Jump to content

Trenger råd til kjøp av båt, budsjett 2mill. 36-40 fot og fly.


Nejo

Recommended Posts

Lite spørsmål fra meg også,

Hvordan er det med selve sofaen i Phantom 38/40/42/43. Er den konvertibel til seng(dobbel) eller er dette bare i noen av dem ?

Jeg har sett at enkelte Princess 380 kan gjøre om sofaen til dobbeltseng......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja, alle har utfellbar seng i stb. soffa.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det løste en del utfordringer for oss REM :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vakkert! Sier ikke at blått skrog ikke er flott når det er pent behandlet, men vet at det kan ligge en del timer bak en perfekt skuteside!

 

(Ser forresten at du har benyttet alle triksa i boka da du tok bildet :) Et reelt bilde bør vel være 90 grader på skroget, med spotlys på. Det er først da du virkelig ser imperfeksjoner.. - men det var litt god gammel bilpleienerdinfo..)

Her er det 90 grader på i dagslys, hadde ikke spot lys.

Prikkene du ser er smuss da den ikke har vært vaska på en stund.

Flott båt i bakgrunnen, den feite fyren i bildet skal du se bort ifra.

blaatt_skrog_90_grader.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvis man IKKE pruter på denne 2001mod Fairline 43 og beregner Kr. 75.000,- i transport, så kommer den ferdig tollet og momset inn til Norge for 1.825.000,-

Da får man hvitt skrog og kan legge over 500.000 på bordet i utstyr/shining før man når det som tydeligvis er prisnivået i Norge. Her er det et missforhold.

 

http://no.yachtworld.com/baater/2001/Fairline-Phantom-43-2450758/country.spania

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Her er det et missforhold.

 

Hehe snarere økonomisk krise i europa som igjen gjør at noen MÅ selge.. det finnes IKKE kjøpere med cash der ute idag.... Meget flott båt synes jeg forøvrig.. REM.. denne er vel stort sett lik din??

 

Den jeg var nede og hentet nå forleden var også et resultat av dette.. de kviet seg fælt på pris.. men som kjøper sa.. "jeg må ikke kjøpe noen ting men har pengene klare for handel når som helst"

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Joda, selvfølgelig er det krisen i Europa som gjør dette, jeg klarte bare ikke la være..... :pray:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg snakket med en kar her om dagen som handlet en Princess 50 for 3 år siden. Ny og gjennom daværende Norsk Båtsenter.

Det er selvfølgelig lett og være etterpåklok, men som han sa, jeg var midt oppe i en skilsmisse den gangen og gjorde mye rart.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da får man hvitt skrog og kan legge over 500.000 på bordet i utstyr/shining før man når det som tydeligvis er prisnivået i Norge.

Akkurat dét tror jeg kanskje kan komme godt med også for å utstyre denne båten for skandinaviske forhold? Båten synes å være slik den ble levert fra Fairline til det søreuropeiske markedet i 2001. Synes ikke som om noe av utstyret er modernisert eller oppgradert.

Det jeg ser i farta av potensielle utgiftsposter her er: Winch bak, 6+4 Kw Eber, Nye kallesjer rund baut, ny Vhf, nytt navigasjonsutstyr, ny lader/inverter og batteripakke. Er man nevenyttig og gjør installasjoner selv vil man klart få penger tilgode og havne på plussiden. Må man sette det bort er jeg neimen ikke så sikker?

 

Snakket med en på Borgen i helga som hadde kjøpt en -06 Phantom 40 av en nyrik russer i Kroatsia. Båten hadde gått 120 timer, agregatet 50 timer. Båten var så rusten og forfallen at russeren hadde tilbudt ham en oppshining av båten. Han hadde vistnok kontakter som var villig til å gjøre jobben for 200 000,-

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Men det forutsetter at man betaler prisforlangende REM. Jeg vet ikke, men jeg tror markedet er litt "desperat", spesielt i Spania selvfølgelig.

