Jump to content

Hjelp en førstegangskjøper av seilbåt


sitdown

Recommended Posts

Uttaket fra vasken var under vannlinjen og det rant derfor sakte ut. ?

 

Hmm.. begge mine utløp fra vasker er under vannlinjen og jeg kan ikke helt se at det skal gjøre at det renner tregere ut.

Fallet til havnivå er det samme uansett hvor langt ned utløpet er, så det er vel heller trolig at det ligger en del matfett på innsiden av rørene, slik at de ikke er like romslige som før.

Varmvann og oppvaskmaskintabeletter fikser dette kjapt.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Euklid: Takk for advarselen.

 

Jeg har ringt angående Comforten og blir med på en prøvetur på Søndag sannsynligvis. Kanskje jeg skal vente med å slå til på båtene etter at de blir tatt opp, så ser jeg kanskje om det er noen skader under. Expressen som hadde lekasje var i god stand på understellet iallefall.

 

Expressen med pumpedo går på land i dag, så da er det mulig å komme å se under vannlinja på den. Angående vann i kjølkassen er båter konstruert for at alt vann som kommer inn i båten på en eller annen måte skal havne der. Lensepumpen har sitt innsug der. Det vannet som lå der da du var på befaring lå under innsuget og jeg bruker ikke svamp for å fjerne det. Har pumpet ut et par desiliter per sesong, noe som tyder på at båten er rimelig tett :) Det at det monteres inn bunnstokker i Expresser er for å gjøre dem stivere da de ofte brukes i regattaer, ikke for at de tar inn vann i kjølinnfestingen.......

Link to post
Share on other sites

Madmax, så du er du som har expressen i Son? Hadde ikke noe negativ oppfatning i forhold til lekasje hos deg. Det var en lekasje på den andre Expressen jeg så på, noe de ikke la skjul på. Og dette var gjennom kjølen.

 

Det med vann i kjølrommet var i forhold til comforten og han pumpet vel ut med lensepumpa i 2 minutter eller mer. Han startet pumpa igjen før vi dro igjen. Det første han gjorde var å starte pumpa og jeg fikk en følelse av at han prøvde å skjule i forhold til vannivå i kjølrommet. Men det kan jo være andre grunner også. f.eks. at han ikke ville skremme en grønnskolling og at det bare var at han ikke hadde fått smørt gjennomføringen til propellen på en stund.

 

Tror jeg egentlig heller over til båten din, har du tenkt å handle om ikke så lenge. eller kommer du til å vente til Våren?

Link to post
Share on other sites

Var og så på Comforten på Tirsdag....

Høres ut som seilene er modne for utskifting. Motorlyd blir det alltid. Dette kan du kanskje utbedre noe selv, ved å kjøpe tykkere lydisolasjonsmatter og kle motorrommet med. Ville ikke lagt for stor vekt på akkurat det. Hvis det lekker inn vann fra pakkboksen når motoren står, kan du antagelig regne med at det lekker mer når den går ... Her kommer det an på hvaslags pakkboks det er snakk om. Hvis pakningene er o-ringer kan lekkasjen skyldes gradering i selve akselen pga. slitasje. Hvis det er mulig å flytte akselen en cm. framover eller bakover i flensen kan det hende det er nok. Er det en slik kan det være nok å stramme pakningen litt, eller bytte dem: https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7171/pakkboks_fram.jpg Det kan også hende du må bytte hele akselen pga. graderinger. Du må ihvertfall sjekke hvor stor lekkasjen er når båten går for motor.

 

Å si at du ikke trenger å ta opp båten hvert år grenser mot tull. Det er som å si at du ikke trenger smøre skia dine. Alskens groe detter ikke av selv om det skulle dø i løpet av vintern. Men dette avhenger også av hvor mye det gror der båten ligger, hvor mye den brukes, og mye annet, og ikke minst hvilket toleransenivå man har.

 

Nå høres det ut som du har slått fra deg denne litt, og det er antagelig lurt, tror jeg, hvis ikke prisen er veldig lav og du har lyst på litt jobb.

Link to post
Share on other sites

Vann som ender opp i kjølen er nok som oftest fra utette dekkskjennomføringer som festebolter til pull og pushpit, kabelgjennomføringer mm i områder hvor det er enkeltlaminat, eller kanskje en utett stuss til vanntanken ? Ellers kan det jo være som nevt en pakkboks som lekker, men da bør det dryppe mye og tørker du rent omkring, så blir dette raskt synlig, særlig om den settes i gear.

Etter at jeg tok en enkel tettejobb på fester til radarmast og vhfkabel har jeg hatt tørr kjøl i 4 måneder.

 

Lekkasjer finner du kun ut av ved å tørke båten helt ren og fri for vann, dernest undersøke alle naturlige steder hvor vann ledes, slik som vanntankens utløp, slanger, koblinger og klemmer, gjennomføringer, drenering til cockpit etc.

 

Jeg tror ikke du skal ha forhåpninger om å finne en billig og gammel båt som er vedlikeholdsfri det første året. Uansett må du påregne arbeid. Det fine med å måtte ta til med grundig vedlikehold med en gang, er at du for det første blir

 

godt kjent med båt, utstyr og tilstand men ikke minst at du vet hva som er gjort og hva som ikke trenger vedlikehold på noen år.

 

60 tusen for en 30 fots båt med ny motor er ikke ille. Og det hører til skjeldenheten at en 30foter med ny motor er til den prisen. Motoren har nok en nypris på 50 tusen. Da er det bare snakk om et par tuber tettemasse, aceton og våtslikeparir, greas til pakkboks, en håndfull verktøy, pussekloss,

vaskemiddel og arbeidslyst og jevnlig sondering på finn.no etter brukte ok seil.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Madmax, så du er du som har expressen i Son? Hadde ikke noe negativ oppfatning i forhold til lekasje hos deg. Det var en lekasje på den andre Expressen jeg så på, noe de ikke la skjul på. Og dette var gjennom kjølen.

