Jump to content

Trenger råd til kjøp av båt, budsjett 2mill. 36-40 fot og fly.


Nejo

Recommended Posts

Hei

 

Da skal du få noen ærlige tall fra meg:

 

Vi har en Sealine SC35 med 2 stk D4-260 fra 2011. (En båt du burde ta en titt på selv om den har 2 motorer)

 

Vi har dyr båtplass betaler 25000,- for en 5 meter bred plass som er mye breiere enn det vi strengt tatt trenger.

Opplag gjøres inne i varm hall og koster sammen med service/konservering av 2 stk motorer 70000,-

I dette ligger det vask og stoffing.

Drevene blir stoffet og olje skiftet samt trykk test.

 

Ikke langt unna 100000,-

 

Drivstoffet leser jeg ut på mine motorer konstant, da jeg har fått levert min båt med motordata utvidet.

Her er en video som viser dette:

 

Vår båt veier 8 tonn tørr og med 740 liter diesel og 214 liter vann og litt bagasje bruker vår båt 70 liter i timen når vi masjer mellom 22/24 knots.

Når vi går i 7 knop bruker vi ca 7 liter i timen totalt på begge motorene.

 

Så da kan du bare regne selv hvor mye en slik båt ville koste dere med lengden/hastigheten dere vil kjøre.

 

Det eneste vi gjør selv er å vedlikeholde teak og polere.

 

Har man råd så er det veldig deilig å levere båten og hente den ut uten at man trenger å være engstelig for vær og vind.

 

Når båten blir litt eldre ønsker også vi å gjøre ting selv.

Savner båtpussen om våren.

 

-G-

Link to post
Share on other sites

Takk for veldig informative svar. Tror vi har nok å basere regnestykket vårt på.

 

Ser at Viksund blir nevnt og jeg gleder meg til de kommer her til Stavanger i september. Skal gå gjennom båtene deres med lupe, og da spesielt 360. Har aldri vært inne i en, men ser at at st cruz modellene får mye skryt.

 

En slik motordata unit så snadder ut. Kan den Ettermonteres til alle D maskiner?

Redigert av Nejo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et bud til på bordet: Vi havde en Forbina 10000 (36) i tre sæsoner. Den fåes med to kabiner med døre. Fint agterdæk og rummelig flybridge. Meget letdrevet og kun en motor. Desuden billig. Du får nok en for omkring 1,5 mio med nyere motor.

 

Ulempen er at den har drev, stige til flybridge og er ret let, så den er ikke mega stabil i høj sø. Men meget plads og god kvalitet til prisen. Desuden ikke så dyr i vedligeholdelse. Vi havde hvidt skind i vores.

 

Al bådkøb er et spørgsmål om hvor man vil gå på kompromis.

 

Se fx denne

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36555414

 

Link to post
Share on other sites

Var nettopp og så på en slik Forbina. Så den bare utvendig, men den virket litt spinkle ift de båtene som lå rundt (hovedsakelig engelske og seilbåter..). Har lest det du har skrevet om din tidligere båt og har snakket med en annen som eide en. Han ville ikke gått for den samme igjen med små unger, sa han, pga oppgangen til fly. Han snakket noe om vanskelig adkomst slik at de ble vant til å gå opp på utsiden?? Vet ikke om det var en 10000.

Link to post
Share on other sites

Vi har stige op nu og havde det på Forbinaen. Ikke nogen problemer med dette med mindre du er gammel og dårligt gående. Børn klarer den nemt når de er mere end tre år gamle. Ulempen med fast trappe er jo at den tager virkelig meget plads. Med stige får du et flot agterdæk, og det er her du tilbringer mest tid. Jeg vil tro, at vi brugte under 10% af tiden i salonen på vores sommertur i år. Resten af tiden var vi på fly eller på agterdækket med eller uden presenning på.

Link to post
Share on other sites

 

En slik motordata unit så snadder ut. Kan den Ettermonteres til alle D maskiner?

 

Er litt usikker, tror det.

Tror også dette er relativt dyrt å ettermontere.

Mener Volvo tenkikker mente at prisen for ettermontering var 5 ganger dyrere enn fra fabrikk. Tror softwaret ligger på rundt 2500,- pr motor fra fabrikk.

