Jump to content

Hjelp en førstegangskjøper av seilbåt


sitdown

Recommended Posts

Mener en at Albin Express er god nybegynnerbåt viser en et syn på "nybegynner" som neppe passer i forhold til vanlig oppfatning . Ekspressen er en regattapreget båt både når det gjelder rigging og spartansk innredning. Det er en båt som krever noe seilkompetanse for nå utnytte båtens potensiale. Ønsker en ikke å benytte dette potensialet børe en heller velge en annen og mer turvennlig båt. Ønsker en derimot i hovedsak å seile regatta er det ett bra valg, selv om det er å anbefale å starte i en jolleklasse dersom en er ungdom.

 

Kan vi få en sånn "liker" knapp som på Facebook? :thumbsup:

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Syntes det er myr merklige synspunkter her, at en tyngre båt er stivere, at en express er en nybegynner båt, igjen hvorfor dreier dette seg plutselig om regatta og jolleseiling?

 

Maxi 77 er stygg som faen, men har masse plass. Jeg vile sett på albin cumulus eller lignende. Penr båter som er relativt lettseilte.

Link to post
Share on other sites

Ja, da er du etter min mening på riktig spor. Både Albin Cumulus og Maxi Feniks er fine båter. Begge er konstruert av kjente konstruktører, Norlin og PelleP, de seiler god, har god plassutnyttelse. Blant de beste båtene i denne aldersklasse og størrelse. Da er det bare den vanlige sjekken...skrog for plastpest, motor, utstyr og seil. Nå er det også den beste tiden for gode kjøp...løp og kjøp. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Mener en at Albin Express er god nybegynnerbåt viser en et syn på "nybegynner" som neppe passer i forhold til vanlig oppfatning . Ekspressen er en regattapreget båt både når det gjelder rigging og spartansk innredning.

Det er Albin Express det er snakk om her, ikke Banner 28, eller X79 eller lignende? Jeg synes ikke det er riktig å avskrive en båt som nybegynnerbåt, bare fordi den tilfeldigvis er en populær regattaklasse. Tror mange gjør dette på grunn av fordommer. Det ligger en hel skokk med Expresser ved bryggen hvor vi har båten vår. Jeg har ikke sett en eneste haling i disse, som man ikke finner i vår turbåt. Så hva er det med riggen som gjør den så "regattapreget"?

 

Som jeg har skrevet før, båten er såpass lett og velbalansert at du kan klare deg med bare storseilet i begynnelsen hvis du er alene, også i ganske lite vind. Da blir båten enklere å seile enn en optimistjolle. Få andre båter som kan matche dette.

 

Innrediningen er nok sikkert spartansk, men det gjør den da ikke vanskeligere å seile?

Det er en båt som krever noe seilkompetanse for nå utnytte båtens potensiale.

Mulig det, men potensialet er der, og med en båt som responderer tydelig på trim får du den kompetansen fortere.

Ønsker en ikke å benytte dette potensialet børe en heller velge en annen og mer turvennlig båt. Ønsker en derimot i hovedsak å seile regatta er det ett bra valg, selv om det er å anbefale å starte i en jolleklasse dersom en er ungdom.

Mulig det også. Men de fleste går vel til anskaffelse av seilbåt for å seile? Slik jeg forstod trådstarter, kom han til å seile endel alene. Da er det begrenset hvor mange køyer og toaletter du trenger. Det er også greit med en båttype det er noe omsetning på, ikke for store seil og som lett kan seiles alene, om nødvendig bare for storseil.

 

Et annet alternativ er vel Yngling, men såvidt jeg skjønte var overnattingsmuligheter og plass til et toalett ønskelig.

 

Christian 8-9

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Mener en at Albin Express er god nybegynnerbåt viser en et syn på "nybegynner" som neppe passer i forhold til vanlig oppfatning . Ekspressen er en regattapreget båt både når det gjelder rigging og spartansk innredning. Det er en båt som krever noe seilkompetanse for nå utnytte båtens potensiale. Ønsker en ikke å benytte dette potensialet børe en heller velge en annen og mer turvennlig båt. Ønsker en derimot i hovedsak å seile regatta er det ett bra valg, selv om det er å anbefale å starte i en jolleklasse dersom en er ungdom.

 

I alle dager, dette er jo fullstendig på bærtur, Express har en 7/8-rigg som er NØYAKTIG (unnskyld at jeg skriker) samme riggtype som sitter på mange av de andre Albin-båtene, og det store flertallet av andre mer eller mindre moderne turbåter. Jeg har hatt Express i mange år, og den ble innkjøpt sammen med en kompis som aldri hadde seilt før, han var på to ukers seiltur alene allerede første sommeren vi hadde båten.

