Jump to content

Skarpnes 30, sliten innredning. Oppgradering på gang!


Christensen

Recommended Posts

Dette blir bare lækkert !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ny dag og nye fremskritt! Hadde et møte med en kar på morran, han skulle gi meg et tilbud på å foliere den bæsjebrune stripa, ønsker den svart. Fikk tilbud på 4000 for folie og jobb, noen som har noe erfaring med slike jobber og har kommentarer til prisen? Blir 1 skjøt pr side og sikkert foran og bak.

Måtte reise til oljebyen i vest for å kurse meg litt, men er hjemme på søndag igjen. Dørkene skal få herde frem til da, da tåler lakken betydelig mere.

Fikk forresten prøvemontert skapet på BB side i går, mest for å sjekke at alle vinkler stemmer og sånt, det så veldig bra ut. alle mine timer med oppmåling har ikke vært forgjeves!

bilde

Fikk også bilder av svoger som driver med skapet på SB side i dag, blir flotte greier dette her!:

bilde

Her blir det plass for kjøleskapet under førerstolen.

bilde

Tvinger og klemmer er kjekt å ha.

bilde

oppvaskkum og blandebatteri prøvemontert. Dere legger sikkert merke til at innredningen blir litt lavere helt ut på siden, det er for å unngå at innredningen kommer over kanten på innerlineren. Denne plassen blir den beste plassen i båten, her skal øltårnet få bo! :)

Kommer ikke på så mye mere.... Jo forresten, jeg har også lagd til dørkplater til trinnene i trappa ned til AC, de har bare fått ett strøk med lakk, så litt arbeid gjenstår på dem!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Driver å skal sette inn løfteringer i de nye dørkplatene jeg har laget. Hvordan får du frest ut så perfekt til de mtp. rette kanter, passer akkurat og riktig høyde?

Vi lagde en fresemal og brukte vanlig Festool håndoverfres, Brukte kanskje 3 min på frese ferdig en plate! Ble latterlig enkelt med fresemalen. utrolig kjekt med hjelp, råd og tips fra fagfolk!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Vi lagde en fresemal og brukte vanlig Festool håndoverfres, Brukte kanskje 3 min på frese ferdig en plate! Ble latterlig enkelt med fresemalen. utrolig kjekt med hjelp, råd og tips fra fagfolk!

 

En fresmal og håndoverfres ja. Mener du da en slik som jeg holder med begge hender og styrer rundt der jeg vil frese? Jeg har en slik en, men jeg ser for meg at den vil bli vanskelig og styre rett, få ujevne kanter.

Som du sikkert skjønner så er jeg litt uerfaren med dette så jeg trenger noen tips. Kan du eller andre med erfaring gi meg det? Kunne du vist meg malen hvordan du har lagd denne og hvikket materiale den er i?

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Share on other sites

Helt riktig, det er en sånn fres! freste først omrisset for de tynne kantene med en mal, festa med tvinger, la deretter en mindre mal oppi den første og gikk dypere for å få midtpartiet senka ned, har ikke fresemalen her, den ligger på snekkerverkstedet. Den er laget av finer. viktig å sette på styrekanten på fresen slik at den ikke spiser opp fresemalen! Det er svogern som er hjernen bak greia, jeg har bare fått instruks i bruken :) På vei til bryllup nå, men kan fikse bilder av malen i morra!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Glemte selvfølgelig å ta bilder av malen i dag Hrmf. Har derimot fått jobba litt i båten i dag.

bilde

Dørken under innredning på babord side, la på litt jernskrot for å få litt press på plata.

bilde

Samme på Styrbord side.

bilde

Begynner å ligne noe dette her!

bilde

Sånn, ferdig for i dag! i morra starter vi med tilpasning av plater mot forkabinen og lakkering av innredning!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Heisann! Liten opppdatering:

Det beises og lakkes for harde livet om dagen, dato for utsetting er satt, båten skal på vannet neste torsdag.

