Jump to content

Trenger råd til kjøp av båt, budsjett 2mill. 36-40 fot og fly.


Nejo

Recommended Posts

Takker :-) Akkurat nå er det kun en pakning til luka foran som jeg burde byttet ut, men jeg bestilte deler fra trend marineproducts, og det gikk smertefritt. Fikk delene til skyvedøra på et par dager.Til sammenligning, har jeg ventet på sete til jolla i snart et og et halvt år fra norsk leverandør. Skjønner godt at noen velger å bruke utenlandske leverandører, selv om jeg liker å holde liv i båtbransjen her hjemme også. (noe jeg absolutt gjør i følge lommeboka mi) :giggle:

Link to post
Share on other sites

Her har du en pen båt i meget god stand. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=35931009&length_from=41&keyword=phantom+43&price_from=540000&length_to=52&counterId=LOG_PROFILED_ADS_RESULT_CLICK_MOBILE

Det er min fars båt og her kan du ta på kvitdressen og rulle deg i maskinrommet uten å bli skitten. Aktervinsj og bruce er der også og eg meiner der er ett pent brukt aggregat også:-) Hydrauliske sidepropeller på 20hk med kjøling/varmeveksler etc.

Burde kanskje ikke si det men tror prisen er diskuterbar. Burde jo egentlig solgt seilbåten og kjøpt den selv, men eg har liksom blitt seilbåtmann selv om eg filma om 60 knop + når eg skulle kjøpe min første båt.

Link to post
Share on other sites

Vil tro det er samme som Rem. Denne båten kler blått skrog og er nok en av de fineste 2000 modellene i landet etter min dømmekraft. Skroget er bortimot 100% slik eg ser det, noen små små striper ved ombordstigning på siden av plattform. Annonsen yter ikke båten rettferdighet, men eg kan jo ordne deg noen bedre bilder når eg er innom visst du ønsker dette. Ellers har båten vært lite brukt siste årene. I fjor var den ikk ute i år er den gått fra opplag og til brygga. Lagret innendørs i varmt bygg og pent passet på ellers også.

Link to post
Share on other sites

Min er et par år nyere, men ellers er vel det meste likt vil jeg tro? Synes også blått skrog er pent (på avstand) Ville dog aldrig kjøpt meg båt med blått skrog. Utstyrsmessig synes den vel å være som utstyrt fra fabrikk? Kanskje noe utidsmessig og modent for oppgradering?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Eg er helt på linje med Rem når det gjelder å ikke kjøpe blått skrog, men det er meget pent på båten. (også på nært hold)

Utstyrt som fra fabrikk ja. Kanskje ikke up to date i forhold til dagens løsninger, men trur det var en kostbar løsning der du kunne flytte bildene mellom skjermene osv.

Har aldri vært med han på tur på disse årene han har hatt den så eg kjenner ikke detaljene, eg har vært på jobb mye av de 10 siste årene......

Men uansett meget pen båt, og nå er det slutt på reklamen fra min side.

Kanskje noen som vil bytte med en 46-50 fots seilbåt (til meg), alt. en motorbåt i størrelse 30-35 fot til brodern?

 

Hva er en slik båt verdt i dag da Rem? Er jo ille å gi den bort for 2 mill også da det ikke er mangel på penger etc.,

Link to post
Share on other sites

Hvis ikke du er helt perfeksjonist, så ville jeg ikke vært redd for blått skrog, i alle fall ikke på Fairline. Velg det du i utgangspunktet synes er penest, vil jeg si. Slitasje synes bedre på ett blått skrog enn på et hvitt skrog, men det blå skroget holder seg likevel ganske bra. Jeg hjalp en kamerat med shining av blått skrog i vår, og det ble så bra at du må ganske tett innpå båten for å se de ripene og skjoldene som vi ikke fikk polert vekk. Hans båt er en Targa 43 fra 1998. Skroget var helt matt og skjoldete etter mange år i stekende sol i Sør-Europa. Det at blåfargen lot seg polere opp igjen til et så godt resultat er i mine øyne nok et tegn på kvalitetsnivået til Fairline.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Jeg var og så på en ph38 med blått skrog i dag. Jeg har bestemt meg for at jeg vil ha hvitt skrog. Jeg er nok litt perfeksjonist er jeg redd, da jeg tidligere drev en del med bilpleie på hobbybasis. Alt kan sannsynligvis korrigeres, men så lenge jeg kan unngå det ved å velge et hvitt skrog, så velger jeg det. Er nok ikke like glad i korrigering med diverse utprøving av diverse produkter som jeg var før i tiden, gitt.. Ønsker heller å bruke fritiden på sjøen med familien.

Link to post
Share on other sites

Ja, hvis du er perfeksjonist så skjønner jeg at du vil ha hvitt skrog.

 

Vi holdt på å gi opp etter å ha testet flere produkter uten å få ferdig den første kvadratmeteren en gang. Men når vi fant riktig produkt gikk det ganske greit. Tror vi gjorde det unna på 70 timer. :)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo perfeksjonister som skal ha båter med blått skrog. Gammel eiger = perfeksjonist Ny eiger = perfeksjonist :dvs. null problem. :yesnod:

 

Eg liker godt Fairline sin mørke blå farge. Men fks. Jeanneau sin lysere blå farge, den er ikke noe særlig.

