Jump to content

Noen som har Meaco DD8L tørkerotorbasert avfukter


Targa 23.1

Recommended Posts

Sto avfukteren plant. Erfart at hvis avfukteren står vinklet litt fremover, går i allefall noe av vannet i beholder i stedet for ut gjennom slangen

PS.Har ikke Meaco, men en annen billig type handlet hos netthandel.no.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ja, da er foreløpig dom klar over min nyinnkjøpte DD8L.

 

Den bla altså skrudd på klokken 14:00 og har stått og kost seg på styrke "dråpe dråpe tommel opp", 50% fuktighet og vifte på laveste hastighet. Plasserte den midt i salongen med åpen dør til forpigen. Ingen varme på i båten og utetemp på 10 grader.

 

Da jeg kom tilbake ved midnatt, altså etter 10 timer, hadde det samlet seg 1,7 liter i beholderen. Ingen kondens på vindu eller andre steder hvor det vanligvis ligger kondens, eks tak i forpig.

Dessuten er det en god lunk i båten! Målte temp flere steder. I salongen oppunder taket var det 14 grader, fremme i forpigen var det 12 grader. Og utetemp er i skrivende stund 1,9 grader...

Mao i kveld lar jeg være å sette på varme før legge tid.

 

Opplevd støynivå: jeg tenker ikke over at den står på. Viften har en dyp frekvens og langt lavere lyd enn ved laveste hastighet på den keramiske vifteovnen jeg bruker ellers.

 

Tommel opp, så langt anbefaler jeg denne på det sterkeste.

Link to post
Share on other sites

Første natt med avfukteren. Klokken 07:00 var det en drøy liter i beholderen. 07:45 stoppet vifta på avfukteren, hvilket betyr at den har oppnådd 50% fuktighet. Automatikken gjør da ny målting hvert 30. minutt og vifta skal da gå i 5 minutter. Jevn temp i hele båten på 12 grader uten oppvarming, 0,9 grader ute på dekk. Tørt i madrass, sengetøy, forpigtak og vindu i salongen. Normalen de siste dagene har vært store dråper med kondens i taket over der jeg sover og kliss våte vindu, samt en del kondens på skrogtrekket i forpig og kanten på madrassen.

 

Dette var kjekt! Min første erfaring med avfukter. Nå er vel ikke nødvendigvis dette unikt for DD8L, men den funker ihvertfall. Bruker ioniseringen, og lufta føles ihvertfall frisk og god.

Link to post
Share on other sites

Min Meaco har også noe kast i vifta. I begynnelsen bråkte den litt, var akkurat som vifta kom borti noe nedi der. Etter en stunds bruk har nok dette blitt slipt vekk, den er i alle fall roligere nå :wink: Den kompressorbaserte avfukteren som sto i båten da jeg kjøpte den var merkbart roligere, så Meaco sin reklame der de skryter av hvor stillegående avfukteren er må tas med en klype salt. Dette gjelder i alle fall for min avfukter, den høres godt. Heldigvis (for avfukterens del) er den effektiv, også når det er kaldt, hvis ikke hadde den nok byttet plass med den gamle igjen hvis jeg skulle lagt vekt på viftestøyen.

 

Vurderer også den nye strømsparende typen til å ha i vaskerommet i båten. Eventuelt ha den gamle der og den nye i lugaren. Fungerer den bra? Med tanke på stopp og start, virker det som den funksjonen fungerer bra?

Link to post
Share on other sites

Den har tatt pauser flere ganger i løpet av ettermiddagen og kvelden. Som lovet starter den etter 30 minutter og måler lufta for så å ta pause. Jeg har plassert den på dørken ved kartbordet for å få den ut av veien. Her fremme i forpiggen hører jeg den svakt nå mens den går, ligger med åpen dør. Utrolig kjekt å se at det er fritt for kondens her fremme, hvilket støtter opp under fysikkens teorier om gassers utbredelse til områder med lavere konsentrasjon.

 

Kokte tomatsuppe og pasta til middag i dag på wallasen. Kort tid etter at kokingen var overstått, var det fritt for det lille kondenslaget som hadde lagt seg på vinduet rett over byssa.

 

Ettersom vifta blåser lufta rett opp, så merker jeg en liten trekk oppe ved taket. Har vifta på laveste hastighet...

 

Kommer til å kjøpe en til for å sette i grandezzaen når den skal på land snart.

