Jump to content

Trenger råd til kjøp av båt, budsjett 2mill. 36-40 fot og fly.


Nejo

Recommended Posts

Tipper det er denne..

http://www.bluyachti...g=preis&seite=0

 

Grei båt, men er ikke så fristet av import av Stavanger marinesenter.

 

Det kan nok stemme bra at det er samme båt. Når man vet hvor kilden er trenger man jo ikke bruke Stavanger.

For øvrig den første båten jeg har sett med Toshiba varmepumpe ??? Er det vann/luft må tro ?

 

Vil for øvrig tro det er V-gear i hvert fall på denne med tanke på at den fremdeles har 3 sovekabiner og 6 senger.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nejo: var motorene plassert akter med V-gir eller under salong med vanlige gir?

Beklager, men jeg vet ikke nok til å si sikkert, men dersom det kan hjelpe så var løsningen lik som på phantom etter som jeg kunne se. Jeg så akselhylser smurt på samme måte som på de engelske båtene jeg har sett på, noe som vel tyder på at den hadde vanlige gear? Eieren kan sikkert bekrefte eller avkrefte dersom han dumper innom denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Verdt å merke seg:

Med Norske avgifter(uten transport) kommer båten på ca, 1.520.000,- Det vil si at her er det prutningsmonn siden Stavanger averterer til 1.550.000,- og de neppe selger denne båten uten å tjene minst 150.000,-

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

synes Stavanger Marinesenters svar på mine mail har vært meget bra jeg. de svarer kjapt, men noen ganger litt kort, men da spør jeg bare igjen og får akkurat de svara jeg ønsker. Har handlet av de dvs. de hadde min båt for kunde, men alt som skulle ordnes og alt som skule kjøpes inn til båten stemte på en prikk til hjemturen.

Har til og med fått svaret at det er ikke en båt for deg, da de vet hva jeg vil ha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ta en liten ferietur da vel? Det står også i annonsen at det anbefales å besiktige dem. Risikoen er da også tilstede om du kjøper noe på Finn. Motorer på denne størrelsen har en betydelig verdi selv om det er noe feil ved dem så det er bare å regne for og imot...... Jeg hadde gjordt det.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har nå vært igjennom samme runde i søken etter en større båt. Pga 4 barn hvorav to av dem tar STOR plass ( tennåringer), ble vår Sunseeker 35 byttet inn, og jeg skal nå hente en Rodman 44 i Tønsberg. Har sjekket det meste som er å sjekke, men falt ned på plass i båten, 3 separate kabiner og 2 bad, MYE utstyr og gunstig pris. Videre ble min båt tatt som innbytte, og da var valget vesentlig enklere.

Ja engelske båter har høy kvalitet, hvilket jeg har levd med i 6 år nå, men Rodman båten overrasket meg positivt. Har i sommer møtt flere med denne båten og erfaringene har vært veldig bra.

 

SÅ nå gjenstår det bare å frakte min til Tønsberg med lastebil, mens Rodman båten skal kjøres til Bergen:)

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ja det er denne båten som Finn annonsen viser :). Etter en SVÆRT begredelig sommer i fjor, hvor vi kom ut i bølger på 5 meter og en bølge nesten snudde oss rundt, krevde fruen større båt om vi skulle feriere i denne... I år ble det å surre rundt Stord 4-fire!!! Ganger, da det ikke var bølger der....Jeg holdt klokelig kjeft grunnet min idiotiske beslutning i fjor med å dra fra Mandal og mot Bergen i ALT for store bølger.... Dette er egentlig en laaaang historie....

 

MEN, fruen var ombord i en Rodman, og etter dette var hun solgt.... Prøvde å selge Sunseekeren, fikk mange tilbud om innbytte i alt fra biler, tomter og båter, men vi ville ha en 3 kabins løsning med separate senger i to av kabinene, så vi trengte cash eller innbytte mulighet. Sjekket ut det meste av båter, men samtlige av 3 kabins båtene hadde egentlig dobbelt senger som vi ikke ville ha... Når du har mindre barn i en dobbeltseng, er det så satans mye styr før de endelig sovner, at denne løsningen ville vi Ikke ha.

Rodman er den minste av båtene som hadde separate senger, og god størrelse på kabinene. Videre er den rimeligere enn P45, samt jeg får plass til den i båtforeningen. Da vi videre møtte en svært dyktig kar hos Valløe Båt som også tok vår i innbytte , var valget enkelt.

 

Så på fredag skal Sunseekeren sendes til Tønsberg med lastebil med meg som følgebil... Den er jo 3,5 bred, så det gikk på et nødskrik på veiene. Kjører Bergen over Filefjell til Tønsberg. Rodman båten skal kjøres tilbake når det er en rolig periode rundt Lindesnes.... , regner med at dette skjer innen november, gleder meg stort.

 

Legger så båten i Nordheimsund og bruker den som hytte i vinter med da kort vei til Kvamskogen , så dette kjøpet er vel gjennomtenkt og bruken blir helår.

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for det Bitteliten :) med så mye penger investert, har ikke engang prøvekjørt båten.. Er det godtbå høre positive kommentarer :):)

Rodman har jo levert masse båter for militært bruk, så de vet å bygge solide båter, hvilket gir stor grad av trygghet :) Skal teste båten til helgen, men kjøpet er i boks :)

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer så mye med ny båt, Hansa! Jeg har ennå til gode å være inne i en Rodman, men denne så jo riktig så flott ut. Ser ut som om det er en godt utstyrt båt også :)

Ang. Stord i år, så var vi i sommer der oppe i vår "gamle" 22 foter i sommer og hadde flatt hav, så det høres virkelig ut som om fruen din fikk skrekken.. Det kan være hardt rundt Lindesnes, men da hjelper jo kanalen en del.. Uansett er det klokeste å seile etter pipa til det besetningsmedlemmet som er mest sjøsvakt. Kan være klokt om en ønsker å feriere på sjøen ;)

 

Ellers fortsetter vi vår leting etter båt. Sitter litt på gjerdet om dagen og prøver å finne båten "vår". Vi har sett mange flotte båter, men ingen som riktig har sett ut som "det rette kjøpet," så fortsetter vi med å se. Ikke lett å være tålmodig, men det hjelper på når høststormene raser som værst..

 

Link to post
Share on other sites

Hei Nejo. Ja, du har en vei å gå, samt det er like mange båter som meninger :) For oss er det snakk om plass, helårsbruk, funksjonalitet, comfort, pris +++ som gjorde at vi endte på en Rodman. Videre har jeg lest gode tester, den er ansett som en veldig god sjøbåt, kunnskap om militære skrog, og alt dette var viktig for vårt valg.

Leser at du har to barn i samme alder som mine. Vel, de vokser til, skal ha med seg venner, så før du vet ordet av det, trenger du plass... Vi har alltid full båt og vi gleder oss til å kunne bevege oss på større plass, samt at barna kan oppholde seg på lugarene og leke uten at disse blir for trange.

Ta deg en tur ombord i de båtene du vurderer så ser du raskt hva du liker og ikke. MEN ikke bom på en båt med for trange lugarer, da disse er geniale for barna å trekke seg tilbake til. Har barna det bra, ja da har vi det bra også :):)

Hvilke båter er det som står først på listen nå ??

 

PS, bølgehelvete var i fjor, i år var det flatt hav rundt Stord :)

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...