Med de prisene Stavanger Marinesenter opererer med så er det ikke aktuelt med noe derfra i hvert fall. Det er jo også import i de fleste tilfeller.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Akkurat dét tror jeg kanskje kan komme godt med også for å utstyre denne båten for skandinaviske forhold? Båten synes å være slik den ble levert fra Fairline til det søreuropeiske markedet i 2001. Synes ikke som om noe av utstyret er modernisert eller oppgradert.

Det jeg ser i farta av potensielle utgiftsposter her er: Winch bak, 6+4 Kw Eber, Nye kallesjer rund baut, ny Vhf, nytt navigasjonsutstyr, ny lader/inverter og batteripakke. Er man nevenyttig og gjør installasjoner selv vil man klart få penger tilgode og havne på plussiden. Må man sette det bort er jeg neimen ikke så sikker?

 

Snakket med en på Borgen i helga som hadde kjøpt en -06 Phantom 40 av en nyrik russer i Kroatsia. Båten hadde gått 120 timer, agregatet 50 timer. Båten var så rusten og forfallen at russeren hadde tilbudt ham en oppshining av båten. Han hadde vistnok kontakter som var villig til å gjøre jobben for 200 000,-

Glitrende innspill! Nyttig å få denne informasjonen om hva dere tenker burde installeres/ oppgraderes på importbåter. Ph40 historien høres jo bare forferdelig ut! - Skulle ikke tro -06 modeller skulle kunne være så forfallen.. Skremmende!

Link to post
Share on other sites

Masse trøbbel med EDC om det er ujevn strøm og ikke potte tett kabling inn på motor er hva jeg har hørt og lest med til, men her er det masse erfaring som sikkert kan bekrefte/avkrefte.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Men det forutsetter at man betaler prisforlangende REM. Jeg vet ikke, men jeg tror markedet er litt "desperat", spesielt i Spania selvfølgelig.

Jo, for all del. Dette kan være et svært bra kjøp. På den annen side kan det også ligge skjulte feil/mangler her som er vriene å oppdage.

 

Fall ikke for fristelsen til å tro at det kun er å regne om kurser, legge til frakt, moms og HK-avgifther og dermed tro man har en fiks ferdig og kjøreklar båt liggende til kai i Norge. Tror Thorlyn har flere historier som kan bekrefte akkurat dette.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Akkurat dét tror jeg kanskje kan komme godt med også for å utstyre denne båten for skandinaviske forhold? Båten synes å være slik den ble levert fra Fairline til det søreuropeiske markedet i 2001. Synes ikke som om noe av utstyret er modernisert eller oppgradert.

Det jeg ser i farta av potensielle utgiftsposter her er: Winch bak, 6+4 Kw Eber, Nye kallesjer rund baut, ny Vhf, nytt navigasjonsutstyr, ny lader/inverter og batteripakke. Er man nevenyttig og gjør installasjoner selv vil man klart få penger tilgode og havne på plussiden. Må man sette det bort er jeg neimen ikke så sikker?

 

REM

Vi snakker om en 2001-modell. Jeg tror at mye av dette må fornyes på en norsk/skandinavisk båt også.

Det er for meg åpenbart bedre å få en importbåt med splitter ny winch, eber, kallesje, vhf og navigasjonsutstyr, enn en norsk båt hvor alt dette står klart for å skiftes ut fordi det har passert 10 år eller mer!

Link to post
Share on other sites

Masse trøbbel med EDC om det er ujevn strøm og ikke potte tett kabling inn på motor er hva jeg har hørt og lest med til, men her er det masse erfaring som sikkert kan bekrefte/avkrefte.

Bortsett fra en turtallsdropp på 50RPM på ene motoren i ferien i fjor har EDC-systemet hos meg fungert upåklagelig. Det viste seg at Volvo hadde gitt ut en servicenote som forklarte framgangsmåten for å fixe problemet.

