Jump to content

Trenger råd til kjøp av båt, budsjett 2mill. 36-40 fot og fly.


Nejo

Recommended Posts

@puffen- godt tips! Jeg kjenner meg vel såpass godt at jeg hat lært meg den leksa før, ja. Viktig å ha is i magen på slike kjøp slik at man ikke blir villedet av forelskelse..

 

Ellers så kan jeg vel si at økonomien er relativt gjennomsnittlig for en småbarnsfamilie, men vi var heldige med huskjøpet, og dermed er det rom for å prioritere inn en "hytte" slik vi ser det. Nettopp det du sier med at det koster mer å drive en 43 foter enn en 38 foter er det jeg lurer fælt på.. Hva koster mer? Service koster mye det samme har jeg skjønt, ikke stor forskjell på forsikring, bunnsmøring o.l. koster lite og ingenting i forhold til det andre når jeg gjør det selv, båtplassen koster det samme.. Drivstoff koster mer. Setter det litt på spissen nå, men liker å ha oversikt før jeg går inn i en handel.. Hva sier dere med erfaring på å gå over til større båter ift økte drifte og vedlikeholdskostnader? Jeg kommer til å gjøre all vasking, bunnsmøring og enkelt vedlikehold selv, men kommer til å sette bort motor og mekanisk inntil jeg kan nok til å starte med det selv. Ønsker å lære og har mekaniker i familien..

 

Har en vei å gå før jeg handler, men det hjelper på at dette har være en prosess over flere år der jeg tror jeg stort sett har lest det meste her inne.. Var i en ny nord west 390(?) på båtmessen i Sandnes i vår, og den så utrolig flott ut. Dessverre langt utenfor vårt budsjett. Litt skeptisk til alt treverket må jeg innrømme, spesielt bruken av det inne i salongen.

 

Gikk meg en søndagstur i den nye båthavna, og der lå det to Phantom 40 på samme flytebrygga, gitt. utrolig flotte båter som burde være store nok for vår familie i mange år fremover i massevis..

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Litt spent på hvorfor du er skeptisk på treverket inni en NordWest.

 

Var den ny var det nok en 370

 

Da vi gikk fra Windy 37 til NordWest 420 doblet driftskostnadene seg sånn cirka. Fra 65l/t til 120 l/t. Servicekostnadene på D6 er dyrere enn D4, forsikringen doblet seg pga dobbelt verdi på båten, havneavgifter omtrent doblet. Måtte ha større båtplass også.

Opplag blir dyrere. Mer kvm lagringsplass, tyngre løft, større anoder, fler anoder, mer polish, mer bunnstoff

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nejo-du skriver at du kommer til å kjøre langt. Og jeg tror at akkurat det kommer til å bety mye for driftskostnadene dine. Sett opp regnestykke med feks årlig 500/1000/2000nm kjøring med båt med 2,5 og 5 l/nm og du vil feks ved 1000nm få en forskjell på over 25000kr. Det tilsvarer da nesten 2000kr/måned i ekstra kostnader.

Da kan du bruke 200.000 mer i innkjøp på den billigste båten eller sette av disse til uforutsett.

 

Driftskostnader: 10000 til forsikring, 10000båtplass, 5000 i bunnstoff og småting, 5000 i billig opplag og service på to motorer kr 15000-20000. I tillegg kommer diverse reparasjoner som er nesten uunngåelig. Det blir 45000-50000 i året, tilsvarende 4000-4500kr per måned. Legger du da til drivstoffkostnader på 1000nm tilsvarende 30000kr blir der totalt 70000 årlig eller 6000 kr per måned.

Redigert av nopain99 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Driftskostnader: 10000 til forsikring, 10000båtplass, 5000 i bunnstoff og småting, 5000 i billig opplag og service på to motorer kr 15000-20000. I tillegg kommer diverse reparasjoner som er nesten uunngåelig. Det blir 45000-50000 i året, tilsvarende 4000-4500kr per måned. Legger du da til drivstoffkostnader på 1000nm tilsvarende 30000kr blir der totalt 70000 årlig eller 6000 kr per måned.

 

+ verditap + uforutsette reperasjoner, ellers en del "forsiktige" anslag, tror nok kostnadene reellt sett blir adskillig høyere enn kr 6.000 pr mnd....

Link to post
Share on other sites

hvis du skal kjøpe en båt med fly til opp mot 2 mill ville jeg snu meg etter en viksund 360 med to store cabiner en motor greit diesel forbruk god i sjøen

enkelt og få tak i deler bygd for norske forhold bad med eget dusjrom god plass på fly oversiktlig og god fører plass.

