Jump to content

Trenger råd til kjøp av båt, budsjett 2mill. 36-40 fot og fly.


Nejo

Recommended Posts

Siden det ble bomtur på Sap her om dagen tenkte jeg at jeg ville kommentere litt.

Det er, som mange alt har vært inne på her, mange båter som ser pene ut i annonsen. I virkeligheten kommer det frem både det ene og det andre når man reiser og ser på.

En ting er utseende, det andre er teknisk tilstand. Her er det som regel en sammenheng, men ikke nødvendigvis. Jeg tror at 95% av båtene som ligger til salgs har en og annen skavank. Grunnen tror jeg er at eier har gått med salgsplaner en stund, og det blir smått med vedlikehold i den tiden. Noen er selvfølgelig meget dårlige, slik som DieselDahl nevner om egen båt da han handlet den.

 

Det som slår meg, er i hvert fall at det er langt mellom de bruktbåtene som er 100%. Likevel tror jeg man kan få en idè når man ser på annonsene.

Som et eksempel på en båt jeg tror er bortimot strøken til å være 11 år gammel, legger jeg ut en link til en båt som dessverre er litt for dyr i forhold til tråden: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36806985

 

Se på bildene og spesielt teak og motorrom. Jeg synes det ser veldig bra ut !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Et ikke særlig bra kjøp tror jeg til den prisen. Bare det at den har 74L motorer bør trekke ned 2-300K? At han bløffer med toppfarten er heller ikke et bra tegn

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Prisen er sikkert ikke riktig satt, men jeg tenkte mest på hvordan den så ut......

Hva er toppfarten her tro, 25-26 knop ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

ja, i det området vil jeg tro. Jeg runder akkurat 30 med min som veier 14 tonn i krana og har 74P. En kompis som nylig solgte sin P45 2001-modell kom aldrig over 28 med 74P motorer. Da gjør vel samme båten med 74Li hverfall 2-3 kn mindre?

Ellers ble det sakt her inne at det er langt mellom bruktbåtene som er 100%. Ja det er nok riktig. Enda lenger er det mellom de som er 100% og ligger i det laveste prissegmentet. Jeg skrev tidligere om en jeg traff på Borgen med samme båt som jeg. Han ligger her i helga nå også forresten. Nok om det.

Han så bevisst etter de aller værste eksemplarene, gjerne de som ikke var vedlikeholdt og brukt på flere år. Han fant sin båt i Kroatsia. Den var solskadet og gjennomrusten over det hele. Jeg så bilder, og fikk meg ikke riktig til å tro at en 10 år gammel båt kunne se så for j..lig ut. Han fikk den billig, svært billig og har idag etter mye jobb et av de beste og best utstyrte eksemplarene her i landet på en 2001-modell PH43. Jeg ville ikke spørre om hva den totalt hadde kostet ham, men han lot det skinne gjennom at han fortsatt etter all jobbingen og utskifting av al, elektronik osv fortsatt hadde fått båten svært rimelig.

Poenget mitt er at båter som er dårlig vedlikeholdt bør mann få billigere enn toppeksemplarene. Skal man få bra båt ut av slike takras forutsetter det selvfølgelig at man har både tid og kunnskaper til å gjøre dette selv.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

er ikke helt enig i det du tenker på med kvalitets forskjeller på Sealine kontra P og PH. Selvfølgelig kan det være noe, men for oss som har venner med slike båter også er vi 4- stk med Sealine F serier og SC så er IKKE tankene våre der. Jeg har ikke sett et mororrom som er i nærheten av mitt eget enda og den står jeg for.

Har eiet veldig mange forskj båter opp i gjennom ser jo hva de forkj båtene byr på av kvaliteter. Synes ikke selv at hverken P og PH båtene er noe hakk bedre enn min egen hverken i innredning, som jo er "kjøkkendører" alle sammen når man ser hengsler osv.

 

med tanke for annenhånds verdi, så ser du jo selv at ikke P og PH båter heller selges nå om ikke prisen er satt skikkelig ned. I det gode markedets tid ble også de F37ène solgt ganske fort da vi skulle handle ihvertfall og jeg tror at denne modellen vil stå seg like greit som alt annet. Det er ihvertfall en romselig båt, der du burde studere detaljene, så vil du sjøl forstå kvaliteten.

Jo jøss, vi har jo selv vært innom tanken på både Princess 38 og 40, men faller tilbake på Sealine`n faktisk. Kanskje fordi min båt ligger på Sealine i Skien der de selges, hehe

 

Blir spennende å følge deg videre i valget.

 

Om du er klar for handel, så hvorfor ikke ta hjem en selv da. Ikke vanskelig det, men en liten "ferie" tur for å se må du ta. Følg med på BURTON WATERS i England, da de er super seriøse og har til tiden mye fint. De ordner absolutt alt for deg også slik at det bare blir å stå på kaia å vente på den.

