Jump to content

Tregt salg, har jeg priset for høyt?


kvimms

Recommended Posts

Det finnes nok mer kjøpelystne folk om våren enn om høsten, men også langt flere båter til salgs som gir konkurranse for selgere. Med mindre du sitter på et "hott" salgsobjekt er jeg redd prisene blir enda lavere neste år.

 

Men for all del, det er lov og håpe :)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vær tidlig ute neste vår med "riktig" pris så er sjansen større. Priser du for høyt så får du ikke solgt, og det blir mer og mer kokurranse (mer båter) utover. Ser man på de siste årene så selges bare en liten del av annonserte båter. Da gjelder det å ha en ryddig båt til bra pris for å få solgt, gjerne tidlig.

Link to post
Share on other sites

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37292905

 

Dette er min annonse og jeg konkluderte etter responsen å dømme med at bruksverdi overstiger markedsverdi nå. Det er kanskje et sunnhetstegn at båter som min( 30 år) blir mindre attraktive og faller mye i verdi? Kanskje prøver jeg igjen til våren.

Siden markedet har falt såpass som det har gjort; hva mener dere evt min båt kan oppnå som pris i dagens marked da?

Link to post
Share on other sites

Ser ut til å være en fin båt i god stand, og med attraktiv motor. Men en slik båt er i utgangspunktet mindre populær på strekningen Lindesnes -Oslofjorden - Svenskegrensen. Og dermed er vel en stor andel av markedet mindre aktuelt. Når det er sagt så er innslaget av halvlukkede båter på sør- / østlandet stadig større. Eksempelvis Viknes i flere varianter. Muligens er økende nedbør en årsak.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med Sæbø her, bedre bilder med større vidvinkel. Det ser ut som om bildene er tatt med mobilkamera, noe som ikke er optimalt.

Ellers så syntes ikke jeg det ser bra ut med det aggregatet som er fullt av oljemerker. Er alt slik? tenker jeg da.

I et presset marked må man legge noen timer i rengjøring og fikse småting som gjør at båten ser best mulig ut. Samme gjelder bildet av laderen og dieselfilteret, en liten runde med hvit topcoat vil gjøre underverker.

Jeg ser også at skottbekledningen har begynnt og slippe taket noen plasser, her ville jeg ha tatt en runde og limt den skikkelig på plass igjen.

Å fikse slike småting gjør underverker med førsteinntrykket, du får kanskje ikke bedre betalt men du øker sjansen for og få napp hos en kjøper.

 

Når det er sagt syntes jeg jo ikke prisen din virker avskrekkende.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger.. Eg tar en ny vurdering i april tenker eg om vi beholder båten eller prøver igjen.. Det er så lite kapital i denne at den fint kan ligge i brygga om verdien er sunket så mye.. Vurderingen da går rett og slett på at bruksverdien er mer enn markedsverdi..

Noen vidvinkel bilder var ikke dumt.. Mobilbilder blir liksom ikke helt det store:)

Redigert av ollebolle2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjekk båt, men for å være ærlig så tror jeg den er priset for høyt. Det kan selvsagt være noen som tenker annerledes, og det holder jo at en kjøper gjør det. Da får du solgt. Jeg tenker alltid frem i tid og hvordan det blir når jeg skal selge båten jeg kjøper.

Mht bilder i annonsen så er det jo alltid viktig at de gir et best mulig bilde av båten.

 

Bruksverdien for deg er nok større enn markedspris. Mht bruksverdi så vil jo som regel alltid den være større på en stor eldre båt enn på en nyere mindre båt. Til prisantydningen du har får man jo bare ny skjærgårdsjeep e.l. Uansett er det nok ikke måten å tenke på, og markedet er ikke slik.

 

Å montere ny motor i en gammel båt vil adri lønne seg økonomisk slik jeg ser det. Det kan lønne seg hvis man har tenkt beholde båten i mange år fremover. Da får man jo forhåpentligvis en båt med "tryggere" motor, og som kanskje går bedre, rimligere, er mer miljøvennlig osv... .

 

Som det blir sagt av andre her må nok flere og flere eldre båter helt vekk i årene fremover for at det markedet skal kunne bli bli bærekraftig i fremtiden. Av kjøretøy/forbruksting så er det vel nesten bare på båter hvor kassering/resilkulering ikke helt har kommet i gang skikkelig.

Det må komme.

Link to post
Share on other sites

Dette med riktig markedspris er jammen en utfordring om dagen:) Har jammen forandret seg dramatisk dette båtmarkedet ja så å være oppdatert her er ikke enkelt..

 

Er dog enig i at båter som min nok har hatt godt av en justering. Sånn det var kunne en jo få igjen mye mer enn en ga for noen år siden..

Link to post
Share on other sites

Er ikke helt enkelt dette, og mine meninger er kanskje ikke mer riktige enn andres som ser annerledes på det.

 

Det som er ganske så synlig på f.eks båtmarkedet på FINN er at prisantydningne spriker enormt.

 

For din del så er det jo en trøst at du uansett vil ha et tap så er mye mindre enn mange andre med større båter (i Kr).

Prosentregning har lite for seg i lommeboka til de med vanlig lønnsinntekt.

Å man har faktisk ikke tapt noe før man selger. Klarer man seg med båten man har idag så er det jo ingen endring. Det blir nesten som i aksjemarkedet, med den forskjell at man med båter nok uansett nå må beregne et "tap" når man bestemmer seg for å selge.

Bruker du båten din i noen år til så blir kanskje årlig "tap" mye mindre også.

Dette var isolert sett når man ikke tenker på å kjøpe en annen båt nå, eller senere. Tar man med det så kan det være annerledes.

Det smarteste er kanskje å ikke "forske" så mye i det, men gjøre det man har lyst og ikke minst råd til.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser og hører at mange som skal selge båt, og som ikke får den prisen de vil ha, vil prøve igjen til våren.

Er det egentlig så mye bedre marked og lettere å få solgt når våren kommer?

Man har jo da en båt som er en årsmodell eldre, konkurransen er større og det har kommet flere nyere båter til salgs.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser og hører at mange som skal selge båt, og som ikke får den prisen de vil ha, vil prøve igjen til våren.

Er det egentlig så mye bedre marked og lettere å få solgt når våren kommer?

Man har jo da en båt som er en årsmodell eldre, konkurransen er større og det har kommet flere nyere båter til salgs.

 

Jo, jo, riktig det, men samtidig er ratioen mellom antall båter for salg og potensielle kjøpere gunsigere for selgerne i første halvdel av sesongen.

 

Link to post
Share on other sites

Det er mange som lar prisen diskuteres langt under annonsert pris for å slippe å se til båten om vinteren, såfremt de er bestemt på å selge nå, eller til våren. Så det beste kjøpet gjer ein kanskje på høsten.

Men at en vinter med frost og nødvendige servicer og tiltak burde heller ikkje føre til så kraftig prisøkning som mange antyder i vårens annonser.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Har fulgt med litt på daycruicere på rundt 20 fot og det er enkelte av de som priser langt under resten. Vinterpris, høstpris før opptak osv. Problemet mitt er at jeg vil bytte så markedet er smått.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Er vel snakk om 10% av det den er verdt.. Ikke 10% av nypris hvert år.. Så du slipper å bli skyldig;) om du likevell finner ut at du skal betale noen for å ta over den så kjøper jeg den gjerne;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...