Jump to content

Skarpnes 30, sliten innredning. Oppgradering på gang!


Christensen

Recommended Posts

En liten oppdatering: Påsken har stort sett gått med til prosjektet. Heving av dørk i de områdene det tidligere stod innredning, grunnen til dette er at det ifm et tidligere motorbytte ble hevet i de andre områdene. Det var ganske enkelt, fikk høvla til noen lister på 32mm og med 18mm finer på toppen så ble det ganske så likt dørken ved siden av.

Resten av tiden har stort sett gått med til sparkling og sliping av alt plastarbeidet ifm flyttinga av trappa og sittebenken. Tilslutt ble det maling på toppen, tokomponenent Jotun og på dette glimrende forumet så skulle det visstnok være av fargen som heter 3008, med det svært passende navnet "Snekkegul"

Fått laget skisser til innredningene, står fortsatt igjen noen justeringer, men er godt på vei der også.

dsc_1564.jpg

Malinga ble helt grei! mesteparten skal uansett dekkes av enten finer eller puter.

dsc_1565.jpg

Sånn! Da var jobben med å flytte nedgangen til akterkabinen så godt som fullført. Neste del av prosjektet blir å lage sengelasser i akterkabinen, motoren skal heises ut for litt utstrakt vedlikehold, den har i det siste hatt litt inkontinens i oljesystemet sitt og hatt en tendens til å drikke opp ferskvannet sitt. Regner med å få klarhet i dette såfort motoren er ute og jeg får trykkprøvd kjølekretsene, hvor olja renner ut regner jeg med å se med det blotte øye, etterfylte 14 liter olje på 50 driftstimer i fjor! Mesteparten av det som forsvant lå i skutebunnen. Hadde vært kjekt å kunne fikse uten å ta den ut, men tror jeg hadde blitt gææærn av å jobbe nedi der, motoren er vel nesten meteren høy!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Husk at ein volvo som ikkje lekker olje er tom.Hadde ein båt med 2 stk TD 47, forløperen til td 50,gode motorer,men begynner vel å bli vansklig med deler.Kunne sette ein 10 krone på høykant på toppdekslet på tomgang.Nydlig gange

Liker gangen i 50`en, den maler som en katt og er utrolig vibrasjonssvak, var nesten litt artig du nevnte det!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Da er nok en deilig kveld i båten over, deilig med litt ekstra kveld etter at vi kom over på sommertid.

Kvelden har blitt brukt til å gjøre motoren klar for utløfting, heldigvis løsnet alt uten problemer.

dsc_1576.jpg

Tok et bilde av ledningene inn på generatoren, greit å ha til monteringen igjen.

dsc_1577.jpg

Sånn, det meste frakoblet, egentlig ikke så mye overvåking på denne gamle karen! Blir deilig å få den ut og ta fatt på litt problemløsing, krysser fingrene for at det ikke er noe som koster i nærheten av spissen på en jetjager!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Skal du overhaler motor.?

Neida, ingen overhaling håper jeg, etter kun 1700 timer er det nesten som nytt! Men den lekker endel olje og jeg mister kjølevann. Kan ikke se noen oljelekkasje ovenifra, så derfor tror jeg det blir enklere å angripe sakene med motoren ute, ganske trangt på sidene der. I tillegg får jeg gjort skikkelig rent og malt opp, alltid hyggelig med et fresht motorrom. Noen slanger skal skiftes, noen skjøter som ikke bør være der. Passer på å bytte skroggjennomføring, slanger og ventil på sjøvannsinntaket også. Krysser fingrene for at kjølevannslekkasjen er grei å lokalisere og at den er løsbar!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Da var motoren løftet ut, hadde forhåpninger om at jeg kunne få en pekepinn på hvor olja finner sin vei ut av motoren og ned i skutebunnen, men ble ikke så mye klokere gitt, så litt oljesøl her og der, men ikke noe åpenbart.

dsc_1584.jpg

Kjekt med hjelp av kranbil når godt over 700 kg med grønnmalt støpegods skal ut og ned på bakken.

dsc_1586.jpg

Litt avfetting og en vask måtte til.

dsc_1588.jpg

Blir lettere å se hvor olja forsvinner når jeg starter den opp nå, trykkprøving av ferskvannskretsen står også på planen, men tenkte å finne ut av olja mens jeg ennå har mulighet til å kjøre den!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Fått kjørt motoren på land i dag, men allerede før start lå det en liten oljedam under den, bunnpanna er modifisert og det er antageligvis en pore i sveisen som olja renner igjennom. etpar pakninger skal også skiftes og da tror jeg den er mere enn tett nok for noen års tjeneste til! Neste blir å finne ut av hvor vannet blir av!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Lenge siden siste oppdatering, men noe har da skjedd selv om jeg kanskje ikke har vært så flink til å oppdatere her.