 

Det med vann i kjølrommet var i forhold til comforten og han pumpet vel ut med lensepumpa i 2 minutter eller mer. Han startet pumpa igjen før vi dro igjen. Det første han gjorde var å starte pumpa og jeg fikk en følelse av at han prøvde å skjule i forhold til vannivå i kjølrommet. Men det kan jo være andre grunner også. f.eks. at han ikke ville skremme en grønnskolling og at det bare var at han ikke hadde fått smørt gjennomføringen til propellen på en stund.

 

Tror jeg egentlig heller over til båten din, har du tenkt å handle om ikke så lenge. eller kommer du til å vente til Våren?

 

Ja, det stemmer Sitdown :) Det var jo godt å høre. Hadde 2 stk til på visning etter deg, men ingen har slått til så langt. Er ikke så lett å selge på høsten virker det som, så da ser det ut til at jeg venter til våren med salg. Skulle noen slå til mens den står på land er det greit, da jeg er gira på å komme igang så tidlig som mulig til våren med ny båt. Tipper at prisen blir noe høyere til våren, men det er jo etterspørsel som styrer dette. Tipper mange foretrekker ferdig vårpusset båt klar til bruk.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg har blandet sammen ulike comforter som har ligget på finn. Trodde den du så på hadde ny motor.. Men ser ikke at det er nevt på den som ligger ute nå..

 

Den som ligger ute til 60K er en annen båt en tidligere diskutert, men for all del, skader vel ikke å se på den også? da får du jo noe å sammenlikne med. Leser forøvrig flittig tråden din Eureka. Skal til å gjøre mye av det samme som du har gort med din Comfort med min Nessy.

Redigert av Copernicus (see edit history)

 

nessie2.jpg.44ec5576eedd38532fdb552ccd28f7d7.jpg

Link to post
Share on other sites

Norske båter er generelt dårlig vedlikeholdt.

 

Vet ikke om jeg egentlig er enig i det. Det som derimot overrasker meg en del ganger er at båtfolk often kan putte noen tusen i fancy utstyr, men dropper billig sikkerhet som eksempelvis gassalamer til noen hundrelapper.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som om jeg kjøper den Expressen med pumpetoalett til 68000kr. Da har jeg en lettseilt/enkel båt til sommeren.

 

I forhold til kjøpet. Skal man skrive kontrakt først, deretter overføre penger? Er dette en sikker og grei måte?

 

Er nok ikke noe problem, men det står et registrerings nummer på båten, klistremerke med et nummer som ikke er å finne i småbåtregisteret. Det andre nummeret som er oppgitt stemmer med de to eierne av båten og det er registrert en Yamaha 4HK, noe som stemmer. Eier fortalte at det nummeret som sto på båten var feilregistrering og at det ville også være å finne i registeret. Slik jeg ser det, er det en safe situasjon og jeg har ikke noen dårlig magefølelse i forhold til selger og båt.

Link to post
Share on other sites

http://www.finn.no/f...nnkode=37250813

 

Selger av denne båten ønsker å beholde det ene spinnakerseilet, dette er det eldste og er ikke i så god stand, visstnok. Er dette verdt noe? Er det nok med et godt spinnakerseil og de to pakkene med eldre seil har også spinnaker? Regattaseilsett inkludere ikke spinnaker? Om det gjør det så er det 5 stk spinnaker, nei, ikke sant?

 

Ved underskrivelse av kontrakt så må begge eierne være til stede, ikke sant?

Redigert av sitdown (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå møter begge opp, men for å være sikker og samtidig lurte jeg på det. Om det kun er underskrift så får ikke jeg verifisert om det er rett person som har skrevet under på kontrakten. Skriver kontrakt først og overfører penger etterpå.

 

Det er den vanlige veien, ja. Dere kan jo sette klausul i kontrakten om at kjøpet ikke betraktes som gjennomført før selger har pengene på sin konto.

Link to post
Share on other sites

Bankremis er en super måte å betale med når det er snakk om parter som ikke kjenner hverandre. Penga rett i hånden uten å ta med koffert. Sett at kjøper har gitt et bud på 100tusen med forutsetning av at det ikke dukker opp nye ting før kontraktsignering og overtakelse. Da kan det være gunstig å ta med en bankremis på 90tusen og 10tusen i kontanter. Dukker det da opp noe ved aller siste gjennomgang før kontrakt, så har man enkelt 10tusen i kontanter å justere endelig beløp med og oppgjøret tas med en gang. Har man hele beløpet på bankremis så blir det litt mere kluss..

 

Det vil være god praksis å fremvise legitimasjon, gjør det først på eget initiativ, selv om det primært er selgers legitimasjon som er viktigst.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pass på at det faktisk ER den eldste spinnakeren som blir borte og ikke den nyeste, seil er veldig ofte datert i topp, eller ett av de andre hjørnene i form av stempel med årstall når de er målt nye fra seilmaker.

 

En gammel spinnaker er nok verdt noen få kroner, men kun en liten del av det en nyere er verdt.

Link to post
Share on other sites

Da skrev jeg under kontrakten i går og overfører penger i dag og da er jeg en stolt eier av en express.

 

Takk for god hjelp alle sammen og kanskje jeg møter noen av der ute i Oslofjorden, dere ser sikkert fort at jeg ikke er en erfaren seiler og dette kan jo være en indikasjon på at det er meg ;)

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37250813

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...