Jump to content

Trenger råd til kjøp av båt, budsjett 2mill. 36-40 fot og fly.


Nejo

Recommended Posts

Vi, en familie på to voksne og to barn på 4 og 7 år, har funnet ut at vi ønsker å bruke mer tid på sjøen. Har i dag feriert i en 22 fots daycruiser, noe som har vært fantastisk, men som lett blir litt kummerlig nå det er dårlig vær på overnattingsturene våre. Har dermed fått diagnosen "akutt 15-fots syke.."

 

Vi ønsker:

-Ca. 36-40 fots båt med mulighet til å lukke kabin i dårlig vær. Skyvedører.

- Minst to kabiner med dør

-Tror (etter lesing av utallige tråder her inne) at jeg ønsker flybridge

-Hvis fly må denne være rel. dyp og trygg for barna som er høyt og lavt

-Ikke kombinasjonen drev og to motorer pga vedlikeholdskostnader

-Vi kommer til å gå en del mil i løpet av en sesong, så vi ønske er marsjfart påmover 20 knop. Maks opp mot 30?

- Helst elektronisk styring av maskiner. Kjenner ikke nok til mekanisk overføring, men er allergisk mot mye friksjon fra kabler o.l.

- skal ha radar samt oppdatert plotter med mulighet for overlay samt helst åpen pulpit og anker akter, men alt dette kan ettermonteres..

 

Vi har sett på en del båter og har kommet frem til at vi liker engelsk. Da kan en komme inn i stua på dårlige dager i stedet for å måtte sitte rundt kjøkkenbordet slik følelsen er på enkelte norske båter. Vi har imidlertid ikke lukket døra helt for norske båter da vi ikke har sett nok..

 

Budsjett er 2 millioner (forutsatt at vi ikke må gi bort Ibizaen vår), så vi tenker Sealine, Princess og Fairline

 

Har lest alt (tror jeg) som er på dette forumet av lignende poster, så søkefunksjonen har jeg brukt, men lurer litt på hva dere tenker ift til prismarkedet som er i dag? Hva kan være gode kjøp for oss? Lønner det seg å se på UK?

 

Link to post
Share on other sites

Var innom og kikket litt på Benetau. Var ikke mange bilder i den annonsen jeg så, men skal kikke litt mer. Må innrømme at jeg er skeptisk til marsjfart på 20 knop når maks er 22? Tenker da mest på støy. Ønsker i første omgang å se på planende båter (går ut fra at trawler ikke planer, men jeg tar kanskje feil?)

Link to post
Share on other sites

Beneteau Swift har planende skrog. Jeg har også tittet litt på dem og det er flotte båter.

Aberet er kanskje liten badeplattform. Jeg har også hørt at konstruksjonen( i hvert fall på Swift 42) er noe "myk". En jeg snakket med fikk ikke opp dekk-platen til oppvask kummen på den båten som lå på 2 bukker utenfor utstillingslokalet på Lillestrøm for noen år siden. Da ble det sagt av en representant fra Beneteau at det skyldtes litt mykt skrog. Har også hørt at flybridgen har god svikt helt akter.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ligger en Swift Trawlwr bak oss på Borgen nå, og badeplattformen er da ikke så veldig liten på den syns jeg :confused: . Forøvrig er det en flott båt som er bred og fin. Tipper det er romslig over alt med god takhøyde etc. Liker den, og det hadde absolutt vært noe for meg til jeg får råd til Nordhavn 40 :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke helt om jeg får med meg kona på en Trawler, selv om både Beneteau og Nordhavn ser ut til å være flotte båter! Trawler gir nok oss fremdeles noen assosiasjoner som peker mot et båtliv der vi har litt bedre tid.. Vi har også tenkt tanken på seilbåt, men ønsker å få med oss mange nye opplevelser i form av å besøke nye plasser. Mistenker at ungene er for små til å se den store gleden av å være "underveis".. Målet deres er å komme i land en plass for å gjøre nye bekjentskaper. Tid til seilas vil dermed være begrenset, noe som gjør at vi i denne omgang har kommet frem til at vi ønsker en båt som har en maks fart på ca. 30 knop. Økonomien i bruk av slike motorer vil nok begrense farten automatisk, men da har vi i alle fall muligheten..

 

Gleder meg ellers til å få en hytte på vannet. Ser for meg at det oftere blir hjemmekontor fremover..