Motoren er stort sett friskmeldt, bunnpanna har fått seg en omgang med sveiseapparatet, gjort full service med filtre, impeller og væsker, venter nå bare på nye dysespisser, så skal den på plass igjen. Oppi båten har jeg fått vaska rent og malt opp motorrommet, da blir det rent og fint og lett å holde kontroll på eventuellt nye lekkasjer.

bilde

Har også fått vært avgårde og henta puter og stoler. gjorde en liten prøvemontering av salongen for å sjekke målene og også for å se hvordan det blir seende ut!

bilde

Blir ganske lekkert spør du meg!

bilde

Litt trearbeid gjenstår, men begynner nå å se hvordan dette blir tilslutt! Nå gleder jeg meg ennå mer til sommeren!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Flotte puter du har fått laget. De likte jeg godt!!! Er det lov å spørre hvor du har fått laget de?

Nå har du jo allerede spurt! :giggle:

 

Puter og stoler er lagd hos Aquasør, holder til i Mjåvann industriområde mellom Kristiansand og Søgne.

Dette er produsenten av puter til blant annet Joda og Nor Star. Min vinkelsalong er jo bare en tilnærmet kopi av Nor Star 950. Bestilte putene på mine mål, men i samme design som NS. De har også lagd nye stoler på mål til meg. Jeg mener prisen er grei, hyggelige folk og ikke minst; ferdig til avtalt tid!!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Heisann! Hyggelig at noen følger med!! Litt mere har skjedd, men har ikke vært så flink med kameraet. Har akkurat kommet fra båten nå og vi har heist om bord motoren igjen, den har fått nye dysespisser og maler nå som en katt, tett og fin ser den ut til å være også!

I akterkabinen er mye blitt trekt med skrogtrekk, senga er så godt som klar. Det gjenstår å trekke styrbord side i AC og legge litt finèr på dørken.

Jeg har måttet krype til korset og kjøpe ferdige dørkplater, ser at tiden ikke strekker helt til, så her limer vi 5 mm oppå de gamle dørkene. Innredningene er så vidt påbegynt, men her går det fort når man er ordentlig i gang. Setter alle kluter til for å ha skuta klar til ferien!! Lover å få tatt litt bilder så fort jeg har sjans!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nok en dag med båtjobbing er over, har i går og i dag limt nye 5mm dørkplater oppå de gamle løse dørkene. Først litt tilpassing.

bilde

Så er det påføring av Sikalim, legger godt på med tannsparkel.

bilde

Så er det å legge platene på plass og spenne de fast med tvinger.

Svoger har også kommet i gang med innredningene, her etpar bilder fra skapet på Babord side, her blir det stekeovn, skuff nederst og stol på toppen, ei tilleggsplate til å henge på aktersiden for avlasting er også planlagt.

bilde

Heltre og mahognyfiner.

bilde

Prøvemontering av stekeovnen, frest ut for skuff også, her kommer skuffen til å gå lengre bakover enn skapet, tar hull i skottkledningen og låner litt av plassen der, blir litt artig å dra ut en 75 cm skuff av et skap som er 53!!.

Det var det jeg hadde av bilder denne gangen, Sikafingre og mobiltelefon er ikke så gode kompiser!! I morra er planen å kantpusse og klargjøre alle dørker for lakkering. De dørkbitene som skal sitte fast i båten tilpasses nøye og lakkes før de limes på plass!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Noen dager siden siste oppdatering, har fått gjort litt til med dørkene og de er så godt som ferdige nå.

bilde

Slik ser de ut etter 3 omganger med lakksprøyta, har fått det greit inn i fingrene nå.

bilde

Her ser man hvordan de nye platene er lagt oppå de gamle. Frest ut for "løfteringen", så vondt å banke tåballene borti kanten hvis de ikke er senket skikkelig ned.

bilde

Her ligger en del av platene til tørk, de to nederste er ikke limt på luke, de skal limes i båten, på deler av dørken som ikke er til å løfte opp, mesteparten av disse blir stående under innredningen. Den store utsparringen til venstre på den nedre plata er nedi fotskammelen på førerplassen, her skal jeg bare ha en løs plate oppi rommet, da blir det kurant å komme til mannelokk og tankmåler på dieseltanken.

I morgen er lakken såpass herda at jeg kan montere løftebeslagene, venter til Onsdag med å lime inn de store stykkene i båten slik at lakken får herda en dag ekstra, da tåler den litt mere håndtering.

Har benyttet 2k syreherdende lakk som grunning, mellomslipt og lagt 2 gode strøk med 2k polyuretanlakk med godt UV-filter på toppen.

Resten av morgendagen går nok med til å koble opp motor igjen og lage ferdig dørken i akterkabinen.

 

1 innlegg igjen til 1000 innlegg på BP!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...