Jump to content

Trenger råd til kjøp av båt, budsjett 2mill. 36-40 fot og fly.


Nejo

Recommended Posts

Noen syns visst at håndlaget innredning i edle tresorter er mer verdt enn sprøytestøpt hvit plast.....

Kanskje NW selger noe mer enn bare en motorisert flytende campingvogn? Kanskje det er verdt noe med service, kundebehandling og tilgjengelighet? Nå som ingen skandinaviske båtprodusenter tjener penger er muligens NW's forretningsidé ikke helt på jordet?

Link to post
Share on other sites

Det er mulig de lykkes, men om man trekker paralleller til caravan så har NW sin like i Bjølseth.

Høy kompetanse, god kundebehandling(mye gjenkjøp av tidligere kunder), veldig god tilgjengelighet, høy service(ute på campingplasser i ferier for å utbedre) og masse treverk !

Høy pris hadde de også, men likevel kom konkursen og alt produksjonsutstyr ble kjøpt av Kabe og flyttet til Polen.

Den som lever får se......

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Noen syns visst at håndlaget innredning i edle tresorter er mer verdt enn sprøytestøpt hvit plast.....

Jo, men for mye av det gode er for mye av det gode. Var å kikket på noen Ph38 før vi bestemte oss for å gå for den nyere 40-43. Ph38 var etter vårt syn plastic fantastic, med overraskende mye store blanke flater. Ph40-43 har en fin og harmonisk ballanse mellom tre og plast/skai. Og treverket er håndtverk av ypperste klasse i høyglans lakkarbeid.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg hverken kan eller vil argumentere mod den individuelle smag hos dem, der foretrækker den engelske stil frem for den klassisk nordiske. Jeg trives helt kolossalt med den stil og kvalitet, som NW har, men diskuteres kan det ikke.

 

Jeg ved dog, at jeg har fået virkelig førsteklasses service fra NW efter købet. Mit bud er at de har betalt for over 50.000 kroner i reperationer efter jeg købte. Og den tryghed har været herlig. Men det bedste er dog at have en båd, der er perfekt sat sammen og som sejler sikkert og tørt og som får os frem, også når det blæser lidt.

 

To drev er herligt at sejle med. Økonomisk og godt at manøvrere med. Det er også dyrt i service og holder mig engang imellem vågen om natten efter jeg har læst rædselshistorier om havari herinde.

 

Al bådkøb er et kompromis. Men jeg gentager mig selv :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring med Nord-West, men såvidt jeg har fått med meg er servicen og oppfølgingen meget god. Hva gjelder andre faktorer er jo smaken som baken og det er årsaken til mangfoldet i båtbransjen. Heldigvis for det.

Hva gjelder engelsk så tror jeg at både Fairline og Princess har hatt en voldsom utvikling de senere årene, og ting som eksempelvis det elektriske anlegget i båten min er i den aller øverste klassen over hva som leveres av noen produsent på markedet. Det samme kan man si om selve sammenskruingen og passformen på det meste av interiøre og eksteriøre detaljer. Har ingen irriterende knirkelyder uansett værforhold.

Link to post
Share on other sites

For den beste bil`n i væla, er den som je har nå ! :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det meste som kan gå i stykker på en båt er ikke produsert, men montert av båtprodusent. Ellers er det etter hva jeg har forstått grei tilgang på detaljer til Engelske båter.....til og med dekorlister til vinduene på 80-talls engelskbygde.....i følge en annen tråd her inne.

Servicen som det snakkes om her er den du får om du kjøper båt direkte av NW med enten ny eller bruktbåtgaranti.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vet egentlig ikke så mye om servicen fra Fairline men de få gangene jeg har hatt behov for deler har dette latt seg ordne kjapt gjennom importør. Billig er det ikke, men så langt jeg har klart å se benytter man seg i svært stor grad av engelskproduserte underleveranser så som gassdempere, vifter etc. og dette er vel med på å holde prisene oppe kontra asiatiske underleverandører. Jeg har hittil ikke funnet utstyr av asiatisk opprinnelse ombord og har en grei oversikt over båten nå, vel å merke uten å ha hatt den fraskrudd i deler da det ikke har vært behov for det.