Link to post
Share on other sites

Du som holder til i Stavanger kan jo ta en tur til Stavanger Marinesenter. De har jo en masse Fairline til salgs som du kan titte på, om det ikke er slik at de fleste av de averterte båtene til Stavanger Marinesenter ligger i utlandet da......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har sendt deg en IM som jeg tror du setter pris på Nejo......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

.Budsjett er 2 millioner (forutsatt at vi ikke må gi bort Ibizaen vår), så vi tenker Sealine, Princess og Fairline

 

Amerikanske Meridian bør kanskje være med......ca 36 fot og større

http://www.finn.no/f...nnkode=35567675

 

Test :

 

http://www.batmagasi...st-meridian-341

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Meridian ser ut til å være flotte båter, men jeg får inntrykk av at de kan være litt ukurante å selge når den tid kommer? Har lest om at eiere syns at flybridgen er helt topp på disse båtene. Det hjelper kanskje ikke at jeg i utgangspunktet er skeptisk til amerikanske båter, uten at jeg har særlig belegg for å være det.. Båtkjøp handler vel også om smak og følelser, og mine følelser ligger ikke hos det amerikanske i dette tilfellet..

Link to post
Share on other sites

To ting. Det ligger en langt rimeligere Meridian 341 til salgs på FINN. Den andre er plassen på akterdekket, den er fraværende på 341(har vært om bord). I Norge benyttes akterdekk mer enn flybridge og da bør man prioritere båt med stort akterdekk.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

For å holde alle alternativer åpne lurer jeg på Sealine F37 og Galeon 390 fly. Ser ut til å være flotte båter ( men kan de måle seg med Phantom 38/40 eller Princess P40?).

 

I tillegg vurderes Phantom av større størrelse. Phantom 42/43 er utrolig flotte båter, men jeg lurer litt på om det blir FOR stort? Vi kommer nok til å ville gå mellom 500 og 1000 mil/sesong (har logget ca.500 nm til nå i år) så jeg ønsker en båt som ikke begrenser oss fordi det er for dyrt å gå med.. I tillegg er vel både vedlikehold og forsikring dyrere med 74 motorer?

Link to post
Share on other sites

Sealine 37 går litt lettere i vannet enn Princess/Fairline og vil bli noe gunstigere i drift. Galeon 390 har hekkagregat og det hadde du vel ikke lyst på.

Galeon 440 derimot har aksler og er en båt med flott interiør.

 

Kanskje REM har litt info om forbruk, han har jo Ph 43.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dette var vel ikke så ille....prute 20% her så er det mye båt for pengene !

http://no.yachtworld...g_id=78043&url=

 

Her en 2008 som ligger i Kroatia

http://no.yachtworld.com/baater/2008/Galeon-440-Fly-2472785/country.kroatia

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Er skeptisk til båter fra Kroatia, Italia o.l. Har lest mye om slitasje på gelcoat o.l. På båter fra Middelhavet og andre varmere strøk.. Jeg liker å holde båtene mine plettfrie, så å risikere kjøp av slitt båt frister ikke mye.

 

Fikk en melding fra en med en Galeon 390 på aksling, så jeg tror ikke alle har drev, men kjenner ikke til båten ellers. Har som tidligere sagt låst oss litt til de engelske løsningene da vi tror de passer for oss.. I tillegg er det et ganske godt miljø med mange entusiastiske eiere med mye kunnskap her i Stavangerområdet, noe som også kan bety litt..?

 

Ser at F37 er bestykket med mindre motorer og er litt lettere enn de andre aktuelle. Ser at også prisene nok er litt lavere slik at vi kan få kjøpt oss en nyere båt.. Hva da med opplevd volum innvendig (har ikke vært inne i en ennå), og sjøegenskaper når det blåser på litt?

 

Link to post
Share on other sites

Jeg går på under literen på mila når jeg går i lav marsjfart på 6,5kn og én maskin. I høy marsjfart på 22kn@2000RPM går jeg vel på en 120-130l/time? Har alldrig målt faktisk. Jeg topper ferielastet på 30 kn, og da forbruker jeg vel 960x0,2=190l/time har jeg forstått?

Synes du 40+ blir for stort vil jeg si at du veldig raskt venner deg til størrelsen. Kunne nå gjerne ønsket meg enda større båt faktisk, men bryggeplassen setter en stopper for det for mitt vedkommende.

 

Handteringsmessig er de lette og forutsigmare å håndtere etter litt trening, men de krever trøstere foran og bak. I motsettning til min gamle P35 merkes ikke grov sjø overhodet. Det skal skikkelig ruskevær til før vi må øke farta til høy marsjfart av komforthensyn.

TAMD74 er ideelle maskiner i disse båtene. De er råsterke, og yter vel allerede ved 1600RPM et dreimoment opp mot 1500Nm. D6/435 blir liten til sammenligning med sine "puslete" 1000Nm ved 2500RPM.

74 maskinen gir 750Nm allerede ved 1000RPM hvilket vel er årsaken til det, etter mitt syn, lave forbruket jeg har ved lav marsjfart på nettopp 1000RPM.

