Jump to content

Skarpnes 30, sliten innredning. Oppgradering på gang!


Christensen

Recommended Posts

Her hvor jeg har båtplass så er vi nødt til å ta opp båten på vinterstid, sjøen fryser og Svelvikstrømmen drar forbi med opptil 4-5 knop i vårsmeltinga, og mye isflak drar forbi. Pakker den godt inn, setter gardintrappa frem sånn at det er enkelt å komme seg om bord. Reiser en del i jobb og hadde nok vært litt nervøs om den skulle ligget i sjøen på vinteren!

God helg ønskes herfra også!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

For det første drar Svelvikstømmen 8-10 knop på det mest hissige ! For det andre er vi mange som skal bøye oss i støvet !!!'

Mektig pågangsmot og mange fine løsninger. Flotte båter !!!

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

For det første drar Svelvikstømmen 8-10 knop på det mest hissige ! For det andre er vi mange som skal bøye oss i støvet !!!'

Mektig pågangsmot og mange fine løsninger. Flotte båter !!!

Takk takk! Tror faktisk det er fra deg ideen om visp på powertrimknappene kommer fra! Kjekt med et slikt forum hvor man kan få ideer om massevis av detaljer!

Fritid er skumle greier, sitter i heimen og tenker, blir mye tid til slikt når frua og ungene er på høstferietur på fjellet. Må jo legge litt planer for neste sesong, hadde jo vært stusselig å gått sesongen i møte uten prosjekter i det heletatt!

Har lyst på baugpropell, har vel egentlig ikke hatt behov for dette, men kan spare opp mot 20 koblinger forover/bakover ved skikkelig finmanøvrering og lukeparkering, båten styrer minimalt bakover så behovet er nok tilstede. Ønsker forslag til type og størrelse!

Lage og montere dører til akterkabinen, her strakk ikke tiden til og dørkarmer og dører må lages, en liten justering av plastarbeidet må også til.

Sprutlister på fremre halvdel av skroget, Skarpnesen er en veldig våt båt, spesielt med sjø skrått inn forfra. Vannet følger skroget opp til fenderlista og forsvinner deretter rett i trynet på rormannen! Vurderer lister i homogent plastmateriale som kan limes utenpå skroget, er ikke så lysten på en stor gelcoatjobb. Noen som har forslag til materiale til dette formålet? Gjerne et hvitt plastmateriale som kan skjæres og freses til ønsket form, ser for meg et utgangspunkt på ca 30x30 mm før tilpasning.

Noen små lister må lages, skjøt mellom sittebenk og inerliner akterut må dekkes til og toppen av skottkledningen mot forkabinen må få en pen avslutning.

Utbedre innfesting av diverse rekker og pulpit for å få bedre stabilitet i disse.

Montere springpullerter på begge sider.

Kalkblåse skroget og epoxybehandle, vil det være lurt å blåse før vinteren slik at det kan stå og tørke frem til våren??

 

Tar gjerne imot tips og innspill!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
  • 9 måneder senere...

Hei båtvenner! Ser det etterlyses flere prosjekter. Kan fortelle at prosjekter er det alltid her i gården og i år så er det ny motor som står for tur.

Den gamle trofaste sliteren av en TMD50 er nå løftet ut, motorbedding er under modifisering for å gjøre plass til nyere og mer moderne maskineri.

Har fått tak i en svært pent brukt VP D3 190 som har gått 350 timer med splitter nytt HS45A gir.

D3 motoren er ganske mye mindre og lettere enn den gamle, D3 har tørrvekt på ca230 kg pluss gir, så rundt 300 kg for hele greia, mot ca 750 for den gamle motoren.

Nye og friske krefter forventes å være mer effektive og når de i tillegg er ca 60 flere av dem så blir det nok litt mer fart i båten også. Toppfarten er ikke så vesentlig, jeg er heller ute etter å kunne ha en marsjfart på 15-16 knop på ca 3200 rpm. det er i allefall planen, så får vi vente og se. Skal prøve å bli litt flinkere med kameraet også!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Sånn, da var det på tide med en liten oppdatering, jobben med motorbytte går fremover og i dag ble den nye motoren løfta om bord, var ganske spent på om den skulle treffe boltene på motorlabbene og om jeg hadde regna meg frem til rett høyde på aksling og sånn.

bilde

Her er den omsider på plass, fikk lagd meg en overgang fra 3 1/2" til 3" til eksosen i dag, da kommer jeg til å bruke den som et skjøtestykke mellom ny og gammel eksosslange. Nytt sjøvannsinntak ble montert i går, monterte 1 1/4" med sluseventil og 32mm slangenippel, den gamle var 1" og 25mm. Nytt sjøvannsfilter med stusser for 32mm slange er også kjøpt inn. Dieselfilter med vannutskiller kommer også på plass, valgte en rimelig variant i år, har på sikt lyst til å sette inn en dobbel sak med veksleventil.

Har regna meg frem til at den gamle propellen bare ville gitt en fartsøkning på en snau knop, så fikk hjelp og bestilte en ny Radice fra Sleipner, den kom også her om dagen og jeg måtte prøvemontere for å sjekke at den passet.

bilde

 

Blank og fin var den, 20 " diameter og 20" stigning, håper vi treffer sånn noenlunde med denne, får eventuellt justere litt på den til vinteren.

Skal også sette inn et CV- ledd mellom gir og aksling, dette er av type uten separat thrustlager, satser på at dette er med på å redusere både støy og vibrasjoner.