Foliemannen skal komme og legge folie i dag.

Motor ferdig koblet opp (i motorrommet) Alt av instrumenter demontert, ny kontrollspak er montert.

Siden oppvaskkummen blir flytta fra babord til styrbord så må jeg blende av på babord og få frem slanger på styrbord side.

Leon: Her er bilde av fresemalene, festes bare på plata med tvinger.

bilde

Trinn 1 for å senke ned kanten på løftebeslaget.

bilde

Trinn 2, her har vi gått dypere ned for å få plass til forsenkningen i løftebeslaget.

Som du ser, veldig enkelt. Viktig å huske delen som settes på fresen for ikke å frese i malen! (det glemte jeg en gang, som du kan se!!) :giggle:

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Ny dag og nye fremskritt!

Har i dag lakket beisa og lakket mye av de resterende delene til innredningen, skapet som skal på styrbord side er nå mer eller mindre ferdig, gjenstår bare montering av detaljer. Har i dag fått tillit med lakksprøyta og må si jeg ble fornøyd med resultatet!

I morgen fortsetter lakkeringa, tar tid da disse Epifanesgreiene ikke akkurat tørker på et kvarter!

bilde

Styrbord innredning sett fra siden med plass for kjøleskap.

bilde

Samme sett i perspektiv litt ovenfra, utsparring for servant på høyre side.

bilde

Samme, skrått bakfra, her blir det skap med hylle under vasken, toppen over vasken hengsles i siden og vippes mot midten av båten som avlastningsbord.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

På det lave feltet bak på innredningen ut mot sideskottet kommer det et lite tappetårn, her skal det tappes hjemmebryggede produkter, produsert helt i tråd med renhetsloven! Setter den bak førerstolen, så slipper jeg fristelsen mens jeg kjører, men en deilig humlet sommer ale til oppvasken derimot, det blir saker!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Dette ser bra ut. Du har mange av mine samme ideer. Har min Skarpnes 30 for 3. sesongen nå, og tanken om å flytte døra til AC fikk jeg allerede før jeg hadde kjøpt båten, og forsto raskt at det var flere som delte mine tanker om innredning ogløsninger da jeg hadde kjøpt den. Søkte litt rundt om på nettet der jeg har sett at det er mange faktisk som har gjort det samme. Så jeg får se om det ikke blir ombygging på meg snart.

 

Innredningen i båten din blir strøken og bra. Jeg kommer nok til å følge med på tråden her, og gi noen kommentarer innimellom. Lykke til videre

Mvh. Leon

 

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Link to post
Share on other sites

God kveld igjen! Ny dag i lakkbua, mange biter små....... :smiley:

Nærmer seg tid for å begynne montering av innredning, satser på å få inn de to hovedinnredningene i morra, samt å begynne tilpasning av sofadelen på babord side, blir spennende å se ting komme på plass! 6 dager til sjøsetting og 8 dager til båtferie! phu!

Skjedd litt i båten i dag også:

bilde

Gammel og brun.

bilde

Svart og fresh!

Syns det gjorde seg med svart stripe, nå gjenstår vask, rubbing og polering av resten. Får ta litt innimellom tror jeg!

Vinduskarmene er i en brunaktig farge, prøve å finne en god silkematt svart lakk tror jeg, det blir pusleprosjektet i uthavn i ferien!

 

God kveld!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Hva brukte du til svart stripe?

Svart 3M folie, hadde hverken tid eller mulighet til å lakke der båten står, så det ble foliering, satte bort hele greia, så ingen kred til meg på den! :giggle:

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Enda en dag nærmere ferien, skjedd litt i dag også, vi har tilpasset alle lister som skal på mellom glassfiber og tre.

Innredningene er på plass!

bilde

Styrbord

bilde

Babord

I morra skal vi tilpasse sideplatene til fotskamlene, fronten på sofaen på babord side og lime inn nye skottkledninger mot forkabinen!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...