Jump to content

Hjelp en førstegangskjøper av seilbåt


sitdown

Recommended Posts

Leser man det første innlegget og deretter anbefaler båter som best tar seg ut som regattabåt, så er vel kanskje ikke det det beste rådet. Det er en mager trøst å ha segla fort til en uthavn når du sitter i et skap av en salong under dekk...

 

min erfaring som jeg har tatt med meg:

 

Reell ståhøyde ved bysse og halvparten av salongen. Du må kunne strekke ut nakken og beina. Ellers blir det slitsomt på tur.

Et skikkelig kokeapparat med to kokesoner. -Wallas safeflam på parafin og eksos ut duger lenge, Gjerne med varmelokk Gass gir mye kondens.

Sengeplasser med lang nok køye. Minst mulig ompakking fra natt og dag.

Skikkelig toalett med septiktank eller mulighet for å montere tank.

Kjøleboks som gir reell kjøling.

Cockpitkalesje.

En rigg som er i god stand.

Nyere innenbords motor. i det miste lading på utenbordsmotor.

Ok seil som ikke revner de første månedene. Om de er dårlige, så begynn med en gang å følge med på brukttorgen på finn.

 

Da nærmer du seg et godt utgangspunkt for å utforske seilbåtlivet. -og det er vel det det først og fremst handler om for en nybegynner, er det ikke det da?

 

-All elektronikk som er eldre enn 10-15 år, er det ikke verdt å betale for.

Link to post
Share on other sites

Du kan jo ikke bli mye lurt på en 22 fots brukbar båt til 10.000.- Det er kjøpers marked og høst - med cash i lomma kan det gjøres kupp.

 

Du begynte jo med å seile katamaran - du antyder vel at du kunne tenke deg en båt som seiler brukbart.

Her en en Pinta 33 Trimaran - som under gunstige forhold (lette vinder fra siden) kan seile fra selv de rakeste enskrogsbåtene :

http://multihulls.org/?page_id=200&id=13 - godt under 100.000.- den ser ikke ut til å ha fin innredning - men lengden gir den god plass

og den har akterkabin og sentercockpit : denne båten finner det ganske mange av til greie priser - noen mye bedre innredet.

http://multihulls.org/?page_id=200&id=13

Link to post
Share on other sites

Leser man det første innlegget og deretter anbefaler båter som best tar seg ut som regattabåt, så er vel kanskje ikke det det beste rådet.

Det er da ingen som har anbefalt 11MOD eller Melges 24? Såvidt jeg forstod trådstarter så han for seg enten en enkel ikke altfor stor og tung seilbåt med påhenger, eller en større, litt eldre med mer plass og innenbords, men muligens litt dyrere enn det første alternativet.

 

Express ble foreslått som kandidat til det første alternativet, noe både jeg og andre syntes var et godt forslag. Disse har muligens noe, men ikke mye, enklere innredning enn f.eks. Maxi 77, og er muligens noe dyrere. Men når du får på Maxien noe annet enn 30 år gamle utblåste seil, gjort om provisoriske reperasjoner til permanente og byttet ut gamle kryssholt med skikkelige fall-låser, tror jeg ikke prisforskjellen blir så stor i Maxiens favør, om Maxien i det hele tatt blir noe billigere. Expressene er som regel blitt fortløpende oppgradert med nye seil og vedlikeholdt, så de er som regel i god bruksstand. Og, som nevnt endel ganger tidligere, Expressen er antageligvis enklere å seile og håndtere enn f.eks. Maxi 77 (eller Alo Mikkel 26, eller andre turbåter med mastheadrigg).

[...]hvordan er X-79 i forhold til Expressen?

X-79 har nok litt mer fartspotensiale, men har en mer avansert rigg, så den er ikke så veldig nybegynnervennlig. Doble salinger gjør den mer komplisert å justere riktig når du setter opp masten, og lenstakler (ikke sikker på om den også har sjekkstag?), gjør at det blir mer å holde styr på i slagene og jibbene når du seiler.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Multi-Nissen: Jeg skrev et innlegg her, men det kom visstnok ikke med. Katamaraner, lang reise for å se på båter, samt de fleste kan ikke sveives inn for å bli smalere? Men hadde vært gøy med Katamaran da de seiler fort ser jeg.

 

Xtian: Takk for opplysende innlegg. Tror du at det tar lang tid å blir komfertabel med en X-79?

 

Ser ut som om en express er det som interreserer meg mest nå, da den seiler bra i forhold til vinden. Nessy evt. men langt å reise for å se på.