 

Fortsetter i morra, er jeg heldig og ivrig så kan det hende det blir en prøvestart i løpet av helga!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Dæven, det må jeg si Christensen, detta blir gromt !

Når har du samme diameter og stigning som jeg hadde på min Fjord 880(200 hk FordSabb) og den kom vel opp i 21 knop på topp.

 

Gleder meg til å møtes utpå etter hvert og høre hvordan det fungerer. Tipper du får en ganske så mye roligere gange også :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Du kjører på mr.. :) uten tvil Norges fineste skarpnes 30. Å nå med friske kraftige villhingster.. mot gammel sjøku tidligere. Spennende. . Lykke til med sjøsetting igjen.. :)

 

 

Dette må være norges flotteste skarpnes.du verden så flott den blir!

Tror ikke jeg skal påberope meg tittelen Norges fineste Skarpnes 30, mange fine båter der ute, men jeg er i allefall fornøyd, den fungerer fint til vårt bruk og behov, har fortsatt ikke gjort noe med forkabinen og det er snart på tide, har hatt litt vannintrengning via pulpitskruene og har fått noe misfarging på litt treverk.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Tid for en oppdatering.

Fikk rettet opp motoren mot aksling, fikk den tilslutt innenfor 1/10mm på akselflensen. så var det frem med vinkelsliperen og kutte vekk aksling tilsvarende lengden på cv-leddet. bilde

Prøvde å løsne klemflensen, men den satt godt fast, så var egentlig greit at den skulle bort.

monterte så cv-leddet på girflensen og strammet godt til

bilde

Entret akslingen og gikk under båten for å skyve den på plass og den smatt rett i, ingen knip der gitt.

Så da var det bare å stramme til klemringene, tror dette blir snasent, både med tanke på lyd og vibrasjoner.

bilde

Så i morgen så starter jobben med å koble opp diesel, eksos, sjøvann og strøm. Passe på å rydde litt i strømkablene samtidig, få vekk alt som ikke er i bruk.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ny kveld og ny oppdatering: Brukt etpar kvelder på å rydde i gammelt elektrisk og legge opp nytt, EVC systemet er jo greit å montere, men fikk en liten ekstrajobb da gasspaken måtte bygges om fra skyv til trekk, men det gikk da det også. fikk montert instrumenter og EVC manøverpanel og testet det elektriske i går kveld, fikk programmert slik at motoren er satt opp riktig med gir osv. Hadde dog en alarm på noe elektrisk feil og at jeg burde ha en service!.

Timetelleren viste behagelige 250,1 timer, ikke gått mye den saken her!.

I dag var det å skjøte sammen gammel og ny eksos som stod først på planen, hadde sveisa sammen en overgang fra 3,5 til 3", den gikk fint å få på plass og fikk strammet til, så var det tur for nytt sjøvannsfilter med 32mm slangestusser. litt knot å få på plass 2 slangeklemmer på sjøvannsinntaket på undersiden av gearet, men det gikk tilslutt det også. Så var det å få kobla til diesel, tur og retur og lufting. tilslutt ble ladinga fra dynamo lagt separat til ladestrømsfordeler, slik at startbatteriet toppes først.

Så var det å legge hageslangen oppi sjøvannsfilteret og vri på nøkkelen, litt harking på første draget men på andre forsøk så snurra den i gang, hurra!

har latt den gå en halvtimes tid, fikk da 60 grader på kjølevannet og fikk tid til å sjekke alle tilkoblinger på vann, diesel og eksos, ser fint ut alt sammen!!

Feilmeldinga på EVC`n ble også borte!!

 

Neste jobb blir nå å koble til gearwire, montere propell skikkelig, koble inn vvb i kjølesløyfa og sette tilbake vegger og isolasjon i motorrommet.

Når alt er på plass så blir det noen dager med vask, polering og bunnstoff før skuta skal på vannet og den virkelige testen står for tur!!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Vvb er koblet inn i kjølesløyfa, propellen er på plass, brukte en kveld på shining av badeplattform også! fikk lagt gearwire i fornuftige svinger frem til gearet, måtte gjennom skottet mot akterkabinen og tilbake. Manglet noe småbiter for tilkobling, men fikk kjøpt inn i går! Oppdatering og bilder kommer!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Ship o hoy!

Da var skuta sjøsatt og hatt meg en prøvetur, fylte både vann og diesel og tok en runde for å kjenne/høre på den "nye" motoren. Litt mer vibrasjon på tomgang enn tidligere, men så fort jeg rører gassen så går den silkemykt og fint. Første del av turen gikk med åpen dørk for å se hvordan ting oppførte seg, alt så bra ut og dørkene ble lagt på. Litt mer turbolyd enn i den gamle motoren, men det må man vel forvente på en slik kompakt sak? Litt testing i forskjellige hastigheter og på 16-17 knop så går den veldig fint!! Aller viktigst, da høyere marsjfart var ett av målene med motorbyttet. Med fullt pådrag så legger den seg litt nervøst over på styrbord side og topper på 19,5 knop!! Kjenner at denne motoren kommer jeg til å bli glad i!!  Prosjekt "stabil båt i høy fart" er nå under utarbeidelse i hodet!! så denne tråden er ikke død ennå!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med vellykket motorisering ! Østlandets raskeste Skarpnes 30  :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Flott prosjektråd, med flott trearbeid og sans for detaljer.

Hva slags  cv-leddet er det du har brukt?

Bjarne

Hei og takk for tilbakemelding!!

Har kjøpt Cv-ledd her: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=59865323&searchclickthrough=true

kjøpte 300 utgaven da 120 ble for liten for motoren.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...