Jump to content

Hjelp en førstegangskjøper av seilbåt


sitdown

Recommended Posts

Jeg har lenge hatt lyst til å kjøpe meg seilebåt, jeg seilte med en saktegående katamaran da jeg var yngre og det er fortsatt friskt i minnet.

 

Jeg er mildt sagt forvirret av utvalget. Men slik jeg tenker det:

 

1. Billig seilebåt meg utenbords, pga. å slippe problemer med innenbordsmotor. F.eks. Maxi 77?

 

2. En dyrere båt som jeg kan seile lengre avstander med og som jeg evt. kan bo i om jeg tar denne drømmen til virkelighet også. Finnes det noen som også er litt bedre isolert?

Jeg har falt for Hero 101 etter å ha sett den på finn.no.

 

? Hero har ferskvannsavkjølt motor noe som er en stor fordel? og det er da sannsynligvis varmtvannsproduksjon på denne?

Har blitt foreslått Maxi Felix.

 

? En saltvannsavkjølt motor vil ikke ødelegge selve motoren men radiatorsystemet vil ruste? Og hva vil kostnaden være om man må bytte ut radiatorsystemet, sånn veldig C.A.?

 

?`Den burde vel være lettseilt ettersom jeg er fersk og kommer til å seile en del alene. Fikk foreslått selvslående bom, er dette et must?

Redigert av sitdown (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor stort er budsjettet? Det er jo litt forskjell på maxi 77 og hero 101....

 

Er budsjettet lite har jeg sans for nr 1 i innlegget. Ville dog valgt en godt vedlikeholdt og oppgradert Alo Mikkel, dvs da jeg gjorde det valget endte jeg på en Alo Mikkel og var tilfreds med det.

 

Uansett: det gjelder å finne en båt der tidligere eiere har tatt oppgraderingene. Det får de ikke mye ekstra for ved salg, men de sparer deg for store beløp. Oghvis du har valget ville jeg gått for den med rulleforseil, det er langt fra alle de gamle sliterne som ha det. Og passe ny seilgarderobe.

 

Om budsjettet er større er jo også valgmulighetene i dagens marked brått ganske store.

Link to post
Share on other sites

Som forrige taler nevner er det ganske så umulig å si noe om hvor dyr og stor båt andre burde kjøpe.

 

Sandwich-skrog er en fordel om en er ute etter en litt tørrere og bedre isolert båt. Jeg har satt pris på sandwich-skroget i min.

 

De fleste båter har vel selvslående bom så lenge en ikke har satt på en preventer, men noen båter har også selvslående fokk. Jeg klarer meg greit uten; skal ikke veldig mye trening til før det går greit å seile en båt med rulleforseil, lazy jacks og hurtigrev alene.

 

Mye godt kan sies om Hero-båtene, men det er høy DIY-faktor på disse, så kvaliteten varierer sterkt.

Link to post
Share on other sites

De to båtene du nevner kan ikke sammenlignes. Ikke på grunn av merkene, men fordi 77 er et skap å regne i forhold til volumet i en båt på over 30 fot.

 

Jeg kjøpte meg en comfort30 i april, men begynte å titte på maxi77. Jeg er svært glad for at jeg gikk opp i størrelse. Nå har jeg bodd i båten siden medio mai og savner kun tilbake til leiligheten, som jeg fortsatt har, hver dag jeg må hente vann i 20liters kanner. Og det skal da sies at jeg er 189 cm høy,og trives godt ombord.

 

Er det drømmen å være mye ombord, så er det alfa omega med ståhøyde i mest mulig av båten. Eget toalettrom er også bra. Cockpitkalesje gir dobbelt så stor plass og en svært lun båt.

 

Det du sier om saltvannskjølt motor er ikke helt riktig. En saltvannskjølt motor kjøles direkte ned av sjøvann. En ferskvannskjølt motor kjøles indirekte av sjøvann, hvor sjøvann kjøler ned egen kjølevæske som sirkulerer i motoren. Gamle saltvannskjølte motorer, fra 70 og tidlig 80tallet kan man med fordel styre unna.