Det er bare og søke og se på båtene på nettet

Link to post
Share on other sites

Dette med driftskostnader beløper seg mye til drivstoff. Vi vurderte lenge lettere båter med 1 motor. Spirit 360 var lenge en kandidat.

Når vi derimot så på hvordan båtliv vi ønsket oss, fant vi ut at tyngde og plass blir høyere prioritert. Vi går stort sett i 7 knop, men det hender vi vil raskt fra A til B(grunnet vær eller andre ting).

Engelske båter med 2 motorer ble derfor et bedre alternativ. At man også kan gå sakte i høy sjø uten stort ubehag blir viktig. Likeså er det enklere å utstyre en slik båt med aggregat da den ikke er så følsom på vekt. Vi ser også etter "hytte" og da er en av prioriteringene å få med seg komforten man er vant med hjemmefra et poeng. Her ser jeg stor forskjell på "gulvflate" i Engelske kontra Nordiske båter. Bredden er en helt annen og stor gulvflate gir mindre følelse av å bo oppå hverandre......

 

Hadde vi stort sett gått i 20 knop + og lange distanser ville jeg vært mer skeptisk til 2 digre motorer.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Treverket var kanskje litt upresist når jeg ser etter på noen bilder. Var nok en 370 vi var inne i, ja. Den utstrakte bruken av tre sammen med mørk blått stoff og relativt rette rygger i sittegruppa gir litt assosiasjoner til andre, norske, båter. Får litt inntrykk av å være på kjøkkenet.. Ikke til noe forkleinelse for Nordwest ellers som oser av kvalitet, og har lest mange poster om eieren og verftet. Hadde 370 med lyst skinn vært tilgjengelig innenfor vårt budsjett hadde det helt klart vært aktuelt. Ser at det er en del flotte båter 355,410 på finn, men jeg ønsker i utgangspunktet å slippe stige opp til fly pga barn og foreldre som er dårlige til beins.

 

Etter disse postene har jeg vel kommet frem til at vi må holde oss på 40 fot eller mindre. Blir avskremt med tanken om enda dyrere båthold på de større modellene. Tanken vår er vel at den største kostnaden med båthold slik det er nå ligger i prosessen med kjøp og salg. Vi ønsker dermed en båt vi kan trives med gjennom mange år uten å føle at vi vokser ut av den. Deretter skal den ikke være større enn at vi kan ha råd til å bruke den.

Link to post
Share on other sites

Kan nevne at jeg har en kompis som for to år siden kjøpte en ti år gammel fairline 43 targa (tror jeg den het) en flott velutstyrt båt til god pris. Han gjør allt vedlikehold selv og klarer å skaffe det meste til rabatterte priser, det kostet ca 150k i året og de fant fort ut at det ikke var verdt å kjøre noe særlig over dorgefart, ikke at han er så kjip men prisen for å komme fram et par timer før var uforholdsmessig høy på husholdningsbudsjettet. Du vil jo ikke at dieselutgiften skal begrense bruken. Det ble til å trekke om salongen, legge ny teak, gnikke og pusse og få den ut på finn. De fikk solgt til god pris, men båtdrømmen fikk seg en nesestyver. Det haster ikke, men de ser etter noe mye mindre nå.....

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg prøver å ligge i rundt 7-8 knop nettopp for å holde utgiftene nede. F.eks i ferien, står jeg tidlig opp, sånn at jeg kommer til gjestehavnene når de andre drar. Sparer mye diesel på det. Går fort når det trengs, og da ryker vi på "ei klype", men det er kalkulert inn :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det brukes mye diesel skjønner jeg. Selv har jeg kun målt dette 2 ganger, og kom på med hhv 23 liter og 27 liter i timen på 2x255 på 36 fot. Da ligger vi 16-17 knop når vi skal flytte oss. Diskuterte dieselforbruk med en åttitalls princess 45 i sommer med 2x375 cat. Han hadde målt mye, og kom til drøye 30 liter i timen ved vanlig bruk, og ca 40 liter i timen når det gikk mye i 18-20 knop. Han hadde venner med 41 og 35 foteren med større forbruk enn ham per time. Er det virkelig slik at noen skrog er veldig tungdrevne og noen skrog er veldig lettdrevne?

 

Jeg startet selv med full tank til ferien: oslo, skjærhalden, koster, tanumstrand, kragerø, arendal, oslo, og fylte i overkant av 500 liter når jeg kom til Arendal. Har ikke fylt etter det, og har frmdeles godt over halve tanker igjen. Nå går båten min ikke så fort, så forbruk per mil skal jeg snart finne ut av ved neste tanking.

