Jump to content

Trenger råd til kjøp av båt, budsjett 2mill. 36-40 fot og fly.


Nejo

Recommended Posts

Jo da. Ble en god kikk.

 

Azimuten var grei nok, men gelcoat, kalesjer og teak bar mye preg av å ha ligget ute året rundt uten vask og polering i mange år.

Gammel elektronikk, alt av kok basert på 220v, ikke vinsj bak, slitent fly og akterkalesje og litt skeptisk til vakumtoalettsystemet. Trekket innvendig var litt gammeldags etter min smak.

Fikk ikke kjørt den da den var under oljeskift og service hos et firma og noen deler hadde blitt forsinket, så det ble en strek i regningen.

 

Phantom 38 var sliten inn og utvendig, møkkete, aggregatet virket ikke, samme med ac system og mangel på teknisk vedlikehold på motorer etc. Ene motoren hadde mindre futt og manglet 200 rpm på den andre. Fristet ikke.

 

Status er at vi vurderer litt, samt ser på andre alternativ.

Nå nærmer vinteren seg, og det ville blitt en utfordring med opplag etc om jeg kjøper nå og får båt hjem i slutten av oktober, så kan godt vente til våren også.

Men finner jeg riktig båt til riktig pris er jeg klar som et egg :)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Nå nærmer vinteren seg, og det ville blitt en utfordring med opplag etc om jeg kjøper nå og får båt hjem i slutten av oktober, så kan godt vente til våren også.

 

Synd å høre at batene du reiste for å se på var så som så når det gjelder vedlikehold og stand.

Når det gjelder opplag så har jeg selv båten ute for salg og har innstilt meg på å ta opplaget selv(ligger alt på land) om noen skulle handle den. Tror ikke det er så vanskelig å få til samme ordning med andre selgere nå som høsten er her og vinteren er i anmarsj.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har lest noen av postene men orker ikke lese hele romanen. har du 2 mill kan du velge og vrake. kjøp deg en båt og bli ferdig med det, så slipper vi andre å irritere oss over svada og atter svada. :pray:

 

Er det noe svada i denne tråden så er det i hvert fall ditt innlegg. Om man har mulighet til å legge 2 mill i båt så skyldes det nok mange veloverveide beslutninger og ikke overilte handlinger slik du oppfordrer til !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det har vært mye informative inlegg i denne tråden. Har "tjuvlånt" rådene da jeg har vært ute i samme ærend selv nettopp, omtrent samme krav og prisklasse, endte opp med en Princess P40 -01. Pen båt, men gammel elektronikk og lite utstyr. Holder på å lage meg arbeidsliste for vinteren, endel å gjøre før jeg får den slik jeg/vi vil ha den, men det er det tatt høyde for.

Som bla. sap_2000 har funnet ut så er det mye forskjellig til salgs, ikke alt som er verdt å satse på ..

Link to post
Share on other sites

Dette er jo en kjempetråd, og hvorfor noen kritiserer denne tråden har jeg ingen forståelse for. Jeg må innrømme at Azimut er en båt av min smak, og her er det Italienere som virkelig har lagt sin skjel i å produsere et sikkelig kvalitetsprodukt. Personlig hadde jeg ikke turt å satse på D-serie før 08. Generelt ville jeg valgt Cummins, Cat eller en annen lavturtalsmotor med høyt dreiemoment samt faste aksler i en så tung/stor båt. Hadde jeg valgt båt i dette segmentet Er jeg enig i at båter som Flem Viksund Spirit eller hva dem nå heter, ikke er i nærheten. Dette er veldig enkle konstruksjoner i forhold til Princess Fairline Sealine og Azimut! Inredningene er ikke en helhet av båten som på engelske og Italienske båter, men som likner mer hjemmesløyd som noen her mener. Jeg synes også NW er utrolige flotte båter og jeg liker mørk mahogny og maritim stil. Men samtidig er rene fine flater vel så enkelt å holde rent og vedlikeholde.. Det blir snakk om smak og behag, og det er jo ikke noe vits i å diskutere. Jeg synes engelske båter har fin tyngde/sjøegenskaper. Dem er jo også vel halvmeteren bredere enn en del nordiske, og det utgjør veldig mye. Det er ihvertfal liten tvil i om at det lønner seg å ta tid og prøve teste ut de forskjellige båtene, og ikke se seg blindt på bare bilder! Det var jo kommet mange fine svar her fra folk som har erfaringer med forskjellige typer og merker! Sånne poster liker vi!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Personlig hadde jeg ikke turt å satse på D-serie før 08. Generelt ville jeg valgt Cummins, Cat eller en annen lavturtalsmotor med høyt dreiemoment samt faste aksler i en så tung/stor båt.

Hvis vi snakker om 40 fotere fra rundt år 2000 var det vel ingen av disse som kom med D-serie? D12 ble vel levert allerede på denne tiden, men dette var i båter i 50-fots segmentet?

