Jump to content

Skarpnes 30, sliten innredning. Oppgradering på gang!


Christensen

Recommended Posts

I vår Skarpnes så syns jeg at uteinnredningen begynner å bli sliten, fineren er gjennompusset etpar steder, sete"skapet" er litt lealaust og etter min mening så er layout på innredningen litt gammeldags og utdatert. Siden båten ellers er bra så ser jeg ingen hensikt i å selge den, da jeg ser hvilken vei markedet peker. Skroget har jo fortsatt mange år igjen!

Det som er planlagt foreløpig er:

Rive ut gammel innredning fra uteplassen, helt ned til dørkplatene, de kommer vi til å beholde.

Skifte ut gammel sidekledning med ny og prøve å integrere litt lagringsplass inni her.

Tette midtstilt åpning til akterkabin og lage ny åpning på styrbord side.

Nye skap med pentry og bueløsning på sofa på babord side, vet ikke helt om jeg skal beholde passasjersetet på babord side, får litt større sofa hvis vi dropper sitteplassen i foroverretning her. Ønsker synspunkter på dette!! Har også et håp om å integrere noen skuffer i sokkelen på salongen.

Nytt skap under førerstol med kjøleskapet og gassboksen inni. Ny oppbevaringsboks under føttene på førerplass, (Kjøle/isboks)??

Ny stavdørk limes på eksisterende dørkplater.

Klaffebord på svingbar fot.

Ny førerstol eller evt omtrekking av den gamle (Skarpnes 2 seter "busssete")

Nye puter på seter og rygg i utesalongen.

Har også et håp om å få produsert en targabøyle (stål??), hadde vært utrolig kjekt med en mulighet for lys ute som kommer ovenfra, koselig når man sitter og spiller kort og tar et glass vin på kvelden!

 

Jeg er så heldig og har en møbelsnekker i familien, så når vi tar opp båten i høst så skal den på vinteropplag på utsiden av verkstedet hans!

Sikkert flere som kunne tenke seg en slik oppgradering, regner jo med at uteplassen i båten vil bli som ny, til en pris som jeg håper er overkommelig!

Bilder kommer, i første omgang slik det ser ut pr i dag!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

En liten oppdatering:

Har i det siste vært lite hjemme, men har pr mail sporet opp de som lager original innredning til Nor Star 950 og forespurt om pris på komplett uteinnredning, pris er mottatt, egentlig ikke så fryktelig ille, men med stoler og puter etc så tipper jeg at vi nærmer oss ca 80-85.000. Svoger som driver båt og møbelsnekkeri insisterer på å få lov til å komme med et tilbud også. så jeg må nesten la han gjøre det, hans alternativ vil også kunne tilpasses mye bedre etter våre ønsker. Vi skal prøve å fjerne en seksjon i innredningen bak passasjersetet, men allikevel kunne beholde oppvaskkum ute. Gjenstår å se om dette blir under førerstolen eller bak denne, time will show.

Targabøyle har jeg ikke fått tenkt så mye på ennå, men jeg ser for meg at denne bør "gli" inn i eksisterende kalesjefasong, slik at vi slipper å bytte ut hele kalesjen. noen som har synspunkter på dette? Bør være en kurant jobb for kalesjeverkstedet å fjerne biten der hvor targaen kommer og evt sy inn etpar glidelåser for enklere av og påmontering.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei igjen godtfolk, fikk løftet båten på land på fredag og kom igang med demontering av innredning i går. Første overraskelsen kom allerede etter noen få minutter, det viser seg at dørken i båten har blitt hevet med 30 mm, antageligvis ifm et motorbutte en gang i tiden. innredningen på styrbordsiden var montert nede på den opprinnelige dørken og bare listet inn på nytt. Ser for meg å heve døeken under innredningene opp til samme nivå som dørken ellers.