 

Lykke til videre

Link to post
Share on other sites

Sealine har veldig forskjellige linjer en P og PH. Både skrog og ikke minst den buede akterveggen. Enten liker man det eller ikke.

De har også terskel opp til akterdekket.....jeg ser for meg at jeg tryner i den og tar med med både stoler og bord over sofaen og ut på badeplattdormen... :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

At Sealine lager kvalitestsbåter er det ikke tvil om. Ofte hakket mer praktiske og noe mindre flashy enn F og P.

Hovedsakelig er det designet på F serien som ikke tiltaler meg. Den klumpete baugen og de utbulende skrogsidene akter ser sirumpa ut for meg. Smaken er som baken heldigvis :)

Jeg er heller ikke overbegeistret for KAD motorer i f37 som etter min mening burde hatt 63p og senere d6.

 

SC 35 synes jeg er genial og absolutt en båt jeg kunne tenkt meg. Men pga d-motorer og drev, måtte den vært såpass ny at den den havner utenfor budsjettet og helst med d4 300.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hehe...nå er vel denne klubbet ned av "Phantom-eliten" opptil flere ganger... :wflag: (Den går sikkert nydelig for de i "7-knops klubben" :wink:

 

Ja, for meg er ser den helt ideell ut. 74L er vel en motor som skulle være vel så solid som 74P.

Blir spennende å se hva som skjer med den, jeg har en misstanke om at den kommer til å dukke opp til våren med samme pris....

 

Det som overrasker meg er at man ikke bare har skrevet 30 knop, men man angir helt eksakt hvordan den går på de forskjellige turtall.

Sitat:

Nydelige motorer, marsjer på 2100 omdr ca 24 knop, 1900 omdr ca 20 knop maksturtall 2500 omdr ca 30 knop.

 

Lurer på hvorfor man skriver dette om det er helt feil.....

 

Dette var overraskende. Sitiat: fuget om vinduer og all fuging ellers

Trodde ikke dette var et problem på P45

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hovedsakelig er det designet på F serien som ikke tiltaler meg. Den klumpete baugen og de utbulende skrogsidene akter ser sirumpa ut for meg.

Jeg er helt enig. Sikker gode og praktiske båter, men hver gang jeg ser en begynner jeg av en eller annen grunn å nynne på: "Hva har du under kjolen Ruth, hva er det der som bular ut?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det går en Sealine 35 sport av det nye designet med blågrått skrog her i Stavanger. Ser praktisk ut, men er virkelig ikke en pen båt.. For meg virker den å ha mange likhetstrekk med Bavariabåtene. Høyt fribord, og noe som slettes ikke stemmer med baugen, men praktiske til tusen :) Bavaria kunne forresten ha vært noe å tenke på dersom de ikke var så låste til solsenga si. Makan til bortkastet areal.. - men det var vel en digresjon ift temaet på denne tråden?

Så lenge det handler om båt i omtrentlig samme prisklasse bør vel digresjoner godtas? :)

Link to post
Share on other sites

ja smaken er som baken heldigvis. for meg er en Sealine F42,5 mye flottere båt enn Både P og PH båter i samme kategori størelse.

 

Ang. Sealine F37, så skal jeg ikke stikke under en stol at den kunne vært foruten den bulen bak på sidene, men men slik er den og for meg fortsatt en optimal båt både i størrelse, plass, og ikke minst drift med f.eks 2 x D4 360 eller 2 x 260 D4.

 

Koselig for deg da REM at du får nynnet litt. Artig med dette forumet er jo at man må jo bare få det ut liksom, men men slik et det eller sagt annerledes, slik er jo folket. Håper inderlig du synger inni deg da om jeg kommer forbi i en slik til sommeren, noe annet ville jo vært ew mobbing nå som du har røpet deg, hehe

Link to post
Share on other sites

ja smaken er som baken heldigvis. for meg er en Sealine F42,5 mye flottere båt enn Både P og PH båter i samme kategori størelse.

 

Sealine 45/5 er en fin båt, den kan også fåes som 3 kabiner og DET frister meg.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jøss. Har ikke sett så mye på 42/5 da jeg har trodd den var for stor, men med 4,5m lysåpning på båtplassen, så vil vel denne kunne passe inn? Flott båt, rimelig priset for relativt nye modeller, og med tre kabiner.. Kanskje noe å vurdere? Noen som vet noe om disse i sjøen kontra de andre engelske?

Link to post
Share on other sites

Sitter og leser på en reisetråd av Regina her på forumet. Ser utrolig behagelig ut å reise med Trawler selv om jeg føler at vi ikke akkurat er i målgruppa aldersmessig..? Stor båt med ei god jolle høres forlokkende ut. Hva er meningene der ute - finnes det noen aktuelle alternativer der ute som kan passe for en barnefamilie på 4? Som jeg tidligere har sagt, så ønsker jeg å undersøke alle alternativer før vi handler.