 

-G-

Link to post
Share on other sites

Hei Nejo. Har selv en Viksund 360 ny av året, og er nok den som skal vises i Stavanger i september. Så bare ikke ødelegg noe:-P

Men bortsett fra småting som skal fikses på garanti er dette en veldig bra båt. 1 motor og aksling med ca 50 l i timen i marsj på 25 knop(30 maks). Lett å manuvrere med baug og akterpropell og passe størrelse som du kommer inn de fleste steder med. God i sjøen og bra med plass. En alle tiders hytte på sjøen:-)

Link to post
Share on other sites

Hehe- må jo rikse litt hist å her for å sjekke om det er ordentlig kvalitet, så om Viksund er bra så har du vel ingenting å frykte ;)

 

Må innrømme at forbrukstallene til Viksund er fristende, men så var det det med bredden, da.. Ettersom jeg husker er Viksund 3,5 meter bred, noe som er 40-50 cm smalere enn de engelske modellene. Vi har bestemt oss for å kjøpe båt der vi kan være innendørs noen dager med dårlig vær, og da er bredde viktig ettersom jeg har skjønt.

Link to post
Share on other sites

En Princess eller Fairline 40 foting er en helt annen klasse størrelsesmessig enn en 35-36 foting a'la Viksund. God plass i salongen, god plass i gjestelugar, to bad der begge har egen dusj som er meget romslig utgjør en stor forskjell etter mitt syn. Uteplassen er også bra og ikke minst en mye større flybridge enn båter i 34-36 fots klassen. Oppstigningen til flybridge har man også gjort ordentlig. Ikke slike "provisoriske" leidre, men en fin integrert trapp. Båtene er dessuten godt sammenskrudd og tåler mye vær. Den ekstra halvmeteren på bredden betyr mye. Jolla får dessuten problemfritt plass på plattformen uten at denne blir ubrukelig.

Link to post
Share on other sites

Joda, for oss er det mer en nok, og bredden er jo med på å gjøre sjøegenskapene såpass bra som de er. Hadde båten vært 30 cm bredere hadde nok dette påvirket negativt, men du hadde jo fått bedre plass inne. Blir en prioriteringssak:-) Eneste minuset er vel egentlig at det er stige i stedet for trapp opp til fly(har også stigetrinn på sidene opp til flybridge). Men dette går helt fint og tar jo mindre plass:-)

Link to post
Share on other sites

Regn med 4-4,5 l/NM på en moderne Phantom med 2xD6 installasjon på marsjfart (25 knots). Med denne farten går motorene lett (2900 rpm) på nysmurt båt.

Tror nok ikke det blir D motorer dersom vi kjøper Phantom da vi nok må se på eldre modeller. Forbruket med "gamle" motorer er kanskje ikke så høyere?

 

Ang bredde og sjøegenskaper, vil brede båter være dårligere i sjøen? De er jo en del tyngre, de engelske båtene.. Gleder meg forresten til å se Viksunden inni. Ny er nok ikke mulig innenfor budsjettet vårt, men det ligger jo noen på Finn..

Redigert av Nejo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi bruker båten svært mye. De senere 6-8 årene har vi typisk 90 overnattinger i året. Enkelte år har vi sogar rundet 100. Vi ligger ute hver eneste helg fra mars til november, pluss 4-6 uker i ferien. Er du i full jobb skal det mye til om du klarer flere overnattinger enn dette.

Vi har ikke særlig sans for trange gjestehavner og ligger således mye i uthavn. 3 ov 4 overnattinger de siste årene har vært i uthavner. På dette "sparer" vi årlig 65x250,- = 16250,- i havneavgifter alene. Dessuten spiser vi så godt som alltid i båten og sparer mye penger også på dette. Skulle vi spist alle middagene ute ville vi fort røket på ytterligere 500x90= 45000,- (forsiktig anslag)

Gjør du vedlikehold og motorservicer selv er det ytterligere store penger å spare.

Poenget mitt er at du i stor grad kan påvirge utgiftene dine til båthold selv. Det vi sparer på å benytte uthavner, samt spise i båten er lengt mer enn det vi har av årlige dieselutgifter. Da betyr det lite egentlig om båten bruker 3 eller 5l/Nm på marsj.

 

Link to post
Share on other sites

Tror nok ikke forbruket er særlig høyere på de eldre motorene nei. Det kan lønne seg å se litt på forbrukskurver etc. for å optimalisere marsjhastighet i forhold til forbruk. Mest sannsynlig ligger den mest økonomiske hastigheten (l/NM) på disse båtene på en plass mellom 20 og 25 knop om man ser bort fra ekstremverdiene i den lavere del av skalaen. Du bør holde deg langt nede eller over 16-17 knop for at båten skal slippe sjøen ordentlig. Ved 11-13 knop drar de voldsomt med sjø. Både Princess og Fairline FB i størrelsen rundt 40-42 for har meget gode sjøegenskaper som ikke står tilbake for noe som helst. Sideveis eller aktenfra trenger du stort sett ikke å tenke på noe som helst når det gjelder fartsreduksjon. Blir det skikkelig stygt forfra får du en helt annen båt om du slakker ned til 12-13 knop. Båten vil ikke være begrensningen men snarere at det er utrivelig å være på sjøen i slikt vær.

