Jump to content

Skarpnes 30, sliten innredning. Oppgradering på gang!


Christensen

Recommended Posts

Dette må eg sei vart kjempelekkert :thumbsup: Superprofesjonelt arbeid, les med store slike trådar med store augo til eg skal til sjølv. :yesnod::seeya:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Nydelig arbeid.

Jeg fant en drivstoffmåler fra wema som jeg ikke har bruk for.ligger i eske ubrukt hvit med sølvring 0-190 ohm.den kan du få av meg.

Tusen takk for tilbudet, men har allerede bestilt en vanntankmåler, den får duge inntil videre, begynner å bli temmelig hektisk for å rekke ferien nå, men takker så mye for din velvilje og godsinn!

Orker ikke skrive så mye i dag, blitt en lang dag 07.00-23.00, skal prøve å komme med litt mere info og bilder i morra!

God natt!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen båtfolk! Siste uka før ferien ble veldig hektisk med over 100 timer i båten for å få den klar til ferien, så det har blitt så som så med oppdateringer her på BP. Ligger nå i Fredagshølet på Hvaler og har endelig fått roen til å oppdatere litt på tråden.

Noen bilder fra sist lørdag, etter siste økt med montering, rett før vi lasta skuta til lastemerket og satte avgårde på ferie.

bilde

Vinkelsofaen og stoler sett forfra.

bilde

Sett bakfra.

bilde

Detalj innredning.

bilde

Her tappes det hjemmebryggede edle duggfriske dråper!

 

Har flere bilder, men har dessverre ikke fått lastet opp ennå, men det får komme etter ferien, nå skal båtlivet og den "nye" båten nytes i flere uker på tur!!

God sommer fra oss om bord i "Snuppa"

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei igjen båtfolk! Etter tre herlige uker på sjøen er vi nå hjemme i Svelvik igjen, litt trist, men også litt godt! men sånn er det jo alltid med ferie! Den siste uka ble som nevnt tidligere svææært hektisk, men med god ståpåvilje, frua og barna i utlandet så gikk det fint. Var litt skeptisk til å kaste loss for ferie med kun 0.1 time på timetelleren, men skepsisen skulle vise seg å være så godt som uberettiget. Motoren har sluttet å bruke olje, har faktisk ikke hatt behov for å fylle en dråpe på 40 motortimer, og det må jeg si er bra for en motor som gikk ut av produksjon i 69. Vannforbruk er også en saga blott, og temperaturen ligger som spikra på 76 grader! Hatt en liten mekkeseanse i ferien da vi den andre dagen skulle gå til kai i Slevikkilen fikk alarm på lavt oljetrykk på tomgang, klødde meg litt i hodet og besluttet å demontere oljetrykksventilen(trykkregulatoren) for å sjekke og evt bytte, da jeg har en i reserve. Da fikk jeg virkelig kjenne på hvordan det er å skru på stor motor i lite motorrom! Måtte av med et oljefilter for å komme til, hadde dessverre ikke med filtertang, men det lekre Dieselbeltet og visegriptanga gjorde nytten tilslutt. Fikk ut trykkregulatoren og her hadde det lagt seg en sveiseslagglignende sak mellom kula og

setet, kunne lett fjernes og monterte tilbake, fyra opp og vips, oljetrykket tilbake med en gang. Funderte litt på hvor dette kom fra, men har konkludert at det sannsynligvis kommer fra den siste sveiseoperasjonen som ble gjort etter at bunnpanna var montert og fylt med olje. Innredningen ble ferdig i siste liten, er kjempefornøyd med resultatet og hvordan de forskjellige løsningene fungerer, noe småjusteringer blir det, men det er ikke rare greiene som skal til, jeg vil flytte førersetet 1 cm forover slik at jeg slipper å bekymre meg for kontakt mellom seterygg og lokk til vasken. Bordet må bli mer stabilt, men må nok forvente litt ustabilitet med et slikt vinklet bein. Har i ferien stelt godt med treverket og brukt litt møbelpolish for å få frem den siste deilige gløden. ble mange lange blikk og folk som snudde på hodene når vi lå for kai, ikke viktig, men det tyder jo på at man har gjort noe riktig. Øltappetårnet fungerte greit, slet med mye skum, men antar at dette skyldes at tårnet er varmt og ølet kaldt, tårnet har egen sløyfe for kjøling, så her må det lages en isvannsvariant. Var uansett ganske

moro å komme og servere nytappede dråper med deilig skum på i uthavn.