Link to post
Share on other sites

I vår trawlerverden har vi det godt. Men jeg må medgi at det tok et års tid før jeg var ordentlig fortrolig med den lave farten selv om jeg kun hadde en NW 900 med marsjfart 14 mils fart fra før. Det er forskjell på å tusle i 8 mil enn 14. Vi kan selvsagt cruise i 14 mils fart med Astor men det har jeg ikke økonomi til. I dag er vi godt komfortabel med 8 - 9 mils marsjfart når vi skal avgårde. Tumleplassen rundt i båten er vårt priveligelium. Stødigheten et annet.

 

Men skulle jeg valgt en planene båt i dag måtte det bli en Sealine 37. Ingen hønsestige opp til soldekket. Mange smarte løsninger og ikke minst strake aksler. Og ikke minst den har et meget tiltalende utseende.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill, Astor. Jeg har søkt på nettet og sett at det også kan være en utfordring med 4 soveplasser på båter under 40 fot av en eller annen grunn. I tillegg ser det brede dollbordet ut til å ta ganske mye av innvendig plass, noe som kan være uhensiktsmessig på våte dager der vi ønsker å være innendørs? De båtene jeg har sett på nettet har løsninger som Walkaroundbåter, noe jeg ikke tror jeg ønsker i denne omgang..

Redigert av Nejo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener at Sunseeker er regnet som best byggekvalitet, foran Sealine. Så kommer Fairlane og Princess. Men Princess holder seg best i pris. Foran Fairlane, Sealine og til slutt Sunseeker. Og det har med Importleddet over mange år.

 

Synes Princess og Fairlane er de fineste selv. Men se nøye på en Sealine før en tar det endelige valget. Meget smart oppbygget. Ellers har 2 kompiser 74L motorer i sine båter. En P430 og en V42. Mener P430 går rundt 29/30 og V42 ca 33. Kjenner en som hadde en P50 med to 74P(480) og den gjorde ca 28.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

har 2 stk Sealine f42,5 i vennekretsen og de er herlige sjøbåter. Tror de slår det meste der og ser det på de når de går i sjøen også.

 

Ang. Trawler type båt. Vi har også sett mye i det siste på Integrity 360`n og den modellen føre 343 (36") som Stavanger Marinesenter averterer nå. Herlige båter begge to, men selvfølgelig synes jeg den nyeste er penest og blir for dyr for oss

Vi er nyskjerrige på livet ombord i en Trawler og synes selvfølgelig dekksløsningene er supre. tank å kunne spasere rundt båten å fendre opp da. Intergrity har en motor og jeg synes aktertruster da er et must

Link to post
Share on other sites

Ellers har 2 kompiser 74L motorer i sine båter. En P430 og en V42. Mener P430 går rundt 29/30 og V42 ca 33. Kjenner en som hadde en P50 med to 74P(480) og den gjorde ca 28.

Synes sitatet over er et godt eksempel på at man skal ta opplysninger om fart og motorbestykking med en stor klype salt. Spesiellt som her kanskje hvor man tydeligvis kjenner en som kjenner en som har hatt osv.

Eller hva gir du meg: En V42 som gjør 33kn med 74L maskiner?

 

For det første, en tung og saktegående 74L i en slik liten rask "daycruiser" på snaue 8 tonn, må vel være den mest uegnede motoren du kan finne på å montere i en slik båt, hvis det i det hele tatt er mulig. V42 ble vel levert med typisk KAD44 og KAD300. Tror neppe Princess ville finne på å levere denne med 74-motorer? Nok om det, med KAD300 toppet vel V42 35kn. så vidt jeg husker i farta. Med kad 44, ca 32 kn.

 

Med to 74L maskiner ville vel en V42 bli så baktung at den ville synke ved kai? Men kom den seg først opp i plan og var gearet riktig burde den vel ha potensialet til å runde ihvertfall 45kn.?

 

P50 med 74P motorer som gjør 28kn. virker også høyst usansynlig. P50 på godt og vel 21 tonn gjør vel rundt 28 med D9 575. Dette er motorer som er lettere enn 74 og som yter 100hk mer pr stk.

 

Ta ikke alt du leser for god fisk. Mange kan ha egeninteresse av å pynte litt på tallene, og mange benytter 3. parts kilder og har hørt om en som hadde osv. Sjekk sjøl og prøvekjør drømmebåten. Kun da får du riktig svar

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kire: Jeg var ombord i den store Integretyen som var på Båter i sjøen, og jeg ville sjekket ut kvaliteten på den før jeg hadde handlet. Det var fuktskade på innsiden av dør ut på dekk, og det var boblet lakk på aludetaljer ute, og dette var en to år gammel båt. Ble skeptisk jeg ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Vel, det er nok mange som ikke har fått det de har betalt for også.......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...