 

Brorparten av engelske 38-45 fotere fra den tiden ble levert med Volvo TAMD63 eller -74P EDC. Begge som du sier råsterke saktegående tungvektere med høyt dreimoment på lave turtall. Max omdreining typisk 2600RPM.

TAMD74P leverte nærmere 1500Nm allerede ved 1600RPM. Til sammenligning leverer dagens D6 435 "puslete" 1040Nm@2500RPM.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at de aller fleste modeller kommer med "nye" motorer på sine 2006 modeller.

 

Ellers mener jeg at kommentarer som " kjøp og bli ferdig med det" strider totalt mot min filosofi om å vite mest mulig før jeg gjør en av de største investeringene jeg noen gang kommer til å gjøre. Derfor velger jeg totalt å ignorere kommentaren og kjøre på videre med all mulig svada frem mot vårt kjøp! Les det den som vil :)

 

Det finnes utrolig mange båter i denne klassen, og for personer med budsjett på 1 mill kan det virke helt utrolig at folk ikke bare løper og kjøper "drømmebåten" til 1,2 mill. Problemet er bare at drømmebåten koster 2,2 mill for en med 2 mill budsjett, noe som gjør valget vel så vanskelig. Spesielt med tanke på at investeringen er større i utgangspunktet..

Link to post
Share on other sites

Har lest noen av postene men orker ikke lese hele romanen. har du 2 mill kan du velge og vrake. kjøp deg en båt og bli ferdig med det, så slipper vi andre å irritere oss over svada og atter svada. :pray:

Uansett om du har budsjett på enhalv mill. eller tre mill så er det massevis å velge i, men mange forhold som skal vurderes. Jeg kjenner en som aldri sjekker noe særlig før handler og han selger bestandig med store tap. Sånn er filosofien uansett om det er en moped eller et hus, det skyldes på alle andre hvorfor ting ikke er iorden og han tror det han har kjøpt er dritrått, beste du får for penger. Skulle tro han lærte en dag men sånn er ikke vi mennesker nagla sammen, det går en rød tråd gjennom våre liv. Personlig syns jeg at jeg har et rikere båtliv med kunnskap ála det som kommer frem i denne tråden og ellers på dette forumet, fritidsbåt skal bety glede og en viktig del av gleden er å glede seg til noe. Forberedelser er nødvendig for å oppnå suksess, herunder gjøre et godt båtvalg. Nå kan slike tråder lett bli litt vel lange for å lese seg frem i etterpå, du må nesten ha fulgt med hele veien. Jeg ønsker denne tråden et langt og lykkelig liv! Og honnør til SAP2000 for å være kritisk til gromme båter han har valgt å fly avgårde og bruke tid på. Det er vanskelig å vurdere en båt kun utifra annonsen, noen gjør båtene sine bare finere og finere mens de har dem, andre bruker masse penger men klarer å redusere en praktbåt til et oppussingsobjekt på noen få sesonger.

Link to post
Share on other sites

Tråden illustrerer også at det er tildels langt mellom de gode eksemplarene, i forstand alt på stell mht vedlikehold, oppdatert utstyr, riktig utstyrt mv. Eller så er nok prisen "feil". Ellers må en legge inn tilstrekkelig egeninnsats og kroner for å få opp standarden. Trenden vil nok fortsette så lenge nysalget blir strupet som vi har sett de seinere år.

Det er slike tråder med resonnementer for og mot, som er gøye å følge med på. Blir fryktelig spennende å følge med hvilke handler som om mulig blir gjort....:-)

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forberedelser er nødvendig for å oppnå suksess, herunder gjøre et godt båtvalg. Nå kan slike tråder lett bli litt vel lange for å lese seg frem i etterpå, du må nesten ha fulgt med hele veien. Jeg ønsker denne tråden et langt og lykkelig liv! Og honnør til SAP2000 for å være kritisk til gromme båter han har valgt å fly avgårde og bruke tid på. Det er vanskelig å vurdere en båt kun utifra annonsen, noen gjør båtene sine bare finere og finere mens de har dem, andre bruker masse penger men klarer å redusere en praktbåt til et oppussingsobjekt på noen få sesonger.

 

Ja. Dette er en stor investering for oss og noe som kun er mulig med harde prioriteringer. Båtliv skal også være glede. Derfor er jeg veldig nøye på hva jeg velger. Elsker og dille og vedlikeholde, men hater store problemer.

 

Annonser er en ting. Virkeligheten ofte en annen. En ting er sikkert, og det er at det er langt mellom entusiastbåtene som virkelig blir pleiet og dillet med av en kyndig eier.

 

En ting som for meg er meget viktig når jeg ser på 10år gamle FB båter er det tekniske. Hvordan er den vedlikeholdt tidligere?