Tråden her vil nok ligge i brakk en stund, men tar den nok frem til høsten når skuta skal opp, det er jo alltid noe å finne på!

Vil derfor takke alle som har kommet med tips og råd i tråden og ønske alle sammen en fortsatt god båtsommer!

Skal ned i skuta og vaske litt i dag og skl da prøve å få tatt noen flere og bedre bilder, det ble litt hektisk siste dagen før avreise.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Takk for en svært interessant prosjekttråd!

 

Lest den fra A til Å i dag og må si dere har gjort en formidabel og flott jobb!

Grattis :yesnod:

 

Tusen takk Swaap! :smiley:

Skjønner godt at du har fått lange blikk på skuta i ferien!!! Veldig flott resultat. :-)

Tusen takk Dinos! :smiley:

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått vært en tur i båten igjen, begynte nesten å få litt abstinenser, så det var best å få tatt seg en tur! :giggle:

Veldig fornøyd med hvordan treverket holder seg, virker som lakken er slitesterk og tåler bruk, har jo vært en viss intens bruk de siste 3 ukene av 2 voksne og 2 barn. Tok litt bilder også!

bilde

Sittebenk babord

bilde

Sittebenk akter

bilde

Sittebenk og nedgang til AC med ileggspute, her blir det dør til vinteren.

bilde

Bord med klaff, for lettere adgang til "sofa"

bilde

Klaffen nede.

bilde

Skap med oppvaskkum, to høyder med skapplass inni.

bilde

Dashbord, nye instrumenter fra Wema, kjøpte 30 knops knopmåler, kan ho hende det blir et motorprosjekt engang, da blir det nok snaut med en som går til 15 som er toppfarten i dag :giggle:

bilde

Ny gass/girspak, med powertrimknapper for fremtidig pysevisp.

bilde

Stekeovn og skuffeseksjon, dyp skuff på 65 cm som går ut gjennom skottkledningen, en avlastningsplate kan henges på siden slik at det blir bedre "benkeplass" ved matlaging.

bilde

Gammelt skaitrekk over nedgangen til forkabinen ble som nytt med 3 bokser med vinyllakk.

bilde

Lagde en kjøleboks i fotskammelen på babord side, styrofoam og Tec7. Ikke limt fast, slik at den enkelt kan byttes hvis den blir slitt/skadd.

bilde

Plass til mye deilig mat/drikke, to brusbokser i høyden og 1.5 liters flasker på tvers. kan kjøle med elementer eller isbiter, er drenert med slange til skutebunn.

bilde

Dårlig bilde fra akterkabinen, rakk ikke sy trekk på madrassen før ferien, men det kommer snart på plass. Senga ble plenty stor nok for 3 unger på 9-12 år.

bilde

Deilig førerstol, ble mange kopper kaffe her i ferien, gjerne med en av ungene i armkroken. Stolplata er hengslet i bakkant og ryggen på stolen er også hengslet.

bilde

Hylle for kart etc under førerstolen. på innsiden ennå en kjøleboks, den er for ølfat, fungerer på samme måte som den i skammelen på Babord side, co2 beholderen for ølanlegget sitter i fotskammelen på styrbord side, sammen med dieselvarmeren og ekspansjonstanken for kjølevannet.

Håper bildene faller i smak, vi er i allefall kjempefornøyde. Har fått "ny båt" for en behagelig pris!

Ta gjerne kontakt hvis det er noe dere lurer på, har gjennom prosjektet fått en del kontakter hos produsenter og leverandører, men jeg har vel ikke lov til å nevne firmanavn her uten å informere først??

 

Ronny

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

:thumbsup:

 

:smiley:

Ny-de-ligt!!!

