Jump to content

Hjelp en førstegangskjøper av seilbåt


sitdown

Recommended Posts

Hei,

Fine begynnerbåter du har funnet frem til. Etter det jeg kan se mangler både Player og Mikkel ,samt den rimligst Maxi 84 rulleforseil. Det er noe jeg synes du bør ha på en førstegangsbåt. Maxi 84 er en meget god nybegynnerbåt, og det eksemplaret du har funnet, ser ut som et godt alternativ. Lykke til meg båtkjøp.

Link to post
Share on other sites

 

Hva synes dere om disse

 

 

1. Maxi 84: Nyere motor er et stort pluss og som det står får man jo lite igjen for slike investeringer når man selger, bra for deg :) Gummibelgen på drevet holder i fire år til ihht. VP-spec'en tror jeg, men tåler nok et par oppå det også. Å kalle åtte år gamle seil «av nyere dato» og påstå at de holder i 15 år til er bare tull. Men de kan være bra nok i massevis til turbruk, og når de må byttes kommer like mye an på personlige krav som seilenes tilstand. Krybbe er pluss, så slipper den å velte i vinterens mulm og mørke. Men hvor er komfyren? Antar dette er et bra vedlikeholdt eksemplar. Hva man kan si om prisen og hvilke svakheter du bør se etter spesielt på Maxi 84 vet jeg ikke. Men når båten er så gammel som den er - og stående rigg tydeligvis ikke har vært byttet - så MÅ det sjekkes ekstra nøye, og egentlig byttes uansett.

 

2. Player: Dette ser mer ut som en båt. Motoren ser jo ikke vakker ut, men kanskje håp iom. overhaling - hva nå selger legger i det - i 2006. Seil står det ingenting om.

 

3. Maxi 84 igjen. For mellomlegget 88.000 - > 130.000 får du vel en ny motor, hvis du skulle trenge dét. Her står det ikke noe om alder på seil, men de trenger jo ikke være eldre enn på den andre. Stammer de derimot fra '79 bør nok de byttes før motor. Minus for manglende rullesystem på genoa, pluss for meget pent interiør. Denne er bare to år yngre så samme forbehold om stående rigg gjelder.

 

4. Mikkel 26: Storseilet så helt jævlig ut og fokka følger nok standarden, se hvordan det er «pakket» på noen av bildene. Horepels under dekk - blæh. Dyrest av de som ligger ute på finn nå, neppe det beste kjøpet.

Link to post
Share on other sites

Det er relativt enkelt å montere en dass ombord - Porta Potti'en må ut. Håpløs innretning med elendig dametekke.

Motoren er selve "kostnaden" på en gammel båt. Styr langt unna båter med saltvannskjølt motor. Disse fungerer kanskje ennå, men på lånt tid. En ny 12 hk Volvo Penta kan koste 100.000,- og litt til å få montert NÅR den gamle rustklumpen ikke vil mer. Og det kan skje i morgen!! FInner du en båt med nyere (2000->) motor, og så gjerne litt kraftigere enn originalt, ja så sikt på den båten framfor andre med gammel, selv om prisforlangende er høyere. De som har tatt kostnaden med å sette i ny motor får nemlig ikke noe særlig igjen for det de har lagt i på den nye motoren. Det er fullt og helt DIN gevinst når du kjøper den! :D

Rullegenoa koster. Dessverre er mange båter utstyrt med undermåls rullesystem, men de er uansett bedre enn ikke noe. Skal selv få montert dette på min nyanskaffede båt (H-35) og kan kjøpe billig-system og dacronseil for 28.000,- i Sverige, eller som jeg kommer til å gjøre, anskaffe skikkelig opplegg med Furlex 200 + laminert seil til fort vekk 38.000,- i Norge. Prioritering som er grei for meg for jeg liker å seile litt mer enn snittet. Men de fleste klarer seg fint som bare det med dacronseil til turbruk. Uansett, er det ikke rull på båten skal prisen ned. Dette er uansett mindre viktig enn en nyere motor, for den kostnaden har du rett og slett ikke råd til å ta!

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Takk for svar igjen. Jeg tenkte jeg skulle se på noen båter denne uken. Akkurat nå lurer jeg på om jeg skal kjøpe en rimlig båt å prøve meg litt fram. Da gjør det heller ikke noe om jeg feilnavigerer og skader båten.. he.. Men jeg har jo ikke bestemt meg ennå.

 

Er det lett å få tak i lagringsplass eller båtplass i Oslo nå? Kunne tenkt meg en plass borte ved Uløya.