 

Enig med Rem her, utgiftene til årlig service på motorer etc., er ikke spesielt høye når man gjør jobben selv på disse tomotors akslingsbåtene. Det er helt overkommelig. Hva man velger å bruke i diesel er opp til enhver og kommer helt an på bruksmønsteret. I fjor hadde jeg mye og lang kjøring, stort sett alt på marsjfart og brukte vel en plass mellom 10 og 15 000 liter uten at jeg har finsjekket dette. Mye mindre drivstoffutgifter i år, men fortsatt mye båtglede.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres bra ut. Skal ikke se bort fra at vi kommer til å gå mye rolig da båtplassen ligger tett inntil flotte områder der ungene kan hoppe på land. Ser også for meg at vi kommer til å ligge mye i uthavn, så vi kommer til å spare på restaurantmiddager, men må vel investere i anker akter dersom det ikke finnes på båten fra før. Har sett at dette mangler på mange engelske båter.

 

Link to post
Share on other sites

Spesifikt forbruk er ikke mye høyere på TAMD 63/74 enn D6. På gunstigste turtall nesten likt. D4/D6 er veldig bra over hele turtallsområdet. Men drev og IPS er endel mere energieffektive enn aksel/singelprop. Kan være greit med flowmeter for å bli fornøyd med forbruket :-)

Link to post
Share on other sites

Gikk hjem en T43 fra Torsdag til Lørdag 800NM. 2XTAMD 74 P-A 480HK. Første legg av 5 timer 2200Rpm fart 27-24 (endret seg pga strømforhold) Forbruk 88 liter pr time. Neste leg 10timer 2200 rpm og 8 timer 7 knop 900 rpm. Forbruk 63 l pr time totalt. Båten ligger på ca 4,0 lnm i snitt. Vi var nede i 3,5 lnm. Totalt 40 timers gange og 800 NM som gir et snitt på 20 knop. Har ikke regnet på totalforbuket men rett i underkant av 3000Liter gikk det som igjen blir ca 3,75lnm.

 

Ikke gale det til og være 10 T båt og snitter på 20 over 800 nm.

Link to post
Share on other sites

Nei faktisk ikke REM :smiley: Jeg backflushet ved hver fylling og byttet kun for og ha gjort det halveis. Kun litt asfalt ellers meget bra. Hadde været bak oss hele veien og tok mitt lengste strekk noen gang i åpen sjø fra nord i nederland Den Helder til Thyborøn direkte. Dette er et leg på 247NM rett linje, uten godt vær vile dette hvert umulig da det er meget grunt i denne delen av Skagerak/tyskebukta. Topp tur med en meget imponert kjøper som ellers er seilbåtmann.

Redigert av Thorlyn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med Nord West 370 eller 390 Fly? Vakkert etter min mening!

Det ble laget noen få NW390 med aksler og TAMD 63P på v-gir.

Så en til salgs for noen år siden.

 

NW er unektelig flotte båter, ja - og referansene de båtene får her inne med Bitteliten i spissen gjør jo at man får lyst til å løpe og kjøpe :) Det samme følte jeg for Windy da jeg i fjor gikk i tanker om en 33 Scirocco eller 37 GM. Leste KOBs hentetråder, Bitteliten og bonus' historier og ble helt solgt.. Godt at jeg ventet litt og lærte at de båtene nok ikke passer så godt til våre behov likevel (tror jeg uten å ha prøvd..).

 

Dessverre liker jeg ikke helt layouten på salongen til de eldre NW båtene ( ut fra bilder riktignok..), og de nyere båtene ligger for høyt i pris ift vårt budsjett. Ingen av de 390ene på finn er til salgs for under 2mill, og de fleste er solgt med drev ettersom jeg kan skjønne?

 

Ellers signerte jeg på leie av ny båtplass i dag, med ekstremt sentral beliggenhet! Mye dyrere enn den jeg har i dag, men kanskje jeg får litt av pengene igjen i redusert dieselforbruk? Avstand til ungenes favorittøy fra gammel båtplass: 19nm en vei, ny båtplass: 4nm!! Det gir en betraktelig besparing på dieselforbruket, vil jeg tro!

Redigert av Nejo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...