Tror også at kvaliteten til Fairline her er meget god, men får man en ripe som ikke går igjennom blåfargen så får man uansett en kvit stripe.

Det har vel noe med fargepigment å gjøre har eg blitt fortalt.

Link to post
Share on other sites

Det er bare et spørsmål om tid før mørke farger i gelcoat oppleves vanskelig å holde blanke og med rett farge. Det beste eksempelet er vel hekken på Baltic 29 fra 80-tallet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Vakkert! Sier ikke at blått skrog ikke er flott når det er pent behandlet, men vet at det kan ligge en del timer bak en perfekt skuteside!

 

(Ser forresten at du har benyttet alle triksa i boka da du tok bildet :) Et reelt bilde bør vel være 90 grader på skroget, med spotlys på. Det er først da du virkelig ser imperfeksjoner.. - men det var litt god gammel bilpleienerdinfo..)

Redigert av Nejo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var selv skeptisk til å kjøpe blått skrog, men tok sjansen. Konklusjonen min er at det blir mye vakrere enn hvitt skrog når det er på sitt peneste, og at på litt avstand er det alltid vakrere når det er en stund siden polering. På nært hold kan falming av gelcoat være et irritasjonsmoment, men etter å ha funnet en effektiv måte å rubbe/polere kan jeg godt leve med det. Man ser f.eks ikke så godt sørgerenner og sot fra eksos. Salt vises godt, men er lett å spyle bort. Om jeg ville kjøpt blått skrog om jeg skulle handlet nybåt nå er jeg usikker på, men om en fin bruktbåt med blått skrog hadde dukket opp ville jeg ikke latt skrogfargen være avgjørende.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Ja blått skrog kan være flott, men etter en del år kan det fort bli litt vanskelig å beholde glansen..... :giggle:

 

12102007095.jpg

 

Det er ikke umulig å hente tilbake fargen og glansen, men det krever mer vedlikehold enn ett hvitt.

12102007098.jpg

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville sett meg om etter en PH40 med D6 av de første som ble levert av denne typen båt/motorkombinasjon i forhold til ditt budsjett. Da har du en båt med de "rette" motorene i forhold til hva markedet etterspør den dagen du selv skal selge samtidig som de gir all den kraft du behøver. Kombinasjonen kompressor/turbo gjør at båten får en meget sterk akslerasjon samtidig som at manuvreringskrefterne er tilstede mer enn nok fra tomgangsturtall.

Det høye turtallet på D6 er den eneste negative faktoren med disse motorene men den bekymrer ikke nevneverdig da PH40 er godt støydempet gjennom mesteparten av turtallsområdet til D6. Mellom 1200-1700 rpm kan man oppleve enkelte mer markante vibrasjons/resonansområder enn på øvrige turtallsområder, men de eldre motorene har sannsynligvis tilsvarende.

Link to post
Share on other sites

PH40 med D6 kom i 2006 eller noe der omkring? De ser fremdeles litt dyre ut i forhold til mitt budsjett, men man kan jo aldri vite.. PH40 er en helt klar favoritt foreløpig; den er med "nytt" Fairline design, er passelig stor og løsningene ser utrolig bra ut. Har imidlertid ikke vært i en ennå..

Hvordan er stabiliteten til de første D6ene? Jeg er kollega med "D6-Lars" som hadde store problemer med disse motorene da de kom, så jeg er nok litt farget av problemene hans. Likevel ser jeg argumentet med motorer med nyere teknikk. Jeg hadde aldri vurdert en bil med gammel dieselteknologi..

 

Har ikke du en PH40 Chief? Jeg snakket med ei dame som nettopp hadde kjøpt seg en Princess. De hadde vært og sett på PH40 før kjøp av Princess, og de la merke til litt lite skapplass i phantomen? Hva er dine erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Ja det kan nok stemme at D6 ikke var ute før i 2006 og disse båtene ligger en del høyere i pris. Satt og så gjennom en internasjonal bruktbåtside her: http://www.boatshop2...LINE PHANTOM 40 over hvilke forskjellige motorer som er installert på båten. Jeg har D6/435. En av svært få levert med dette oppsettet. Liker løsningene veldig bra og har egentlig ikke etterlyst mer skapplass, men kvinnfolk vil vel alltids se etter sånt:) Man har greie klesskap på begge lugarer for å henge ifra seg klær og i byssa har kokeutstyr og øvrig inventar sine faste plasser som dekker det meste. Og så er det jo disse store stuvingsrommene i dørken samt at BB sofaputer kan løftes opp og stuves i sokkel. Samt stuvingsrom under køyene i lugarene.

Vil tro at de første D6'ene som nå burde ha fått en del gangtimer på seg burde være kommet gjennom nåløyet og kunne kjøre driftssikkert framover. Ellers er D6'ene fine å ha med å gjøre når det gjelder servicepunkter etc. Det er grei tilgang slik de er plasserte i denne båten og man trenger ikke å løfte lukene til kabin for tilgang til servicepunktene om kroppsbygningen er innenfor normalen. Veldig ryddig og bra opplagt maskinrom. Generator har også grei tilgang i aktre del av motorrom og det er mye plass der bak til å stuve øvrig løst utstyr etc.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...