 

Når det er sagt, så dukker det stadig opp eldre båter på rundt 30 fot med nyinstallerte motorer som selges relativt gunstig. Ligger en Mikkel30 med ny motor til under 100tusen nå.

 

Min motor, yanmar er fra 2004 og båt fra 82. Utenbordsmotor er ikke noe å satse på i lengden tenker jeg... Mulig på en 77-størrelse, men ikke større båter.

 

Det er flere her på forumet som har kjøpt seg sin første seilbåt i vår/sommer, meg selv inkludert. Dersom du har rimelig bryggeplass, eller muligheter for å sette båten på land i vinter, så er det jo ikke noe i veien for å slå til nå. -det er alltid mye å gjøre på en båt.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan jo reklamere for Maxi Fenix, som vi har selv. Større 28 foter tror jeg ikke du finner.

 

Hva du skal handle avhenger jo helt av dine egne behov, men min vurdering er iallfall at jeg aldri ville fått for seilbåt med utenbords. Det er et forferdelig hassel å manøvrere, spesielt i havn.

 

Regner med at det er selvslående fokk du snakker om. Vi har det og erfaringen er litt delt. Enkelt og fint å håndtere på kryss, men nesten umulig å få til å stå på lens.

 

Ellers er jeg enig i at det greit med båt som er litt oppgradert, hvorvidt det viktige er nye seil, eller oppgradert bokomfort får være opp til deg.

 

Lykke til, det er sikkert mange gode kjøp å gjøre i høst.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd alle sammen, bra at dere tar dere tid til å hjelpe nykommere til å gjøre et riktig kjøp.

 

Jeg tror at en mindre anvendlig båt kan fungere greit, men det hadde jo vært morsomt med en større båt også. Setter vel budsjettet til maks 150' om man får mye for pengene.

 

I fare for å miste et godt kjøp, var ikke dette veldig billig, noe som er galt? Hvordan måler man størrelse? Fra ytterst foran til ytterst bak? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35156474

 

Nordan: Alo Mikkel, stort pris spenn 30 fot til 130' nyere motor og 26 fot til 48' innebords motor "like gamle"

 

Eukild: Hvilke har sandwich skrog? Diy= do it your self?

 

Eureka: De båtene jeg har sett på er tidlig 80 tall, så nei til disse om motor ikke er byttet eller har fersvannskjøling? Men etter dette så har de en konstruksjon som gjør at de ikke tar så stor skade av saltvannskjøling? Har jeg forstått det korrekt?

 

Så hva synes dere om følgende annonser?

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36549912 (Alo mikkel 1981 26" utenbords)

 

Hero 33" og 34" alle er vel ferskvannsavkjølt 110' trenger opprustning og 150' masse utstyr ser ut som om den er i god stand

 

110'

150'

 

Comfort?

 

Doufour 25" 84' ferskvannsavkjølt motor fra 2004

 

Bostrøm 31" nyoverhalt ferskvannsmotor satt inn i 1999 69' høres bra ut denne for meg?

 

38" "husbåt" Motor Mercedes fra 1988 ferskvannskjølt 40HK 150'

 

Maxi fenix 1981 saltvannskjølt 99'

Link to post
Share on other sites

Eukild: Hvilke har sandwich skrog? Diy= do it your self?

Do it yourself, ja. Hero-båtene ble levert som halvfabrikata (i alle fall mange av de), og kvaliteten på arbeidet gjort av kjøpere er naturlig nok ganske variabel. Har ikke sett noen liste over hvilke båter som har/ikke har sandwich-skrog, må nesten bare sjekkes for hver enkelt modell.

 

Comfort til 55' er billig, men det kan jo se ut som om noen timers jobb må til før den båten er bruksklar. Om det betyr litt småfiks på motoren pluss estetisk pusling er det kanskje et knallkjøp (liten tvil om at Comfort 30 er en bra båt!), om det betyr full gjenoppbygging av motoren er det ikke like moro. (Dyrt blir det også, Volvos delepriser er ganske så skamløse.)