 

Men utfra det som leses om forbruk her kan det være grunn til å lete etter et lettdrevet skrog med "riktig" motorinnstallasjon. Selv synes jeg vi bruker båten mye i året, men tror ennå ikke jeg har passert 1500 liter noen av årene jeg har eid min. Og vi har sørlandsferie hvert år fra Oslo, og bruker båten mye i helgene

Link to post
Share on other sites

@ tom rør- Sikkert noe slikt vi også kommer til å gjøre. Barna er morgenfugler, og vi liker å gå mye rolig for å få med oss naturen.

Ellers når det gjelder kostnader så handler alt om prioriteringer. Vi har bestemt oss for (og muligheten til) å prioritere hytte på sjøen, så får vi se litt etterhvert hva lommeboka sier..

Redigert av Nejo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det er lov å blunde og holde seg for begge øynene :lol:

Min erfaring er at hovedtyngden av de totale driftskostnadene er alt annet enn drivstoffet...

Joda, jeg forstår hva du mener, men den typen kostnader har man uansett. Jeg tenker mer på forskjellen på å flytte 14 tonn kontra 6 tonn gjennom vannet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Servicekostandene på mine utgjør omtrent: 1600 i olje fra felleskjøpet (40 liter), 800 i originale filtre (kjøpes fra usa), pluss litt småtteri. Motorsinkene som koster 100 per stykk her koster ca 12 i usa. Så servicekostandene trenger jo ikke bli voldsomme hvis man gjør det selv. Jeg har satt bort dette en gang, og startet da med å prute literprisen på olje ned fra 92 til under 40. De tjente nok fremdeles gode penger, men i stedet for 8000 per motor ble samlet regning langt under "listeprisen" for en. Selv det autoriserte volvoverkstedet brukte ikke volvo original olje.

 

De dyreste i mitt budjett har vært båtplassen, og løpende skifte av større elektronikk/teknisk.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det brukes mye diesel skjønner jeg. Selv har jeg kun målt dette 2 ganger, og kom på med hhv 23 liter og 27 liter i timen på 2x255 på 36 fot. Da ligger vi 16-17 knop når vi skal flytte oss. Diskuterte dieselforbruk med en åttitalls princess 45 i sommer med 2x375 cat. Han hadde målt mye, og kom til drøye 30 liter i timen ved vanlig bruk, og ca 40 liter i timen når det gikk mye i 18-20 knop. Han hadde venner med 41 og 35 foteren med større forbruk enn ham per time. Er det virkelig slik at noen skrog er veldig tungdrevne og noen skrog er veldig lettdrevne?

folk elsker å lure seg selv (og andre) ang driftsutgifter, samt fremstille sin båt som økonomisk i drift.

Tror forskjellene du nevner over, har med bruksmønster, fart og eiers evne/ mulighet til å faktisk regne ut korrekt forbruk.

 

Har hørt endel fantasitall gjennom årene når det gjelder forbruk på marsjfart. Når man spør litt mer, kommer det frem at det kanskje var inkludert en hel del tomgangs og saktekjøring, og kanskje ikke 100% sikker på hverken timer eller distanse. Da blir det ren tipping.

Kan garantere at en p45 med 2x375 bruker vesentlig mer enn en p35 med 2x200 i de samme 20 knopene.

 

Skal man ha nøyaktige tall på forbruk i forskjellige hastigheter, må man ha flowmetere på eldre motorer, eller mulighet for å lese av på moderne CR motorer slik som på D serien. Alternativt legge ut fra tankstedet i marsjfart, og holde den helt til neste tanksted.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

VI har snekkere, lærere og uføretrygdede med flybridgebåter og 2 motorer i båtforeningen. De årlige kostnadene som det snakkes om av noen her har jeg aldri hørt noen være i nærheten av.

Dette dreier seg mye om hvordan man ordner seg.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

@skorgenes - vi var inn i en 330 sonic i sommer, og den var for lav i flybridgen. Føltes som om vi satt på golvet.. Kanskje denne er bedre?

Ser forresten at den er 338 bred. Kanskje litt i smaleste laget når vi er ute etter båt til å være innendørs i? 330 slo meg i alle fall som en relativt høy og slank båt.

Redigert av Nejo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Budsjett for stor båt:

Forsikring 7000-10000

Båtplass 7000-20000

Opplag 5000-8000

Vårpuss 5000-8000

Service snitt 10000-20000

Diverse småting 5000-10000

 

Sum: 39000-76000

 

Viktig i tillegg å ha en reserve på kanskje 100.000 i tilfelle motorhavari/havari på drev etc

Drivstoffutgifter 500 nm, 12kr/liter

Båt, en motor: 1.5l/nm, utgjør kr 9000

Båt, 2 motorer: 2.5l/nm utgjør kr 15000

 

Lånekostnader feks kr 600.000 i 12år:

kr 6000per måned ca 6.7% rente

 

Totalt: fra kr 10000-13500kr/måned

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...