Jump to content

Trenger råd til kjøp av båt, budsjett 2mill. 36-40 fot og fly.


Nejo

Recommended Posts

Jeg liker godt den høye baugen på skroget

Gratulerer med en fin båt. Generelt vil jeg si at båter med høy baug nok er bra å ha når man går i grov sjøe. På den annen side, skal du legge til land med hekkanker og baug inn slik vi gjerne gjør i Norge er det vel ingen umiddelbar fordel. Kombinerer du høy baug med rett og bratt stevn blir vel brorparten av den skandinaviske skjærgården utilgjengelig.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei REM. Vel, har sett båten brukt i uthavn med baug mot land, og det var ikke problem å komme i land. Om du ser en ny Bavaria 38, eller andre FB båter, blir utfordringen den samme. Må ha stige i front uansett om det er 1 eller to meter ned til land, så dette ser ikke jeg på som et problem :smiley: . Vi liker best å ligge i uthavn, har nettopp fått montert ankervinsj bak, men det er vel så viktig at den går godt i sjø, da fruen ombord skal trives og føle seg trygg.... ( har jo bommet stygt der før kan man si :nonod: )

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt. Dette blir bra greier!

 

Hadde min siste uke i båten før vinteren for halvannen uke siden. Nå har snøen kommet og det blir det nok vinteropplag framover, men ikke så lenge til sommeren er her igjen. Og imens kan man bestille masse båtstæsj på nettet.:-)

Link to post
Share on other sites

Takker Baatsman, gleder meg noe helt vanvittig til å kunne ta båten med hjem til Bergen. Sliiiiiiter med tanken at det skal fryse til å bli islagte fjorder før jeg får hentet den... Skal til Tønsberg enten på lørdag eller tirsdag for å prøvekjøre, så er det bare å vente på en bra værmelding. :wink:

Link to post
Share on other sites

Dette blir bra Hansa 666. Er litt på en annen lengde/breddegrad og har sett noen fine Rodman. Ellers er selgeren av Rodman i Norge en ivrig seiler, og de kan du stole på:)

 

Rodman er en utrolig praktisk båt, og er ett eksempel på att det lages flotte båter utenfor GB også. Ellers er det meldt varmere vær og tror hjemturen vil bli bra. Har ikke sjekket vind.

 

Ifjor hentet 2 kamerater hver sin båt i desember. En V 42 fra Bergen og en Hanse 470 fra DK.

 

Kos dere med nybåt og nyt turen:)

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Nå er dette tråden til Nejo, hadde ikke tenkt å ta over denne, men jeg er jo i samme gate som han :) Nejo, håper du ikke blir lei om jeg låner tråden din litt :)

Det blir vel som for nejo som for meg og alle andre når vi skal bruke en masse penger på drømmen, vi møter en masse forskjellige personer på vår vei. De fleste av firmaene jeg har ringt til har ikke giddet å ringe meg tilbake eller gitt meg noen som helst form for service. Jobber selv med salg og vet viktigheten av å følge opp en hver tråd som kommer, plutselig så har du et salg som blir større enn du tror. Når jeg har ringt de forskjellige firmaene, har jeg spesifisert hva jeg er på jakt etter, ikke båttype, men hva jeg trenger av plass og løsninger. DVS det er flere båter som kunne ha truffet vårt ønske og svarene har alltid vært at de skal sjekke opp og komme tilbake. MEN ingen ringer deg tilbake, selv etter gjentatte purringer.

 

Da jeg fant den Rodman båten hos Vallø Båtsenter AS, tenkte jeg mitt før jeg ringte, men der tok jeg skammelig feil... Makan til service skal man lete lenge etter, og hvordan Truls Malm har stått på for at min salgsopplevelse skal bli best mulig er utrolig. Det skrives mye her på BP om negative erfaringer, ref det jeg selv har skrevet over, men du verden for en service disse gutta gir :):) SÅ skal du ha båt kan jeg TRYGT anbefale dem :)

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grunnen til at det ble den i Tønsberg, var først og fremst at selger ikke var "på" om du kjønner.... Var liten respons, stod fast på pris. I Tønsberg var første opplevelse av selger veldig god, fikk en seriøs diskusjon, han tok min båt i innbytte, båten ble solgt ny i sep 2006, har dobbelt sjekket dette via Volvo systemet.

Tønsberg båten hadde et lass med utstyr, samt selger har ordnet det jeg ønsket ekstra ( som jeg har bet ekstra for), trekk over hele fly, utbygging av akter kalesje og ankervinsj.

 

Det er noe med oss mennesker, du har lyst til å føle deg trygg før satans mye penger skifter eier og da er det godt å møte seriøse selgere. Kunne blitt R44 i Bergen da den er lik, men fikk ikke godfølelsen da jeg ringte...

Link to post
Share on other sites

Skjønner. Helt enig med ang følelsen man får etter å ha pratet med selger.

Et par av de jeg har hatt kontakt med har vært i samme gata, og da er det ingen fare for at jeg kjøper...