Link to post
Share on other sites

?`Den burde vel være lettseilt ettersom jeg er fersk og kommer til å seile en del alene. Fikk foreslått selvslående bom, er dette et must?

 

Hvis du kommer til å seile aleine er det noen greier som er veldig "kjekt å ha", f eks

- rullegenoa så du på en enkel måte kan redusere seilarealet når det blåser opp

- storseilfall og reveliner ført ned i cockpit, så du slipper å klatre fram på masta for å reve storseilet

- autopilot, så båten holder kursen mens du roter med noe annet enn å styre

- selvskjøtende genoavinsjer så du kan trimme genoaen uten å måtte bruke begge armene (du vil gjerne styre også...)

- genoavinsjene plassert slik at du når dem fra styreposisjon

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

 

Styr for guds skyld unna alt med portapotti, det er et rent helvete. Kan evt. være et alternativ hvis du bestemmer deg for å kjøpe noe veldig billig for å prøve ut en sesong eller to. Har du en bedre halvdel som skal lokkes med et er det bare å glemme. Generelt er det fint å ha en dør å lukke etter seg synes nå jeg da.

 

«Husbåten» er en motorseiler, ikke en ren seilbåt. Den ser ut til å være ganske overrigget, det storseilet må være gigantisk? Er nok festlig sammen med den grunne kjølen.

Link to post
Share on other sites

Alle heroene har sandwich skrog, dette kan dessverre ikke ettermonteres! Kjernematerialet er støpt inn mellim lag med glassfiber. Man bruker heller ikke preventer på kryss, så 99 prosent av båter har selvSLÅENDE storseil.

 

Rullefokk er en fordel, elektronisk utstyr som er mer enn 10 år er verdt lite.

Link to post
Share on other sites

Start med det strukturelle: 1) Skal båten være god å bo i eller bare brukes på dagseiling? 2) Snakker vi turseiling eller å pine optimalt av skrog og rigg? 3) Hvor hendig er du selv? 4) Hvor stort er påplussningsbudsjettet for første 3-årsperioden?

 

Ligger nå 45 båter på finn.no i spranget 150'-250'. Flere av dem i en slik stand at du vil kunne ha glede av dem i svært mange år med bare mindre påkostninger. 80-talls saltvannsmotor kan havarere neste år eller gå i et par tiår til. Styr unna båter med tydelige strukturskader etter bunnberøringer?

 

Link to post
Share on other sites

Kristian, ok. Skroget er ferdig og selvbyggere har lakket selv og satt på master og montert innredning osv?

 

Quantumduck: Vet ikke så mye om håndpumpene, men koster det 1000 kr for nye? Synes isåfall at dette ikke er avgjørende på en båt til 85'

 

Fargo:Jeg er ikke så kravstor så jeg går ut ifra at jeg kan greie meg godt i en båt med mindre komfort over tid. Pine mest ut av skrog høres ikke fornuftig ut. Selvsagt hadde det vært gøy å kunne seile raskt, men det er vel bedre å ha en stabil båt. Er hendig men ingen erfaring med seilebåt. Max 150 +50'

Link to post
Share on other sites

Sjøtungas liste for soloseilere er gull verdt. Selvskjøtende genoavinsjer er kjekt, men kanskje det av punktene på listen jeg selv ville sett på som minst kritisk -- og i den aktuelle prisklassen er nok dette som oftest mangelvare (kommer du over en båt med dette er det et godt tegn, da har de antageligvis gjort oppgraderingene rimelig grundig).

 

... men en båt uten fall ført til cockpit ville jeg holdt god avstand fra. Grøsser av tanken på å skulle kravle rundt på dekk for å slippe ned storseilet.

Link to post
Share on other sites

ettersom jeg er fersk så er det vel bedre å orientere meg litt mer før jeg hopper på et hastekjøp. Det står at motoren er overhalt, men når står det ikke.