 

Om dere mener at X-79 kan fungere for meg så blir det ratt et kjøp før vinteren. Prisen har blitt satt ned til 50 000kr. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36359651

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor du holder til men den X-79 ligger jo her i byen - Oslo - og 13.10 blir mange av landets raskeste flerskrogsbåter i hovedsak katamaraner lagt i opplag på -Sollerud på Lysaker for vinteren. Min tri blir også liggende der.

 

Som du ser er det endel som mener X-79 ikke passer som nybegynnerbåt pga avansert rigg - jeg mener det ikke er værre enn at det kan læres - hvis

man virkelig er interr. i å lære å seile er det mye morsommere med en båt som seiler bra.

 

Den X-79 du linker til har vært seil aktivt i regatta de siste årene og virker bra oppdatert. Virker som er bra kjøp.

 

Hvor du holder til og hvor du skal bruke båten ?

Link to post
Share on other sites

Xtian: Takk for opplysende innlegg. Tror du at det tar lang tid å blir komfertabel med en X-79?

Bare hyggelig :smiley: ! Når det gjelder X79: Det meste går jo, du kan jo gå gjennom disse:

Eventuellt kontakte Kosmix direkte på IM, men vet ikke hvor aktiv han er for tiden. Det høres ut som om du har veldig lyst på den X-79-en :wink: . Vet ikke hvor lang tid det tar å bli komfortabel med den; det er to ekstra halinger å passe på i slagene, som du ikke har på de fleste andre båter, men mulig storseilet går under hvis du rever. Jeg ville nok prøveseilt.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

... Så det er vel skroget som heller ikke er det beste.

 

...

 

Det viste seg at kjølboltene var av stål og med vannpumpetangen så kunne jeg skale av biter av boltene. Selger fortalte at han ikke ville ha gjort noe med det ennå da de fortsatt holdt kjølen fast, samt at kjølen er festet med tetningen og glassfiberen også. Men han skulle finne ut hvor mye det kostet å borre ned nye bolter ved siden av som kunne limes i kjølen. Hva mener dere om dette?

 

For å ta det siste først, gamle båter kan være sånn ... og det kan jo sikkert holde i mange år ennå ... men regn for Guds skyld ikke med at litt tetningsmiddel skal hjelpe til å holde en kjøl på mange hundre kilo.

 

Så til skroget, som i likhet med de fleste andre skrog på denne årstiden, sikkert er litt nedgrodd, og det hjelper ikke akkurat på hastigheten det heller. Husk også at lengre båter rett og slett går raskere pga. vannlinjelengden, enten de går for seil eller motor, så å bli forbiseilt av større båter må du bare venne deg til ... eller bytte til Express da, selvfølgelig :o)

Link to post
Share on other sites

Som du ser er det endel som mener X-79 ikke passer som nybegynnerbåt pga avansert rigg - jeg mener det ikke er værre enn at det kan læres - hvis

man virkelig er interr. i å lære å seile er det mye morsommere med en båt som seiler bra.

Det står eller faller - bokstavelig talt - med lensetaklenes funksjon. Er de kun trimmefunksjon, eller nødvendige for at masta ikke skal gå overbord? Hvis den ikke har bakovervinklede salinger er kanskje det siste tilfelle?

 

Ellers er det jo arti' med ristropper i kjølbåt: roope roikkuu hehe. Går nok litt raskere enn AM26 dette.

Link to post
Share on other sites

Multi-nissen: 10 000kr, 8 knop, nye seil, noe som ikke stemmer her?

 

Synes Nessy så ut som et godt valg, kanskje jeg skulle ta meg en tur sørover.

 

Dufour 2800 hadde lyse 1,02 og da er det omtrent det samme med 1800, det er for tregt. Har lyst på en som seiler litt raskere enn AMn

 

Kommer en prosjekttråd om Nessyen etterhvert... :yesnod:

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

MN: Holder til i Gamlebyen, nederst i Ekebergskrenten. Forstår det som om det er bedre å satse på Expressen som Førstegangskjøper. Hva skjedde med Kosmix, noe med litt blod og bøting av seil? Men som jeg ser i et innlegg fra Kosmix så inrømmet han at det fantes bedre nybegynnerbåter enn X-79.

 

Xtian: Har sendt IM til Kosmix, men var sist gang aktiv i 2011, så vet ikke om jeg får svar..

 

Quantum: Nødvendige avstivninger i forhold til regattaseiling? Expressen, kanskje jeg skal ta meg en tur og se på noen om jeg får ræva i gir. AM26 er egentlig glemt, har ikke hørt noe fra selger angående isetting av nye bolter til kjølen.