 

Selvfølgelig krever det noe seilkompetanse å utnytte potensialet. Det er jo da også hele poenget med å anbefale båten til en nybegynner, her er det et potensiale det er mulig å lære seg å utnytte. Poenget med å lære å seile er liksom å lære å seile.

 

Innredningen er enkel, ikke spartansk. Expressen er ikke en ren regattabåt som er uegnet for tur. Men det fins helt klart alternativer med mindre potensiale og mer komfort, man må tenke gjennom hva man egentlig er ute etter før man kjøper.

 

Jeg vil uansett båttype forøvrig anbefale at man tenker seg nøye om før man går for en mastheadrigget båt, det er på ingen måte enkelt å krysse med en stor genoa for f.eks. et utrent mannskap på to, med stressa far på roret og armsvak konemor på genoavinsjen ... å anbefale dette til nybegynnere blir helt feil, selv om resten av båten har allverdens turkomfort.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Express har en 7/8-rigg som er NØYAKTIG (unnskyld at jeg skriker) samme riggtype som sitter på mange av de andre Albin-båtene, og det store flertallet av andre mer eller mindre moderne turbåter.

Nærmere bestemt en Ridder-Bergstrøm rigg. Meget trimbar. Har det selv.

Men hadde ikke trådstarter handlet en AM26?

Er redd den blir en traurig opplevelse med selvslåer. Den SKAL ha stor genoa.

Link to post
Share on other sites

I alle dager, dette er jo fullstendig på bærtur, Express har en 7/8-rigg som er NØYAKTIG (unnskyld at jeg skriker) samme riggtype som sitter på mange av de andre Albin-båtene, og det store flertallet av andre mer eller mindre moderne turbåter. Jeg har hatt Express i mange år, og den ble innkjøpt sammen med en kompis som aldri hadde seilt før, han var på to ukers seiltur alene allerede første sommeren vi hadde båten.

Det har lite for seg å diskutere med folk som bare ser fortreffeligheten i den båten de selv har. Dessuten har jeg vel ikke vært inne i noen riggdiskusjon, men både brøkdel-og masttopp rigg går utmerket til kystseilas. Personlig vil jeg foretrekke masttopprigg til seriøst havseilas evnt. m/kutterstag.

Link to post
Share on other sites

Det har lite for seg å diskutere med folk som bare ser fortreffeligheten i den båten de selv har. Dessuten har jeg vel ikke vært inne i noen riggdiskusjon, men både brøkdel-og masttopp rigg går utmerket til kystseilas. Personlig vil jeg foretrekke masttopprigg til seriøst havseilas evnt. m/kutterstag.

Øh, du er inne i en riggdiskusjon nå, til orientering :)

 

Og båter man har erfaring med er man ikke kvalifisert til å uttale seg om. Meget bra argument. Min forrige båt var en Rush 77 med en rigg ikke ulik Maxi 77. Det var en bra båt med hensyn til bokomfort, men ikke spesielt letthåndterlig. Min nåværende som er 11 fot større er greiere å seile alene - men en større håndfull i havn når seilene er nede og man skal legge til. (Heldigvis er det - i motsetning til det en del sytepaver her hevder i andre tråder - nesten alltid noen som står klar til å ta imot.)

 

Det dette koker ned til er ikke masthead, vs. brøkdelsrigg, eller J-faktor, men rett og slett hvor mye overlapp man har på genoa og hvor mye av dette som må sveives inn når man slår. Ulempen med dette overskygger etter min mening i veldig stor grad ulempen det eventuelt er å ikke kunne trimme en helt vanlig brøkdelsrigg, som de fleste turbåter i dag er utstyrt med, optimalt fra dag én.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det snakkes mye rigg her - det finnes jo etterhvert endel moderne mindre båten på markedet som har sitt designopphav i moderne regattabåter som Minitransat etc

De har gjerne rigger med store moderne fathead storseil med fullspiler og selvslående fokk - og gennaker - og er ofte meget lette å seile da de har opprinnelse

i shorthanded seiling. Disse båtene seiler også meget bra og kan ha høy fun-faktor. Enkelte av de kan også trailes.

Link to post
Share on other sites

Fine båter, men jeg kan ikke på harde møkka anbefale noen å bruke 2-3X det jeg selv fikk en herlig 35-foter med nesten ny motor for, på båter i str 21-26 fot!

X-79 til 60K er jo et hederlig unntak da. Det er MYE båt for de pengene! Men regner med man må blåse noen titusener til på seil før moroa kommer skikkelig i gang.

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Håper jeg ikke skuffer dere for mye,

[...]

Gleder meg blå til i morgen, og vet ikke om jeg greier å fokusere på noe annet til den tid..