Et lite apropos til denne Comforten: det er startmotoren som er renovert nylig, mens det står at motoren trenger overhaling. Startmotoren er en enkel, liten sak som koster rundt 4000 kroner og litt svette (mindre om du handler et billig sted), mens overhaling av resten kan være alt fra en smal sak til et svindyrt, komplisert og grisete mareritt. Når jeg tenker meg om mener jeg å ha sett denne båten på Finn tidligere, men da til en noe høyere pris. At den ennå ikke er solgt tyder kanskje på at kjøpet ikke er så vanvittig godt.

Link to post
Share on other sites

Quantumduck: Vet ikke så mye om håndpumpene, men koster det 1000 kr for nye? Synes isåfall at dette ikke er avgjørende på en båt til 85'

Aner ikke hva du tenker på her, du må vel ha en dass med pumpe, septik, lufting, skroggjennomføring og/eller tømmemulighet for tømmestasjon? Du vil for enhver pris unngå å ha en løstslengende og halvtett plastkasse full av dritt i båten. Det var det ene poenget, og det andre var hvorfor i all verden kjøpe en båt ustyrt med noe slikt i det markedet som er nå? Det er jo kjøpers marked så det holder. Og hvis du liker å skru og er på jakt etter prosjekt, så må det vel likevel være tusen morsommere ting å skru på enn dass?

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd alle sammen, bra at dere tar dere tid til å hjelpe nykommere til å gjøre et riktig kjøp.

 

Jeg tror at en mindre anvendlig båt kan fungere greit, men det hadde jo vært morsomt med en større båt også. Setter vel budsjettet til maks 150' om man får mye for pengene.

 

I fare for å miste et godt kjøp, var ikke dette veldig billig, noe som er galt? Hvordan måler man størrelse? Fra ytterst foran til ytterst bak? http://www.finn.no/f...nnkode=35156474

 

 

 

Har vært i Lyngdal og sett på denne båten... kan bare FRARÅDE !!!!

storseilet ligger ombord på babord side, grønn og råtten

nesten hele innredningen er demontert, fant nesten ingen plass i båten hvor det ikke var mugg... og blåmann

motoren er en eneste rustklump og lar seg ikke en gang tørne manuelt

 

Jeg hadde sett på båten fordi jeg antok at med den prisen måtte det være noe galt, jeg var instilt på en god del arbeid, men det jeg fant skremte selv meg.

Link to post
Share on other sites

Quantumduck: Så det er portapotti alt det der. Så kun at det var håndpumpene som var portapotti. Ok

 

Seewolf: takk for advarselen.

 

Kristian: Da ser det ut som om Hero kan være et greit kjøp. Om innredningen er litt dårlig montert så er det vel grei skuring å utbedre dette og det er vel forholdsvis lett å finn ut om noe annet ikke er montert bra nok.

Link to post
Share on other sites

Dersom du ikke har vært å sett på noen båter enda, så er det på tide å gå på visninger. Du må se på noen båter for å virkelig bli klar over hva som finnes og hva som er dårlig stang og hva som er et smykke. Det finnes mye søppel. Da jeg så på seilbåter i vår, så folke jeg se ymse. Bla.a en med flere hundre liter vann i kjøl og skott. Mugg og mose.. Jeg kjøpte båt nummer 4 jeg så på, og det var den som var i best stand. Siden da har jeg jobbet mye med den. forut for seilbåtjakten hadd jeg vært ombord i kun 1 seilbåt. For meg va det mye læring å se flere båter for å bli klar over hva jeg skulle se etter...

Link to post
Share on other sites

Dersom du ikke har vært å sett på noen båter enda, så er det på tide å gå på visninger.

 

For meg va det mye læring å se flere båter for å bli klar over hva jeg skulle se etter...

 

Tiltrer dette 100%! Kjøpte den 8. båten jeg så på. Svært mye læring undervegs.

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...