I forhold til båthenger, er det lurest i dette tilfellet å holde seg under 26"? Hvor mye veier en 26-30" båt omtrent?

 

Hvor viktig er disse punktene for meg, nå vet jeg ikke helt hva alt dette er og det er mulig at det er forskjellig navn på samme utstyr?

 

- Rullegenoa

- Rullefokk

- Rulleforseil

- Storseilfall

 

- Selvskjøtende genoavinsjer var ikke det høyest prioriterte, skjønte jeg, nå dem fra styreposisjon?

 

Noen punkter som er klart for meg.

 

Fersk/Saltvannskjølt/gammel motor, dobbeltskrog, autopilot, portapotti, varmtvann, utenbords motor.

Link to post
Share on other sites

Fokk er gjerne mindre enn genoa, men noen bruker disse ordene om hverandre ser jeg. Så alle de tre første er et rulleforsegl, men fokk og genoa sier noe om størrelsen. Har man bare to seil, har man storseil og genoa. Fokk i varierende str tenker jeg mer på som ekstra-seil. Altså til en førstegangskjøper. Bra å nå mest mulig fra styreposisjon, enklere å seile alene.

Link to post
Share on other sites

- Rullegenoa

- Rullefokk

- Rulleforseil

Dette er det samme. Forstaget er utformet med en rullemekanisme som gjør du kan rulle genoaen opp på forstaget ved å dra i en line i cockpit.

 

- Storseilfall

 

Dette er den lina som du bruker til å heise storseilet opp i masta med.

 

- Selvskjøtende genoavinsjer var ikke det høyest prioriterte, skjønte jeg, nå dem fra styreposisjon?

 

Selvskjøtende vinsjer har en slags "tauklemme" på toppen som gjør at de holder tak i skjøtet når du bruker vinsjen slik at du slipper å bruke den andre armen (den som du ikke bruker på vinsjhåndtaket) til å holde tak i skjøtet som kommer av vinsjen. Det betyr at du har en hånd fri til f eks å styre med.

 

Styreposisjon: der du sitter og styrer. Hvis du kan operere genoavinsjene (trimme genoaen) uten å slippe roret, så er det en fordel.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Status :) :

 

Jeg har fått en aha opplevelse nå nylig og det er båtplass og opplag. Det er en del dyrere enn jeg trodde og jeg burde vel først å fremst finne en overkombar pris for dette.

Jeg ønsker helst å få en plass ved Malmøya, evt. Ulvøya eller en av øyene jeg kan komme til med fergene fra sentrum. Bøye eller ordinær plass. Opplag?

Noen som kan gi meg noen tips om hvor jeg skal henvende meg?

 

Dro og så på Alo Mikkel 26 , denne koster bare 29 000 og har en nyere Yamaha utenbordsmotor. Han var troverdig og hadde tettet noen smålekasjer. Drypper så vidt fra luke ved regn, men ikke noe som legger seg inne i båten. Altså fordamper før det blir noen skader. Det var en eim i båten, mugg eller innestengt lukt. Mutter til kjølen var rustete, men det er vel ikke noe stort problem. Hadde mange tau inn mot cockpit som kunne justeres under seiling. Selvslående fokk. Fikk et generelt bra intrykk av båten, i forhold til pris iallefall. Og om jeg kjøper en billig båt behøver jeg ikke være så redd for denne og kan ta meg tid til å lære og kjøpe en dyrere båt etterhvert.

 

Så også på en Maxi 77 , men fikk ikke noe bedre intrykk av denne enn Alo. Likte innredning bedre i Alo som hadde flere tau inn mot cockpit og slik jeg skjønte det mer avansert og enklere å håndtere tau fra cockpit. Eieren av Maxi 77 hadde byttet ut stålvaiere og lagt opp nytt ledningsnett. Tauene var mer slitte enn på Alo. Alo hadde foresten også lagt opp lade sløyfe fra motor. Alo hadde også høyere tak, hvis jeg ikke husker feil, tenkte på ståhøyde i Maxi'n men ikke da jeg var i Alo. Alo må skrapes og legges på nytt bunnstoff. Mens Maxi må jeg kun pusse og legge på nytt bunnstoff pr. dags dato.

 

Som en sidekick har jeg også vurdert Doufur 26 , om jeg kunne fått denne for 70 000kr.