Tusen takk!

 

Kjenner jeg gleder meg mer og mer på å begynne på Baltic'en min til høsten etter å ha lest denne tråden.

Kjempeflott resultat!

Tusen takk! Hyggelig å kunne være til inspirasjon!

 

Jo mer jeg ser på og av denne båten så blir jeg bare mer imponert over alt arbeidet.

Tusen takk! Ta gjerne kontakt ang dørkene dine!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Fantastisk flott tre- og lakkarbeider. Masse kreative løsninger og den nye gear/gass spaken med powertrim knapp vil du sette stor pris på når pysevisk blir installert. Dette har jeg hatt selv og det er helt "konge" å ha en hånd ledig til roret når gear/gass/visp skal benytttes samtidig :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for positive tilbakemeldinger alle sammen!

Blir nesten litt satt ut, men jeg håper for all del at dere får med dere at selve produksjonen av innredningen ikke er gjort av meg, jeg har tegnet og forklart og beiset/lakket en del, samt dørker og plastarbeid mm.

Men en annen ting som er verdt å merke seg er at det faktisk finnes fagfolk her i Svelvik som kan slikt arbeid!! Hillestad Trebåt og Møbel kan anbefales på det varmeste.

http://hillestadtm.no/trebaat.html

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Dette er den mest forferdelige tråden jeg har lest!

Her starter jeg mitt eget oppussingsprosjekt, møter et par hinder underveis, men synes jeg får det noenlunde til å se bra ut. Faktisk får jeg både oppmuntringer og skryt også.

Jeg vet at jeg kunne valgt bedre løsninger og at jeg kunne gjort meg mer flid, men det er en grense for alt.

Jeg har truffet på andre båteiere som tidligere har hatt samme type båt som meg, og som har vært imponert over arbeidet, og valgene, jeg har gjort.

Men hva hjelper det!!!

Når jeg leser tråden din, Christensen, får jeg et akutt anfall av mindreverdighetskompleks. Dette er noe av det mest fantastiske jeg har sett. Du kan skylde på Hillestad&Co så mye du vil, men du har gjort et imponerende stykke arbeid. Å gjøre ide til virkelighet, og å ha de kunstneriske evnene du har er en stor egenskap!

Jeg bøyer meg dypt i støvet!!!

 

ps. For ordens skyld, her er min tråd: https://baatplassen.no/i/topic/95571-prosjekt-oppussing-av-wiking-26-ac-1982-mod/page-15

Link to post
Share on other sites

Dette er den mest forferdelige tråden jeg har lest!

 

Når jeg leser tråden din, Christensen, får jeg et akutt anfall av mindreverdighetskompleks.

Jeg bøyer meg dypt i støvet!!!

 

ps. For ordens skyld, her er min tråd: https://baatplassen.no/i/topic/95571-prosjekt-oppussing-av-wiking-26-ac-1982-mod/page-15

Beklager at du slumpet til å lese den forferdelige tråden :smiley: , jeg tar meg friheten til å tro at det ligger litt ironi i dette!

Etter å ha lest din prosjekttråd så syns jeg på ingen måte du burde ha noen form for mindreverdighetskompleks, ditt arbeid er gjennomtenkt og av høy håndverksmessig kvalitet, det ferdige resultatet står ikke tilbake for mange serieproduserte innredninger!!

Bøye seg i støvet er et utrykk som får ny mening for oss som pusser opp gammel båt, støv har det blitt myyye av! :lol: Nå blir det noen måneder med avslapping på båtfronten for min del, men når vårsola titter frem, så blir det nok noe småtteri å jobbe videre med om bord hos oss også!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Takk for at du har forstått meg rett, og takk for fine ord!

Ønsker deg en kort vinter og tidlig vår!

Jeg har båten liggende innerst inne i en vik, men regner med at jeg kan bruke båten fra tid til annen i vinter. Skal ha den liggende ute. Vinteren i fjor var forholdsvis hard og fikk ikke båten ut mellom jul og påske, men det skjer ikke igjen! :nonod:

Ha en god helg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...