Jump to content

Hjelp en førstegangskjøper av seilbåt


sitdown

Recommended Posts

Å seile er ikke vanskelig,

Det å seile fortere enn alle andre er veldig vanskelig, men overhodet ikke viktig.

Å seile er langt mer viktig.

 

 

Beklager, dette er positivt FEIL!! :lol:

-Selvsagt er det viktigste å:

1. Seile fortere en alle andre

2. Ha troverdige forklaringer når pkt 1. ikke innfries.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Å seile er ikke vanskelig,

Det å seile fortere enn alle andre er veldig vanskelig, men overhodet ikke viktig.

Å seile er langt mer viktig.

 

RSL

(som koser seg sammen med resten av dakrongjengen som kjemper å komme innenfor makstiden, mens karbongjengen allerede er hjemme og ser på paradise hotel og irriterer seg over at de mistet 15 sekunder i starten)

 

"å seile langt er mer viktig" mener du vel?

 

Neida - spektra/carbongjengen drar ikke hjem og ser på tv - de har enten brudt pga at noe av hightechen gikk til helvete - eller driver å regner på om det er noen

i "seil av bomull og LYS-tall som en tømmerstokk" klassen som allikevel slår dem på handicapp -selv om de kommer inn mandag ettermiddag (Færderen) - og det er det som regel......

 

Så blir ratinger diskutert og systemet dømt nord og ned - til inntak av døyvende medisiner ...... dvs øllll.... De riktig hardbalne har bare med seg 96% sprit for å spare vekt

og har allerede tatt kvelden....

Link to post
Share on other sites

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

 

Eller på norsk: Å seile er nødvendig, å leve er ikke nødvendig. Uttalt av Pompeius da mannskapet i frykt for sine liv nektet å seile ut med kornlasten fra Nord-Afrika hjem til Italia da det blåste opp til storm.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Skal ikke se bort fra at trådstarter ville sette langt mer pris på gode råd for håndteringen av nykjøpet enn veteranenes filosofering rundt hva han egentlig burde kjøpt...

OK. Kjøp forst en bok om seiling, "Seilboka" av Magne Klann og Øyvind Bordal er et bra tips. Deretter har du flere muligheter. Det de fleste velger, men som tar lengst tid, er å prøve seg videre frem på egenhånd. Jeg ville anbefale et kurs. KNS har et rikt utvalg til en billig penge. En annen mulighet er bli med som mannskap i onsdagsregatta, eller kanskje begge deler. Og så kan du gjøre "hjemmeleksene" med egen båt. Stiller du med egen båt i BSFs onsdagsregatta, tror jeg også det finnes opplegg som gjør at du kan få låne med deg en "ekspert" for enda mer effektiv læring.

 

Sånn, da kan vi gå tilbake til å spore av tråden, eller?

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Morsomt at dere diskuterer i det vide og det brede, bare fortsett :)

 

Jeg var ute og brukte motoren på Alo Mikkelen i helga. Ble litt sent før vi kom utpå og var framme i oscarborg kl 0300 Lørdag morgen. Det blåste opp og han som var med mått dra litt utpå Lørdagen. Så det ble ikke noe seiling. Så jeg lå værfast og dro alene tilbake på Søndag. Jeg har jo ikke noe erfaring med å kjøre noe som slags båt utenom en jolle på vannet. Så jeg var litt nervøs på om jeg tolket fyr og bøyer på riktig måte. Ble etterhvert mer komfertabel og dro opp seilene og krysset opp mot vinden etter beste evne. Men etter litt over en halvtime med fremdrift på ca. 2-300m nordover bestemte jeg meg for å starte motoren. Jeg var litt usikker på om jeg ville finne frem til Ulvøya på egen hånd, spesielt i mørket..

 

Erfaringen var at det går greit å seile, men at det tar litt tid for å kunne utnytte vinden maksimalt. Samt at båten ikke var spesielt bra på seiling vil jeg tro.. Hadde en 8HP yamaha og jeg ble forbipassert av alle seilebåter på motor. Så det er vel skroget som heller ikke er det beste.

 

Det hadde nok vært gøyalt å ha en litt raskere båt en denne, selv om den sikkert er grei med mer vind. Slik som kulingen på Lørdag.