Ph43 har klassens største flybridge blir det sagt. Det er ikke mine ord, men vi har faktisk vært 11 "til bords" der oppe. Salongen er stor med 4+2-seter og med fritt plassert bord slipper du å åka deg sideveis når du eller naboen skal gå fra bordet. Badeplattformen er stoor og akterdekket er også romslig sjøl om det ikke er i klasse med feks. NW42. Salongen er til gjengjeld vesentlig større enn på NW, og det er vel engang slik at en ikke får noen ting gratis her i verden.

Egen kjøkkenavdeling nede med elektrisk regulerbare luftevinduer over og ventillator. Veldig bra. Skapplassene over kjøkkenbenkene er grunne. Ikke bra. P35 hadde vel egentlig romsligere skapplass i kjøkkenet enn Ph43.

 

Lagt til: Ser at du er redd for forsikringspremien. Vet ikke om du mener dette er høyt eller lavt men jeg betaler 7200,- i året for kasko fullverdi inkludert jolle og 50000 i løsøre. (Atlantica)

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

7200?? Det hørtes utrolig lavt ut? Ikke veldig mye mer enn hva jeg betaler i dag på min 22 foter..

 

Da må vi kanskje kikke litt mer på 43 også.. Må innrømme at et forbruk opp mot 6 liter på mila i marsj høres avskrekkende ut. Spesielt når jeg ser for meg at vi kommer til å gå en del lange (for oss) transportstrekker i marsjfart. Hva koster det ca. med service på motorene dine? Vil kostnadene bli mye høyere enn for 64 motorer? Litt redd for økte kostnader på phantom 43 kontra 38/40..

 

Men etter å ha fulgt med på kjøpstråden som endte med både Marex og Phantom 43, så må jeg innrømme at den båten din ser utrolig flott ut, REM. Fristende..

Link to post
Share on other sites

I motsettning til min gamle P35 merkes ikke grov sjø overhodet. Det skal skikkelig ruskevær til før vi må øke farta til høy marsjfart av komforthensyn.

 

Det punktet her er viktig da. Det å kunne fortsette i kosefart selv om det blir litt sjø vil jeg kalle "ubetalelig" !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

ohpssss! skal være 8200,- ikke 7200. Betalte omlag det samme for P35én i Gjensidige.

Servicen på de to motorene vil bli det samme. Motorene er vel identiske bortsett fra større slagvolum på 74 kontra 63

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hehe :) jeg må innrømme at jeg forventet en forsikringspremie på over 10000, så jeg synes forsåvidt det fremdeles høres overkommelig ut. Samme serviceutgift høres også bra ut, så da er det tanken på en båt med nært opptil 1000 hk som må jobbes litt med dersom phantom 43 fremdeles skal være med blant aktuelle båter..

Link to post
Share on other sites

Når du først skal dra til med så mye, og gå så kraftig opp i størrelse, anbefaler jeg sterkt at du bruker god tid. Ikke forelsk deg i bilder og oppfatninger. Engelske båter er fine, men de er engelske :smiley: Ikke noe galt med kvaliteten, men de tenker litt annerledes. Drev kan være noe skit, men stort sett går det bra.

Anbefaler sterkt at du tar en nærmere titt på Forbina 40 og Nord West 390.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvordan økonomi trådstarter har, selv er jeg ikke i stand til å betale for slike båter og da tenker jeg ikke bare på innkjøpsprisen. Det sies at det koster 10% av nypris i årlige kostnader..... Det er et grovt overslag og for meg som gjør det meste selv blir det gunstigere med eldre båt hvor pengene går til vedlikehold i stedet for nyere hvor pengene går til verdifall. Når det gjelder sjøegenskaper så skjer det jo en utvikling men det blir litt urettferdig å sammenligne en båt på sju tonn mot en på tretten. Syns foresten ikke nødvendigvis at nyere er bedre på design. Trivselen mangler i mange moderne båter.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror nok dette med kostnader er veldig individuelt. Om man har båten liggende i båtforening, går vakter og gjør sin dugnad så er den biten rimelig.

Foretar man godt vedlikehold så holder ting lenge. Om man tar årlig service selv så blir heller ikke den biten så dyr. Design, vel smaken er som baken.....

Dette med 10% av nybåtpris er nok beregnet ut fra at man setter bort det meste, inklusive opplag og vårpuss.

 

For egen del tror jeg største utgift med en tilsvarende båt vil ligge på drivstoff.

Båtens innkjøpspris avskriver jeg 100% og håper den holder til kroppen ikke lengre klarer båtlivet. Salgspris blir da en bonus.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...