Nå har du lagt deg på 1/5 av budsjett, hvis du etter en sesong da finner ut at seilbåt ikke var tingen likevel, blir vi nok litt skuffa :cryin: , for da har du jo ikke gitt det en ordentlig sjanse. Ellers synes jeg det er et klokt valg, Med bøyeplass blir nok båten mye mer lettsolgt.

 

Siden båten skal ligge i bøye, og det blir en del aleneseiling, ville jeg gjort en liten innsats for å få adkomsten så enkel som overhodet mulig. Hvis det er et sted i nærheten du kan ha en gummijolle liggende i fjæra er det jo ok, men ellers ville jeg vurdert en av disse oppblåsbare kajakkene til Advanced Elements, de har noen bra til under 4k. Veier nesten ingenting.

 

Forslaget om å være mannskap på onsdagsregattaene til BSF kan du fortsatt vurdere, bra miljø og glimrende måte å få en flying start på. Evt. delta med egen båt hvis det er overskudd på mannskap.

 

La oss også få høre hvordan prøveseilingen gikk!!!

Link to post
Share on other sites

en av disse oppblåsbare kajakkene til Advanced Elements, de har noen bra til under 4k. Veier nesten ingenting.

 

Har du erfaringer med disse? Jeg sikler litt på en sånn til å ha med i båten.

Jeg ser for meg at en av de to små enmannskajakkene med aluminiumsramme kanskje er mest aktuelt for meg.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Har du erfaringer med disse?

Nope, men alle jeg har snakket med som har, sier de er geniale, enten å ha med på båt, eller for bare å padle rundt. De har nok sine begrensninger, men er ihvertfall lette og stabile. Stabiliteten skyldes blant annet bredden, og prisen man betaler da er at man ikke så lett får til det helt teknisk perfekte åretaket. Sier de som kan det, jeg har ikke peiling på padling for min del. Veier ingenting, tar minimal plass, lett å ha med seg.

Link to post
Share on other sites

Tjææ - seff er ikke en X-79 til 60 lapper i toppstand - en hendig kjøper kan kanskje gjøre et godt kjøp.

 

En X-79 hars LYS på 1,13 - Maxi 77 1,02 - det forteller endel om potensialet og at Xen er en mye morsommere båt å seile.

Det er seff mer avansert - men det er jo ikke romforskning å seile en båt med lensetakler - dessuten kan vel riggen konfigureres slik at de ikke trengs til turseiling.

En slik båt har jo også et mye større læringspotensiale - den reagerer på trim på en helt annen måte -og vil derfor være svært "pedagogisk".

 

 

Når folk kjøper båt - har de en tendens til å beholde den endel år - og da kan det være lurt med en båt som har et visst potensiale.

Link to post
Share on other sites

I og med at trådstarter mer eller mindre har skaffet seg en Alo Mikkel 26, kan vel vi andre fortsette å spore tråden litt av med mer genrelle betraktninger om hva som ville utgjøre en god nybegynnerbåt?

 

X-79 er nok en båt jeg ikke umiddelbart ville anbefalt for en nybegynner, her snakker vi om endel tamper (lensetakler og sjekkstag) som må hales og slippes i riktig rekkefølge. Men Kosmix her på forumet kjøpte så vidt jeg vet en slik som første seilbåt fordi kona synes den var så elegant, så for all del, det meste går jo :yesnod: . Vet ikke om overvantene kan strammes såpass mye at du kan parkere lensetaklene slik man kan på First Class 8, men er det noe vinkling på salingshornene, vil i hvert fall ikke riggen ramle ned om man somler litt med strammingen av dem.

 

Ellers gleder jeg meg til å se en Alo Mikkel på startlinjen i BSF til våren. Vi kommer i så fall til å bli bitre konkurrenter :sweat: . BSF har et opplegg hvor det går an å få låne med seg "coach" fra tidligere Team Xtreme.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

I og med at trådstarter mer eller mindre har skaffet seg en Alo Mikkel 26, kan vel vi andre fortsette å spore tråden litt av med mer genrelle betraktninger om hva som ville utgjøre en god nybegynnerbåt?

 

Skal ikke se bort fra at trådstarter ville sette langt mer pris på gode råd for håndteringen av nykjøpet enn veteranenes filosofering rundt hva han egentlig burde kjøpt...

 

Link to post
Share on other sites

Å seile er ikke vanskelig,

Det å seile fortere enn alle andre er veldig vanskelig, men overhodet ikke viktig.

Å seile er langt mer viktig.

 

RSL

(som koser seg sammen med resten av dakrongjengen som kjemper å komme innenfor makstiden, mens karbongjengen allerede er hjemme og ser på paradise hotel og irriterer seg over at de mistet 15 sekunder i starten)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...