Link to post
Share on other sites

Sjekk at taket er tett på Dufour'en. Taket er skumfyllt, hvilket er bra da det isolerer og gir mindre kondensdannelse under taket inne. Men en liten lekkasje i en eller annen gjennomføring eller annet som er skrudd fast, og du får vann inni taket - i skummet. Da blir det frostspreng hver vinter, sopp med mere. Dette er vanskelig å se, men vannet kan feks komme ut vet et av vinduene, og så virker det som en liten filleting å tette mens det egentlig er en katastrofe for båten. Det skal bare ikke lekke et eneste sted på båter med sandwich-kjerne i taket!

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Ting jeg ville sjekket hvis jeg skulle se etter en 80-tallsbåt:

  • Alder og tilstand på seil. De bør ikke være for gamle hvis du vil unngå kostnaden for nye seil de første årene.
  • Rulleforseil (rullegenoa/rullefokk) er veldig praktisk. Seilmessig er det ikke så mye dårligere å seile med enn tradisjonelt forseil, men det taper litt hvis du rever (dvs ruller seilet litt inn pga mye vind).
  • Storseilet bør være helt og fint. På 30 år gammel båt finner du ikke rullestorseil, men lazy-jacks er kjekt for enklere nedtak av seilet. Det kan du fikse ganske enkelt selv for under hundrelappen.
  • Motoren må fungere, være godt vedlikeholdt og starte lett. Ser den ut som en rusthaug så styr unna. Ferskvannskjølt motor er bedre enn saltvannskjølt.
  • Kjølboltene må være fine, og ikke fulle av rust. Rust betyr at det har ligget vann der, ofte. Det vannet må komme fra et sted (lekkasje?). Sjekk rundt boltene at det ikke er sprekker. Sprekker betyr som regel grunnstøting. Sprekker vil du ikke ha, selv om det ikke er grunnstøting, for sprekker er en svekkelse.
  • Kjølen bør være av bly, som ikke korroderer like raskt som jern. En blykjøl er også litt mer tilgivende ved grunnstøtinger. Blyet demper kreftene litt og deformeres, mens jern forplanter trykket mer direkte opp i skroget.
  • Toalettet bør ikke være av Porta-Potty-typen, men fastmontert med tank og utløp under vannlinjen.
  • Sjekk alle skroggjennomføringer for korrosjon, og sjekk at de kan åpnes/lukkes uten bruk av mye krefter.
  • Sjekk at riggen er stram og fin. Den skal ikke være "slarkete". Sjekk at det ikke er løse kordeler (løse tråder) i wirene som holder masten oppe. Ødelagte wire må byttes.
  • Elektronikk som er over 10-15 år begynner å bli gammel, og det er ikke sikkert du får kjøpt nytt utstyr som snakker med det gamle hvis du vil ha et "nettverK" som deler informasjon (f.eks. pleier kartplotter å få info fra vindmåler og knopsmåler i mer moderne løsninger).
  • Autopilot er veldig kjekt som en ekstra hånd når du må på dekk for å fikse noe eller må på do.
  • Hvordan ser båten ut utenpå og inni? Er den møkkete utenpå? Sliten innvendig? Mye rot ute/inne? Dette er tegn som kan avsløre om eier ikke passer på båten. Det trenger ikke være ignoranse, men kanskje eier ikke har tid lenger og at dette er årsak for salg. Møkk kan vaskes og treverk kan pusses/lakkes/oljes, men det må gjøres.

Jeg bør kanskje være forsiktig med å si det, men jeg har en1982 Comfortina 32 for salg til en fornuftig pris. Den selges pga lite bruk. Båten ligger ikke på Finn, men jeg har en utstyrsliste som kan oversendes hvis du er interessert. Send meg i så fall en PM.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Toalettet bør ikke være av Porta-Potty-typen, men fastmontert med tank og utløp under vannlinjen.

Skal man ha en billig førstegangsbåt blir det noen kompromisser, men å ha potta under køya slik som på Alo'en er jo fullstendig dødfødt ... - Kjære du må våkne, jeg skal drite ... we just don't want to go there ...

 

Blykjøl er fint, men ville ikke latt det være noen showstopper om båten hadde jernkjøl. Dårlige vant og stag derimot; med «knekk» eller oppflisete kordeller er fy, det MÅ byttes, og generelt når stående rigg er 20 år så er det verdt å få noen til å se om det er modent for utskifting.

Link to post
Share on other sites

Motoren i Dufour 26 er en VP 2010 D (D er senere variant av A, B, C, D).

 

Har hatt den i 5 sesonger uten tidligere dieselmotor-erfaring i båt.