Strøm/lade/skilletrafosystem er Victron. Cummins/Onan generator. Sleipner thrustere foran og bak. Volvo Penta framdrift og Raymarine elektronikkpakke. Engbo ankervinsjesystemer foran og bak. Alt levert og installert som originalt fra fabrikk. Jeg er iallefall meget godt fornøyd med det kvalitetsnivået man har lagt seg på.

Link to post
Share on other sites

Både Fairline og Princess har meget god tilgang på deler selv til gamle båter. Man kan enten handle dette mellom Fairline her lokalt eller direkte fra UK via http://www.fairlineparts.com/. Det er også mulig og kjøpe slikt som dørklinker/lister etc i syrefast fra http://www.trendmarine.com/ som er underlevrandør til de fleste større kvalitetsmerkene. Service nivået til NW er langt over par og bare og ta av seg hatten for, en grunn til dette er nok også at kundene forholder seg direkte til fabrikk og ikke noen forhandlere.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Jeg har via Fairline kontakter fått handlet direkte av leverandørene til Fairline i UK uten mellomledd, men med hjelp av nevnte kontakter. Det gav et ganske annet prisbilde på propeller, akslinger, cutlesslagre, koblinger etc enn det man kan lese av prislister her i Norge i alle fall. Så det er vel mulig om man selv undersøker og er litt pågående. Da handlet jeg av de som originalt leverte til båten på 1980 tallet, og det var derfor ingen tvil om hva jeg skulle ha for at dette skulle stemme overens og med motorstørrelsen. Så de "gamle" leverandørene har maler, tegninger og nødvendige data, bare man sporer dem opp.

Link to post
Share on other sites

Fairline Permiterte 75 ansatte ifjor!! Men salget av de store yachtene går meget godt og jeg kan innstemme at deletilgang direkte er totalt smertfritt og mye rimligere. Dette gjelder også merchandise som dekal,håndkler,krus,klær eyc for de som liker og ha matchende stuff til skutene sine :wink:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare noen måneder som eier av en gammel (1998) Fairline Targa, men så langt er jeg imponert over kvaliteten på materialene og de tekniske løsningene. Innredningen er nesten strøken, med unntak av et par takplater der borrelåsene er gåene så et hjørne av platen henger litt ned. Veldig lite knirk og skramling. Det elektriske er også ryddig, og kabelkanaler, klammer osv. henger på plass, så det er ingen ledninger på halv tjo. Skroggjennomføringer, sjøvannsfilter, kryssholt osv. ser også ut til å være godt dimensjonert og i bra kvalitet. Glassfiberen er hel og pen, og med en skikkelig polering blir den nesten som ny. Det som er tydelig slitt/dårlig på min båt er karbonpanelene på instrumentpanelene og teaken i cockpit/badeplattform.

 

Jeg holder en knapp på Fairline!

 

Ellers er det en P440 fra 1997 til salgs på finn.no, men den er vel kanskje for gammel for deg Nejo?

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Skal du ha de "nye" Raised badget logoene?

Synes de er veldig fine, så hvis de ikke er altfor dyre kan det bli en fin belønning til meg selv når jeg får polert opp skroget og lagt ny teak. :) Har faktisk lett etter dem på nettet uten hell, så det er supert hvis du vet hvor jeg kan få tak i dem.

 

Sender deg en IM.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Send meg IM så skal du få kontakt adresse :thumbsup:

Sender deg en IM.

Hvorfor så hemmelighetsfulle? Kan hende andre også kan ha nytte av disse kontaktene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvorfor så hemmelighetsfulle? Kan hende andre også kan ha nytte av disse kontaktene.

 

Grunnen er Rem at jeg tidligere har fått litt "pepper" for og "stjele" kunder ( selv om jeg aldrig har tjent ei krone på og formidle kontakt).. og ja det har blitt stoppet slike direkte salg tidligere da noen ikke synes noe om frie markedskrefter :lipseal: Så for og bekytte mine tilganger og fortsatt sikre deler i framtiden så blir det slik :yesnod:

..

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Javel, skjønner Thorlyn. Kanskje du sender meg en IM også da. ;-)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Poenget er vel litt det samme som til bil. Er det noen deler som må skiftes ut og du klarer å finne ut hvem som var leverandør til akkurat den delen kan man ta kontakt med den leverandøren eller produsenten og spørre pent om å få kjøpe derfra. Da sparer man et fordyrende ledd, men som selvsagt ikke er så populært hos alle...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...