 

Copernicus: Så du har kjøpt den Nessyen? Etter at du ble oppmerksom på den her? Hadde den ligget her i nærheten så hadde jeg nok dratt og sett på den.

 

Det ser ut som om Expressen er et godt kompromiss mellom raskere seiling, litt komfort og en prisklasse som er grei. Takk for alle råd, er positivt overrasket over at dere tar dere tid til å hjelpe en grønnskolling. Men når jeg har fått opp kompetansen litt så får jeg gi litt tilbake til "Communitien" og hjelpe noen grønnskollinger jeg også :)

Link to post
Share on other sites

Quantum: Nødvendige avstivninger i forhold til regattaseiling?

Plasten blir myk og når du strammer vantene så oppnår du bare at hyttetaket sagger. Du kan fortsatt dra på tur og seile fra alle Maxi 77'ene, men noen regatta vinner du ikke ...og så blir den mindre kurant å selge igjen, selvsagt. Noen Expresser blir også plaget med svaikjøl, antagelig av samme årsak, derfor setter man gjerne inn bunnstokker også.

 

Ta en titt på www.expressklubben.com . Du kan helt sikkert kontakte dem og få tips om bra eksemplarer til salgs også, fins neppe mange slike som ikke er kjent i miljøet.

Link to post
Share on other sites

name='sitdown' timestamp='1349705501' post='1347348']

MN: Holder til i Gamlebyen, nederst i Ekebergskrenten. Forstår det som om det er bedre å satse på Expressen som Førstegangskjøper. Hva skjedde med Kosmix, noe med litt blod og bøting av seil? Men som jeg ser i et innlegg fra Kosmix så inrømmet han at det fantes bedre nybegynnerbåter enn X-79.

 

Xtian: Har sendt IM til Kosmix, men var sist gang aktiv i 2011, så vet ikke om jeg får svar..

 

Quantum: Nødvendige avstivninger i forhold til regattaseiling? Expressen, kanskje jeg skal ta meg en tur og se på noen om jeg får ræva i gir. AM26 er egentlig glemt, har ikke hørt noe fra selger angående isetting av nye bolter til kjølen.

 

Copernicus: Så du har kjøpt den Nessyen? Etter at du ble oppmerksom på den her? Hadde den ligget her i nærheten så hadde jeg nok dratt og sett på den.

 

Det ser ut som om Expressen er et godt kompromiss mellom raskere seiling, litt komfort og en prisklasse som er grei. Takk for alle råd, er positivt overrasket over at dere tar dere tid til å hjelpe en grønnskolling. Men når jeg har fått opp kompetansen litt så får jeg gi litt tilbake til "Communitien" og hjelpe noen grønnskollinger jeg også :)[/u]

 

 

Var å så på den førstegang i august. Det var problemer med motor, som selger skulle fikse før salg, så det tok sin tid, men salget har vært avtalt lenge....Sluset henne opp Telemarkskanalen opp til Nordsjø i går. Er en del som skal gjøres i løpet av vinteren, men regnet jo ikke med noe annet til den prisen. Vi var i kontakt med flere eiere og selvbyggere før vi kjøpte båten. Vi kikket lenge på litt eldre halvtonnere som Comfort 30, Ballad og Scampi, men falt for Nessyen. Som nevnt tildigere i denne tråden er denne båten ikke å regne for en nybegynnerbåt. Jeg selv er forholdsvis fersk, med bare et par ukesturer som seilerfaring, men jeg har en samboer som er vokst opp i seilbåt som har "peiling på seiling" ref Øystein sunde. Hadde nok vært litt mer betenkt dersom jeg måtte lært alt selv fra grunn av. Er tross alt litt mer arbeid, men dog også flere trimmuligheter lensetakler og checkstag, men er jo fortsatt mulig å seile bedagelig turseling med lensetaklene festet bak masta . Tror dette er en båt jeg kan lære mye av og med. Mulig vi dukker opp på Færdern til våren...

 

 

Bilde fra hentingen 61171_10152155788855075_1376855201_n.jpg

Redigert av Copernicus (see edit history)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

Copernicus, gratulerer med kjøpet og lykke til. Jeg kommer til å kikke innom for å se hvordan seilingen går neste år.

 

 

Takk!