Den har alltid startet innen 2 sekunder, for det meste innen 2-4 omdreininger, og har veldig luktfrie avgasser, dvs at den brenner veldig rent.

Det er timeteller som sitter i et LCD-vindu i turtallsinstrumentet.

 

Rådene du har fått om gamle saltvannskjølte motorer tidligere i tråden må du ta alvorlig. Motorinstallasjon er dyrt å få utført av proffe.

Det kan fort blåse opp også i indre Oslofjord og bli en del bølger som båten stamper i mot. Da kan en utenbordsmotor være mindre egnet enn innenbordsmotor. Det er også gjerne mer avslappet lyd fra innenbordsmotor som er godt isolert.

Men det er billig og enkelt å bytte en 4-6 hk utenbordsmotor sammenlignet med reparasjoner av innenbordsmotor.

 

Det er ofte vindstille på kvelden i indre Oslofjord (mer vind i år tror jeg) så motoren blir nok brukt litt.

Kan også tenkes at du vil bruke motor fremfor seil for å gjøre deg kjent i indre områder hvor det kan være undervannsskjær og tett trafikk.

 

Har hatt samme situasjon og sted som deg og valgte kurant båt, nyere seil og motor, fremfor gniing på krona. Du skal sikkert selge en gang, men mindre du kjøper stor nok båt nå for flere år fremover.

Det ser ut til at det tar lang tid å få solgt eldre og langkjølte båter, med mindre prisen er veldig lav.

 

For avslappet hyggebruk er en stor "bysse" (kjøkken ) viktig for oss, med nok skap-plass slik at mat er lett tilgjengelig og lett å lage med god avsettingsplass på begge sider av "komfyren".

Vi fant en slik løsning i Maxi Fenix Dinette (Dinette = langsgående kjøkken på babord og sittegruppe på styrbord side)

Mange dagsturer etter jobb er blitt mye lengre i tid en først tenkt når man har kommet seg utpå, vil nødig tilbake i havn, selv om det er arbeidsdag etterpå.

 

Pris på opplag:

Jacobses marineservice innerst i Bunnefjorden har vi benyttet i alle år.

Later til å være rimeligere enn i Oslo og kjøreturen er ikke så lang, med mindre du må kjøre ut av Oslo rush-tiden.

Der er det også stor plass og god mobilkran slik at ikke alle båtene MÅ ut i bestemt rekkefølge. Det kan være annerledes i andre marinaer på øyene i Oslo - slik noen ringerunder for noen år siden fortalte meg. Flere steder forplikter du deg på utsettingsdag. Dette kan dog ha forandret seg.

 

Som du har oppdaget: Å eie båten er en vesentlig del av kostnadene.

Skal du da kjøpe billigst mulig båt og få relativt store opplagsutgifter i forhold til båtens verdi eller skal du prioritere båt som livsstil og heller dra lokalt med den fremfor f.eks syden-turer?

For min del gir godt kjennskap til lokalt miljø og natur en dyp tilhørighet.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dagen do-utstyr er i alle fall historie om en tid, og heldigvis for det. Det kommer nye bio-do og når jeg kommer hjem skal alt dorakkel ut med slanger, tanker pumper mm, For øvrig er port-potti (stor)et umerket alternativ, lukter ikke og enkelt i bruk.

Ang, båt : ligg unne 70-talls båter. Fenix er f.eks. en utmerket båt. Det er også noen av Norlin-båtene.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

kan støtte forlaget om Albin Express. Har seilt endel mot disse på onsdagsregatta i Bundefjorden. De ser ut til å være svært lettseilte (godt egnet for nybegynnere) samtidig som de har alle muligheter som en mer erfaren gjerne vil henge fingrene i. Båtene er lette, med forholdsvis moderat seilareal, noe som gjør at kreftene ikke blir for store og både båt og seil blir lette å håndtere.

 

Ser du helst vil ha båtplass i Ulvøya/Padda/Malmøya-området. Noe sier meg at du i så fall bor nærme Bundefjorden seilforening på Malmøya. I så fall ville jeg foreslå at du ble med som mannskap på en av båtene noen onsdager; da lærer du mye, og det er mange erfarne du kan spørre til råds om evt. båtkjøp og båtplass. Det er mange båter her som gjerne vil ha med en ekstra, de fleste er konstant litt "short" på mannskap, meg selv inkludert. Sesongen er på hell nå, men ta evt. kontakt med meg til våren.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Det er et fint markedet for båtplasser om dagen - muligens ikke på din side av fjorden. Men i Sandvika-Asker har det vært mye ledige plasser til leie, og prisene på kjøp lave. Sist jeg var i havna hang det lapp om 3.5 meter til salgs for 100.000, men budet var kommet opp i 117.000. Men da eier du din egen båtplass med omlag 2000 i årlige kostnader i tillegg.

