Jump to content

Skarpnes 30, sliten innredning. Oppgradering på gang!


Christensen

Recommended Posts

Vært stille her lenge nå, har sliti med kulda. Nå er det blitt mye mildere og hvis jeg på Torsdag får tak i ny eksosslange til dieselvarmeren så skal nok støpearbeidene være unnagjort i løpet av romjula. Blir godt å få satt fast ting og bli ferdig med plastarbeidene. en god støvsuging og vask blir kjærkomment og deilig før trearbeidene starter for fullt!

Vil også benytte anledningen til å ønske alle som følger med en fortsatt god jul og et godt nyttår!!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

En liten oppdatering.

Fikk koblet opp dieselvarmern i romjula og rakk litt støping før vi dro på fjellet for å feire nyttår.

Fikk støpt litt innvendig i akterkabinen, oppnådde god temperatur og det ble etterhvert god stemning inni der! hehe.

Sittebenken har innstøpt finerplate, kommer til å blande litt glassfibersparkel og fylle opp med før jeg legger noen lag på toppen. Sliter litt med fintilpasning av trappa, men det kommer seg!! Tenkte å benytte meg av mildværet nå og ta meg en tur i dag, satser på å komme med noen bilder i kveld!!

Link to post
Share on other sites

Har hatt en bra og produktiv dag i båten i dag, nesten ferdig med plastarbeid! Skulle til å ta noen bilder, men da gikk telefonen tom for strøm. Sittebenken er ferdigstøpt både innvendig og utvendig, trappa er ferdigstøpt på ei side, halvveis på den andre sida. Fikk opp god temperatur slik at plastinga gikk som en lek!

Satser på at det kommer noen bilder i morra kveld, etter lading av telefon og en grundig støvsuging! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hadde Skarpnes 30 for ikke mange årene siden å drømte om å gjøre akkurat det du gjør nå. Faktisk nøyaktig det samme. Feiga ut å bytta båt isteden. Blir det dobbelseng i AC nå?

Jepp, blir dobbeltseng i AC, men litt kort for voksne, men ungene får kongeplass, håper også å få inn en kommode/nattbordløsning. Må skjule wire/slanger til styringa også!

 

Når du er ferdig kan du ta forcabinen fatt å lage egen cabin helt forrut alla 3-cabiners baltic....

Tar en ting av gangen, trives helt greit med løsningen vi har i dag, mye større seng i båten enn hjemme!!

 

Jeg laget tre faste sengeplasser foran i min Skarpnes for noen år siden, har tre barn som som trengte soveplasser.

Lekker løsning!

Link to post
Share on other sites

Da ble det tid til en tur i båten, fikk støvsugd litt, sjekket støpinga og tatt noen bilder!

dsc_1324.jpg

Sittebenkene støpt sammen innvendig og utvendig.

dsc_1326.jpg

Trappa ferdigstøpt på babordsida og halvveis ferdig på styrbordsida. Kom litt sent igang i båten i dag, så jeg rakk ikke få opp nok temperatur til å kunne støpe. Tar ca 2 timer å varme opp tilstrekkelig.

dsc_1325.jpg

Hjørnet på babordsiden, her blir det godt å sitte og kose seg med en deilig iskald selters. Hjørneløsningen blir 160cm bred og 150 cm fremover, skulle gi grei sitteplass til 4 personer. Vurderer også å lage til ei løs sittepute til å legge over trappehullet for en ekstra sitteplass!

Tror ungene kommer til å kose seg i den "nye" akterkabinen også.

dsc_1332.jpg

Sidevangen på trappa, her ser det ut til at vi kan få til et lite skap med hyller og dør fra akterkabinen.

Sånn, det var dagens oppdatering, satser på å komme igang tidlig i morgen sånn at jeg rekker å støpe det som står igjen på trappa.

har også sitti og drøftet forskjellige løsninger på innredningen sammen med møbelsnekkeren, blir spennende å se hva han får til. Har i allefall et mål om å utnytte mye mere av plassen mellom skrogsiden og skottkledningen.

Blir sliping og sparkling av all synlig støp før det får et strøk med maling.

Redigert av Christensen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjempegrei sittegruppe det blir :thumbsup: Du får det til å virke enkelt. Trur eg hadde kvidd meg til å kutte i vei

Får jo ikke gjort så mye gæli, det man kapper vekk kan jo ganske enkelt settes tilbake hvis man må! Satser på en trivelig kosekrok både under fart og ved stilleligge.

Link to post
Share on other sites

Modig gjort av deg å skjære og flytte , ser kjempe bra ut. Flott.....

Takktakk, men det er ikke så skummelt som det ser ut! Tross alt ikke konstruksjoner som er i vann eller utsatt for store belastninger. Gruer meg faktisk mye mer til å ligge i ac og lime skrogtrekk!! Ser folk sverger til både kontaktlim og andre varianter som gir justeringsmulighet, må nok lese meg opp litt der!

Redigert av Christensen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du vurdert å legge på skrogisolasjon før du limer på skrogtrekk? Om du bruker båten som helårsbåt, eller strekker sessongen i begge rettninger, så får du definitivt igjen for det. Dessuten blir det en fin og slett overflate før trekket skal på. Maritim har 10 mm skrogisolasjon i 50x100 cm. Med lim. Fin å jobbe med. Jeg har isloert seilbåten med det samt 19 mm Armaflex. venter på bedre arbeidstemperatur før jeg legger på skrogtrekket. Koster noen kroner men er på salg nå, -sist jeg sjekket. men himmel og hav hvor mye det har å si for temperaturen under dekk. mye lunere båt og mindre støy.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Mildværet og deilige solstråler gir igjen inspirasjon til å fortsette prosjektet! Har i dag sendt forespørsel på produksjon av sittegruppe (puter) og stoler. Håper jeg får til svar at mine ønsker er mulige og at ikke prisen blir for ille! Kunne selvfølgelig sendt det utenlands, men har valgt norsk leverandør, mest fordi at de leverer til båttypen i ny utgave og dernest fordi jeg føler at det er enklere å samarbeide om løsninger og slikt på norsk! Spennende er det uansett, har bedt om pristilbud i både Sunbrella og Niroxxstoffer.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Da var det på tide med en liten oppdatering!

I dag har jeg vært en tur i båten, skrudde inn en ny list på dørken for å holde skottkledningen på plass, deretter var det å prøve å lirke den nye plata inn på plass, etter litt bøying og banning så smatt den inn. La en streng med "gummilim" mellom glassfiber og skottkledning, mest for å unngå knirk mellom materialene. Platene er beisa og lakkert med 2 strøk Epifanes rapidclear og deretter 2 strøk silkematt, fortsatt litt struktur igjen i overflaten og en deilig og dus matt overflate! I morra tar jeg andre sida!!

dsc_1536.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...