EDC systemet har en forsinkelse ja som var noe plagsom i starten. Etter litt tid synes det som denne forsinkelsen bygges inn i ryggraden og du kompanserer for den, egentlig uten å tenke over det. Slik opplevde jeg det ihvertfall.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Den turtallsdroppen, skyldtes ikke den fukt/varmgang i kabling ? Mener å ha lest noe om at kablene må kuttes og påsettes krympestrømpe med lim for å tette en overgang som i utgangspunktet ikke er tett ?

 

Det ligger for øvrig en båt i havna i Drammen som har slitt med EDC siden motorene var nye. Han har vel bygget om det meste av batteri-opplegget flere ganger for å gi EDC mer stabil strøm.

Sist gang hadde han fylt diesel og startet motorene, mens han sto på brygge og skravlet satte båten av gårde. Heldigvis var den fortøyd med gode tau.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

REM

Vi snakker om en 2001-modell. Jeg tror at mye av dette må fornyes på en norsk/skandinavisk båt også.

Det er for meg åpenbart bedre å få en importbåt med splitter ny winch, eber, kallesje, vhf og navigasjonsutstyr, enn en norsk båt hvor alt dette står klart for å skiftes ut fordi det har passert 10 år eller mer!

Ja, helt enig. Mye utstyr på en 10 år gammel båt er nok modent for utskifting. Dog er min erfaring at "norske" båter er bedre utstyrt enn en spaniabåt som har levet hele sin tid som hytte på Algarvekysten. Er prisen i utgangspungtet riktig, har du her sjansen til å utstyre båten med nytt og moderne utstyr etter eget ønske.

Det var vel nettopp det jeg gjorde da jeg kjøpte Escada for et par år siden.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Den turtallsdroppen, skyldtes ikke den fukt/varmgang i kabling ? Mener å ha lest noe om at kablene må kuttes og påsettes krympestrømpe med lim for å tette en overgang som i utgangspunktet ikke er tett ?

Servicenota til Volvo gikk på å kortslutte en konektor ja, og lodde utenom. Funka bra :yesnod:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ang importbåter så kan jeg trygt bekrefte at man finner alt.. en kan finne ganske nye båter som er totalt nedslitt etter bare 5 år.. en gjenganger her er de rimligere merkene.. der er det bare og trekke om alt ute /lakkere skorg utbedre krakkeleringer selv etter 5 år.. i øvre segmentet så er det stort sett ok.. men gjenganger er og få "liv" i båten igjen etter at eierne har forlatt disse i flere år.. på en Med båt så går det fort vekk 14 fulle dager til kun rubbing/polering og smøring. er man glad i og pusle som jeg og liker og se gelcoaten få tilbake sin glans som ny så er det bare og krumme nakken.. nok og ta av.. kalesjer er som regel sorgen.. + div.. Jeg regner 100 000 + arbeid på en Med båt for og få den ship shape med norskt utstyr og shinings..

dette er da uten elektronikk.. Generelt velger man mellom to onder.. en solslitt men tørr Med båt eller en fuktig og kanskje muggen UK båt. Inspeksjon ved selvsyn er et MUST.. man må aldrig finne på og kjøpe en båt usett fra impotør sp sant man ikke har vantett kontrakt.. Nå ble det litt varsko.. hehe ;) Man gjør gode kjøp utenlands.. men det gjelder og være selektiv og se mulighetene.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Det var vel nettopp det jeg gjorde da jeg kjøpte Escada for et par år siden.

 

Men du oppnådde akseptabel pris i Norge, eller var du på kanaløyene eller lignende ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte i Norge ja, men var klar over kostnadene for oppgradering/fornying og fikk kompansert for dette ved kjøp.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Godt fornøyd med at jeg kjøpte norsk båt med norsk fullspekket utstyrspakke og såpass nytt at det heldigvis er enda mange år før det er oppgraderingsbehov. EDC har fungert helt prikkfritt for min del. Kun en ladetrykksgiver har fusket på D-serien hos meg og for en bagatell å regne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...