.

Var heller ikke deg jeg kommenterte. Er enig i det du skriver. Min kommentar gikk på at #209 ikke er noe bedre enn #199.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Kanskje disse diskusjonene og tilbakemeldingene kunna gjøres som IM'er heller enn å forsure og ødelegge tråden?

 

På dette tidspunket er det muligens ikke så viktig siden trådstarter vel har fått svar, mange svar, på sitt spørsmål, men sånn rent generelt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har fått svar på det jeg ville, nå sitter jeg bare å ler av hva folk gidder å skrive å engasjere seg i her!

 

kommentarer fra overskyet gidder jeg ikke engang å bry meg med, og slår meg til ro med at han kansje blir voksen en gang :)

 

og som sagt så har jeg tatt til meg alle saklige kommentarer, men desverre så er sånne forum full av folk som ikke har veldig mye å gjøre og som kommenterer bare piss. Kommer det til en tråd der du spør om noe tekninsk eller som krever litt kompetanse holder disse seg som regel bort ;)

Link to post
Share on other sites

Konklusjonen er vel at dagens marked kan virke noe tregt om man ikke dumper prisen tilstrekkelig :smiley:

(der var jeg litt nærmere 3000 innlegg i løpet av 6 år, ikke mye å skryte av).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

En kollega la ut en Bavaria 33 seil for 620` og solgte for 590`etter en uke.

 

Og det har vært ca 15500 båter til salgs i flere måneder på Finn.no, det vil si at det i snitt tilkommer like mange nye annonser som de som utgår/trekkes fra markedet.

 

Dette ligner for meg på et balansert marked, ikke noe krakk i hvertfall.........

Link to post
Share on other sites

Og det har vært ca 15500 båter til salgs i flere måneder på Finn.no, det vil si at det i snitt tilkommer like mange nye annonser som de som utgår/trekkes fra markedet.

Den første delen av analysen din er jeg enig i: Forutsatt at påstanden om omtrentlig 15500 båter på Finn.no har holdt seg uendret (det vet jeg ikke nok om) så tilføres ikke markedet stort flere båter enn det som selges.

Men derfra til å konkludere med at det ikke er et krakk? Et "krakk" er i mine legmannsører et stort prisfall ila kort tid ledsaget av at fler vil selge enn kjøpe. Ila sommeren har jeg lest mange innlegg her på forumet som tyder på at prisene har falt mye de siste to (tre?) årene. Min egen erfaring er den samme. Et annet mål er omsetningshastighet. Hvis omsetningshastigheten på Finn.no er lav (det tar lang tid å selge båten) og du må selge den til vesentlig lavere pris enn for ett til to år siden - da er det et krakk i mitt begrepsapparat. Jeg er derfor helt uenig med deg når du bruker stabiliteten i tilbudet på Finn.no for å argumentere mot priskrakk i båtbransjen. Konkurs/nedlegging av norske båtprodusenter bidrar vel heller ikke til et bilde av et marked i vekst?

Link to post
Share on other sites

Krakk eller ikke kan selvsagt diskuteres, men jeg må nok si meg enig med Zandra som mener markedet er balansert og ikke et krakk.

 

Alle som følger med litt vet jo at prisene har sunket veldig mye. Man kanskje til og med si at prisene har sunket dramatisk. Så kan man sikkert definere det som et krakk. Det er bare det at i årene frem til 2008 så steg prisene dramatisk. Prisene steg til kunstige høyder. En båt er selvsagt verdt det den selges for, men finanskrise eller ikke: Prisnivået var på et nivå som ikke kunne ha holdt seg over tid.

Link to post
Share on other sites

Solgte min Sølvjo 22 fot for fire dager siden. Den har da ligget ute på Finn.no siden mai mnd.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35952418

Jeg startet på 57'. Syntes selv dette var en bra pris for en velholdt båt , men etter to mnd uten noe respons måtte jeg bite i det sure eplet og sette prisen ned, når jeg kom ned til 40' begynte folk å ringe. Den gikk for 40'.

 

Fordelen kom når jeg i går kjøpte meg ny båt. Båten jeg kjøpte startet på 35', men bød 20' og etter et par dager ringte selgeren meg og jeg fikk båten til 20'. kjøpte en øvre tune jolle 18fot med 50 hk yamaha.

 

Så for oss som skal selge og kjøpe er det ikke store forskjellen. Han hadde nok ikke gått ned 15' hvis båtmarkedet gikk strålende.

Link to post
Share on other sites

Problemet med mange som selger båt, spesiellt eldre båter er at folk ikke innser at dems drømmebåt kanskje ikke er alle andres drømmebåt. Og priser båtene alt for høyt i forhold til alternative båter på finn.no. Man får ikke betalt for gode minner og røverhistorier.

 

Om man har hatt båten ute i lang tid uten noe særlig interesse er jo prisen for høy for den generelle hopen. Om man har tid og lyst til å kjøre båtpussen og opplag flere år kan man jo håpe på den unikt interreserte for min båt plutselig dukker opp. Men da kommer jo flere usikkre faktorer inn som markedets svingninger, båten blir eldre, båten kan få problemer som må fikses og koster penger osv osv...

 

Er dessverre markedet som bestemmer og ikke følelsene og håpet til selger.

 

Om man ikke har solgt eller fått noe interesse på mange mnd er prisen for høy for det store markedet av kjøpere. Enkelt og greit.

Link to post
Share on other sites

Nesten komisk å se annonser på 80 talls Scand Baltic til nesten 600 000.-. En fjordplog med laber byggekvalitet.

Mange av de selgerne av seilbåter jeg har vært i kontakt med i det siste har også store problemer med å innse at markedet for brukte båter ligger nede. Regner med at de våkner utover høsten når båten fortsatt ikke er solgt....

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Men til neste år blir sommeren så mye bedre, så det kan jo være en trøst for noen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...