Har du funnet deg båt? Vi kikket lenge på de å klassiske svenske halvtonnerne (comfort 30, Ballad, Scampi, Joker osv.) Var forøvrig å kikket på denne --> http://www.finn.no/f...nnkode=36590202 i 2010. Da lå den ute til 120 000 - ble nedsatt til 100 000, hvis ikke jeg husker feil. Ser ut til at den nå har fått ny motor siden jeg kikket på den. Hvis du liker båttypen ville jeg tatt en titt på den. Den er blant annet omtalt her :https://docs.google....Cp8ZrBpTJrOwnDw

Redigert av Copernicus (see edit history)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

det lå ute en gammel halvtonner for 10 000 med kevlarseil fra 2010, det var et utrolig bra kjøp. Ville tippe seilene kostet 30 000 i 2010. Nå er den dessverre solgt, men jeg personlig liker ikke båter med lensetakler, de kapper jo masten ned så fort man er uoppmersom, men masten vil jo veie mindre.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Copernicus: Interessant med den Comforten, Ny motor eget avlukke for toalett og stor plass samt seiler like fort som Expressen. Var akkurat igang med å bestemme meg for en av to Expresser.

 

Express med pumpetoalett rett i sjøen, har mest lyst på denne, regattaseil fra 2001 lite brukt, avstivet mastefeste og kjøl, han kom som nummer to i Regatta i Son, har seilt kun i 2 år, var den mest erfarne på denne regattan. Det var en del vann i kjølkanalen kan dette tyde på lekasje? Ikke dybdemåler.

 

Express, kan få med porta porti, fjernet mye vekt for optimalisering, avstivet kjøl, lekker litt inn ved kjøl og da må jeg vel senke kjølen og legge på ny Tek7. Er dette problematisk? Ikke noe elektronikk følger med. Regattaseilene er kanskje 3 år gamle, skulle prøve å få tak i kvittering og står muligens på seilet. Men jeg kommer nok ikke til å bli en nerd for Regatta foreløpig vil jeg tro.

 

Comforten river litt mer i lommeboka og bufferkontoen begynner å bli litt skrantete etter oppussing av huset. Tror dere at jeg kunne fått prutet den ned til 100'?

 

Kristian: Ok

Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen kløpper hva seilbåtkonstruksjon og glassfiberforståelse angår, men båter som lekker ved kjølen ville jeg tatt god løpefart og kommet meg lengst mulig unna. Steinsvik her på forumet har en god dokumentasjon av reparasjon av en slik lekkasje: http://steinsvik.blo...11-det-har.html

 

Selvsagt ikke sikkert det er så ille fatt med båtene du har sett på, men det er i alle fall nokså åpenbart at slike problemer har et solid potensiale for å skape rabalder.

Link to post
Share on other sites

Euklid: Takk for advarselen.

 

Jeg har ringt angående Comforten og blir med på en prøvetur på Søndag sannsynligvis. Kanskje jeg skal vente med å slå til på båtene etter at de blir tatt opp, så ser jeg kanskje om det er noen skader under. Expressen som hadde lekasje var i god stand på understellet iallefall.

Link to post
Share on other sites

QT: OK

 

Eureka: Sorry, vært igjennom en prosess :)

 

Var og så på Comforten på Tirsdag.

Fikk ikke en god følelse, og den var ikke bra vedlikeholdt, så fin ut utvendig på vannet.

RulleForseilet var 10 år gammelt, men så for meg ut som eldre, med grønske på. Hovedseilet er på 10m2 og dette er standard? Den nye motoren brummet og jeg ser på motorlyden som like høy ute i cockpitten som en påhengsmotor. Inne i byssa blir det ikke koselig lyd..

Det var mye vann i kjølrommet samt groing av alger. Han fortalte at det alltid blir vann der og at det ble mer nå på grunn av at han ikke hadde brukt fettpressa før stopp av motor. Jeg lurer på om det kan ha vært en montasjefeil med ny Motor. Innvendig var det slitt selvsagt og det var en eim av kloakk fra den lille septiktanken i soverommet.

 

Han var i tillegg ikke helt sikker på modellen men gikk ut i fra at det var en 81 modell da de første båtene ikke hadde forsterkning ved seilfestet(husker ikke helt). Uttaket fra vasken var under vannlinjen og det rant derfor sakte ut. Han fortalte meg at det ikke var nødvendig å ta opp båten hvert år og at det var greit å ta dette vært tredje år. Når vinteren kom så dør algene. Han fortalte at vi kunne heise opp båten og se på den.

 

Jeg fikk ikke følelse av at man kunne stole 99% på selger, men jeg kan jo ta feil der. Han fortalte jo en del han ikke hadde behøvd å fortelle.

 

Jeg leste et sted om at man kunne få en profesjonell vurdering av en seilebåt for ca. 5000kr, noen som vet om et slikt firma?

Redigert av sitdown (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...