 

Det viste seg at kjølboltene var av stål og med vannpumpetangen så kunne jeg skale av biter av boltene. Selger fortalte at han ikke ville ha gjort noe med det ennå da de fortsatt holdt kjølen fast, samt at kjølen er festet med tetningen og glassfiberen også. Men han skulle finne ut hvor mye det kostet å borre ned nye bolter ved siden av som kunne limes i kjølen. Hva mener dere om dette?

 

Kanskje Albin Express hadde vært grei for meg, den seiler dobbelt så raskt som Alo'n med moderat/lite vind? Takker Multi-Nissen for linkene og jeg lurte litt på Nessy'n, den er litt større og komfertabel samt har topphastighet på 7 knop? Express 8knop? Og hvordan er X-79 i forhold til Expressen? Jeg liker fortsatt Dufouren som har en nyere innenbordsmotor ferskvannskjølt. Men Nessy'n er raskere har noe ekstra og har motor fra 87 så da er vel den grei nok. Det med vann i sandwich skrog bekymrer meg da det kan sprenge ut skrog om det fryser til.

 

Men uansett så skal jeg dra å se på flere båter.

Redigert av sitdown (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Samt at båten ikke var spesielt bra på seiling vil jeg tro.. Hadde en 8HP yamaha og jeg ble forbipassert av alle seilebåter på motor. Så det er vel skroget som heller ikke er det beste.

Det er ikke noe galt med seilegenskapene til AM26. Den går omtrent som en Maxi 77 inntil det blåser opp. Da går Alo'en ifra grunnet det skarpere baugpartiet. Den tåler også mye vind mye grunnet en kjølprosent på 50.

Det skal være 12 stk. 16 mm. syrefaste bolter som holder kjølen på denne. Hvordan noen har klart å få i vanlige stålbolter er litt uforståelig da boltene er satt i under støpingen av kjølen.

Noterer meg også at skyveluke og lukegarasje mangler på denne båten.

Og som jeg har sagt litt lenger oppe i tråden, du får garantert ikke noe fart i den båten med selvslåer. Seilføringen den er designet med er et storseil på 11.5 kvm. og en genoa på 22.5 kvm. Med en selvslåer på 7-8 kvm. får du garantert ikke noe trøkk i den.

Jeg hadde en 10 hk. diesel i min, og fullt pådrag var ikke noe emne. Da gravde den seg noe alvorlig ned i hekken. Og det gikk i overkant av 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Mulligan: Det er mye info og noe av det kan nok gå meg forbi, da jeg er litt grønn på omeråde og skrantende hukommelse.

 

Det er ikke 16MM bolter iallefall, vil tippe 12mm og boltene stikker opp og det er satt på muttere. På den Maxien jeg så på så var det bolter som gikk ned i kjølen, tror forsåvidt også at de nylig var byttet..

 

Kanskje boltene ikke var til kjøl, men til noe annet. Så bare ned i den lille luka og demonterte ikke gulvet for å se på resten.

 

Hva slags fart kan man forvente med den lille genoan da?

Hvordan er håndtering av genoa om man ikke har selvslående. Man løsner på tauet på ene siden og strammer på andre siden? Det burde vel være grei skuring? Hvordan fungerer selvslående fokk på de andre båtalternativene som jeg foreslo over?

Redigert av sitdown (see edit history)
Link to post
Share on other sites

LYS-tabellen kan være grei å se på når man vurderer båter:

http://no.wikipedia....ki/LYS_(seiling)

 

Det er erfaringstall for vanlige båten og en beregnet rating for nye. AM26 har 1,02 - Nessy 94 1,16 - det betyr at Nessyen skal over en regatta seile 14% raskere - Express har 1,12 en rask 50-foter som X-50 har 1,46 .....( i all beskjedenhet kan jeg nevne at min tri har 1,81) .....

 

Det høres lite ut at Nessy bare er 14% raskere - men under lens eller slør med mye vind kan den seile dobbelt så fort fordi den vil plane.

Det er stor forskjell på en Nessy-Express og en AM26 i opplevet fart på vannet - og du vil se at de drar betydelig ifra.