Noen bilder fra demonteringen:

dsc_1145.jpg

Førerstolen demontert.

dsc_1148.jpg

Kjøleskapet ute, gassboksen neste.

dsc_1149.jpg

Begynt å plukke fra hverandre.

dsc_1152.jpg

Innredningen ute, tar fatt på resten.

dsc_1153.jpg

Ferdig med demontering på Styrbordsiden, neste steg blir å gjøre det samme på babordsiden.

Deretter blir det å ta fatt på plastkassa og trappa til akterkabinen, blir litt jobb å flytte trappa og inngangen til akterkabinen ut på styrbordsida, men for å få bedre plass til en sofa med bue/hjørneløsning på babordsiden så er det helt nødvendig.

Hatt besøk ombord av snekkersvoger også, han mente det ikke var all verdens jobb, men vi får nå se, nå er det i allefall ingen vei tilbake!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Helt klart et voksent prosjekt, men støtter meg fullt og helt på svoger, han er møbelsnekker og trebåtbygger, med fagbrev fra Dolvik så jeg tror at jeg er i de tryggeste hender! :smiley:

Vi forkastet forøvrig planen med å kjøpe ferdig innredning, av den grunn at vi er nødt til å bygge en løsning for oppvaskkum bak førerstolen. Vil aller nødigst ofre sitteplassen på babord side for å få plass til både koke og oppvask der, det medfører nemlig at jeg må ofre den hellige kjøleboksen i fotskammelen, blir litt snaut med 85 liters kjøleskap på 4-5 dager og 4 pers! Vi har i kveld sittet og planlagt litt, her blir det laminerte buede hjørner på innredningen og greier!
Men aller først så må jeg gjøre plastarbeidene, håper det går etter planen og at det er unnagjort i løpet av kort tid!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Spennende å se! Holder på med noe av det samme selv.

 

https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/

 

Sitter å grubler på hvordan jeg skal bygge en smart pantry med kjøleskap,vask og gassbluss.

 

Lykke til!

 

Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet:

https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/

Link to post
Share on other sites

Se der ja! Litt av et prosjekt der også! Lønner seg å gruble litt før man setter saga i materialene! Ønsker deg også lykke til med prosjektet!


En liten tur i båten i dag, mest for å koble opp dieselvarmeren provisorisk, overraskelse nr 2 dukket da opp, eksosslangen til varmeren røk tvers av rett ved skroggjennomføringa, kappet slangen på nytt for så å finne ut at den også var tvers av inne i der hvor røret er dobbelt! Enda godt det ikke har lekket eksos inne i båten! Fikk også plukket løs innredninga på babord side, men det ble dårlig med bilder i dag! Satser på å få rensket ut resten av all innredning i morra!
Etter det blir det å gå løs på glassfiberarbeidet!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering etter dagens tur i båten, merker godt at dagene er kortere enn man skulle ønske, må få rigga meg til med litt varme og lys ombord etterhvert. Når støpearbeidene tar til så blir det å slenge inn 2 stk 3 kW vifter, det burde duge!

Innredningen på Babord side er nå ute, gikk i bakken med et brak, helt greit, i små biter er den lettere å få inn i bilen! Hehe!

Tok så fatt på akterkabinen, inngangen skal som kjent flyttes ut på styrbordsiden. Har et håp om å benytte trappa om igjen, bare støpe den inn på ny plass, tror jeg vil spare litt jobb ved å gjøre sånn.

dsc_1157.jpg

Fikk ut dør og dørkarm til akterkabinen, pent demontert slik at det er enkelt å produsere på nytt!

dsc_1158.jpg

Demonterte veggtrekket i akterkabinen, enkel jobb, det var bare tynne skaitrekte finerplater. Nedre delen er trekt med "gulvteppe"! Dette skal selvfølgelig også bort, satser på skaitrekk her også.

dsc_1159.jpg

Måtte demontere benkene i akterkabinen for å komme til, demonterte resten etter at bildet ble tatt!