 

Aloen du linket til var veldig billig - men ikke den mest oppgraderte, nei. Kanskje du finner noen som er oppgradert for 80.000, men som kun koster 40.000 mer? Aloen finnes med andre innredningsløsninger to bysse og separat toalettrom også, og det finnes utgaver som kosmestisk ser ganske annerledes.

Link to post
Share on other sites

For øvrig er port-potti (stor)et umerket alternativ, lukter ikke og enkelt i bruk.

Når nøden er størst er det selvfølgelig bedre enn ingenting. Til seriøs bommelom holder det dog ikke mål. Halvfull i havn = sprengfull når båten krenger under seiling, og ingen skal komme og fortelle meg at en portapotti er pottetett ... er og blir noe griseri, 'nuff said.

 

Tømmer man ofte nok, stropper ordentlig fast, er komfortabel med evt. manglende intimsone v. bruk osv. så kan pp derimot være feature'n som gjør båten økonomisk innen rekkevidde, så la det ikke være noen showstopper, bare vær klar over ulempene. Og så har den jo den vidunderlige egenskapen at man kan bære den ut av båten, kaste den og anskaffe ny for en overkommelig penge hvis nødvendig. Mekke på fastmonterte greier kan naturlig nok være lite koselig.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

kan støtte forlaget om Albin Express.

 

Enig, og siden Express er en stor og aktiv klasse er det omsetning i markedet og båtene er stort sett i god bruksstand. Standard utbedringer som avstiving av hyttetaket og montering av bunnstokker samt sikkert flere ting som jeg ikke vet om, bør være gjort. Stor og aktiv regattaklasse betyr også at det er mulig å få tak i pent brukte seil.

 

I samme størrelse/pris/årsklasse er det få eller ingen alternativer med bedre seilegenskaper, samtidig som den er enkel å håndtere og egner seg finfint til tur (dog fins alternativer med mer forseggjort innredning).

Link to post
Share on other sites

 

Ang, båt : ligg unne 70-talls båter. Fenix er f.eks. en utmerket båt. Det er også noen av Norlin-båtene.

 

Det blir da for dumt å generalisere slik. Svært mange 70-tallsbåter er adskillig mer solid bygget enn båter fra 80-tallet - rett og slett fordi man ikke var så gjerrig på polyester og glassfiber.

 

Fenix er en utmerket båt hvis du sikter til innredningsløsninger, men at den skal være av noe mer utmerket byggekvalitet enn så veldig mange andre er jeg uenig i. -Men et fornuftig valg kan den godt være hvis motor, seil og innredning er bra vare. Det vil si at den bør ha en nyere motor enn byggeåret, seil fra dette tusenåret og en innredning som ikke bærer preg av dårlig vedlikehold.

 

For å generalisere litt mer fornuftig, styr unna selvbygde båter og ALLE båter med gammel dieselmotor!

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Enig, og siden Express er en stor og aktiv klasse er det omsetning i markedet og båtene er stort sett i god bruksstand. Standard utbedringer som avstiving av hyttetaket og montering av bunnstokker samt sikkert flere ting som jeg ikke vet om, bør være gjort. Stor og aktiv regattaklasse betyr også at det er mulig å få tak i pent brukte seil.

 

I samme størrelse/pris/årsklasse er det få eller ingen alternativer med bedre seilegenskaper, samtidig som den er enkel å håndtere og egner seg finfint til tur (dog fins alternativer med mer forseggjort innredning).

 

Hvis seilingen skal stå i fokus - amen! Dog, den er da ikke av de mest lettseilte for en som er helt grønn. Trådstarter for ikke ta det personlig, men det virker som ståstedet er på startlinja på dette området!! -Du har MYE å glede deg til!

Hvis en er helt fersk på seiling og hopper rett i en Express så blir det nok litt mer å sette seg inn i på en gang enn i feks en Maxi 77. -Men det går, om man er dedikert nok, og vet å få litt hjelp fra andre. Og ja, Maxi 77 syns jeg er kjedelig. En god Express forlanges det ca 100.000,- for. Om disse går for slike summer ennå i dagens morsomme kjøpers marked det aner jeg ikke. Men du verden så mye det er å velge i! Hvis turseiling med familien er det primære ville jeg valgt noe annet.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...