 

Det kan vel ikke stemme at AM26 har 11,5m2 storseil? Må være endel større en det.

 

Det med sandwich og delaminering - er viktig hva som er brukt som kjernematerial - er det balsa så er det trøbbel - da råtner det - er det skum av god kvalitet - f.eks Divynicell - så er det egentlig lett å fikse - borre huller - få ut vannet - tørke skikkelig med varme og så injisere epoxy - sparke og male over.

 

En båttype som ikke har vært nevt er de klassiske Peter Bruun Spekkhugger, Grinde og Kaskelott - det er danske kvalitetsbåter med sjel - kultbåter i enkelte kretser - ligger en Kaskelott (LYS 1,16 33 fot) på Finn:http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37327427 er ganske dyre båter.

Ser det er en svenske Grinde tilsalgs 190 svenske trepenger.http://www.blocket.se/halland/Grinde_nr_484_42310363.htm?ca=7&w=3&last=1uimg-grinde-grinde-011833.jpg

Redigert av Multi-nissen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flere alternativer:

 

Banner 33 - 98 lapper kan diskuteres - seiler bra LYS 1,18 - ser bra ut. http://www.finn.no/f...nnkode=35193587

X-95 -120 lapper LYS 1,14. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35558904

 

Litt mer sedat men bra båt - Comfort 30 - 60 lapper - langturutrustet LYS 1,09. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37320595

 

"ukurant" - men likte stuket og er jo godt isolert:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35692397

Redigert av Multi-nissen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Åååh, de er fine de, alltid ønsket meg en sånn ... sukk. Når gikk de ut av produksjon? Eller lages de ennå?

 

Nei - gikk jo konk - laget for gode båter - de ble dyre - var vel snakk om at formene ble satt fyr på - ta det med ei klype salt....

Litt googling viser at de eksisterer og fortsatt bygger Spekkhugger : http://www.peterbruu...paekhugger.html

Redigert av Multi-nissen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal man virkelig minimalisere kostnader og bekymringer men allikevel ha seilbåt så er vel denne til 10.000.-

endel for penga: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=36956262

 

Da er vi vel et godt stykke fra et aktivt langtrekkende båtliv? Med unntak av de originale skrullingene om har seilt 1000 nautiske hjemmefra i et eggeskall.

 

Link to post
Share on other sites

I Sverige er det virkelig kjøpers marked og høstpriser:

 

Masse greie båter til 25.000.- SEK - da har du ca. 25.000 NOK inkl mva - med litt pruting:

Fin Maxi 77:

 

http://www.blocket.s...40.htm?ca=4&w=3

 

Og en Spekkhugger til 75 laken:

 

http://www.blocket.se/helsingborg/Spackhuggare_SWE_71_42584748.htm?ca=4&w=3

Redigert av Multi-nissen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg ser bildene av Expresser er jeg glad for at jeg kjøpte en 30-foter i våres....

 

Et spørsmål til trådstarter er, hvor høy er du på strømpelesten, og har du lyst til å være mye ombord på tur? Jeg vil også anbefale på det sterkeste å kjøpe en båt som har en skikkelig cockpitkalesje. Da får du dobbelt så stor båt.

 

Det er flere 30 fotere til salgs på finn til en rimelig penge. Flere har ligge ute til en langt høyere pris enn det de ligger på i dag. Det er klart, om det er regattaambisjoner man har, så bør man se på raske båter, men om man vil begynne med kosen, turen og opplevelsen, så se på Albin Ballad og Comfort30 og andre i den ligaen. Jeg har bare erfaring med Comfort30, og et LYS-tall på 1,09 er ikke så gale. Så skal det også sies at jeg har bodd i båten siden midten av mai og har ikke planer om å flytte ut enda.

Link to post
Share on other sites

Multi-nissen: 10 000kr, 8 knop, nye seil, noe som ikke stemmer her?

 

Synes Nessy så ut som et godt valg, kanskje jeg skulle ta meg en tur sørover.

 

Dufour 2800 hadde lyse 1,02 og da er det omtrent det samme med 1800, det er for tregt. Har lyst på en som seiler litt raskere enn AMn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...