dsc_1160.jpg

Her er trappa skåret ut, planen videre er nå å kappe løs sittebenken til venstre i bildet, flytte den inntil sittebenken der hvor trappa var montert og deretter sette inn trappa der hvor den venstre benken står! Regner med at jeg kommer langt med dette i morgen og satser på en ny oppdatering da!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Da har jeg kommet litt videre i prosjektet, litt forsinka da jobbebilen valgte å takke for seg på Torsdag og har mått bruke etpar dager på å skaffe en ny! Har nå fått kappa ut sittebenken på styrbordsiden og begynt tilpasning av trappa, sidevangene i trappa var tidligere i rett vinkel imot trinnene, der trappa skal stå nå så er styrbordsiden buet. Ønsker at trappevangen skal følge denne buen for å unngå at det blir en dum kant på siden. Kappet derfor opp den ene siden av trappa slik at jeg fikk dratt ut vangen 55mm i fremkant, slik at den følger buen på skroget. Måtte også kappe vekk litt av en forsterkning i akterkabinen, men regner med at jeg oppretholder stivheten ved å støpe fast trappa.

dsc_1173.jpg

Sittebenken skjært vekk.

dsc_1170.jpg

Sett fra siden i akterkabinen.

dsc_1172.jpg

Forsterkningen som måtte "justeres".

dsc_1175.jpg

Trappa, med utjustert vange, fylt i med glassfiberstrimler. lagt etpar lapper litt på utsiden. Blir etpar lag til med større overlapp når skruene til "forskalinga" er borte.

dsc_1176.jpg

"Forskaling" Styrofoambiter med Gaffateip på, da løsner de lett!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Ble jaggu tid til en liten tur i båten i dag også, men måtte hjem for å rekke å se på "Turistguidene" :) Blir mye glassfiberstøv av sånt arbeid og da er det godt med en deilig dusj etterpå! Fikk lempet ombord trappa igjen og gjort noen små tilpasninger på den, satt den fast med noen få skruer og fått satt inn sittebenken. Fått justert slik at det meste står på linje og satser på å begynne å støpe fast i morra. Må nok støpe i 2-3 arbeidsoperasjoner slik at jeg kan fjerne hjelpefestene mine etterhvert som jeg får festet benk og trappebitene.

dsc_1178.jpg

Trappa på plass.

dsc_1179.jpg

Sittebenken ser ut til å bli grei den også!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Imponert å se hva du holder på med, interesant å følge med. et tips til deg, det blir masse støv så anbefaler deg å tette godt på forkabin og motor så slipper du å

gjøre så drit jobb å gjøre ren senere.

 

stå på... :thumbsup:

Redigert av torbi (see edit history)

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips! Har forsegla forkabinen, har ikke bekymra meg så mye for motorrommet, motoren skal ut for en liten brush-up og da får jeg vasket ned alt sammen og malt opp i motorrommet. Motoren holder ikke helt på olja og iogmed at jeg har en god venn med lastebilkran så er det mye enklere å jobbe på den når den er ute, har mistanke til kjølevannslekkasje også, så en trykkprøving må nok også til!

Når plastarbeidene er ferdig så blir det å gjøre skikkelig rent, støvsuge og vaske skikkelig. trearbeidene er heldigvis adskillig mere renslig!
Ikke blitt noe tur i båten i dag, kjøpt ny jobbebil og hengt opp lys på juletreet her i boligfeltet vårt! Satser på å få gjort litt i morra!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Håper tråden blir mer interessant etterhvert, alltid mer moro når man bygger opp igjen. Gleder meg stort til at prosjektet skrider utover mine evner og til at svoger skal sette igang med sin treverksmagi! :)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Blir nok litt venting på mildvær, sliter med å få akseptabel støpetemperatur i båten, men skal prøve meg med ei 9 kw varmevifte og litt ekstra presenning så snart det blir litt mildere!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...