 

Har ikke innbytte og skal gjøre et rent kjøp. Litt overrasket over de jeg har hatt kontakt med sin manglende vilje til å gå ned på pris.

Så godt som alle ligger fortsatt på finn eller har gått ut på dato...

 

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ikkeno problem å låne tråden "min" så lenge det har relevans for vår leting etter båt :) Det hadde også vært bra å høre om henteturen og erfaringer med selger, service og nybåt - om den svarte til forventningene. Er enig i at en uengasjert selger ikke fortjener mine penger, uansett hvor flott båt han enn må selge.

Lykke til med henteturen!

Link to post
Share on other sites

Jeg definerte tidlig en del momenter som for oss var viktig ved valg av båt. Først og fremst skulle den ha plass til alle barna, separate senger (veldig viktig), lukket båt med FB. Skal brukes som hytte om vinteren i Nordheimsund, ikke eldre enn 2000, lavt timetall, godt utstyrt, stor badeplatform, generator, ikke for stor for båtforeningens max regler (= billig båtplass), stabil i sjøen slik at fruen føler seg trygg, bred båt slik at innvendig plass er god, Innbytte av min båt samt god pris på ny oooog ikke minst en ærlig selger. Ja dieselforbruket øker, men det betyr bare at det ikke blir syden ferie i år.... Kan brenne mye diesel bare på dette :):):):)

 

Ja, det ble mange krav/ønsker, hvilket reduserte mine muligheter betraktelig... Har som Nejo lett lenge, og fikk tidlig beskjed fra båtvenner at en Rodman 44 burde være rett båt. Det ligger en i Bergen som vi så på, men denne ble raskt valgt bort... Grunn? Ligget lenge, stinket kloakk, manglet en del vitalt utstyr som hadde kostet mye å få på plass, kalesjer, truster, sprekker i overgang til badeplatform +++ Hadde de solgt den svært billig kunne den ha vært et alternativ, men da hadde jeg sittet med to båter...

 

Nejo, har du vært ombord i en Rodman før? Om ikke kan denne være et godt alternativ i din båtjakt. Har også lett mye i utlandet, men da må du reise rundt og møte selgern for å kunne forhandle. Kjøpte selv Sunseekeren i utlandet og vet hva dette innebærer. Problemet er at båter skal ha en del papirer for å kunne importeres, samt er båten nyere enn 2006, skal du ha samsvarserklæring også på maskinene. Videre er det i disse finansielle tider, en mengde useriøse aktører som med overlegg prøver å lette en Nordmann for hans oljepenger... :( Så mine søk i utlandet ble heldigvis avsluttet da jeg fant "min" båt i Tønsberg :)

 

På mandag kl 15.00 heises min Sunseeker på lastebil i Bergen og vi skal kjøre om natten til Tønsberg. Dette gruer jeg meg til.. Båten vil da være ca 4.15 høy, satser på at det ikke henger noen issvuller ned fra tunnel takene. Turen går via Filefjell, da tunnel høyden er min 4,20 den veien. Men, har tegnet en god transportforsikring... :)

Når vi er fremme, skal Rodman båten på land for inspeksjon under, så prøvetur, så betale :):):) Deretter går turen hjem for da å følge med på været når det er trygt å passere Lindesnes og Jæren :)

 

Link to post
Share on other sites

Følgebilen er meg :):):) blinklys på taket og skilt i fronten som en brekende sau på veien :):)

Skal ha med meg en masse utstyr som skal inn i Båten, vester, verktøy ++++ for å gjøre den klar for returen til Bergen. OOOOg så har jeg kjøpt en RIB i Sandefjord som skal testes og fraktes til Tønsberg. Mye styr om dagen, men spennende :)

Link to post
Share on other sites

Jeg driver på ny og snuser litt på en båt som var aktuell tidligere, men hvor jeg og selger ikke ble helt enige....

Nå er det mulighet for at vi kan komme til enighet og da begynner jeg og tenke på litt praktiske utfordringer.

 

Båten ligger på nordvestlandet og jeg bor i Oslo. Om det blir handel vil jeg få den hjem da jeg ikke orker tanken på at den ligger 50 mil unna når jeg har ansvaret.

 

Nå begynner det og bli rimelig sent på året med mye dårlig vær og korte dager.

Om det skulle bli vanskelig og finne en periode med gunstige værforhold, så tenker jeg på frakt på dekket av en lastebåt.

Noen som er kjent med hvilke muligheter som finnes? Fra Molde eller Ålesund og til Kristiansand eller lenger øst.

FB båt, ca 40 fot, 4 meter bred og ca 10 tonn. Har ikke transportkrybbe.

 

Husker i '95 når opphavet solgte sin P35 til Ulsteinvik. Det var sent på høsten også, og den ble fraktet fra Oslo med veritasruten. Jeg kjørte den inn til sjursøya hvor den ble heist rett opp på dekket. Krybbe/ støtter hadde de på båten.

 

Noen som har oversikt over hvilke muligheter som finnes?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...