 

Link to post
Share on other sites

Som nevnt tidligere har jeg nå brukt min avfukter (DD8L) en ukes tid,og er kjempefornøyd.Måtte tømme den daglig første 4dagene,og så er den gått over på vedlikeholdsprogrammet,og det er en helt annen luft i båten synes jeg.Merkbart tørrere.Den avgir litt varme også,og holder luften i sirkulasjon.Har 30 fots lukket båt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Satte på for førse gang i år min DD8L i går. Har god erfaring med denne fra sist høst og vinter. Setter også min oppe på pentry med avløpsslangen ned i vasken, funker bra, men må passe på og slå av når det blir frost slik at avløpet i vannlinjen ikke fryser i stykker. DD8L fjerner uønsket lukt og bakterier fra eventuelt mugg. Det meste av fuktighet er ute av båten etter noe få dager på fult. Åpner alle dører og skott hvor fuktighet kan påvises før den blir satt i gang. Blir spennende og se om båten virker tørrere når jeg kommer ombord i kveld med det fossefallet vi har fra oven i disse dager her inne i Oslofjorden. :pray:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Har også en avfukter ombord. Satte den igang sist fredag kveld, og har til nå dratt ut en 10-12 liter. Jeg er usikker på om jeg er imponert eller skremt over dette nivået...?

Det er mye vann!

Har stengt alle luker og ventiler, så det er kun inneluften jeg tørker...

 

Har dere også tilsvarende erfaringer?

 

Fernanda

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

10- 12 liter på 4-5 dager høres ikke så unormalt ut. Fikk sjokk selv første gangen jeg brukte avfukteren.

4 ltr de første par døgnene før det begynner å "roe" seg ned, er helt normal hos meg om den har stått avslått lenge.

 

Er på vår/sommer og høst med forholdsvis behaglig tempratur og lite bruk av varme det er værst.

Sist vinter hadde jeg ikke avfukteren på fra slutten av November og frem mot Påske. Da holdt varmekildene i båten fukten vekk, båten var faktisk for tørr.

Når finværet kom før påske kom også fuktigheten tilbake og avfukteren måtte frem igjen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Godt det ikke bare var ombord hos meg det er slik.

Jeg syntes dette var voldsomt mye, og jeg ser jo at det vil gå ned etterhvert, men allikevel.

 

Men at avfukteren gjør en vanvittig flott jobb er det ingen tvil om, det både merker, føler og lukter jeg. Det har blitt et helt annet miljø ombord nå.

 

Fernanda.

 

 

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Har vert i båten i helgen. Jeg bruker avfukteren på laveste nivå om natten og hører da ikke noe særlig til vifta. Da jeg kom ombord på fredag hadde avfukteren som vanlig stått på med slangen lagt nedi avløp. Likevel hadde vannbeholdern fylt seg opp og avfukteren hadde da slått seg av slik den skal. Hva kan være grunnen til at vannet renner i beholdern i steden for gjennom slangen? Slangen har selvfølgelig fall.

Hadde samme problem, ringte forhandler som sa at dette var et kjent fenomen som kunne løses ved og bore et lite hull i slangen i knekken der en kommer ut av avfukteren. Problemet skyldes vist vakuum i slangen.

Link to post
Share on other sites

Hvem selger denne så mye omtalte DD8L? Fortrinsvis i Oslo Vest/Bærum/Asker/Drammen.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

I Oslo området kjenner jeg ikke til båtbutikker, men

Lenger ned på rette siden av fjorden, Wærners båtbu i Sandefjord, Var en Maeco utgave på tilbud det tidligere i år(tror det var DD8L modellen).

På andre siden har du Seatronic.

 

Har ikke den DD8L selv men lurer på om jeg skal la den bråkebøtta jeg har fra netthandel.no få avløsning.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Kjøp den direkte fra www.shipshop.no som er importør. De ligger i sandefjord kun få dagers leveringstid. Handlet den direkte derfra høsten 2011.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Ja, Bergstad. Bestillte den for 3 min. siden :giggle:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er tydligvis for lite hjemme.

Har ikke hørt om firmaet engang.

Da blir det sjekk hos Wærner først, så eventuelt å handle fra Shipshop.no og hente den fra "lageret/garasjen" deres.

Adressen er en privatbolig med 30 registrerte Web butikker

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...