På en av båtene jeg har sett på i høst, spurte jeg litt om hva som var gjort de senere år. Full service fikk jeg til svar. Når jeg spurte mer inngående kom det frem at olje var byttet for 1,5 år siden, impellere var ikke rørt eller sjekket, sinkstaver på motorer hadde han ikke hørt om, girolje hverken byttet eller sjekket, samme med reimer og sjekk av ventiler.

At folk tør sier jeg, men de vet vel ikke bedre....

Når dette gjelder motorer som koster over en halv mill stykk og erstatte, blir en båt som dette uinteressant for meg nærmest uansett pris.

 

Hvordan er det med tilgang til deler på motorer utenom de vanlige servicepunktene? På noen båter har du et stort problem om du må bytte starter, ha ut dieselpumpa eller dyser da det kan være helt utilgjengelig og mer eller mindre "murt inne" av båtbygger.

Samme med tanker, pumper, varmere osv.

Mye virker og være installert under bygging før overbygget kommer på og totalt uten tanke på at dette er ting som på ett eller annet tidspunkt må ut.

 

På en så stor investering har jeg hverken råd eller lyst til og kjøpe katta i sekken, derfor vil jeg lete til jeg finner en båt som er perfekt for meg til en pris jeg kan leve med :)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hør hør :)

Ser forresten at det har kommet flere bilder på ph38 som du var og så på sap. Ser ikke værst ut på bildene, og ikke et eneste ord om utstyr som ikke virker.. Annonser kan være misledende, så vi får bruke hverandre til å bli kloke på hva som finnes der ute.

 

Link to post
Share on other sites

 

På en av båtene jeg har sett på i høst, spurte jeg litt om hva som var gjort de senere år. Full service fikk jeg til svar. Når jeg spurte mer inngående kom det frem at olje var byttet for 1,5 år siden, impellere var ikke rørt eller sjekket, sinkstaver på motorer hadde han ikke hørt om, girolje hverken byttet eller sjekket, samme med reimer og sjekk av ventiler.

 

Skremmende lesing, men slett ikke uvanlig. Windyen min var iflg selgeren vedlikeholdt av firma ifm innendørs vinterlagring og konservering. Han var godt fornøyd han bortsett fra at han hadde hatt kraftig røykutvikling en gang. Jeg fant ut hva som hadde skjedd: Impellere var aldri skiftet og den ene motoren var gått tørr slik at eksosmuffen til bukkehornet hadde smeltet. Forøvrig var det bare å kaste alle fire propellerne som var nymalt men fullstendig opptæret, anodene var det ikkeno igjen av, de var forøvrig godt stoffet. Olje og filter var tre år siden.... pluggene var eldre. Defekte batterier. Baugpropell var montert men tunellen var satt inn uten å fjerne bånnstoff, sparklet utenpå. Allt lar seg fikse, men det er skuffende å kjøpe noe som ikke er ihht prospektet.

Link to post
Share on other sites

Er du ikke intr i å se på noen av de Sealine F37ène som ligger ute for salg da. Var og så på en slik her om dagen og ble bare mere imponert over løsninger og kvalitet. Vårt valg blir nok en slik etterhvert. Passe størrelse, meget god plass, bra drifts økonomi

 

jeg synes ofte det er slik med båter nordafor. Vask, polering trur jeg det skortes mye på der. Når jeg var i Stavanger å så på båt og gikk bryggelangs der var jeg sjokkert over å svarte og matte mange båter var og kunne ikke tenkt meg de i dt hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Jo, F37 er en av de båtene jeg ennå har til gode å sjekke ut. Den står på lista over modeller som må sjekkes ut. Da vi startet denne prosessen så vi en del F37 da vi var på sjøen, og syntes det var en flott modell. Etter hvert har jeg fått mange innspill på kvalitet, løsninger og gjensalgsverdi sett opp mot Fairline og Princess, og det har på et vis bremset fokuset mitt på Sealine. Jeg tror imidlertid at det skal være mulig å få sett noen slike her i distriktet, og jeg bør vel se på en før jeg evt. utelukker modellen.

 

Ift matte båter i Stavanger, så vet jeg ikke helt om vi er værre enn andre. Det er vel likevel et faktum at prisnivå og lønninger generelt er høye her i distriktet, med mange som har gode jobber innenfor oljevirksomhet.dersom du har så mye penger at en investering på 3-4 mill ikke betyr all verden, så kan fokuset på å ta vare på båten være litt annerledes enn for oss andre som må spare for å få råd til drømmen, og dermed legger mer energi også i å ta vare på verdiene. Jeg vet om mange som aldri gjør annet med båten sin enn å spyle den i sesongen, og så setter de all service og vedlikehold bort en gang i sesongen. Slikt blir det ikke pen båt av..

 

Jeg synes imidlertid at dokumenterte servicer på anerkjente verksteder en gang i året burde holde som dokumentasjon på godt vedlikehold. Blir utrolig skremt av å høre disse historiene om servicepunkter som totalt er oversett..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...